Drivetest Volvo XC60 facelift (2014-2017)

D5 2.4 220CP 4x4 Aut
Volvo XC60 facelift (2014-2017) zoom
de Bogdan Mirică
Luni, 25.11.2013
Drumul către uitare

Vine o vreme când trebuie să te desparţi de vechile obiceiuri şi să priveşti înainte. Înainte către frumos, către util, către tehnologie, către mai bine. Este acel moment în care trebuie să le arăţi celor din jurul tău o altă faţă.

În vara acestui an, tot de o schimbare la faţă a avut parte şi Volvo XC60. SUV-ul suedez, responsabil pentru redresarea companiei în anii care au trecut, simţea nevoia unui aer proaspăt.

L-a primit pentru a readuce clienţii în showroom, pentru a continua să întoarcă privirile şi pentru a se alinia la noile tehnologii de siguranţă.

Volvo XC60 facelift (2014-2017)
D5 2.4 220CP 4x4 Aut

  • Pret de pornire 33.408 €
  • Pret model testat 43.479 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Faceliftul a încăput pe mâinile noastre alături de motorizarea diesel de 2.4 litri şi 215 cai putere, un motor care a încărunţit alături de modelele Volvo. Este un diesel de modă veche, care sună ca un bătrânel ce bolboroseşte încontinuu.

Bolboroselile lui pot deveni supărătoare în condiţii normale de rulare. Când apăsaţi însă pedala de acceleraţie, cei cinci cilindri se trezesc parcă din amorţire şi bătrânelul înlocuieşte bolboroselile cu poveşti de război. Poveşti de război sinonime cu un sunet baritonal, extrem de puternic şi bărbătesc. Un sunet neprelucrat, pur şi plin de adrenalină.

Şi fiindcă tot veni vorba de hormonul care creşte frecvenţa cardiacă, ar fi bine să vă spunem şi când apare acesta. XC60 nu-l va scoate la iveală de prea multe ori. Cei 215 cai putere sunt suficienţi pentru un comportament dinamic, însă nu şi pentru puseuri de adrenalină.

Poate cei 440 de Nm să mai salveze din situaţie. Se simt devreme, la 1500 de rotaţii şi continuă până departe, dincolo de 3000 rpm. E o senzaţie plăcută de îndestulare, însoţită spre final de sunetul baritonal de care vă vorbeam.

Despre cutia automată nu aş avea foarte multe să vă spun. E destul de liniară, dar e ca un copil care prinde greu tabla înmulţirii atunci când retrogradezi. Problema se rezolvă când treceţi pe modul manual. Alternanţa rapoartelor se face rapid.

Consum

Până când vom vedea instalat cel mai eficient motor diesel din istoria Volvo, unitatea de 2.0 litri pe care am testat-o deja pe V60, ne mulţumim cu cifrele de consum ale actualului propulsor de 2.4 litri.

În oraş, fără abuzări ale acceleraţiei, am reuşit să obţinem undeva la 10 litri/100 de km. În afara oraşului, pe un drum naţional cu limitările de viteză specifice, XC60 a folosit puţin peste 7 litri/100 de km.

Media anunţată de constructor, 6.4 litri/100 de km, este departe de realitate, iar comparată cu cea a rivalilor este mai mare decât ceea ce promite BMW X3. Mercedes GLK şi Audi Q5 facelift garantează fie 6.1, fie 6.0 litri/100 de kilometri, însă ambele vin cu ceva mai puţină putere sub capotă.

Performanţe

Vă vorbeam despre acele puseuri de adrenalină. Ele se pot simţi la demaraj, chiar dacă lui XC60 îi sunt necesare 8.3 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h. Cuplul motor ajută la crearea senzaţiilor dinamice la bordul SUV-ului scandinav.

Raportat la concurenţă, XC60 stă mai bine decât ne-am fi aşteptat. El este mai rapid decât BMW X3 şi Audi Q5, ambii cu ceva mai puţini cai sub capotă, dar se lasă depăşit de Mercedes GLK şi ale sale 8 secunde. Cu 205 km/h viteză maximă, XC60 este depăşit doar de GLK şi X3.

