Drivetest Mazda 3 (2009)

Mazda 3 (2009) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 15.04.2011
Dintr-o bucată
Facelift-ul lui Mazda3 nu a venit cu foarte multe modificări estetice, dar modelul nipon arăta oricum destul de bine. Aspectul său sugerează sportivitate. Dar totuşi, cât de sportiv poate să fie un model compact echipat cu un motor diesel de 116 CP? Ei bine, sportivitatea nu stă doar performanţele în linie dreaptă, ci şi în direcţie şi comportamentul pe viraje. Iar Mazda3 diesel este un exemplu viu al acestei afirmaţii.

Mazda 3 (2009)

  • Pret de pornire 16.590 €
  • Pret model testat 21.490 €
  • Taxa auto 213 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Piaţa compactelor cu motoare diesel de 1.6 litri este destul de aglomerată. Fie că vorbim de Ford, Renault, Volkswagen, Fiat, Hyundai, Kia, Peugeot sau Citroen, toţi constructorii au început downsizing-ul motoarelor diesel. Fiindcă acestea erau deja supraalimentate, aplicarea unei alte turbine nu era o soluţie, aşa că inginerii au găsit diferite metode de "ecologizare" a propulsoarelor diesel de cilindree mică. Să trecem la agregatul lui Mazda3: 1.560 centimetri cubi, 116 CP la 3.600 rpm şi un cuplu motor maxim de 270 Nm atins încă de la 1.750 rpm. În ceea ce priveşte nivelul de putere, rivalii de la Fiat au un propulsor mai puternic, în timp ce Ford are un propulsor aproape identic în specificaţii, amintind de parteneriatul îndelungat dintre cei doi constructori. Unitatea este cuplată unei transmisii manuale cu şase trepte şi angrenează roţile din faţă. Cutia de viteze are o timonerie foarte precisă, iar cursa levierului este destul de scurtă. Încă de la acest aspect, Mazda3 te încurajează să conduci sportiv. Reprizele motorului sunt bune având în vedere nivelul de putere oferit, deşi diesel-ul de pe Focus se descurcă mai bine la acest capitol, iar cel de pe Golf este şi mai elastic. În plus, nemţii de la Volkswagen au reuşit să etajeze cutia de viteze mai bine decât japonezii de la Mazda, permiţând conducerea doar pe plaja de cuplu maxim fără prea mult efort. Cu toate acestea, cutia celor de la Mazda nu este etajată aiurea, comportamentul său fiind mai mult decât potrivit pentru ceea ce se vrea de la această compactă. Spre exemplu, în cea de-a şasea treaptă, turometrul afişează 2.250 de rotaţii pe minut la rularea cu o viteză de 120 km/h. Turaţia este suficient de mică pentru a oferi un nivel rezonabil al consumului de carburant, dar suficient de ridicată pentru a permite răspunsul rapid la apăsarea pedalei de acceleraţie atunci când este cazul. Pentru reprizele 80-120 km/h, vă puteţi folosi cu brio de treapta a cincea, deşi treapta a patra este cea mai bună pentru rezultate rapide. Pe scurt, motorul CD116 "stă" bine la dinamică. Iar specificaţiile tehnice şi practica ne-au arătat că este destul de economic. În schimb, există un aspect tulburător la acest propulsor. Problema nu este nouă în industrie, fiind o caracteristică a diesel-urilor, dar asta nu înseamnă că nu se poate remedia. Trebuie să vrei. Vorbim de vibraţii şi de zgomot. Dacă nivelul de decibeli emis de această unitate nu este mai mare decât la un TDI Pompe Duze, spre exemplu, vibraţiile surclasează generaţia precedentă de TDI-uri şi multe alte motoare diesel actuale. La ralanti, dacă lăsaţi o sticlă de apă plată în suportul de pahar de la interior, veţi observa cum se mişcă apa din recipient de parcă ar fi în timpul unui cutremur. Vibraţiile respective ar fi fost tolerate dacă modelul avea un preţ mai mic, dar având în vedere nivelul la care ţinteşte Mazda cu acest preţ, deja vorbim de un dezavataj.

