Test de anduranta Episodul 9

7127
Episodul 9 zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 10.08.2011
Duster - scrisoare de adio

După două luni şi 7000 de kilometri a venit timpul să ne luăm rămas bun de la Duster-ul pe care l-am "alergat" în mini testul nostru de anduranţă. Nimănui nu-i plac despărţirile, însă e timpul ca SUV-ul din Mioveni să se întoarcă în parcul de presă Dacia. Albă ca Zăpada, aşa cum l-am botezat noi pe parcursul celor 9 săptămâni (nu este foarte greu să intuiţi de ce), a bifat mai multe trasee pe şosea şi în teren accidentat, dovedindu-şi calităţile, dar trădând şi unele defecte pe care sperăm că Dacia le va remedia în următorii ani.

Privind însă cu un ochi critic general, putem spune că Duster se dovedeşte a fi un SUV de debut reuşit, care asigură brandului românesc premizele clădirii unei tradiţii în segment. Lăsând la o parte o parte finalul testului nostru, tot astăzi vom încerca să ne reamintim, împreună, bilele albe şi bilele negre pe care Duster le-a primit din partea redacţiei de-a lungul celor 7000 de kilometri.

 

Duster ajunge în Moldova

Începem cu primul episod, cel desfăşurat către Bacău, unde am blestemat ştergătoarele ineficiente, dar am apreciat suspensia confortabilă. Problema ştergătoarelor a fost una care ne-a însoţit pe tot parcursul testului, aşa că recomandarea noastră este să apelaţi la produse profesionale şi nu la cele oferite de producător.

 

Duster şi jungla urbană

Atunci când am vorbit despre cât de "orăşean" este Duster am trecut în revistă mai multe atuuri. Garda la sol foarte ridicată îţi permite să escaladezi gropile, bordurile şi alte obstacole ce îţi apar în cale zi de zi. Suspensiile te fac să uiţi din nou de gropi, iar geamurile şi luneta te ajută la parcare. Am blamat consumul destul de mare în situaţiile aglomerate, dar şi faptul că folosirea primei trepte de viteze devine obositoare, fiind complet nepractică în oraş.

 

Tur de forţă Bucureşti-Grecia şi retur

În Grecia, Mircea a scos în evidenţă trăsătura pe care Dacia a pus mare accent încă de la relansare: spaţiul. Duster nu face excepţie, oferind suficient loc pentru cinci pasageri şi bagajele lor.

Distanţele de sute de kilometri au evidenţiat însă faptul că scaunele au lacune mari la capitolul confort, oferindu-ţi uneori chiar şi dureri de spate.

 

Duster, la prima ieşire în off-road

La primul contact cu terenul accidentat, în episodul 5, am început să apreciem treapta întâi la coborârea pantelor abrupte. Tot atunci ne-am convins că Duster tratează confortabil provocările off-road cu o dificultate medie.

 

Duster vizitează Hermannstadt

Duster s-a prezentat apoi la Hermannstadt, unde a asistat echipa noastră pe probele speciale ale Raliului Sibiului. Am apreciat încă o dată portbagajul încăpător, care a înghiţit toată aparatura fotografului nostru, dar şi consumul extraurban. Zgomotul la rulare şi sunetul motorului resimţit în habitaclu au fost însă câteva puncte unde Duster a dat trădat.

 

Duster a intrat la apă

Duster ne-a oferit spectacol în cadrul celei de-a doua escapade off-road. SUV-ul din Mioveni s-a descurcat admirabil printre bolovani, printre punţi încrucişate şi prin apele unui râu de munte. Încă o dovadă a faptului că inginerii de la Dacia nu au menajat deloc Duster în perioada de testare.

 

Duster - invitaţie în interior

Nu am uitat nici de interior, pe care l-am disecat săptămâna trecută, încercând să vorbim despre fiecare detaliu în parte. Am amintit despre cortina neretractabilă a portbagajului, despre plasticul dur folosit la interior şi despre lipsa unor spaţii de depozitare adecvate.

