Marti, 25.08.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Trei săptămâni, 1088 de kilometri. Aceasta este "recolta" oficială pe care am strâns-o în urma testului nostru cu Renault Zoe. Automarket este prima publicație din România care v-a oferit o întâlnire pe larg cu una dintre primele mașini electrice de volum lansate la nivel mondial. Iar pentru ca testul să nu fie doar unul empiric, am promis încă din prima săptămână o dezvoltare a subiectului pe zona de calcule, pentru că mulți dintre cititorii noștri s-au arătat foarte interesați de acest aspect. Și e normal. Până la urmă, merită să-ți cumperi o mașină electrică în anul de grație 2015, când modelele de acest tip de-abia scot capul în industria auto?
Până să începem calculele, să vedem cum s-au desfășurat cele trei săptămâni de test. Link-urile pe care le puteți accesa pentru a citit în detaliu despre experimentele noastre și despre impresiile de la volanului lui Zoe sunt aici: SĂPTĂMÂNA 1, SĂPTĂMÂNA 2, SĂPTĂMÂNA 3.
Despre mașina testată
Mașina pe care am avut-o în test este un Renault Zoe (88 CP, singura versiune de putere disponibilă) în echiparea de top, Zen, disponibilă în România de la 22.000 de euro cu TVA inclus (Zoe mai are o echipare de bază, denumită Life, care costă cu 20.900 de euro). Diferența de 1100 de euro e reprezentată de apariția în plus a câtorva dotări estetice și de confort: Pachet Look (tentă albastră pe geamuri și ornament cromat pe calandru), jante de aliaj de 16 inch (în loc de jante din oțel de 15 inch în standard), senzori de parcare spate, senzori de ploaie și de lumină, sistem multimedia R-Link (navigație România, Bluetooth, USB, sistem audio Arkamis 3D Sound), pachet Take Care (senzor care măsoară calitatea aerului exterior, ionizator și difuzor de parfum) și tapițerie textilă Gri Tropical deschis, cu tratament Teflon.
După cum puteți ghici, din moment ce aceste elemente sunt practic upgrade-uri la ce există pe electrica Renault, Zoe oferă deja din standard (echipare LIFE) un pachet destul de bogat de elemente. Amintesc doar climatizarea automată, airbag-uri frontale, airbag-uri laterale, cutie de viteze automată, faruri LED, oglinzi electrice, cruise control cu limitator, senzor de presiune în pneuri și volan reglabil pe înălțime și adâncime.
Pe lângă toate aceste dotări, mașina de test avea adăugate câteva elemente suplimentare din scurta listă de opționale ale lui Zoe. Avem așa: cablu de încărcare pentru priză domestică (500 de euro, o opțiune ciudat de scumpă care din punctul meu de vedere ar fi trebuit inclusă în prețul mașinii), geamuri față-spate electrice și card de acces cu buton de Start (242 de euro), senzor de parcare spate și cameră video (363 de euro) și vopsea metalizată Alb nacre (403 euro). Totalul facturii: 23.508 euro.
Suma nu este însă cea finală. Asta pentru că Guvernul a anunțat acum câteva luni, prin vocea Ministrului Mediului, că fiecare mașină electrică cumpărată în România va beneficia de un ecotichet de circa 4500 de euro. Deși soluția nu a fost încă implementată efectiv, deci nu este în vigoare în momentul redactării acestui articol, considerăm că bonusul este unul vital pentru calculul nostru (vom vedea mai jos de ce) și va fi luat în considerare. Exemplarul nostru rămâne, deci, la un preț de 19.008 de euro.
Alternativele
Un Clio 1.5 dCi 90 CP în echiparea de top Intens cu transmisie automată (15.550 de euro) la care am adăugat pachet estetic, senzori spate, cameră, card de acces, geamuri cu tentă și vopsea metalizată ajunge, pe configuratorul Renault, la suma de 17.530 de euro.
Un Clio 0.9 TCe 90 CP în echiparea de top Intens (13.300 de euro) la care am adăugat dotări echivalente cu cele de pe Zoe ajunge, pe același configurator Renault, la 15.300 de euro. Din păcate, această motorizare nu are opțiunea cutiei automate (rezervată pentru versiunea de 120 CP), însă vom adăuga virtual transmisia automată pentru a dispune de o bază de calcul identică. Preț final pentru această versiune: 16.500 de euro.
După cum vedem, Renault Zoe are un preț de achiziție (cu bonusul guvernamental inclus) cu circa 1500 de euro mai mare decât versiunea echivalentă diesel de pe Renault Clio și cu 2500 de euro mai mare decât versiunea echivalentă pe benzină de pe Clio.
