Drivetest Dacia Duster (2013-2017)
1.2 Benzina Turbo (TCe) 125CP 4x2 Man6 LaureateVineri, 01.11.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacă Dacia ar fi un elev care învaţă încontinuu, marca din Mioveni ar trece printr-o versiune accelerată a sistemului de învăţământ românesc, făcând un salt de la îndoctrinarea comunistă la lecţiile pe tabletă în anumite instituţii. Până să ajungă sub tutela celor de la Renault, Dacia învăţa în grabă aceeaşi lecţie şi o prezenta în faţa clasei şi a profesoarei. Câţiva îi dădeau dreptate, dar mulţi îi rădeau în faţă şi era dat drept exemplu negativ în faţa clasei.
Părinţii adoptivi de la Renault l-au îngrijit pe copilul numit Dacia şi l-au ajutat să înveţe, lecţie cu lecţie, cum trebuie să se schimbe ca să fie popular din toate punctele de vedere.
Aşa că Renault şi cu Dacia au ascultat toate criticile şi s-au pus pe treabă. Au prezentat lecţia Logan II, lecţia Sandero II şi acum vine rândul lecţiei Duster facelift. Restilizarea aplicată SUV-ului a implicat modificări pe toate planurile, oferind acum ceea ce înainte era declarat non-necesar sau prea scump pentru clienţii mărcii. De la chestiile mici, cum ar fi butoanele de comandă ale geamurilor electrice pe feţele de uşi, până la sistemul de navigaţie şi motorul turbo oferite în gama Duster. Mai există o singură lecţie de învăţat pentru Dacia, dar părinţii săi adoptivi spun că nu există încă destui interesaţi să o asculte: transmisia automată.
Dacia Duster (2013-2017)
1.2 Benzina Turbo (TCe) 125CP 4x2 Man6 Laureate
- Pret de pornire 10.900 €
- Pret model testat 14.700 €
- Taxa auto 134 €
Motor / Transmisie
Mai ţineţi minte vremurile în care Dacia nu avea un motor diesel în gamă? A venit apoi acel 1.9 D, o unitate aspirată, înlocuită târziu de 1.5 dCi-ul de la Renault odată cu apariţia lui Logan. Ei bine, tot părinţii adoptivi de la Renault i-au dat lui Dacia motoarele turbo pe benzină. Fie că vorbim de 0.9 sau de 1.2 TCe, Dacia se mândreşte cu două motorizări moderne, disponibile şi lansate aproape simultan şi în gama părintelui parizian al mărcii argeşene.
Duster este oferit în continuare în compania unităţii aspirate de 1.6 litri, propulsorul TCe de 1.2 litri şi 125 CP fiind o alternativă din paleta superioară, motorizarea fiind asociată nivelului de echipare Laureate, adică vârful în ceea ce priveşte nomenclatura Dacia. Pentru moment, Dacia Duster facelift poate fi comandat cu motorul 1.2 TCe doar în versiunea cu tracţiune faţă, dar o variantă 4x4 va fi disponibilă abia din 2015, din motive de costuri.
Motorizarea este asociată unei transmisii manuale cu şase trepte şi se distanţează de vechiul propulsor de 1.6 litri prin felul în care livrează cuplul motor şi momentul în care este disponibil acesta. Cei 205 Nm sunt oferiţi încă de la 2.000 rpm şi asigură o plajă mai largă în care Duster se simte puternic. Însă, cei 125 CP au şi ei limitele lor, Duster fiind agil în primele trei trepte, ca apoi situaţia să se domolească în treptele superioare. Maşina nu se simte subturată nici la 1.500 rpm, dar unitatea răspunde cel mai bine între 3.000 şi 6.000 rpm. Remarcăm timoneria precisă a transmisiei şi silenţiozitatea propulsorului. Pe lângă asta, modelul a devenit mai rafinat graţie antifonării suplimentare, acest lucru fiind perceptibil atât la ralanti, cât şi la viteze de autostradă.