 

Sugestii pentru inginerii Dacia

La final se cade să lansăm şi câteva sugestii pentru inginerii constructorului român:

  • revizuirea indicatorului pentru combustibil, o problemă des întâlnită la modelele Dacia
  • antifonare mai bună
  • folosirea unor materiale de calitate la interior
  • adaptarea unor scaune ceva mai confortabile
  • croirea unor spaţii de depozitare mai generoase şi poate chiar instalarea unei cotiere
  • înlocuirea ştergătoarelor

 

Costuri de exploatare şi întreţinere

Tot la final se cade să vorbim şi despre costurile exploatării Dusterului nostru. Tabelul de mai jos indică foarte clar kilometrii parcurşi, consumul urban şi extraurban, precum şi cantitatea de combustibil care a trecut prin pântecele SUV-ul din momentul poposirii sale în garajul nostru.

Concluzia este simplă. Pentru 7127 de kilometri cu Duster, să vă pregătiţi aproximativ 2500 de lei pentru combustibil.

La această sumă vom adăuga însă şi costurile unei revizii, pentru că Albă ca Zăpada se apropia în momentul despărţirii de pragul de 20.000 de kilometri. După ce am sondat piaţa, am ajuns la un cost al reviziei cuprins între 550 şi 980 de lei, în funcţie de dealerul Dacia pe care îl alegeţi.

Mod de rulare Kilometri parcurşi Consum mediu Combustibil consumat Costul combustibilului
Urban 210 8.6 litri/100 km 17.3 litri 93 lei
Extraurban 443 6.4 litri/100 km 28.8 litri 155 lei
TOTAL Ep. 9 653   46.1 litri 248 lei
EPISOADE ANTERIOARE
TOTAL Ep. 8  747    52.4 litri   283 lei 
TOTAL Ep. 7  622    43 litri  228 lei 
TOTAL Ep. 6 985   72.6 litri 385 lei
TOTAL Ep. 5 573   44.4 litri  235 lei 
TOTAL Ep. 4 2114    123.6 litri   655 lei 
TOTAL Ep. 3 612   47.3 litri 250 lei
TOTAL Ep. 2 821   57 litri 302 lei
  TOTAL TEST 7127 7.5 litri/100 km
25% urban
75% extraurban
486.4 litri 2586 lei

 

Comentarii (12)

  • ****
    Oriunde nu e drum merge duster
    30 12
  • ovinic
    duster
    35%+75%= 110%. In rest ,inca odata se dovedeste o masina fiabila, cu calitati of-road deosebite, mult peste concurenta din clasa sa si cu un pret de asemenea fara egal.
    32 10
  • Indicatii combustibil
    Despre indicatorul de nivel de combustibil ce ne puteti spune? Cum se comporta in teren accidentat, cand se inclina masina in lateral?
    12 4
  • @
    @Dsign: citeste toate episoadele, si o sa vezi in unul din ele, povestea cu indicatorul.
    11 0
  • interiorul e punctul slab
    pe logan care incepe de la 5000 de euro este ok.
    dar la duster care ajunge la 18000 e naspa, mai ales pasticul ala cu imitatie de lemn e ca nuca-n perete.
    in rest traiasca Nissan !
    20 7
  • @all @rov
    Din punctul meu de vedere:
    Plusuri:
    +Ieftina
    +Raport pret/calitate bun
    +Fiabila
    +Buna in off-road
    +Intretinere ieftina
    +Consum relativ bun
    +Pentru o masina la pretul ei,confortabila inauntru.
    +"Rugged and reliable"