Chiria bateriei
Calculul nu este însă final. Pentru că în suma de achiziție va trebui să adăugăm, în cazul lui Zoe, chiria bateriei. Un element considerat de unii Călcâiul lui Ahile, această metodă este găselnița Renault pentru ca la achiziția efectivă a mașinii să nu se ajungă la sume imense.
Și nu numai, pentru că prin metoda închirierii ajungem la situația în care, peste 5 ani, Renault îți va oferi în chirie o baterie de tehnologie 2020 și va prelua bateria actuală fără costuri suplimentare. Acesta este un element deseori uitat, însă pe care-l consider extrem de util și de important în toată ecuația.
Costurile chiriei pentru bateria lui Zoe diferă în funcție de distanța parcursă de fiecare mașină și de durata contractului cu Renault. În cazul nostru, cei 1088 de kilometri din cele trei săptămâni de test îmi arată că distanța anuală pe care aș parcurge-o ar fi de circa 19.000 de kilometri, ceea ce ne încadrează în a treia zonă de costuri (17.500-20.000 km). Altfel spus, chiria bateriei lui Zoe ar fi, în cazul meu, de 94 de euro/lună.
Un calcul simplu mă face să observ că, la un contract de 5 ani, voi plăti 5640 de euro suplimentari sub formă de chirie pentru baterie. Altfel spus, costul efectiv al mașinii crește la 24.648 de euro.
Asigurarea CASCO
După achiziția efectivă, urmează asigurările.
În cazul lui Zoe, asigurarea CASCO oferită de Renault a achiziție acoperă și bateria (asigurarea e obligatorie prin închirierea bateriei), însă nu este una cu cost suplimentar față de modele care costă identic.Problema e că, în acest caz, valoarea asigurării nu ține cont de bonusarea de guvern, iar suma asigurată e cea originală. Așadar, pregătiți-vă de un CASCO de circa 1400 de euro în primul an pentru Zoe, cu scădere treptată până la 900 de euro în anul 5 de contract. În cazul celorlalte două modele comparabile, sumele sunt sensibil mai mici. O întrebare la un broker de asigurare ne asigură că sumele sunt de circa 900 de euro în primul an și ajung la 500-600 de euro în anul al cincilea de contract.
GRILA CASCO/5 ani | ||||||
An 1 | An 2 | An 3 | An 4 | An 5 | TOTAL | |
Renault Zoe | 1400 | 1300 | 1200 | 1050 | 900 | 5850 euro |
Renault Clio 1.5 dCi | 950 | 850 | 750 | 650 | 550 | 3750 euro |
Renault Clio 0.9 TCe | 900 | 800 | 700 | 600 | 500 | 3500 euro |
Unde recuperează Zoe
Acesta este momentul din care Renault Zoe începe însă să câștige în raport cu modelele echivalente. Impozitul anual nu este mare pentru modelele alternative (15 euro pentru diesel și 11 euro pentru benzină), în timp ce mașina electrică are o reducere de impozit de 95% și va plăti infim în cei 5 ani de utilizare (undeva în jur de 3 euro per total). Evident că recuperarea tinde spre nimic, însă e important de știut că există și acest calcul realizat în final.
Marile diferențe: costurile pentru combustibil
Un capitol care depinde de fiecare în parte. Și tocmai din acest motiv voi analiza trei situații diferite: una în care posesorul lui Zoe parcurge 10.000 de kilometri pe an, una în care parcurge 30.000 de kilometri pe an și situația mea, în care experiența din aceste trei săptămâni îmi arată că mă calific undeva în jur de 19.000 de kilometri, deci la mijlocul plajei de utilizare a unei astfel de mașini.
În cele 21 de zile în care am calculat costurile lui Zoe am consumat 147 de kWh, ceea ce înseamnă o medie de 13.5 kWh/100 km. Am rulat în toate modurile posibile și consider că această medie este una absolut relevantă pentru rulajul anual al lui Zoe. Mai ales având în vedere că în perioada de iarnă consumul e mai mare, dar în perioadele de toamnă și primăvară acesta scade. În plus, traseele mele au inclus atât extra și periurban, cât și urban. În proporție relativ egală. O să luăm deci ca reper această valoare.
Notă importantă: odată cu dezvoltarea rețelei de încărcare, mașinile electrice vor fi încărcate contracost sau chiar gratuit în cazul marilor magazine. Consider că cel puțin 10-20% dintre încărcări vor fi gratuite pe durata de viață a unei mașini electrice, ceea ce înseamnă că toate costurile relevate mai jos trebuie recalibrate. Nu voi implica și acest aspect în calcul pentru fluiditate.