Consum
Cea mai economică versiune de motorizare a lui Duster facelift are un consum mixt de 4.7 litri la sută. Însă motorul 1.2 TCe prezintă un consum mediu declarat de 6.2 litri la sută, ceea ce îl plasează între diesel-ul de 110 CP cu 4x4 şi vechiul 1.6 aspirat cu tracţiune faţă, având un consum mediu cu un litru la sută mai mare decât diesel-ul şi cu un litru la sută mai mic decât vechiul "benzinar" aspirat.
Duster are unul dintre cele mai moderne motoare din segment la această oră. Acum, motorizarea benzină turbo din gama Duster facelift are acelaşi consum mediu cu un 1.6 benzină aspirat din gama Nissan Qashqai, spre exemplu. Însă tot există modele care consumă mai puţin decât Duster facelift, chiar şi cu noua sa motorizare pe benzină. Îl avem pe Mitsubishi ASX facelift, cu un consum de 6.0 litri la sută pentru unitatea 1.6 de 117 CP, pe Suzuki SX4 S-Cross 1.6 cu 5.5 litri la sută.
Dacă aceste motoare sunt însă de modă veche, Duster facelift marchează şi o victorie în faţa versiunii pre-facelift a lui Skoda Yeti echipată cu o motorizare comparabilă, TSI-ul de 1.4 litri şi 122 CP, care are un consum de 6.8 litri la sută.
În cadrul testului nostru din Franţa, Duster 1.2 TCe ne-a adus un consum mixt de 6.5 litri la sută într-un regim economic. Atunci când am grăbit pasul, consumul mediu afişat a crescut peste opt litri la sută.
Performanţe
Când te gândeşti la Dacia Duster, performanţele dinamice ar trebui să fie printre ultimele probleme pe care ţi le pui. Şi nu spunem asta în sensul în care maşina ar fi extrem de rapidă, ci doar că nu pentru rapiditate trebuie să-ţi cauţi un Duster. Şi totuşi, după 1.2 TCe pe Duster facelift, ne putem declara mândri de noua apariţie.
Odată cu noua motorizare, vârful de gamă dezvoltă 125 CP şi 205 Nm, suficienţi cât să depăşeşti versiunile celelalte de motorizare ale SUV-ului românesc, atât timp cât întrecerea are loc pe şosea. Mai mult, asistăm la o răsturnare de situaţie radicală în zona motoarelor pe benzină de 115-130 CP în segment, versiunea de top a lui Duster reuşind să-şi depăşească toţi contracandidaţii mai sus menţionaţi.
1.2 TCe asigură un sprint 0-100 km/h în 10.4 secunde şi o viteză maximă de 175 km/h. Astfel, Duster 1.2 TCe întrece toţi rivalii mai sus menţionaţi, beneficiind de ajutorul tehnologic al motorului turbo şi de avantajul unui motor dezvoltat foarte recent.
Interior
Interiorul lui Duster s-a schimbat sensibil odată cu facelift-ul. După planşa de bord cea nouă, avem o mutare a butoanelor de comandă a geamurilor electrice. Modificarea răspunde la o plângere mai veche a clienţilor Dacia, în ciuda faptului că reprezentanţii Dacia/Renault spuneau că o astfel de schimbare ar costa prea. Dar iată că se poate. Pentru curioşi, doar butonul care comandă geamul şoferului are comandă cu impuls, iar aspectul butoanelor propriu-zise nu este excepţional.
Tot din lista schimbărilor pozitive enumerăm ceasurile de bord noi, preluate de la Logan/Sandero, cu tot cu funcţia de temperatură exterioară. La fel ca la acestea, a dispărut afişajul care prezenta temperatura lichidului de răcire. Sistemul MediaNav și ecranul său touch a fost şi el preluat, însă amplasarea acestuia este mai puţin plăcută decât la Sandero/Logan, fiind montat ceva mai jos decât ne-am fi dorit. Oricum, o modificare binevenită.