Interior

Ca şi în cazul lui S60 facelift, Volvo a mers pe o reţetă simplă: a răspândit tot ceea ce avea mai bun în vistierie pe toate modelele din gamă. Aşa se face că XC60 a ajuns să semene izbitor cu V40, S60 sau V60 atunci când treci cu privirea dincolo de portieră.

Interiorul adoptă aceeaşi paletă bogată de culori şi instrumentele de bord digitalizate, introduse pentru prima dată de compacta V40. Grefa digitală care s-a lipit perfect în planşa de bord, animând tot ceea ce se petrece în spatele volanului. Aici apare un ecran multimedia ceva mai mare, iar instrumentele de bord clasice sunt înlocuite de cele digitale, cu multiple posibilităţi de personalizare.

Volvo menţine ştacheta ridicată când vine vorba de materiale. Plasticul este moale, pielea la fel, aluminiul e la locul lui, finisajele sunt bune, iar zonele în care calitatea materialelor este ceva mai îndoielnică nu sunt atât de evidente.

Ornamentarea habitaclului este tipică Volvo. Avem aceeaşi consolă centrală fluidă, orientată către şofer. Butoanele sunt la fel de înghesuite, iar utilizarea lor se va face corect doar după o acomodare prealabilă. Ergonomia de pe volan este ceva mai curată şi intuitivă.

Spaţiile de depozitare sunt extrem de generoase la nivelul uşilor, însă lipseşte un loc pentru telefonul mobil la baza consolei centrale. Unii s-ar putea lăsa tentaţi de utilizarea spaţiului din spatele consolei, însă accesarea sa nu este tocmai uşoară, mai ales atunci când te afli în mers.

Rămânem tot în zona spaţiului pentru a preciza că pasagerii de pe locurile din spate vor călători extrem de confortabil, fără probleme la nivelul capului sau al picioarelor. Nu putem spune acelaşi lucru şi despre portbagaj, care, deşi însumează 495 de litri, se lasă depăşit de cel al lui BMW X3 şi Audi Q5. Doar Mercedes GLK este mai puţin încăpător.

Preţ de achiziţie

XC60 facelift are un preţ de pornire de aproape 33.500 de euro. Plăteşti marca suedeză, un motor diesel eficient şi o valiză plină cu siguranţă activă. Pentru cei care doresc un diesel de top, versiunea pe care am testat-o noi ajunge la 43.500 de euro, atunci când este echipată şi cu o cutie automată cu şase rapoarte.

Un Audi Q5 echipat cu motorul 2.0 TDI de numai 177 de cai putere, dar disponibil alături de transmisia S tronic şi tracţiunea integrală quattro depăşeşte cu puţin valoarea de 43.500 de euro.

BMW X3 în versiunea xDrive20d vine cu doar 184 de cai putere şi fără cutie automată. Preţul pentru această configuraţie este de 42.000 euro. Dacă vă doriţi şi transmisia automată cu opt trepte, BMW vă mai cere încă 2000 de euro.

Cea mai piperată alegere din segment este GLK 250 BlueTec cu transmisie automată şi tracţiune integrală 4Matic. Preţul lui urcă însă până la 48.500 de euro.

Siguranţă

La acest capitol Volvo face regulile în segmentul premium. Nici un constructor german nu îndrăzneşte să conteste rezultatele obţinute de crossover-ul scandinav. Suedezii nu se mulţumesc însă cu atât şi plusează cu noi sisteme, moştenite de la fratele S60.

XC60 dispune de City Safety, adică sistemul inovator care evită coliziunile frontale la viteze mici. Aştepţi la semafor, coloana se pune în mişcare, tu o urmezi. Cauţi între timp un CD rătăcit şi nu observi când cel din faţa ta frânează. XC60 observă însă. Acţionează frânele şi te scapă de un incident nedorit.

Mult mai important se poate dovedi sistemul Pedestrian Detection, înglobat în cel de avertizare a coliziunii frontale cu Full Autobrake.