SCENARIUL 1: Costuri energie/combustibil la 10.000 de kilometri/an
În cazul lui Zoe, 10.000 de kilometri ar echivala cu un consum total de 1350 de kWh, ceea ce, în funcție de planul de costuri pe care vi l-ați ales la contractarea energiei electrice (între 0.37 și 0.6 lei/kWh), v-ar costa 500-810 de lei. Vom lua ca reper valoare de mjloc, deci 650 de lei, echivalent al 145 de euro/an. În 5 ani, Zoe va "înghiți" 725 de euro.
Notă: Nu uităm că, în cazul în care parcurgi doar 10.000 de kilometri cu Zoe, costul chiriei bateriei este de 79 de euro/lună (în loc de 94 în calculul meu de mai sus), deci economia la cinci ani față de calculul deja realizat mai sus este de 900 de euro. În loc de 5640 de euro, aș plăti pe chirie doar 4740 de euro.
În cazul lui Clio diesel, vom lua ca reper un consum mediu de 5 litri/100 km (4 extraurban și 6 urban). Costul motorinei și al benzinei nu mai e în această perioadă o variabilă constantă (în cele trei săptămâni de test a scăzut cu circa 0.3 lei în ambele cazuri), deci vom calcula totul la un preț mediu al motorinei de 5.4 lei. În acest caz, costurile totale ajung la 600 de euro/an pentru Clio 1.5 dCi. În 5 ani, Clio diesel va consuma carburant de 3000 de euro.
Pentru Clio benzină vom lua reperul de consum 6.5 litri/100 km și reperul de preț 5.5 lei/litru. Costurile la 10.000 de kilometri ne arată un cost de 3575 de lei. Adică 800 de euro/an. În cinci ani, costul urcă la 4000 de euro.
SCENARIUL 2: Costuri energie/combustibil la 19.000 de kilometri/an
Este cazul meu, testat în cele trei săptămâni cu Zoe. Dacă aș avea Zoe și l-aș folosi în viața de zi cu zi timp de un an prin oraș, aș plăti 950-1540 de lei/an pentru energie (în funcție de abonamentul fiecăruia). Luăm ca reper media și ajungem la un 1250 de lei, deci la 280 de euro/an. În cinci ani, suma crește la 1400 de euro.
În cazul unui Clio diesel, costurile la 19.000 km parcurși anual ajung la 1140 de euro pe an, deci la 5700 de euro/5 ani.
În cazul unui Clio pe benzină, calculul în aceleași condiții ne duce la 1510 euro/an, deci la 7550 de euro/5 ani.
SCENARIUL 3: Costuri energie/combustibil la 30.000 de kilometri/an
Este un scenariu relativ greu de realizat în condițiile în care autonomia lui Zoe ar fi provocată aproape zilnic. Este însă un scenariu real dacă mașina ar fi folosită ca mașină utilitară (livrări, taxi) în condițiile în care ar exista puncte de încărcare rapidă mai răspândite în București. În acest caz, costurile anuale legate de energia electrică ar ajunge la 435 de euro, deci cinci ani ar costa 2175 de euro.
Notă: Nici aici nu uităm însă faptul că chiria bateriei ar fi alta decât cea calculată în scenariul nostru. La 142 de euro/lună, s-ar ajunge la o sumă considerabilă pe an: 1700 de euro.
În cinci ani, cei 5640 de euro din calculul nostru inițial (pentru 19.000 km) s-ar transforma în 8500 de euro.În cazul unei mașini diesel, costurile anuale ar fi de 1800 de euro, iar cele la 5 ani ar atinge 9000 de euro.
În cazul unui Clio pe benzină, carburantul ar costa anual 2400 de euro, iar la capătul celor cinci ani de calcul am ajunge la 12.000 de euro.
Revizii
Da, și Renault Zoe are revizii. Este una dintre întrebările care mi-au fost adresate în cele trei săptămâni de test, astfel că am apelat la cei de la Renault, care mi-au oferit un plan complet de revizii cu tot cu costurile aferente pentru fiecare revizie. Deși nu dispune de motor termic, deci nu vine cu schimb de ulei și de filtre de cumbustibil, orice mașină electrică are de realizat anual (sau la 30.000 de kilometri) o mentenanță la costuri clar mai mici în raport cu reviziile unei mașini clasice.