    -Submotorizata pentru un crossover,poate ca masina de oras merge..
    -Nu este foarte aratoasa
    -Interiorul este potrivit doar pentru pretul variantei de baza,cheala,poate..
    -Siguranta lasa de dorit.. relativ..
    -Nu este foarte "fun to ride"
    -Calitatea in general lasa de dorit,probabil
    -Nu se stie cum o sa tina finisarile interioare si alte componente in timp
    (Asta nu stim inca,este relativ inca un model nou)
    Daca ar fi sa ne gandim ca este primul crossover a unui producator,mai ales unul low-cost cum este Dacia,atunci am putea spune ca este intradevar o realizare incredibila,dar daca stam sa ne gandim ca Renault a mai cochetat cu segmentul acesta si ca Nissan e un clasic,probabil nu ne-am mai mira atata..
    In concluzie,este o masina foarte buna,singurele puncte slabe fiind mai ales interiorul dar si motoarele cam slabe... si poate si designul in general,pentru ca si asta conteaza.In rest,este foarte bine.
    5 11
  • e bunicica
    scump la intrtinere
    4x4 e in mare parte in plus sunt masini cu tractiune fata cu aceasi eficienta
    prea scumpa pentru ce ofera
    3 10
  • duster
    Din fata arata bine, spatele e groaznic de urat. interiorul , naspa rau de tot. In romania la toate daciile acelasi bord de rahat, de ce ?
    4 14
  • florin@gmail.com
    Îmi pre rău,dar prea mulți bani pentru numai o transmisie Nissan.
    Pentru mine este o struțo-cămilă.Cămilă excelentă pentru transmisia Nissan și suspensie,struț unde a pus românu mâna ,adică tablă subțire pentru a reduce greutatea,interior dezastros,,ștergătoare la fel iar motorul ,,necăjit'' depășit moral și fizic.Singurul lucru bun reușit de români este cutia de viteze cu raport bun off-road.Deci pentru 17 000 de euro pentru o transmisie Nissan,o cutie de viteză și o suspensie bună ,prea mulți bani.Poți să mergi mai ieftin la Skoda Octavia1,4TSI sau Toyota Corola1,6 VVT-I ce au reduceri de preț acum.
    2 12
  • un cititor
    @florin@gmail.com
    florinele si mie imi pare rau s-o zic, dar masinile nu-s de tine... faza cu tabla subtire... oh, come on ! astea-s idei preconcepute de pe vremea lui ceasca... si apoi ti-ai dat tu explicatia, asa ca un adevarat "cunoscator", ca e "pentru a reduce greutatea" :)) Ei bine, afla tu ca masa redusa (nu greutatea) e data de dimensiunile exterioare limitate, sistemul 4x4 ultra-compact, si lista restransa de dotari /echipamente... daca nu stii atata lucru, e clar ca nu te duce mintea sa analizezi raportul masa/putere care-i unul dintre cele mai bune din segment (mai bun decat al unei RAV4 2.2 D-4D 150cp de exemplu). Iar motoarele dci sunt foarte actuale ca tehnologie, nu ca ai avea tu vreo tangenta cu domeniul tehnic sa faci comparatii... apropo de comparatii... asta-i suv 4x4 compact... tu-l compari cu octavia si corolla?! esti paralel baiatule...
    9 1
  • motor
    motorul 1.5 dci 110 cp este cel de pe megane 3. depasit moral si fizic?;)
    am un duster 1.5 dci 110 cp 4x4 , 37500 km. nu-s de acord cu problema scaunelor. eu sint chiar uimit ca dupa un drum buc-tm cu o singura oprire m-am simtit f bine... materialele de la interior...sa fim seriosi, nu deranjeaza asa ceva:) pe autostrada poti merge cu 140-160 km/h si zgomotul e perceptibil dar nu f deranjant.. cu muzica mai tare e ok;)
    6 1
  • marius
    Ma crucesc cand vad anumiti cretini care nici macar nu au condus 100 de metri aceasta masina dar isi dau cu parerea,eu am 40000 de km cu aceasta masina si nu mi permit sa o blamez, ma scos din multe situatii complicate,dar cel mai important e ca nu sa stricat nimic la ea.sint foarte multumit si ii benzinaru de 16 ,am bagat o pe gaz consum de 10 mediu .e foarte ok masina
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru