Luni, 27.03.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Primul lucru pe care îl faci când dai nas în nas cu un ceasornicar? Ochii tăi caută să vadă ce fel de ceas are la mână. Același lucru și când stai de vorbă cu un croitor: cauți să vezi cum îi vine costumul pe care îl poartă. Prin urmare, care este întrebarea logică atunci când te întâlnești cu un jurnalist auto? Ce mașină conduci, nu?
Adrian Mitrea scrie despre mașini de mai bine de 10 ani și a condus deja câteva sute, pe la noi prin țară sau pe afară. Azi îl poți găsi la 0-100.ro, site auto afiliat Hotnews.ro. Prin urmare, nu poți să nu te întrebi de ce, dintre toate mașinile din lume, a ales pentru el un Mini. Am mers să aflăm motivele lui alături de Mini-ul Automarket, așa cum am făcut-o și cu vechiul Mini Cooper D, pe care l-am avut tot în test de anduranță în urmă cu un an.
De ce Mini?
Dacă îl întrebi ce-i place la mașina asta, Adrian se transformă. E ca un avocat în instanță, care vine cu argumente solide pentru a-și susține cazul. „Am cumpărat mașina aceasta în 2013, de la un student german. A fost cea mai potrivită alegere pentru banii pe care îi aveam atunci. Era cel mai fain design și cea mai bună experiență de condus pe care le puteam cumpăra cu banii ăia”, recunoaște Adrian, care a plătit 3800 de euro pentru Mini Cooper-ul său roșu cu acoperiș negru și 153.000 de kilometri la bord în momentul achiziției.
„Am stat de vorbă cu cineva de la Mini și mi-a povestit că cel mai potrivit Mini pentru vârsta pe care o ai în buletin, adică aproape 30, e cel second-hand. Are un preț redus și îți oferă acel spirit pe care îl cauți”.
Asemenea unui avocat, Adrian își cunoaște bine cazul. A studiat dosarul din scoarță în scoarță. Știe că inima mașinii sale este un motor pe benzină de 1.6 litri pe care BMW îl construia pe atunci împreună cu Chrysler. Pe atunci înseamnă 2002, anul în care a fost produsă mașina sa.
Este un motor la care părintele BMW a renunțat rapid pentru că era prea gurmand. Consuma mult, chiar și pentru o mașină care cântărește doar 1150 de kilograme. Adrian recunoaște că într-un București aglomerat consumul său oscilează între 10 și 12 litri.
În afara orașului, cu un regim de rulare combinat (autostradă+drum național), Mini-ul înghite 7 litri/100 de kilometri.Spiritul său analitic nu s-a putut abține: ”Motorul se simte foarte bine între 2700 și 4000 de rotații. După aceea pierde din vlagă și se simte de parcă ar fi supraturat. Acum este instalat pe modelele Geely care se vând în China”.
Vechiul Mini vs noul Mini
Punem Mini-ul Automarket lângă Mini-ul lui. Nu sunt mari diferențe de design. Nici măcar nu mai pare așa mare noua generație. Îl întreb, evident, care îi place mai mult. Și aici vine cu argumente, de parcă și-ar fi făcut tema de acasă:
„Mini-ul ăsta al vostru este singurul la care nu mai scârțâie plasticul la interior. Abia acum au rezolvat problema asta, după aproape 15 ani. Îmi place însă mai mult al meu la interior. Uite, hai să-ți arăt comutatoarele de pe planșa de bord. Sunt metalice și se simt de calitate. Ale tale sunt dintr-un plastic cromat. La fel se întâmplă și cu mânerul exterior al portierelor. Metalic, tată”.
Ne pierdem apoi în detalii cum ar fi calitatea covorașului care capitonează absolut toată podeaua, bancheta spate cu un șezut extrem de lat, tapițeria din piele care nu s-a jupuit în cei 15 ani de utilizare, nuca schimbătorului de viteze, originală, pe care a cumpărat-o cu 320 de lei. Amândoi cădem de acord că bandourile de plastic din partea inferioară a caroseriei te apără de tot felul de zgârieturi care apar inevitabil.
Deschidem apoi capota motorului și râdem de faptul că în cazul bătrânului Mini se ridică cu tot cu faruri. La Mini-ul Automarket au decupat forma farurilor. E ca și cum i-ai pune o pereche de ochelari când cobori capota.
Problemele unui Mini vechi de 15 ani
Nici o mașină nu este perfectă, așa că întreb de problemele pe care le-a experimentat de când a cumpărat mașina. Adrian are iar o atitudine avocățească. Recunoaște fără nici un fel de ezitare culpabilitatea mașinii sale când vine vorba de greșeli de proiectare sau de fiabilitatea unor componente. Le cunoaște chiar și pe cele de care nu s-a lovit, pentru că citește mult despre odrasla lui.
”Pompa de servodirecție pică foarte repede.
Chiar și după numai 40.000 de kilometri. Uzura prematură depinde de starea drumurilor, de stilul de condus. Am auzit că se strică și mcarelele geamurilor, dar n-am pățit asta până acum. Contraaripile față se deformează pentru că tabla este subțire acolo unde vin fixate amortizoarele. Am rezolvat problema cu o serie de plăci de ranforsare la nivelul contraaripii. Am schimbat și radiatorul de când am cumpărat-o, însă cel mai mult m-a costat cutia de viteze. A trebuit să o recondiționez pentru că avea probleme cu marșarierul. Asta m-a ușurat de 1500 de euro. Să știi însă că suspensia este foarte fiabilă. Amortizoarele de pe spate sunt aceleași din 2002”.Cum era și normal, Adrian a trecut pe foaie cam tot ce a cheltuit în cei trei ani și jumătate de când are mașina. I-a ieșit un total de 3500 de euro, incluzând aici și cele opt anvelope, plus o galerie de evacuare.
Dotările unei mașini de acum 15 ani
Chiar dacă este o mașină veche de 15 ani, Mini-ul lui Adrian are o serie de dotări pe care Mini-ul Automarket nu le are. În fond, testăm cel mai ieftin Mini pe care ți-l poți cumpăra în România. Mă refer aici la scaunele încălzite. Revenind la invitatul nostru, mașina lui din 2002 venea cu frâne pe disc pe toate cele patru roți, suspensie Multilink, senzori de presiune în pneuri, anvelope runflat, climatizare automată și un sistem audio care încă se aude bine. Adrian simte însă lipsa unei conexiuni Bluetooth, care să-l ajute să vorbească mai ușor la telefon. Mini-ul Automarket are.
După ce ne-am descusut mașinile vreme de două ore, tragem linie. Adrian face o ultimă pledoarie: ”Mini-ul meu rămâne, chiar și după atâția ani de presă auto, cea mai fun mașină cu tracțiune față pe care am condus-o până acum”.
Sunt 15 ani între mașinile noastre și cam 180.000 de kilometri, însă diferența nu se simte aproape deloc. Este pentru prima dată când apreciez unii constructori pentru încăpățânarea lor de a nu schimba foarte mult designul exterior și interior. În fond, când o mașină are o personalitate puternică, nu prea ai ce să schimbi.