Se schimbă filtrul de habitaclu, se verifică plăcuțele de frână, se verifică şi se desprăfuiesc garniturile frânelor cu tambur, se completează lichidul refrigerant și, în al patrulea an, se schimbă lichidul de răcire şi lichidul de frână. Așa cum am mai spus, sumele sunt mai mici decât în cazul reviziilor unei mașini cu motor clasic: 407 euro în total pentru toţi cei cinci ani de utilizare. În cazul lui Clio, preţurile totale de revizie pe cinci ani sunt ceva mai mari: 1170 de euro (diesel) şi 1030 de euro (benzină)
Să vedem o comparație față în față între cele trei mașini despre care am vorbit până acum.
Zoe vs. Diesel vs. Benzină. CALCULE COMPARATIVE PE 5 ANI | |||||||
10.000 km/an |
Preț de achiziție (euro/5 ani) |
Chirie baterie (euro/5 ani) |
Asigurare CASCO (euro/5 ani) |
Impozit (euro/5 ani) |
Energie/ Combustibil (euro/5 ani) |
Revizii (euro/5 ani) |
TOTAL |
Renault Zoe | |||||||
19.000* | 4740 | 5850 | 3 | 725 | 407 | 30.725 | |
Renault Clio 1.5 dCi 90 CP | |||||||
17.530 | 0 | 3750 | 75 | 3000 | 1170 | 25.525 | |
Renault Clio 0.9 TCe 90 CP | |||||||
16.500 | 0 | 3500 | 55 | 4000 | 1030 | 25.085 | |
19.000 km/an |
Preț de achiziție (euro/5 ani) |
Chirie baterie (euro/5 ani) |
Asigurare CASCO (euro/5 ani) |
Impozit (euro/5 ani) |
Energie/ Combustibil (euro/5 ani) |
Revizii (euro/5 ani) |
TOTAL |
Renault Zoe | |||||||
19.000* | 5640 | 5850 | 3 | 1400 | 407 | 32.300 | |
Renault Clio 1.5 dCi 90 CP | |||||||
17.530 | 0 | 3750 | 75 | 5700 | 1170 | 28.225 | |
Renault Clio 0.9 TCe 90 CP | |||||||
16.500 | 0 | 3500 | 55 | 7550 | 1030 | 28.635 | |
30.000 km/an |
Preț de achiziție (euro/5 ani) |
Chirie baterie (euro/5 ani) |
Asigurare CASCO (euro/5 ani) |
Impozit (euro/5 ani) |
Energie/ Combustibil (euro/5 ani) |
Revizii (euro/5 ani) |
TOTAL |
Renault Zoe | |||||||
19.000* | 8500 | 5850 | 3 | 2175 | 407 | 35.935 | |
Renault Clio 1.5 dCi 90 CP | |||||||
17.530 | 0 | 3750 | 75 | 9000 | 1170 | 31.525 | |
Renault Clio 0.9 TCe 90 CP | |||||||
16.500 | 0 | 3500 | 55 | 12.000 | 1030 | 33.085 |
*sumă la care s-a ajuns scăzând bonusul guvernamental de 4500 de euro (20.000 de lei) pentru o maşină electrică.
Concluzii finale
Ce lipseşte din calculul de mai sus este costul deprecierii - o chestiune complexă pentru o maşină electrică - şi aşa-numitul cost social al emisiilor de CO2. Este vorba de costurile virtuale pentru poluare, plătibile de întreaga Planetă, pentru fiecare gram de CO2 emis direct sau indirect de o maşină. Conform unui calcul recent, costurile sociale ale emisiilor unei maşini cu motor pe benzină ajung la circa 1 dolar per litru de benzină consumat, ceea ce înseamnă că un Clio 1.2 TCe are un cost social de 6500 de dolari pe an. De notat e că şi maşina electrică are cost social de 1000 de dolari/an dacă energia electrică vine din prelucrarea cărbunelui, de 300 de dolari/an dacă vine din prelucrarea gazelor naturale şi o valoare neglijabilă dacă vine din surse regenerabile.
Una peste alta, însă, cifrele sunt destul de clare şi ne arată că, per total, costurile complete ale unei maşini electrice raportate la o durată de utilizare de 5 ani sunt (încă) mai mari decât cele ale unor modele echivalente diesel sau pe benzină. Câteva concluzii suplimentare legate de calculele de mai sus:
- Este evident că principala cauză a costurilor mai mari pentru o maşină electrică este preţul mare de achiziţie. Acest aspect duce şi la o asigurare mai mare. Din calculele noastre, o scădere cu 20% a preţului de achiziţie al maşinii (chiria bateriei rămâne neschimbată) ar duce la costuri identice pentru o maşină electrică şi pentru un model diesel asemănător.
- Comparaţia a fost realizată între modele ale aceluiaşi producător. Dacă în calcul intră costurile de achiziţie şi întreţinere ale unor modele mai scumpe decât Clio, diferenţele scad.
- Pe măsură ce faci mai mulţi kilometri anual, costurile dintre aceste maşini tind să fie echivalente. Deci miza electricelor este de a coborî punctul de echivalenţă cât mai jos în kilometri. Estimarea noastră este că, în acest moment, la 40.000 de kilometri parcurşi, un Clio pe benzină costă mai mult per total pe 5 ani decât Zoe.
- Chiria bateriei poate fi echivalată cu totalul costurilor pe care le are un utilizator de diesel sau benzină la 15.000-19.000 de kilometri parcurşi anual.
- În calcul nu este introdusă instalarea unui punct de încărcare rapid în garaj. În acest caz, costurile lui Zoe ar fi mai mari cu 600-1000 de euro pentru un încărcător rezidenţial.
- Aceste calcule au fost realizate cu ecotichetul de 20.000 de lei scăzut din preţul de listă al lui Zoe. În cazul în care achiziţia se realizează fără acest bonus, costurile electricei sunt net superioare unei maşini cu motor clasic.
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Cine ar cumpara in 2020 un Renault care are autonomia de 130km avand in vedere ca masinile electrice probabil vor avea atunci autonomie de 500km si posibilitatea de incarcare mai rapida ?
Zoe e o masina interesanta dar nu e suficient de buna.
Eu o sa astept Nissan Leaf 2 sau Tesla Model 3 :)
Bateria e grija Renault, nu a ta. Devalorizarea nu va fi aceeasi ca pentru o masina electrica "clasica"
Acuma sa vedem ce face guvernu.
Oricum, productia si vanzarile de masini electrice cresc de la an la an. Din ce in ce mai multi producatori auto respectabili scot masini electrice de serie. De asemenea, progreseaza de la an la an tehnologia bateriilor. Este o chestiune de timp (putin timp, maxim 5 ani, zic eu) pina cand se va ajunge la a) un cost suficient de mic de achizitie pentru autoturismele electrice, b) o autonomie suficient de mare a bateriilor si c) un numar suficient de mare al punctelor de incarcare, pentru ca electricele sa inceapa sa reprezinte o alternativa reala si foarte atractiva la autoturismele cu motoare termice. Iar asta vor duce la o explozie a vanzarilor de masini electrice....
2. Sa dai 17500 Eur pe un Renault Clio 4 , asta inseamna sa fii mafiot , pardon , idiot (dupa ce te urci in ea iti vei da seama ca are plastice mai proaste calitativ decat Loganul II , iar bordul este "scos" din alt peisaj - infect !
3. Frumos articol .
Desi sustin masinile electrice si am fost la un pas de a-mi cumpara un Ampera (da, da ii hibrid) trebuie sa iti dau dreptate.
Ce face Renault cu chiria pentru baterii este cam pacaleala, 8500Euro in 5 ani mult, foarte mult. In plus nimeni nu vorbeste de politica de schimbare a acestor baterii aflate in leasing. Daca iti poti cere un set de baterii noi doar dupa ce cele existente ajung sa inmagazineze sub 60-70% din capacitate nu ai rezolvat nimic... doar marketing( vezi doamne te-am scapat de grija bateriei)!
4500 euro bonus de la stat? Sunteti siguri? Citez dintr-o stire mai veche: "..pentru ediţia din acest an a Programului Rabla ar urma să fie alocate 100 de ecotichete pentru maşini 100% electrice" in plus eu nu stiu sa se fi aprobat proiectul asta.
Mai citeşte o dată tot textul.
@boldfrank
Evident. Mulţumesc pentru sesizare. :)
În al 2 rând felicitări Renault pt că au reușit să fie unul din cei câțiva fabricanți auto de îndrăznesc sa meargă pe aceasta linie e, de fapt 2,3 branduri in lume fac mașini 100% electrice
Referitor la această mașină îmi place faptul ca arata exact ca orice alta mașină însă consider ca piața auto de mașini electrice e la început..
Dezavantaje enorme : autonomie extrem de mică
Lipsa stațiilor de încărcare
Chestia cu chiria bateriei mi se pare o bazaconie
Mi se părea mult mai ok ca acea chirie sa fie inclusa în prețul
mașinii. Asa sa știi de la început măcar cat te costa
Oricum e un pas uriaș în industria auto și sunt convins ca în câțiva ani se va ajunge la 300,500 km autonomie și mai multe stații de încărcare. Prețul va rămâne ridicat dar e normal
Pana atunci.... Diesel power! :)
2. Nu se vorbeste in Ro despre problemele majore ale tehnologiei electrice. Va dau doar cateva exemple: a) materialele rare din care se produc bateriile si care nu vor conduce la scaderi de preturi pentru acestea. b) tehnologia de incarcare wireless se pare ca nu este deloc un succes c) apar tehnologii concurente mult mai bune si fiabile (de ex. tehnologia pe pile de hidrogen) care va genera autonomie mult mai mare pentru auto fara problemele deocamdata fara rezolvare ale tehnologiei bateriilor.
3. Tehnologia plug-in hybrid mi se pare mult mai matura si adaptata pentru lumea de astazi. Electricele (cu exceptia Tesla) sunt la stadiul de "jucarii" care nu stiu daca se vor transforma vreodata in "vedete".
1. S-ar putea sa nu creasca autonomia lui Zoe la 300 km nici in 10 ani.
Daca exista tehnologie mai buna de baterii sigur o aveai in iFon. Coada de asteptare pentru baterii e foarte mare iar masinile electrice sunt la coada cozii.
2. contrazici punctul 1. La 1 zici ca tehnologia o sa creasca-n-tr-un an cat altele in 10 iar la 2 zici ca se loveste de probleme. Hidrogenul e la stadiul de experiment. Nici un pronostic nu poate fi facut. Hibridele se chinuie de aproape 20 de ani si nu reusesc sa dovedeasca ca sunt mai eficiente si viabile decat un diesel modern nemaivorbind de pret.
3. Deocamdata e cea mai buna solutie pentru anumite scenarii de utilizare. Dar sunt in continuare scumpe. Insa daca le pui pe hartie intr-o comparatie corecta cu clasicele, greu arata vre-un avantaj.
1 Devalorizarea accentuata apare in toate domeniile in care progresul este foarte rapid ex telecomunicatii, IT. Zoe are in plus un alt urias dezavantaj si anume leasing ul la baterie. Exercitiu de imaginatie: Vand BMW vechi de 5 ani fara cutie de viteze, daca vrei si cutia trebuie sa platesti chirie la BMW. Cat valoreaza BMW ul ? Foarte putin pentru ca fara chiria pe cutie nu poate fi folosit. Leasingul nu inseamna gratis, de platit tot o sa platesti, permanent.
2 Ba se vorbeste. Nu se cunosc in schimb dezavantajele pilelor de hidrogen care sunt mult mai multe. a) Majoritatea bateriile sunt facute din metale Litiu, Cobal dar care nu se pierd, bateriile uzate sunt recliclate iar metale sunt refolosite. Stiai ca pilele de combustie folosesc PLATINA (aka aur alb) ? Daca Litiu e rar atunci PLATINA cum e ? Toyota Mirai care nu e o masina luxoasa costa 60 000 $ b) nu este necesara c) masinile pe hidrogen au mari probleme legate de pret si de infrastructura si de sigurata. Tuburile de hidrogen sunt la foarte mare presiune. Masinile electrice au treaba cu infrastructura pe jumatate rezolvata deoarece toate orasele au retele electrice, trebuie doar sa adaugi prizele. Nu sunt necesare retele de distributie, fabrici de hidrogen, cisterne etc.
3 Hybrid-plug in sunt scumpe, prea complicate si lente. Model S e singura masina electrica care functioneaza in viata reala (in Europa si in SUA unde sunt puncte de incarcare) In urmatorii catriva ani o sa apara masini ieftine cu autonomie comparabila cu Model S ul. Leaf 2 si Tesla Model 3 o sa fie inceputul sfarsitului masinilor pe benzina sau diesel. E doar o chestiune de timp.
Ce ma deranjeaza pe mine este faptul, ca pt o buburuza de masina, ajungi sa platesti 30000 euro in 5ani(indiferent de varianta)
Sunt singurul caruia i se pare exagerata treaba asta?
Nu pot sa nu observ ca de la an la an totul se scumpeste, in conditiile in care puterea de cumparare scade incet si sigur.
O sa ajunga un rahat de supermini sa ne duca in 50000 euro pe 5 ani...
E aberant!