Tot foarte util se va dovedi şi BLIS sau Blind Sport Information, sistemul care avertizează şoferul de prezenţa unui automobil în unghiul mort. Într-un oraş aglomerat cum este Bucureştiul trebuie să spunem că luminile de avertizare au stat mai mult aprinse, chiar dacă pericolul nu era iminent. Funcţia se dovedeşte mai utilă pe autostradă.

La toate acestea se adaugă deja banalele sisteme DSTC (controlul tracţiunii şi al stabilităţii), ABS, EBD, EBA şi RSC (sistem de control la răsturnare). Tot acest amalgam de sisteme, pe care nu ai curajul să le testezi, dar ştii că există acolo, fac din XC60 un etalon de siguranţă.

Ţinută de drum

Volvo XC60 nu îşi propune bravuri în teren accidentat. El preferă mai degrabă eticheta de crossover spilcuit, în schimbul celei de maşină cu apetit pentru noroaie şi alte chestii murdare. E drept că poate aborda uşor drumuri forestiere, chiar şi pante cu o înclinaţie decentă, unele şleauri adânci de o palmă, dar nu mai mult.

XC60 se simte bine pe şosea. Pe autostrăzi mai exact. Este o maşină confortabilă, cu suspensii gândite pentru a te relaxa pe distanţe lungi. Gropile şi orice altă denivelare sunt bine tolerate.

Despre tracţiunea integrală de tip Haldex aş putea să vă vorbesc până mâine. Despre senzorii care detectează lipsa aderenţei şi despre transferul de cuplu între punţi. Ar fi inutil, pentru că evoluţia lui XC60 pe segmente de drum virajat poate fi rezumată simplu: dezamăgitoare.

Ruliul rămâne la fel de pronunţat, direcţia este prea relaxată şi fără feedback şi, colac peste pupăză, nici aderenţa nu se menţine atât de bine. Noroc cu prezenţa ESP-ului. Se pare că Volvo XC60 s-a mulţumit doar cu eticheta de SUV spilcuit şi atât.

Vizibilitate

XC60 este un SUV aerisit. Suprafaţa vitrată este generoasă şi, luată la pachet cu garda la sol mai mare, asigură o vizibilitate bună. Montanţii faţă pot pune unele probleme în viraje mai strânse, deci necesită o oarecare acomodare. În rest, oglinzile laterale, cea retrovizoare şi luneta sunt generoase. Ba mai mult, nici ultimul rând de montanţi nu incomodează la manevrele cu spatele.

Tehnologie

Volvo XC60 impresionează în primul rând prin lista lungă de sisteme de siguranţă. Totuşi, confortul şi lista de opţionale care fac mai plăcută viaţa celor de la volan vând maşina. Clienţii sunt atenţi la noile tehnologii de care pot beneficia la bordul SUV-ului suedez.

Acesta nu duce lipsă de nimic. Scaunele încălzite îşi fac foarte bine treaba, ba uneori cu prea mult zel, acum în sezonul rece. Climatizarea se face pe două zone, scaunele beneficiază de reglare electrică şi dispun de memorie, senzorii de ploaie şi de lumină funcţionează prompt, iar sistemul audio este primitor pentru urechile tuturor.

Şi fiindcă tot a venit vorba de sistemul audio ar trebui să semnalez viteza de reacţie a butonului de volum. Pardon. Am vrut să scriu „viteza”. Mai exact, sistemul de sunet are un uşor delay atunci când bruscaţi butonul de volum. Nu e vina lui. E vina sistemului multimedia, care nu are timpi de reacţie foarte buni.

Practic, dacă eşti obişnuit cu rapiditatea unui smartphone d eultimă generaţie s-ar putea să te enerveze calmul cu care se mişcă unele chestii. Să nu mai vorbim despre intuitivitatea sa şi grafica hărţilor sistemului de navigaţie.

La capitolul uşurinţă în utilizare aş nota două aspecte. Unul negativ, altul pozitiv. Primul se naşte după ce îţi doreşti să porneşti XC60 fără să fie necesară înfigerea cheii în bord (pornirea fără cheie pentru cei mai scrupuloşi). Al doilea ar fi acţionarea electrică a habitaclului, foarte utilă.

Design

Dacă în cazul lui S60 am apreciat faceliftul ca o despărţire de un design extrem de reuşit, în cazul lui XC60 cred că lucrurile stau puţin diferit. Publicul a apreciat designul crossover-ului în momentul lansării, însă liniile s-au mai perimat de-a lungul anilor.

Asta înseamnă că revizuirea aspectului general este benefică. Liniile sunt o dovadă clară de maturitate, subliniind parcă mai bine un aer masculin.

Partea frontală, cu noile blocuri optice şi noul spoiler, se aliniază la filosofia de design care caracterizează acum toate modelele Volvo. Posteriorul a devenit şi el ceva mai atrăgător, graţie inserţiilor din aluminiu şi celor două evacuări.

Nu ne-a placut

  • Zgomotul şi vibraţiile motorului
  • Ruliul pronunţat
Date tehnice - Volvo XC60 facelift (2014-2017) D5 2.4 220CP 4x4 Aut
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2400
Lungime mm
4644
Putere maxima CP (rpm)
220 (4000)
Latime mm
1891
Cuplu maxim Nm (rpm)
440 (1500)
Inaltime mm
1713
Viteza maxima km/h
210
Greutate kg
1906
Acceleratie 0-100 km/h s
8.2
Ampatament mm
2774
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
70
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
495
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Volvo XC60 facelift (2014-2017)

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (7)

  • Scrooge
    mda. consumul exagerat si globalizarea au adus societatea sa catalogheze masini de genul Volvo XC60 ca "facuta pt autostrada". Trist dar cam adevarat. Urmatoarea intrebare ar cam fi : Porsche 911 pentru ce mai e facuta, pentru strazi intergalactice ?
    26 5
  • rotila
    motorul are sigur 5 cilindri
    daca la apasarea pedalei se trezesc doar 4, aste o eroare de calculator, al masinii sau al tau !
    30 3
  • Catalin
    Are 5 cilindrii nu 4. De acolo si cuplul peste concurenta.
    28 4
  • un test cu o masina echipata cu un motor menit sa fie inlocuit de noile unitati volvo, cu o transmisie obosita, cu o masina arhicunoscuta.
    inutil test
    20 15
  • oricum,dintre toate suv-urile din clasa lui,tot un volvo mi-as alege,incercati sa conduceti un x3,un q5 si un xc60 si sunt sigur ca veti alege c-a mine!
    14 9
  • Am cateva nelamuriri cu privire la articolul vostru...
    -cum au zis si colegii mai sus motorul are 5 cilindri nu 4
    -cati km ati facut pentru a stabili acele cifre de consum?(media de consum cu km facuti preponderent in mediul urban e de 7,5-7,7l/100km + depinde si cati km are masina testata)
    -la capitolul tinuta de drum, daca intram intr-o curba stransa cu 100 si ceva km/h cu o masina cu o garda la sol de 23cm, oare nu e normal sa avem parte de acel ruliu?
    -pentru a porni fara cheie se poate comanda optiunea keyless
    -la interior mai puteti bifa noul ecran touch-screen cu "n" functii
    Concluzia, un test nu foarte bine documentat si facut comparand mere cu pere :)
    28 4
  • posesor X60
    Am cumparat acum 1 an de zile un XC60, 6 cilindri, 3000cmc, 304HP (acum 329 HP ca am instalat si softul Polestar) , pe benzina, intr-o tara din Golf (unde zilnic conduc zeci de km, pe autostrazi). Conduc de 25 de ani, pe multe tipuri de masina. Ce pot sa va spun ca si concluzie ca este o masina extraordinara. Intr-un an de zile nu am avut odata senzatia ca motorul se forteaza sa dea putere; este foarte reactiva, efectiv parca iti citeste gandurile. Consmul este mai ridicat (11-12 la suta in oras,9 pe autostrada) ,dar eu zic ca este decent avind in vedere performentele. City Safety lucreaza bine, am avut ocazia sa il testez, fara sa vreau. O sa o aduc in tara, efectiv sint indragostit de masina asta. I-am pus si senzori de presiune, bara de remorcare (poate tracta 2 tone). O recomand fara nici o rezerva.
    10 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru