Joi, 12.12.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
De obicei, când un constructor de volum transformă un hatchback în berlină sau invers, ceva niese prost. Undeva se strică "jucăria". Dar Audi nu este un constructor de volum, iar A3 a fost gândit de la început să fie disponibil atât în versiune hatchback, cât şi în versiune berlină. Tocmai de aceea, lucrurile au ieşit diferit faţă de cum ne-am fi aşteptat.
Pentru scurtă vreme, Audi A3 Sedan a fost singura berlină premium de segment compact oferită pe piaţă. Aceasta a umplut golul lăsat de Volvo S40 şi a fost acompaniată rapid de noul Mercedes-Benz CLA, echivalentul său din gama rivalilor din Stuttgart, un sedan cu alură de coupe.
Mărturisesc că nu aveam aşteptări foarte mari de la acest model, deoarece mă temeam că va fi la fel ca multe compacte hatchback transformate în berline sau că va da senzaţia de surioară-matrioşka a lui A4. Ei bine, cu toate că este fratele mai mic al lui A4, noul A3 Sedan a primit propria sa personalitate, iar rezultatul final m-a făcut să regret îndoielile iniţiale.
Audi A3 Sedan (2012-2016)
2.0 TDI 150CP Man Ambition
- Pret de pornire 26.431 €
- Pret model testat 39.389 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Audi oferă două diesel-uri alături de A3 Sedan. Un 1.6 TDI şi un 2.0 TDI. Exemplarul testat beneficia de unitatea 2.0 TDI de 150 CP, cuplată unei transmisii manuale cu şase trepte. La fel ca la versiunea hatchback, propulsorul se remarcă prin nivelul ridicat de rafinament oferit pentru acest segment. Similitudinile continuă, deoarece avem aceeaşi transmisie ca la hatchback, deci ne bucurăm de aceeaşi timonerie scurtă şi precisă a transmisiei cu şase trepte.
Reprizele sunt corecte pentru nivelul de putere oferit, iar motorizarea impresionează prin urcarea lineară a turaţiilor, fără ca acelaşi lucru să se întâmple şi cu vibraţiile sau decibelii remarcaţi la bord. La fel ca fiecare TDI Common Rail de la VAG, propulsorul de 2.0 litri care echipează noul A3 Sedan este capabil să urce şi până la turaţia "atmosferică" de 5.000 rpm, cu toate că această manevră nu are niciun sens în practică deoarece puterea maximă este atinsă la 4000 rpm.
Sistemul Start-Stop din dotare realizează o repornire rapidă şi fără vibraţii neplăcute. În ceea ce priveşte nivelul de putere dezvoltat, 150 CP sunt suficienţi pentru o compactă premium în 2013, resursele pe care le are şoferul la dispoziţie îndeplinind cu succes sarcinile de zi cu zi.
Motorizarea 2.0 TDI de 184 CP nu este oferită pe A3 Sedan, dar există posibilitatea ca acest lucru să se întâmple ulterior, odată cu apariţia transmisiilor automate în această gamă în compania diesel-urilor. În raport cu singurul său rival, Mercedes-Benz CLA 220 CDI DCT, A3 Sedan nu beneficiază de o motorizare atât de puternică şi nici de o transmisie automată. Pe de altă parte, lui CLA putem să-i reproşăm lipsa unui diesel mai accesibil şi a unei manuale, ca să fim corecţi şi faţă de modelul din Ingolstadt.
Consum
Audi A3 Sedan 2.0 TDI M6 are un consum mediu declarat de 4.1 litri la sută. Cealaltă berlină compactă premium disponibilă în prezent pe piaţă în compania unei motorizări diesel se mândreşte cu un consum mediu de 4.2 litri la sută. E adevărat, Mercedes-Benz vine cu 20 de cai în plus şi cu automată, deci diferenţa de 0.1 litri este infimă în aceste condiţii. Datele tehnice ne arată victoria lui CLA 220 CDI DCT la acest capitol chiar dacă A3 Sedan 2.0 TDI ar fi fost echipat cu transmisia S-Tronic în locul manualei cu şase trepte.
Vestea bună este că nu există o diferenţă foarte mare în realitatea din România faţă de calculele hârtiilor oficiale (în raport cu media segmentului compact, bazată pe experienţa proprie).
În cadrul testului nostru, am realizat un consum urban de 8.5 litri la sută în cea mai aglomerată capitală întâlnită în ultimele luni. După ce traficul s-a calmat, consumul a scăzut aproape de şapte litri la sută. În mediul extraurban, consumul realizat a fost de 5.0 litri la sută.
Pe autostradă, A3 sedan a rulat la 130 km/h cu aproximativ 2.200 rpm şi a prezentat un consum de 6.4 litri la sută.