O tehnologie bazata pe o sursa de energie infinita nu va fi niciodata depasita in comparatie hidrocarburi & resurse finite, indiferent ca-i vorba de hidrogen, benzina, motorina sau biocombustibili. Pe masura ce pretul combustibililor fosili va creste (chestie mai sigura decat moartea si taxele), insemnatatea prezentei masinilor electrice la momentul asta va fi tot mai bine inteleasa.
Eu ma bucur ca se investeste in energia regenerabila pentru ca potentialul este enorm pe termen lung. Foarte benefic umanitatii. Pe termen scurt si mediu exista prostimea si detractorii. Total neinteresant.
@cei de mai sus:
- autonomia acumulatorilor nu se va dubla nici in urmatorii 5 ani (asa cum nu s-a dublat de acum 5 ani pana azi...oricare 5 ani iei ca referinta din 2000 pana acum)
- masinile cu hidrogen au alte probleme decat cele de ordin tehnic (rezervor cu presiune foarte mare etc). Infrastructura inexistenta este una dintre cele mai mari probleme, problema care nu va putea fi depasita pana cand productia de hidrogen lichid nu se va face in "fabrici" ce folosesc energie de la minunatul soare (nu intram in detalii, dar o sa vedeti in viitor :) )
- Tesla S este o electrica "normala" cu o baterie ceva mai mare. Costa 100000$ si are autonomia de 2-3ori mai mare decat Zoe ... nu dă la "socoteala". Faptul ca au pus un motor puternic si se lauda cu liniute nu ar trebui sa incante pe nimeni, ca masina trebuie pusa la incarcat dupa 5-6 liniute pe modul "Insane"
- te descurci cu diesel pana cand o sa se dea o lege ca in franta ... si gata cu diesel
- te descurci cu motor termic pana cand o sa ai taxa pentru intrarea in "inelul central" (vorbesc de bucuresti aici, dar nici celelalte orase nu o sa ramana pasive la asa o initiativa)
- te descurci si fara electrice pentru ca esti roman si esti invatat sa te descurci ... in timp, insa, copii nostri nu o sa mai apeleze la "descurcat" si o sa isi ia masini cu tehnologie moderna
Pana cand electricele "pure" o sa acapareze lumea ar fi cazul sa ne indreptam privirile catre masinile "plug-in hybrid". Pretul lor este ceva mai mare dar "avantajele" sunt mai multe decat la electrice sau clasice, luatre separat (pret in scadere, dar in nici un caz atat de mare scadere cat sa ajunga la acelasi pret cu cele clasice intr-un timp rezonabil).
In viitorul apropiat o sa vedem progrese in directia recuperarii energiei si a generarii ei in timpul mersului motorului termic.
Toata lumea vorbeste de acumulatori, de tehnologia materialelor, de metale rare, etc. dar nimeni nu scoate o vorba despre importanta regenerarii la franare. Mircea a avut, in timpul testului, cifre serioase la capitolul regenerare - 2kWh regenerati sunt echivalenti cu 10-20km de drum in conditii "bune". In formula 1 constructorii au decis sa se merga pe acest sistem megacomplex de generare-recuperare a energiei - se ia curent din franare, se ia din rotatia turbinei, se da inapoi turbinei si rotilor in conditiile in care acest "boost" are 160cp si se incarca/descarca la fiecare tur. Credeti ca aia sunt imbecili sa investeasca atatia bani intr-o tehnologie care nu are sanse sa ajunga pe drum?
Eficienta stocarii energiei recuperate la franare este unul din aspectele care poate face din masinile electrice/hibride o optiune viabila la cele clasice. Parerea mea :)
Felicitari Mircea, ai facut cel mai complet test de pana acum cu o astfel de masina.
Eu am 2 laptopuri ambele high-end, acelasi brand.
Primul il am din 2008 consuma 60W si tine bateria 2-3h
Al doilea il am din 2013 consuma 100W si tine bateria 8-9h
P.S. Cel din 2008 tinea bateria tot 2-3h cand era nou. Cu ocazia asta am invatat ca daca acumulatorul este folosit corect, tine foarte, foarte mult.
Tesla poate face 80-90 de drag-race uri nu 5-6. E film pe youtube
(nu ca s-ar ridica tesla la nivelul legendei japoneze).
Chiar daca au cuvantul "electric" drept numitor comun, Tesla Model S si Zoe se concentreaza pe lucruri diferite. Ce are nevoie marea majoritate? Ne trebuie o masina normala pentru utilizarea de zi cu zi, nu o masina pentru "drag-race" si alte fantezii copilaresti. O masina care sa nu coste 100.000 de dolari si sa fie cat mai practica pentru utilizarea urbana unde ne pretrecem majoritatea timpului. Ori dimensiunea recomanda un Zoe.