Duster are şi un volan nou, care se reglează numai pe înălţime, la fel ca şi până acum, reglarea pe profunzime lipsind din motive de costuri, explică reprezentanţii mărcii.
Scaunele şi materialele de la bord nu s-au schimbat foarte mult, rămânând aşa cum ne-a obişnuit Dacia, cu toate că există câteva texturi diferite. Poziţia la volan este corectă, iar nivelul de confort este potrivit pentru nişa la care apelează Duster. Habitaclul are mai multe spaţii de depozitare, în timp ce portbagajul şi-a păstrat volumul - 475 de litri. Nu-i cel mai mare din segment, dar suficient pentru o familie care nu este înnebunită după bagajele de dimensiuni mari.
Preţ de achiziţie
Dacia Duster facelift pleacă de la 10.900 euro cu TVA inclus pe piaţa din România, fiind mai ieftin decât versiunea ante-facelift. Motorizarea cea nouă, TCe-ul de 1.2 litri, este disponibilă doar în compania nivelului de echipare de top, Laureate, asociat cu tracţiune faţă. Această versiune are un preţ de 14.700 euro cu TVA inclus pe piaţa din România.
Orice ar face rivalii în viitorul apropiat, Dacia Duster rămâne cel mai accesibil model din segment, la distanţă de câteva mii de euro. Tocmai de aceea, modelul din Mioveni primeşte punctajul maxim la acest capitol, meritând cu vârf şi îndesat toate laudele aferente. Iar Duster poate fi echipat acum cu tot ce găsim şi în restul gamei Dacia, totul la preţuri competitive care fac orice concurent să se înroşească în obraji.
Siguranţă
În materie de siguranţă, Duster facelift se mândreşte cu ESP în standard, pe lângă sistemele cu care suntem deja obişnuiţi în gama Dacia, cum ar fi ABS cu AFU şi patru airbag-uri.
SUV-ul din Mioveni nu a ajuns încă în faţa zidului de la EuroNCAP, dar ne aşteptăm ca Duster facelift să obţină patru stele stele de siguranţă, la fel cum a făcut-o noul Sandero. Ca şi până acum, cei de la Dacia nu se aşteaptă la punctajul maxim în cadrul testelor EuroNCAP, acest lucru nefiind un obiectiv pentru părinţii adoptivi de la Renault.
Ţinută de drum
Comportamentul dinamic al lui Dacia Duster nu s-a schimbat cu nimic odată cu facelift-ul, suspensia şi direcţia având un comportament similar cu cel al versiunii iniţiale. Pentru că vorbim despre o versiune 4x2 a lui Duster, suspensia spate are punte H şi nu oferă aceleaşi peformanţe precum multilink-ul folosit de versiunea 4x4, dar comportamentul SUV-ului românesc este departe de a fi dezamăgitor dacă nu ai aşteptări exagerate.
Cât timp ştii care sunt limitele, poţi avea o experienţă mai mult decât agreabilă pe şosea cu Dacia Duster, modelul fiind parcă "reglat" să înghită gropi şi denivelări. Pe şosea, maşina este la fel de stabilă ca în cazul versiunii anterioare, fiecare exagerare din partea şoferului fiind urmată de o subvirare în situaţiile extreme. Direcţia rămâne în acelaşi registru, cu un nivel potrivit de asistare şi cu feedback rezonabil. Totuși, suspensia faţă a fost ușor recalibrată, fiind ceva mai rafinată, în timp ce sistemul de frânare a fost şi el modificat subtil, această schimbare fiind însă imperceptibilă din punctul nostru de vedere.
Cel mai important lucru la acest capitol pentru Duster facelift este că abilităţile off-road nu au fost inhibate deloc, fiind evitate modificările la nivelul pragurilor laterale sau la înălţimea barelor de protecţie, lucru care ar fi putut să reducă unghiul ventral, unghiul de atact sau unghiul de degajare. Astfel, Duster facelift face tot ce putea să facă şi Duster-ul din 2010 pe teren accidentat, la fel de bine.
Vizibilitate
Modificările aferente facelift-ului n-au adus nicio schimbare pe partea de vizibilitate, Duster păstrând atât lucrurile bune, cât şi lucrurile mai puţin bune de la versiunea iniţială. Suprafeţele vitrate şi oglinzile laterale oferă un nivel corect de vizibilitate, iar reglarea corectă a oglinzilor îi va oferi şoferului informaţiile necesare în trafic. Montanţii A pot să te încurce la virajele strânse de stânga, însă nu vorbim de o problemă majoră sau de ceva diferit faţă de versiunea anterioară a lui Duster.
Stergătoarele de parbriz ale lui Duster facelift sunt la fel de mici ca la versiunea iniţială, dimensiunea lamelei de cauciuc din dreptul pasagerului devenind deranjantă abia după ce maşina şi parbrizul se murdăresc, rămânând o zonă neacoperită în partea din dreapta a parbrizului. Din păcate, un alt ştergător de parbriz ar fi fost prea costisitor de implementat şi montarea unei lamele mai mari se lasă cu zgârieturi pe montantul A de pe partea pasagerului.
Tehnologie
Elevul Dacia a pus burta pe carte în ceea ce priveşte tehnologia şi a adus noi elemente în ultimii ani la acest capitol. A venit rândul ca Duster să primească sistemele cerute de fanii şi clienţii modelului, respectiv limitatorul de viteză cu tempomat, sistemul MediaNav şi senzorii de parcare. Printre lista de dotări noi s-a strecurat şi un afişaj al temperaturii exterioare, feature pe care reprezentanţii Dacia spun că l-au montat la cererea clienţilor.
Singurul lucru de modă veche de la bordul lui Duster rămâne interfaţa sistemului de climatizare, care păstrează comanda analogică pentru toate funcţiile. În rest, Duster este la fel de modern ca orice alt model din segment, neavând elemente importante lipsă în lista de dotări, cu toate că nu vine cu nimic revoluţionar.
Deşi sistemul Media Nav funcţionează la fel de bine ca la oricare alt model Dacia, amplasarea ecranului nu este tocmai fericită, după cum au recunoscut şi reprezentanţii mărcii. Explicaţia este legată de formatul componentelor din spatele planşei de bord, care nu permiteau ridicarea afişajului la un nivel superior. În unele momente, este dificil şi neplăcut să urmăreşti afişajul sistemului de navigaţie, indicaţiile vocale ale acestuia rămânând cheie pentru şofer.
Design
Facelift-ul aplicat SUV-ului din Mioveni a adus o faţă modificată ușor pentru Duster, cu toate că modificările propriu-zise nu au fost dramatice sau numeroase. Nici nu era necesar acest lucru, modelul fiind cumpărat din alte criterii decât cele ce ţin de estetică sau imagine.
Reprezentanţii Dacia spun că Duster avea deja un design suficient de puternic şi apreciat de clienţii săi şi nu doreau să strice acest lucru printr-o redesenare doar de dragul de a face acest lucru.
Apreciem mica împrospătare a gamei Duster, modelul din 2010 ajungând să fie cel mai vechi din portofoliul Dacia în urma lansărilor derulate în 2012. Acum, constructorul din Mioveni are cea mai tânără gamă din Europa, cel mai nou model lansat având 18 luni vechime.
Însă, de la o gamă cu un design modernizat până la frumuseţe, Duster mai are cale lungă. Vestea bună este că modificările aduse odată cu facelift-ul nu i-au ştirbit abilităţile off-road, una dintre calităţile versiunii ante-facelift a acestui model.
Ne-a placut
- Noutăţi la interior
- Existenţă sistem Media Nav
- Noi dotări standard
- Motorizare modernă
- Capacităţi off-road neştirbite
Nu ne-a placut
- Amplasare nefericită a sistemului Media Nav
- Ruliu pronunţat la virajele abordate sportiv
- Motorizarea TCe primeşte 4x4 abia în 2015
- Transmisia automată încă nu este disponibilă în gamă
Date tehnice - Dacia Duster (2013-2017) 1.2 Benzina Turbo (TCe) 125CP 4x2 Man6 Laureate | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
Acestea fiind zise, consider ca este un best buy in clasa ei, configurata corespunzator.
daca nu ne spuneai tu asta muream cu totii prosti. Plus ca 140Km/h oriunde in tara asta este peste limita de viteza legala.
Legat de masina, arata clar mai bine decat ante-faceliftul, dar chiar si cu motoarele aste noi tCE tot un dCi e de preferat.
@ Automarket, eu zic ca un plus la capitolul interior este si faptul ca re comenzi pe volam, cred ca este ceva nou si neprezent pe versiunea veche, sau ma insel cumva?
Ai dreptate, a fost o eroare de redactare în fişele pe care Dacia ni le-a oferit la test. Pe fişa în engleză scria nişte date, pe cea în franceză alte date. :)
S-a rezolvat şi am schimbat şi nota, pentru că se pare că avem la Mioveni un nou campion al performanţelor în segment pe motoare pe benzină.
@nubster
Codul Rutier, Reguli de circulatie, Cap. V, Sectiunea a 2-a, Reguli pentru circulatia vehiculelor. Subcap.5. Art. 49. (4) Limitele maxime de viteza, în afara localitatilor, sunt:
a) pe autostrazi - 130 km/h;
b) pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E) - 100km/h;
c) pe celelalte categorii de drumuri - 90 km/h.
cu toatea astea:
1. regulamentul de aplicare a codului rutier prevede pedepse doar pentru depasirea cu mai mult de 10 km/h a limitei legale (indiferent cat este ea)
2. Masura si gravitatea sanctiunii reprezinta responsabilitatea agentului constatator; conform dispozitiei, agentul constatator poate sa dea atat avertisment cat si amenda.
Cu 140km/h esti la LIMITA legii. E bine ca precizezi ca trebuie "tinut minte" asta. E un fel de "Jucati-va copii cu focul". Puteti arde de vii doar daca va dati foc la haine.
@sandu sunt sigur ca Duster este achizitionat pentru 130-140km/h. Iar la cifrele astea condusul economic e amintire indiferent de motorizare. Numai vorbesc de Cx care nu te ajuta cu nici un chip la consum.
La capitolul:
Ne-a placut => Capacităţi off-road neştirbite, cadem mereu in pacatul de a considera Duster un off-road, nu este, sunt posesor de Duster 4x4, era mai corect de spus ca-si pastreaza aceleasi calitati (nu sunt mare sofer de off-road dar am mers cu GAS fabricat in 58, ARO fabricat in 76, Duster este sub)
Nu ne-a placut=>Ruliu pronunţat la virajele abordate sportiv, cred ca exagerati, am mers cu 4x2 este o masina inalta, acum ce vreti si "off-road" si Ferrari in acelasi timp, greu la banii astia
Si daca noua, romanilor, ni se pare scumpa si destul de greu sa dai 15000 de euro pe o masina noua, in vest lucruile se vad altfel. Defapt sunt altfel. 15000 de euro reprezinta salariul unui european din vest, in mai putin de un an. Al unui roman inseamna salariul pe cel putin 3 ani. De-asta inca multor romani Dacia li se pare o marca scumpa. Si de-asta Dacia se va baza in continuare pe export. Si nu e vina francezilor pentru asta... pana la urma este un prag de pret cerut sub care pur si simplu nu poti sa scazi.
Are aerodinamica specifica unui SUV, masina e noua, iar condusul nu s-a efectuat in conditii normale, adica nu vbim aici de utilizatorul de zi cu zi, ci de birjareala in regim alert pt a-si da seama de performante. Chiar ei mentioneaza la capitolul Motor / Transmisie: "unitatea răspunde cel mai bine între 3.000 şi 6.000 rpm" . Ori s-o duci la turatiile alea nu-i normal...Consumul e justificat.
astept voturi negative de la viitorii proprietari despre consum.
dci da, merita.
Deja la 4000-5000-6000 RPM NU-I UN REGIM NORMAL de exploatare sau schimbare a treptelor... luati-va permis mai copii si pe urma dati-va cu parerea!
Interiorul o evolutie, dar departe de a avea un design placut.
Dacia : caut designer...URGENT!
Pretul bun, dar nu un chilipir.
Dacia n-are nevoie de un designer mai bun pentru ca a avut o evolutie buna cu noile modele fata de inceputul noii ere din 2004. Noul Duster arata excellent in circumstantele date. E un facelift, iar Dacia e o marca de buget. Oricum, designul intotdeauna a fost expresiv la Duster si a inspirat forta, robustete, simplitate si o senzatie de siguranta pe drumuri proaste. O senzatie pe care alte masini mai scumpe din segment nu ti-o dau. Unghiurile de trecere si sistemul All Mode vorbesc de la sine.
Pretul e normal pentru ce ofera. Fite, nazuri? Va pute Dacia? Aruncati cateva mii de euro in plus la concurenta si ciocul mic ! Fiecare alege ce considera ca are nevoie si-l reprezinta mai bine.
Exteriorul il consider ok.
Pretul nu este un chilipir.
Si inca ceva : e un punct de vedere, daca esti dealer plateste reclama nu insulta...
Da si eu vroiam Duster la pret de Logan si Logan la pret de Tata Nano, dar cum Dacia nu-i o organizatie de caritate, nu gasesti mocangeala... doar un raport calitate/pret competitiv.
E o scuza penibila asta cu dealerul a celor carora le pute Dacia intr-un fel sau altul si denota neputinta. N-ai voie sa vezi lucrurile altfel, esti dealer clar! Nu prietene, sunt doar un fan al acestei marci (da, surprinzator exista si in Romania asa ceva, nu numai in Franta) si voi continua sa-mi sustin punctul de vedere indiferent cator "rov"ere nu le convine acest lucru.
Si inca ceva. nu e fudulie faptul ca renunti la un Duster pentru un Rav4 de 4-5 ani de exemplu. Dar e fudulie cand renunti la un Duster pentru un X5 sau Clasa M de peste 10 ani si vreo 200000 de km. E o diferenta.
Garda la sol e mult mai folositoare in teren accidentat decat tractiunea integrala.
In zapada si noroi sunt mai importante anvelopele dedicate...decat tractiunea integrala.
Iar in off road (adevarat nu drumuri de tara) sunt importante reductorul si diferentialele blocante, alaturi de scuturi puternice, rezistente, anvelope si doar aici tractiunea integrala...
Personal dupa 5 ani cu un LC 120 am tras concluzia ca pe unde poate merge masina asta, nu mai vreau eu sa o mai bag...perne intepate, compresor stricat, praguri, burdufuri de planetare rupte, jenti lovite, zgariate, vopsea ...matuita, zgariata. Asa ca dupa reparatii rulez numai pe asfalt...tango.
Deci daca ar fi sa imi iau un Duster si nu as avea de trecut un obstacol zilnic gen panta abrupta cu noroi, as merge fara ezitare pe un 4x2.
Super tare rationamentul, pulsez merita sa dai 120 000€ pentru un Mercedes G ca sa faci 99% cum ai spus tu?
... si la nivel hobby :
http://www.youtube.com/watch?v=4PRRhf2nSxM&feature=share
.... si la nivel adevarat (cu unele modificari):
http://www.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8
4x4
http://www.youtube.com/watch?v=s5ibxmSbY9Q
4x2
http://www.youtube.com/watch?v=8RYicWL8wqg
cred ca este o MARE diferenta totusi...
http://www.youtube.com/watch?v=gSgbipcAKjk
Iar la 130km/h un 1.6, 4x4 consuma doar 12%, Ca din asta am eu. Asa ca mai taiati din piroane.