Consum

Aspectul lui Mazda3 nu-i doar de dragul artei. Modelul are unul dintre cele mai bune valori din segment. Hatchback-ul are un C(x) de 0.30, în timp ce sedanul are un coeficient de 0.28. Puţine compacte au reuşit să ajungă sub 0.30, iar acestea sunt optimizate special pentru un consum redus de carburant, cum ar fi cazul lui Prius sau al lui Auris HSD, printre altele. Să vedem ce spune constructorul despre consum: 4.4 litri la sută în regim mixt, 5.3 la sută în regim urban şi 3.9 la sută în regim extraurban. Valori foarte bune în segment, modelul fiind surclasat doar de noul Ford Focus 1.6 diesel de 115 CP. Noua compactă de la Ford are un consum mediu de 4.2 litri la sută în versiunea specificată mai sus. În ceea ce priveşte rivalii, 4.5 litri la sută este cea mai mică valoare a consumului mediu anunţat, în timp ce alţii ating valori de aproape cinci litri la sută în regim mixt. Există o versiune Bluemotion a lui Golf, tot cu motor 1.6 diesel, care oferă un consum de carburant ceva mai scăzut, de 4.1 litri la sută în regim mixt. În cadrul testului nostru, Mazda3 diesel a înregistrat un consum de 9 litri la sută în regim urban. În regim extraurban, consumul de carburant înregistrat a fost de 4.8 litri la sută, în condiţiile în care nu am depăşit o viteză de 90-100 km/h în afara localităţilor. Pe autostradă, modelul afişează un consum de 6.5 litri la sută dacă rulăm cu o viteză de 120 km/h în treapta a şasea. Ca de obicei, toate valorile menţionate mai sus sunt obţinute cu instalaţia de aer condiţionat în funcţiune şi cu alţi consumatori precum radio şi faza scurtă. Atât consumul din mediul urban, cât şi cel din mediul extraurban sunt atinse într-o manieră economică de condus, dar fără să renunţăm la confort.

Performanţe

Mazda3 1.6 diesel accelerează de la 0 la 100 km/h în 11 secunde. Modelul este capabil să atingă o viteză maximă de 186 km/h. Cel mai rapid model diesel cu această cilindree din segment este Fiat Bravo, în timp ce modelul cel mai lent este Opel Astra 1.7 CDTI în versiunea de 110 CP, care are nevoie de 12.6 secunde să atingă 100 km/h cu start de la zero. Ceilalţi rivali au nevoie de puţin peste 11 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, Focus fiind din nou excepţia care confirmă regula, cu 10.9 secunde de la 0 la 100 km/h.

Interior

Interiorul lui Mazda3 este un amestec de sportivitate şi eleganţă. Acesta aminteşte într-un fel de interiorul lui Mazda6, dar diferenţa stă în faptul că modelul compact este mai puţin sobru şi nu are scaune la fel de confortabile. La fel ca la Mazda6, volanul are o serie de butoane care te încurcă la primă vedere, dar îşi dovedesc utilitatea odată ce te obişnuieşti cu ele. Calitatea materialelor este bună în cazul elementelor atinse atunci când eşti la volan, dar dacă te apuci să diseci modelul nipon nu vei mai avea aceeaşi impresie. Cu toate acestea, avem un interior relativ ergonomic, la care poţi folosi şi suportul de pahare şi schimbătorul de viteze şi levierul frânei de parcare fără să fii acrobat. În ciuda design-ului, cele două scaune nu oferă nivelul de sprijin lateral atins de Mazda6, deşi sunt îmbrăcate într-un material de calitate apropiată de cele ale lui 6. Pe bancheta din spate încap trei adulţi, fără să fie probleme la spaţiul pentru cap. Portbagajul oferă un volum de 340 de litri, la fel ca în cazul unui Hyundai i30, sau cu 20 de litri mai mult faţă de ceea ce oferă un Sandero (model de segment B). Focus şi Astra oferă ceva mai mult, mai precis 23, respectiv 30 de litri în plus. Leon are portbagajul cu un litru mai mare, în timp ce 308 oferă 8 litri în plus. Valoarea este rezonabilă, mai ales că puţini proprietari de compacte folosesc la maximum portbagajul lor.

Preţ de achiziţie

Versiunea testată de noi, CD116 TX, costă 21.490 de euro cu TVA inclus. Cel mai ieftin Mazda3 pe care îl poţi cumpăra de nou din România costă 16.590 de euro cu TVA inclus. Dacă doriţi cea mai ieftină versiune diesel, aceasta costă 18.590 de euro cu TVA inclus şi are acelaşi propulsor ca versiunea CD116 TX, unitatea denumită CD116. În ceea ce priveşte rivalii lui Mazda3, toate modelele comparate au un preţ de pornire mai mic. În unele cazuri, vorbim şi de un nivel de echipare mai bogat, dar acest lucru variază de la un model la altul. Oricum, preţul piperat al lui Mazda3 în această versiune îi va face şi pe fanaticii mărcii să se gândească de două ori înainte de achiziţie.