Performanţe
Versiunea sedan a lui Audi A3 2.0 TDI M6 are nevoie de 8.7 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate atinge o viteză maximă de 220 km/h. În comparaţie cu hatchback-ul cu aceeaşi motorizare, A3 Sedan pierde 0.1 secunde până la sută, dar câştigă 4 km/h în plus la viteza maximă.
Pentru că exemplarul testat avea transmisie manuală iar singurul său competitor are transmisie automată, suntem nevoiţi să facem aceeaşi comparaţie cu Mercedes-Benz CLA 220 CDI DCT, la fel ca cele două capitole de mai sus. Mercedes-Benz CLA 220 CDI DCT singurul competitor din segment disponibil cu un diesel, chit că are transmisie cu două ambreiaje. În mod evident, CLA 220 CDI se dovedeşte a fi mai rapid, cu 8.2 secunde până la sută şi 230 km/h viteză maximă.
Interior
Audi avut întotdeauna interioare sobre şi simple, iar A3 nu face excepţie. Mi-a plăcut interiorul său minimalist, adaptat foarte bine şi la noua versiune de caroserie. A3 Sedan este fix cum ar trebui să fie o berlină compactă de segment premium, cel puţin pe partea de interior.
Consola centrală are doar câteva butoane, dar bine plasate, care completează materialele de calitate premium ale interiorului. La fel ca la A3 hatchback, consola centrală are un display retractabil care dispare complet în bord atunci când oprim maşina şi ceasuri de bord cu o grafică excelentă.
După mai multe întâlniri cu noul A3, m-am obişnuit deja cu amplasarea butonului de volum în partea din dreapta a consolei centrală. Ba mai mult, m-am trezit că îl căutam în acelaşi loc la bordul unei alte maşini de test. Not bad, Audi, m-ai spălat pe creier!
Poziţia la volan este corectă, iar cele două scaune din faţă sunt confortabile pentru călătorii de durată medie. După câteva ore la volan, am simţit nevoia să folosesc suportul lombar, dar am constatat că nu exista niciun reglaj pentru aceasta. Pasagerii au loc suficient în spate, iar portbagajul este semnificativ mai spaţios decât cel al versiuni hatchback. Un A3 Sedan are un volum al portbagajului de 425 litri, suficient pentru a satisface nevoile unei familii tipice, dar mai mic decât al singurului său rival.
Preţ de achiziţie
Audi A3 Sedan nu este o maşină ieftină. Doar fiindcă este cea mai mică şi cea mai ieftină berlină de la Audi nu înseamnă că trebuie să fie şi accesibilă. Un Audi A3 Sedan porneşte de la 26.400 euro, dar pentru dieselul de 150 CP în echiparea Ambition - testată de noi - trebuie să plătim cel puţin 30.800 de euro. Vestea bună este că putem să obţinem acelaşi cuplu motor/transmisie încă de la 29.300 euro, asociat nivelului de echipare Attraction. Există în ofertă şi un diesel mai accesibil alături de A3 Sedan, unitatea 1.6 TDI de 105 CP, care pleacă de la 26.880 euro cu TVA inclus.
Exemplarul din imaginile alăturate a costat 39.900 de euro cu toate taxele, preţul fiind justificat de echipamentele opţionale în valoare de 8.700 de euro cu care a fost configurat.
Cu riscul de a ne repeta, A3 Sedan este aproape singur în segmentul compactelor premium sedan. BMW nu are (încă) un reprezentant în acest segment, iar Volvo a retras modelul S40 de aproape un an. Singurul pseudo-concurent, Mercedes-Benz CLA, intră lejer în normele segmentului. Iar "baby-CLS" vine la 39.000 de euro pentru singura echipare oferită.
Siguranţă
EuroNCAP nu testează separat versiunile de caroserie ale modelelor deja încercate, aşa că A3 Sedan primeşte punctajul lui A3 hatchback. Aşadar, modelului german îi revin cinci stele de siguranţă la general, ceea ce nu reprezintă o surpriză din partea unui producător premium.
La testul din 2011, Audi A3 a obţinut 95% la protecţia pasagerilor adulţi, în timp ce pasagerii copii sunt protejaţi în grad de 87%. În cazul nefericit al unui impact cu pietonii, vorbim de un punctaj de 74%.
Audi A3 Sedan vine cu "pachetul obişnuit" de airbag-uri în acest segment, cu tot cu cel care protejează genunchii şoferului.
Ţinută de drum
Audi A3 Sedan vine cu o suspensie foarte bine calibrată. Aceasta asigură un nivel bun al stabilităţii, stabilind un mic etalon în clasă. Aşteptăm cu drag răspunsul rivalilor de la BMW şi Mercedes-Benz pe acest subiect.
Supensia este orientată predominant spre confort şi amortizează bine majoritatea denivelărilor. Cu excepţia cazului în care locuieşti pe o stradă "cariată", te vei simţi bine la bord. Dacă eşti ghinionist, vei avea parte de o călătorie uşor mai confortabilă decât cea oferită de o berlină compactă din portofoliul actual al VAG. Atunci când situaţia devine mai dinamică, A3 Sedan nu dezamăgeşte, păstrând un comportament aproape neutru, cu un iz subtil de subvirare.
Exemplarul testat se mândrea cu sistemul opţional Audi Drive Select, care permite alegerea setărilor suspensiei şi modificarea acestora alături de cele ale motorului, fiind disponibile modurile Comfort, Auto, Dynamic şi Efficiency. Diferenţa dintre acestea este destul de subtilă, dar o remarcăm la nivelul direcţiei şi la răspunsul motorului la acceleraţie.
Că tot am ajuns la direcţie, A3 Sedan vine cu o direcţie cu feeling uşor artificial către cel de la volan, cu toate că oferă un nivel ridicat de precizie.
Vizibilitate
Audi A3 Sedan nu impune probleme mari de vizibilitate, având o configuraţie clasică de berlină, indiferent că este premium sau nu. Montantul A de pe partea şoferului ajunge foarte rar în cadrul vizual la virajele strânse, dar această posibilitate nu este exclusă, în timp ce înclinaţia montantului C este diferită de cea a unui hatcback, reducând potenţialele probleme apărute la ieşirea dintr-o parcare din spic.
Oglinzile laterale au dimensiunile regăsite şi în gama hatcback a lui A3, fiind potrivite pentru gabaritul modelului. Însă nu putem să spunem acelaşi lucru şi despre oglinda centrală. Dintr-un motiv pe care nu ni-l explicăm, colţurile sale sunt rotunjite şi aceasta are dimensiuni mai reduse decât am fi dorit. Parcă Audi ar fi apelat în ultimul moment la banca de organe şi au ales ceva de pe raftul potrivit pentru A1.
Tehnologie
Doar fiindcă A3 Sedan reprezintă cea mai accesibilă berlină din gama producătorului din Ingolstadt nu înseamnă că este şi cea echipată cel mai slab. În plus, noi am încercat şi versiunea de echipare de top, cu o serie de opţionale pe deasupra, care au urcat nivelul de dotări în locul potrivit pentru un model premium. Nu simţi că lipseşte nimic, iar toate dotările sunt conforme cu aşteptările din segment.
Acest lucru nu-i deloc rău, pentru că am putut să ne bucurăm de sistemul audio cu zece difuzoare de la Audi, completate de un subwoofer, care oferă un nivel ridicat de claritate şi suficienţi decibeli încât să simţi că tremură scaunul cu tine.
Afişajul are dimensiuni corecte şi o rezoluţie potrivită pentru segment, cu toate că meniul mi-a lăsat impresia că unele iconiţe sunt pixelate. Comanda sistemului MMI de la Audi este simplă şi intuitivă - totul merge cu ajutorul butonului rotativ central.
Design
Audi A3 a reuşit performanţa de a arăta bine atât în versiunea hatchback, cât şi în versiunea sedan. Exemplarul din imaginile alăturate prezintă pachetul S Line, care i se potriveşte de minune. Arată diferit de un A4, fără să fie atât de evident că este mai mic.
Designerii Audi au făcut o treabă bună cu gama A3, reuşind să nu împartă elementele de caroserie între versiuni fără să creeze o familie cu o răţuşcă urâtă.
E adevărat, A3 Sedan este pentru cei care apreciază designul minimalist, simplu, cu linii care e greu să dea greş. CLA, în schimb, vrea să îi atingă pe clienţii care vor ceva mai multă emoţie. Depinde în care grup te încadrezi.
Ne-a placut
- Spaţiu interior
- Consum redus de carburant
- Rafinament motor
- Design exterior în compania pachetului S-Line
- Interior demn de un model premium
Nu ne-a placut
- Preţ de pornire
- Exemplarul testat costă mai mult decât un A4 sau chiar un A5 Sportback
Date tehnice - Audi A3 Sedan (2012-2016) 2.0 TDI 150CP Man Ambition | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
http://www.automarket.ro/test-drive/audi-a3-sedan-20-tdi-54420.html#/10
http://www.volkswagen.ro/modele/jetta/galerie
dar cel mai mult imi plac cei 3200Nm cuplu :)
Ai vazut cumva grila aia uriasa tipic Audi la Jetta ? Farurile agresive ? Hai sa zic ca spatele si lateralul aduce destul de mult cu VW. Dar in rest nu prea.