Ştiri despre MINI
-
Constructorul britanic de automobile anunță că prototipul viitorului Mini John Cooper Works E (adică electrică) va debuta cu ocazia Festivalului Vitezei de la Goodwood. Premiera versiunii de serie este programată pentru toamna acestui an. (Joi, 04 Iulie)
-
Constructorul britanic de automobile tocmai a anunțat că noul Mini John Cooper Works va lua startul în cursa de 24 de ore de la Nurburging, înaintea debutului oficial. (Luni, 20 Mai)
-
Noul Mini Aceman, primul model exclusiv electric al mărcii britanice, poate fi comandat în România. Prețurile încept de la 33.737 de euro, cu TVA inclus, fără programul Rabla. (Luni, 29 Aprilie)
-
Mini a publicat o serie de imagini și informații despre nivelul de echipare de bază a noului Cooper E. Denumit Cooper E Classic, acesta oferă o autonomie de până la 305 kilometri. (Miercuri, 14 Februarie)
-
Mini închide un capitol important din istoria sa. Modelul Clubman iese din producție, la 55 de ani de la debut. (Luni, 05 Februarie)
Un articol decent, zic eu. Un singur lucru ma irita putin, si asta il vand in 8/10 articole postate pe website, greselile gramaticale. Va rog, inainte de a posta orice articol, va rog sa il recititi si sa efectuati corecturile aferente. In rest, cum am mentionat, este un articol decent. Multumesc si spor!
Cam tot așa-i și cu jurnalistul auto românesc.
Ai dreptate. Mirica iese in evidenta prin lipsa totala de respect fata de cititori.
In rest o aiureala. banii sunt motivul principal dupa cum spune Mitrea.
V-aș fi îndelung recunoscător dacă ați contribui pe Automarket cu elemente constructive, nu cu parul prin ouă. De exemplu, dacă ați sublinia acele "greșeli gramaticale" care aduc o "lipsă totală de respect față de cititor".
Mulțumesc.
Nu intotdeauna ce e nou din punct de vedere tehnologic are stilul originalului care a consacrat modelul....aceasta depinde de "harul" designerului.
Astfel de dialoguri , model vechi versus model nou, ar trebui continuate...
Iar cu banii pe 3 piese si-ar mai fi luat una la fel... a se respecta zicala: "Sa nu-ti cumperi ce-si cumpara un jurnalist auto...fara buget!"
PS: no offence, n-avem nimic cu omul, fiecare dupa posibilitati, dar nu e motiv de articol si de lauda si de advocacy pentru o parleala de model si mai ales de justificare a unei alegeri facute chipurile pe baza unui know-how al industriei si al pietei...cand de fapt a fost strict pe criteriul "monetar" al cuiva care nu are posibilitatile vreunui prezentator TopGear.
@Slumdog millionaire: Istoricul masinii, asa cum l-ai citit, nu este pentru lauda masinii sau a alegerii. Este pur si simplu un fapt, mai degraba de culoare si de culise. Fiecare face ce vrea cu banii lui. Daca la socoteala ta o rabla + o rabla = o masina buna, succes in cariera, ce sa zic. In lumea mea, chiar daca ai o masina veche, intretinerea este mai importanta decat pretul de achizitie. De aceea ii pun piese de origine pe cat se poate si anvelope premium, cumparate de noi. Daca vrei sa ai o masina in stare buna, fie (mai) noua sau veche, costa. Sunt curios ce masina ai tu, din moment ce spui despre aceasta prima generatie MINI facuta de BMW ca este "parleala". Te asigur ca gresesti profund si, cel mai probabil, vorbesti in necunostinta de cauza. Si mai si jignesti lumea gratuit. Referitor la bugetul de achizitie, puteam sa aleg alte vreo 30-40 de masini decente in suma respectiva. Sau mai scumpe. Acest MINI, prima generatie facuta de BMW, mi-a placut foarte mult ca masina, mi l-am dorit si mi l-am cumparat. Daca in momentul achizitiei as fi dispus de un buget mai mare, mi-as fi cumparat acelasi model, poate mai putin rulat. Dar oricum as fi preferat sa dau mai putin pe masina si sa pastrez o mare parte din suma pentru reparatii, pentru ca orice masina mai veche de 5 ani are nevoie de asa ceva.
S-o stăpânești sănătos si sa te bucuri de ea!
Mă învârt de ani buni in a cumpăra si recondiționa un Mini Morris Minor in UK, tot kitul de reparație cu mașina sh costa la 4000€