@qwerty
Comparatia cu laptopurile este total eronata si tu stii asta.
Laptopurile nu au aceleasi configuratii, aceleasi procese de fabricatie ale componentelor, acelasi management al bateriei din mai multe parti (hard, ecran, procesor) si pe deasupra mai au si 5 ani diferenta intre ele.
Incarcatoarele sunt probabil de 60 si 100 w insa nu asta e consumul laptopului in sine. Daca ai avea laptop de 100W ar insemna ca procesorul iti consuma 80 de W si eu unul nu cunosc asa ceva. 45 w au TDP cele mai hardcore laptopuri sau mobile workstations. Majoritatea au procuri de 25-35W.
Uita-te pe fiecare baterie cati kW ora are, pune-le pe cantar si ai sa obtii valori apropiate [kWh/gram _baterie] intre cele 2 baterii. Asta-i cea mai corecta comparatie.
Comparatia pe care ai facut-o tu este ori rau-voita ori nedemna de o persoana care stie sa foloseasca un laptop.
Si in definitiv asta e marea discutie si problema a masinilor electrice: densitatea de energie/masa baterie e prea mica. Asta daca reusim sa trecem peste pret.
Păi bateria se închiriază prin leasing operațional. Altfel spus, tu doar o utilizezi, nu e a ta. Și-ți este schimbată imediat dacă se strică, se defectează, se bușește, se brickuiește, etc. Avantajele operaționalului :)
@iulian - momentan s-a demonstrat ca nu pretul este problema la Zoe. Costa cam la fel si, daca mai ai si ceva beneficii din partea statului (mai putin la noi si mai mult la "ei"), jucaria asta mica este o optiune viabila.
Mai este de demonstrat cate ceva cu autonomia. Putini stiu cum se procedeaza cu acumulatorii astia pentru a avea o putere asa mare la roti - este nevoie sa pui multi acumulatori micuti in serie, sa le pui tot felul de senzori si controllere care sa aiba grija de voltaje la incarcare si descarcare, sa-i tii la o temperatura apropiata de cea optima (unul dintre motivele fluctuatiilor observate de Mircea la autonomia raportata de masina ... am uitat de temperatura cand am scris despre asta). Descarcarea seturilor de acumulatori de pe aceste masini se face cat se poate de ineficient - este nevoie de viteza, de multi kW in foarte putin timp, lucru care este contrar insasi naturii acestor acumulatori. Un acumulator este un "aparat" electrochimic care are anumite proprietati dictate de altceva decat dorinta noastra de putere (electrica :) ), si care nu poate fi convins asa usor sa-si schimbe comportamentul.
Incarcarea se face cat se poate de controlat, daca lasi masina 12ore in priza se incarca in ritmul optim si ai randamentul corespunzator. Ceea ce se poate face (si la care se lucreaza in cercetare) este sa eficientizam modul in care descarcam acesti acumulatori. A se vedea Formula 1 - oamenii au un motor electric de 160CP care functioneaza timp de maxim 33s pe tur, pare putin dar echivaleaza cu 1,1kWh recuperati si apoi folositi la fiecare ~90secunde/4km (spre comparatie, Mircea a avut 2kWh recuperati dupa 90km). Sistemele de recuperare a energiei sunt cheia eficientizarii masinilor electrice/hibride iar acumulatorii aia inca in stadiul de proiect sunt cheia urmatoarei revolutii in domeniul auto.
Pana cand nu se poate produce, la scara comerciala, un acumulator cu o densitate de energie cu un ordin de marime peste Li-ion nu o sa avem decat discutii ca cea de acum .... "daca / poate / 5ani / etc. "
Un pas care promite multe in directia eficientizarii descarcarii acumulatorilor si a sporirii capacitatii de recuperare a energiei sunt supercondensatorii. Au aparut tot felul de materiale care promit .. dar sunt inca in lucru si o sa le vedem pe piata cam in "5 ani" :)
Eu as zice ca mai importanta este densitatea de energie pe unitate de volum Wh/Litru. Ca masina are 100 de kg in plus sau in minus nu prea conteaza, mai important este sa poti face o baterie puternica dar care incape intr-un spatiu limitat. Daca te uiti la diagramele lui Zoe se observa ca bateria putea fi mai mare, mai este loc sub podea, deci Renault a ales intentionat sa nu-i dea autonomie mai mare. Poate din cauza costurilor sau poate din alte cauze.. nu se stie ...