Siguranţă

Mazda3 a obţinut cinci puncte la testele de siguranţă EuroNCAP. Modelul se clasează astfel la egalitate cu ceilalţi competitori din acest segment, nefiind echipat cu vreun dispozitiv sau echipament de prevenire a accidentelor. Cei de la Ford şi francezii de la Citroen sunt în faţă în acest domeniu, oferind atât sisteme de monitorizare a unghiului mort, cât şi alte elemente care te ajută să eviţi un accident în cazul în care conduci preventiv.

Ţinută de drum

Ei bine, la acest capitol am primit o surpriză. Mai precis, ne aşteptam ca acest model să fie sportiv, dar nu aşa de bun. Practic, virajele abordate în forţă nu sunt o problemă pentru Mazda3, în contextul în care vorbim de o compactă diesel de 115 CP. Ruliul caroseriei este aproape insesizabil, iar direcţia oferă un nivel foarte bun de feedback şi este exact cât trebuie de "grea". Explicaţia din spatele direcţiei este că vorbim de acelaşi sistem de direcţie utilizat de prima generaţie Mazda3, actualizat pentru a consuma cât mai puţină energie. Sistemul DSC (control al stabilităţii dinamice) intră doar în situaţiile limită, până atunci acesta nefiind necesar deoarece şasiul este foarte bine echilibrat. Dacă motorizarea ar fi fost mai potentă, Mazda3 CD116 şi-ar fi făcut toţi banii. Ar fi fost o reiterare a hot-hatch-ului, dar într-o versiune cu consum puţin şi cu senzaţii tari echilibrate. În timp ce alţii lucrează cu suspensii adaptive, diferite tipuri de punţi, care mai de care mai inovatoare, Mazda a reuşit să ne ofere aceste senzaţii cu o suspensie spate simplă, dar de efect. Când vine vorba de absorbţia asperităţilor pe care ni le pune în faţă infrastructura românească, comportamentul este rezonabil, iar antifonarea eficientă îşi arată muşchii, oferind o rulare confortabilă, în ciuda capacităţilor dinamice ale modelului.

Vizibilitate

În ciuda formelor îndrăzneţe, Mazda3 nu ne impune probleme de vizibilitate. Oglinzile laterale par să fie mari, dar capacele acestora au un design care le fac masive, în spatele lor fiind amplasat un set de oglinzi de dimensiuni decente, dar nu generoase. Oglinda centrală are o dimensiune potrivită, în timp ce luneta ne permite monitorizarea celor din spate fără probleme, deşi vizibilitatea la rularea în marşarier este perfectibilă. Având în vedere formele acestui model, recomandăm achiziţia unui set de senzori de parcare, pentru ”conservarea” în timp a formei plăcute a barelor de protecţie ale lui Mazda3.

Tehnologie

Cruise control, patru geamuri electrice, comenzi pe volan, conexiune Bluetooth, CD player cu MP3, scaune încălzite. Dotări generoase pentru o compactă, dacă vorbim de anul 2005. Sau full-options dacă am fi fost în 2000. Între timp, concurenţa a tras tare şi a pregătit o serie de pachete de opţionale. Fie că vorbim de sisteme de parcare automată, de monitorizare a unghiului mort şi altele, Mazda nu a furnizat niciun echipament de acest gen. Mai mult, alţi constructori au încercat să facă maşina mai plăcută şoferului, oarecum personalizabilă prin apăsarea unui buton, fie că vorbim de schimbarea culorilor din bord, de scaune cu ”masaj”, suspensie adaptabilă, direcţie reglabilă şi răspuns la acceleraţie optimizat. Niciunul dintre elementele de mai sus nu sunt prezente pe Mazda3. În schimb, rivalii săi oferă elementele de mai sus (ce-i drept, nu pe o singură maşină) în oferta curentă.

Design

Mazda3 este una dintre cele mai frumoase compacte de pe piaţă. Spre deosebire de alţi rivali, ai căror parte frontală arată bine, dar dezamăgesc cu posteriorul (sau invers), aspectul lui Mazda3 este închegat şi modelul pare să fie desenat de aceeaşi echipă de la cap la coadă. Practic, japonezi le-au dat un dos de palmă designerilor care lasă o maşină ”neterminată” sau aplică forme din topor şi pretind că sunt frumoase. Interiorul păstrează totuşi o notă de sobrietate, am fi dorit ca acesta să fie şi el mai dinamic, cum este exteriorul, de unde şi explicaţia pentru faptul că modelul nipon nu a primit punctajul maxim la acest capitol.

Nu ne-a placut

  • Preţ piperat
  • Ergonomie îndoielnică a butoanelor de pe volan
  • Vibraţii propulsor (în special la ralanti)
  • Susţinere laterală scaune perfectibilă
  • Nicio inovaţie tehnologică în materie de confort sau siguranţă

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (18)

  • Cristi
    @fotograf
    Cum spunea un comentariu la fotografiile facute cu BMW 650i Cabrio, am inteles ca aveti fotograf si stie sa se joace cu photoshopul. Dar ar trebui sa va limitati imaginatia la lucruri

    le de bun simt.

    Incercarile de a face arta dintr-o fotografie cu o masina e un pic prea mult. Dramatizare, peisaj cu incarcare emotionala, sunt teme care nu se cauta pe un site auto. La fel cum nu folosesti un WordArt intr-un document decent, la fel asteptam mai multa seriozitate din pozele voastre.

    Multumim...
    16 3
  • mazda era foarte scumpe si consuma mare de benzina
    nemultumiri serviciul mazda...si asteptam vand !
    7 18
  • Ciprian Mihai
    @Cristi
    Cristi inteleg ce vrei sa zici dar atunci am fi ca oricare alt site auto , cu niste poze simple , si atunci daca am fi toti la fel ar fi urat, asa ca arta este interpetabila din punct de vedere estetic personal .
    cat de stiut sa ma joc in photoshop nu cred ca ma joc - pozele astea sunt facute cu multe filtre pe aparat, deci nu photoshop
    4 4
  • @andy
    cum?
    7 0
  • @Ciprian Mihai
    Cerul cred ca se putea ceva mai albastu,nu mov,Cristi are dreptate.
    2 1
  • Cristi
    @Ciprian Mihai
    Nu as vrea sa incep o polemica despre fotografie. Nu e locul potrivit. N-am zis de simplu. Spun ca unele lucruri sunt doar exagerate si ne la locul lor. Nu reinventarea fotografiei auto este solutia. Filtre si efecte le aplici cand vrei sa exprimi ceva artistic...si nu cand subiectul principal este masina. M-am referit doar la balanta intre ce simte artistul si cum arata masina defapt. In fine. Poate ca trebuia sa ma abtin si la setul acesta.
    Dar oricum apreciez calitatea pozelor si straduinta sedintei foto, fata de mizerile publicate cu sandero facelift facute cu un telefon.
    4 0
  • adrian
    filtrul ala degrade nu strica deloc, iar compozitiile mi se par forte misto!
    1 1
  • Cristi
    @Ciprian Mihai
    Referitor la diferentierea de alt siteuri auto. Sper din tot sufletul ca nu calitatea pozelor sa devanseze Automarket de restul siteurilor auto. Chestie veche cu forma si fondul...

    P.S.Imi cer scuze de spamul creat...
    2 2
  • zarnesteanu
    Nimic schimbat
    Acelasi ranjet de broasca proasta. Sper s-o tina tot asa.

    De fiecare data cand vad cate una pe drum, e ca si cum proprietarul are o pata mare pe pantaloni drept in fata dar el paseste mandru pe strada crezandu-se cel mai bine imbracat.
    2 21
  • willow
    Nu critica daca nu trebuie
    @Cristi, crezi ca celor de la Automarket nu le-ar fi fost mai simplu sa tranteasca niste foto uzuale? Eu cred ca da! Din fericire baietii de la Automarket nu numai ca pun niste poze foarte bune, dar mai scriu si bine ceea ce scriu (intotdeauna mi-a placut cum integreaza carcetrsticile uinui model in contextul celorlalte modele concurente aflate pe piata). Baieti faceti o treaba excelenta si tineti-o tot asa!
    0 0
  • Nu imi dau cu parerea despre masina pentru ca as fi subiectiv. Am una si am facut drive-test cu versiunea aceasta.
    O singura precizare: suspensia pe spate este multi-link setat sport, de care se poate spune orice numai ca simpla nu este. Intr-un domeniu in care inca sunt producatori care folosesc brate trase cu bare de torsiune.
    Pretul este mare intr-adevar, dar este produsa la Hiroshima nu prin Europa.
    8 2
  • "Facelift-ul lui Mazda3 nu a venit cu foarte multe modificări estetice, dar modelul nipon arăta oricum destul de bine..." Modificarile sunt atat de subtile pentru ca nu exista. Nu este vorba de nici un facelift, ci doar de modificari la motor. Mazda 3 facelift a fost prezentata in februarie la Toronto si va fi lansata pe piata in toamna, odata cu primul motor Skyactiv. In rest articolul e bun.
    4 0
  • Despre Poze
    Tind sa-i dau mai multa dreptate lui @Cristi decat lui @Ciprian Mihai, in trecut au mai fost folosite astfel de fotografii pentru prezentarea masinilor si de atunci si pana astazi nu am mai avut comentarii legate de poze. Astazi insa am revenit :)
    Ciprian, eu apreciez atat munca, cat si calitatea fotografiilor, Phototshop sau nu, Filtre sau nu, asa cum am mai spus-o si in trecut, a imbina acest tip de fotografie cu astfel de subiecte nu este cel mai potrivit armistitiu.
    Nu te critic deloc, numai ca eu ca si cititor de site, prefer sa vad masina in formele sale reale, sa imi pot aduce aminte din pozele facute de tine de aceasta masina si ce mi-a placut la ea.
    Daca stau bine sa imi aduc aminte...au mai fost fotografii cu acest gen de efect/filtru si sincer sa fiu stii ce imi aduc aminte din acele poze? Ca era niste poze "pe mov/galben...etc" sau o alta culoare. Masina si formele ei nu mi le mai aduc aminte.

    Pana la urma Automarket este un site auto iar calitatea fotografiilor depinde de fotograf, este foarte corect! Dar daca si fotograful si-ar limita creativitatea la linia subiectului si la scopul fotografiei, ar iesi un lucru mult mai bun! parerea mea.

    Cum se va diferentia Automarket de alte site-uri auto prin poze? SIMPLU! Fa poze asa cum stii tu sa faci si totul va fi bine!
    Recomandarea mea: pastreaza calitatea, mergi pe simplism, imbina emotionalul si creativitatea cu astfel de subiecti in limitele de jos.

    Pe aceasta cale iti recomand un album audio care sigur iti va placea atunci cand tragi poze in studio, "Keb Mo' - Keep it simple"

    bafta baieti
    2 1
  • am mancat un "u" :)
    autocorectie: "Ca erau niste poze"
    0 1
  • Semtex
    @zarnasteanu
    "Masinile nemtesti este viata mea... alceva nu se egziste la mine" - parca asta spune zarnasteanu pe care orice masina japoneza il calca pe nervi...calmeaza-te zarnastene...
    13 0
  • stresss
    mazda 3 2011
    salut tuturor..in iunie mi-am luat o mazda 3 berlina 1.6 diesel 116 cai..imi poate spune cineva ce companie monteaza motoare pe mazda in europa?la R.A.R mi sa spus ca are motor peugeot...pe un site din italia(tara de unde am cumparat-o) am gasit comm ca are acelasi motor care il are minicooper...
    0 2
  • CRISTI L.
    MAZDA 3 TX SPORT benzina 1,6 l
    Vorbiti aiurea toti. Am aceasta mazda de 1 an. 25.000 km Masina e beton la toate capitolele : demaraj, stabilitate, eleganta, materiale , are tot ce vrei. Consumul la e de 4,5 la drum intins la 2500 turatii si 7 la 140 km/ora ce mai vrei ? Incearca sa iei un golf sau alte masini cu aceleasi dotari si vezi pretul. pe putin ajungi la 35- 40.000 euro.Spu asta pt ca am cautat destul sa pot face aceasta comparatie . masina merita toti banii ! 25.000 euro ..Asa spune vulpea cand nu ajunge la struguri
    5 1
  • stefan
    mazda 3 facelift 2l, i-stop, TX Plus
    Salutare tuturor, imi puteti furniza mai mult informatii despre mazda 3 facelift insa cu motorul pe benzina cel de 2l? (are 150 cp) - cum e consumul de combustibil raportat la performatele masinii si la pretul ei?Oare mai merita in ziua de azi sa iei diesel, inconditiile in care dai mai mult la achizitie, la service si pretul pe litru e mai mare la diesel? (pe an eu fac undeva pe la 15.000km).Multumesc!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru