Drivetest Maserati GranTurismo Sport facelift(2014-2017)
4.7 V8 AT6 460CPMarti, 30.07.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Am primit zilele trecut un bilet la concert. Un concert pe care îl aşteptam de multă vreme şi la care îmi doream să merg. Biletul? În primul rând, cu acces în culisele show-ului electrizant.
Uşile sălii de concert s-au deschis de îndată ce „biletul de acces”, colorat în albastru şi embosat cu Tridentul lui Poseidon, s-a învârtit în contact. Primele acorduri nu mi-au ridicat părul pe mâini. Asta o făcea de obicei Porsche.
De data aceasta a fost mai mult de atât. A fost dragoste la prima audiţie. O dragoste născută la primele acorduri, împărtăşită la fiecare apăsare a acceleraţiei şi consumată nebuneşte în tuneluri prea scurte.
Maserati GranTurismo Sport facelift(2014-2017)
4.7 V8 AT6 460CP
- Pret de pornire 134.540 €
- Pret model testat 142.904 €
- Taxa auto 2.424 €
Motor / Transmisie
Maserati dirijează magistral orchestra celor opt cilindri ai actualului GranTurismo Sport. Opt cilindri şi o capacitate de 4.7 litri, construită pentru a te impresiona chiar şi numai dacă ridici capota. Dimensiunile motorului se apropie de cele ale mesei din bucătărie.
Logo-ul Tridentului dă valoare mormanului de fiare contorsionate, care îşi încordează corzile vocale de fiecare dată când răsuceşti cheia. La picioarele şoferului, Maserati aşterne 460 de cai putere. Un bagaj de resurse extrem de generos, demn de segmentul elitelor.
Cuplul motor atinge 520 de Nm la 4750 de Nm şi are rolul de a te lipi de scaun. Ai senzaţia că întreg corpul îţi este absorbit atunci când pedala întâlneşte podeaua. Senzaţiile la accelerare vor crea puseuri de adrenalină, un drog uşor dar care creează dependenţă.
Resursele oferite de cei 8 cilindri sunt administrate cu ajutorul unei transmisii, al cărei unici corespondenţi vizuali în habitaclu vor fi două butoane. Unul cu cifra 1, corespondentul treptei D la cutiile automate, şi unul cu litera R, responsabil pentru marşarier. De restul rapoartelor, şase la număr, te poţi ocupa şi tu cu ajutorul padelelor mari, aproape cât lungimea volanului. Sunt atât de ispititoare, încât ai vrea să retrogradezi sau să urci încontinuu. Din păcate este şi soluţia optimă de a retrograda rapid, pentru că în modul automat cutia are o uşoară întârziere şi de multe ori se bâlbâie.
Dependenţa. O boală greu de tratat, creată de ceea ce iese pe cele două evacuări. Nu vorbesc despre gazele arse, ci despre sunetul incredibil. Cele două ţevi ar putea fi considerate, foarte bine, boxe de o rezonanţă înaltă. Sunetul pe care îl generează este înălţător. Practic, vorbim despre cel mai apropiat corespondent sonor al unui model Ferrari.
E mult spus? Nicidecum. Odată apăsat butonul Sport de pe planşa de bord are loc metamorfoza. Colţurile Tridentului se ascut, acceleraţia este mai sensibilă, cutia de asemenea, iar sunetul... Este, de departe cea mai frumoasă simfonie a unui motor cu opt cilindri. Este explozie, nebunie, un pic de FIA GT, asurzire şi extaz.
E tot ce ţi-ai dori să auzi după o zi îngrozitoare. Este sunetul care te repune pe picioare, care îţi înseninează ziua şi care te face să urli din toţi plămânii într-un pasaj subteran prea scurt pentru nesaţul tău auditiv. Mi-aş fi dorit şi la noi tuneluri lungi de 14 kilometri, cum este cel din Arlberg, Austria.
Consum
Îmi vine greu să vorbesc despre consum în condiţiile în care am siluit aproape fără milă pedala de acceleraţie, doar din dorinţa de a-mi hrăni timpanele cu nectarul lui Poseidon.
Cu toate acestea, un sentiment de conservare şi o abstinenţă impusă cu greu au reuşit să aducă un consum extraurban de 12 litri/100 de kilometri, într-o zi caldă de vară. Destul de apropiat de valoarea oficială de 10.7 litri/100 de km. În condiţii ce nu pot fi redate în cuvinte, GranTurismo Sport a consumat aproape 27 litri/100 de km.
Media oficială a consumului, 15.5 litri/100 de kilometri, este cu mult mia mare decât ceea ce promit rivalii Mercedes CL, Jaguar XK şi BMW Seria 6.
Pentru cei pasionaţi de calcule şi nu de statistici, le spun doar că cei 86 de litri din rezervor au ajuns pentru puţin peste 350 de kilometri. Restul calculelor le faceţi voi.
Performanţe
Cu 460 de cai la purtător e greu să nu vezi decorul derulându-se cu repeziciune pe lângă tine. Mai ales în afara oraşului. Acceleraţia de la 0 la 100 de km/k? Cam cât ţi-a luat să citeşti aceste două rânduri. Adică 4.7 secunde. Este mai rapid decât Mercedes CL şi Jaguar XKR, dar ceva mai lent decât BMW 650i.
Ceea ce ne interesează cu adevărat este, însă, viteza maximă: 300 de km/h. E greu de atins pe şoselele din ţara noastră, însă lasă loc unor provocări. Toţi ceilalţi rivali sunt limitaţi la 250 de km/h.
Interior
Dacă dincolo de geamul lui Ghibli am întâlnit un habitaclu cu trăsături pământene, coborât parcă de pe Olimp pentru a se amesteca printre pământeni şi dorinţele lor digitale, în cazul lui Quattroporte l-am redescoperit pe Poseidon. Puţin blazat, cu trăsături îmbătrânite, străduindu-se să fie cât mai contemporan, dar fermecător prin exclusivismul pe care îl inspiră.
E de prisos să vorbim despre calitatea materialelor. Piele moale şi fină, inserţii de aluminiu şi crom, toate completate de elemente din fibră de carbon, atent finisate şi cu un aspect plăcut la nivelul planşei de bord şi al portierelor.
Ecranul sistemului multimedia oferă un aspect contemporan habitaclului, în vreme ce afişajul color încearcă să anime panoul instrumentelor de bord. Inutil după mine, pentru că designul ceasurilor este la fel de atrăgător şi acum. Iar albastrul Maserati inspiră respect.
Acelaşi sentiment îl nutreşti şi după ce iei loc în scaunele sport, frumos profilate, îmbrăcate în piele albastră şi cusute cu aţă de aceeaşi culoare. Din nefericire, respectul pare să se estompeze uşor după ce petreci mai mult timp în scaune şi începi să te resimţi.
Spaţiile de depozitare sunt mulţumitoare, iar cele două locuri pentru pasagerii de pe ultimul rând, surpriză sau nu, este generos chiar şi pentru adulţi. Portbagajul este destul de mic, dar, aşa cum am spus-o şi în cazul lui Nissan 370Z, câtă vreme poate înghiţi aparatură fotografului nostru este încăpător.
În fond, când eşti proprietar de GranTurismo e nevoie de spaţiu doar pentru o periuţă de dinţi. Restul se cumpără.
Preţ de achiziţie
Dacă îţi plac maşinile cu personalitate, care ies rapid în evidenţă, atunci nu te interesează că preţul unui GranTurismo Sport facelift începe de la 134.540 de euro cu tot cu TVA. E o valoare piperată, care justifică, într-o oarecare măsură doar, exclusivismul coupe-ului italian.
Maşina noastră de test a ajuns însă destul de uşor la 142.904 euro. Iarăşi o valoare destul de mare pentru o maşină care uită de dotări banale ca scaune încălzite şi cameră pentru marşarier.
Un Mercedes CL500 BlueEfficiency va scoate din buzunarul clienţilor săi, începând cu 125.674 euro cu TVA. Bineînţeles, lista de opţionale va apropia preţul germanului de cel al lui GranTurismo Sport.
Un Jaguar XKR pleacă de la 124.000 de euro, însă este, de obicei, mult mai bine echipat decât orice alt rival al său german.
Nu în ultimul rând, BMW 650i pare să fie cea mai economică soluţie din acest segment la 97.030 de euro. Pare greu de crezut, mai ale spentru un model BMW, extrem de piperat când vine vorba de această categorie tabu.
Siguranţă
GranTurismo Sport facelift nu a fost testat de EuroNCAP, valoarea sa fiind, probabil, una cu mult peste posibilităţile centrului de siguranţă. Cu toate acestea, lista de dotări include şase airbaguri, centuri pretensionate, tetiere active incluse în scaune şi senzori de măsurare a presiunii în pneuri.
La toate acestea se adaugă Maserati Stability Programe, ABS, EBD, ASR, MSR, BAS şi alte abrevieri care au rolul de a te ţine pe şosea chiar şi atunci când selectezi o treaptă inferioară şi carosabilul este lipsit de aderenţă.
Ţinută de drum
Ţinuta de drum este ca o monedă. Cu două feţe. Unora li se va părea demenţială, alţii, mai pretenţioşi, obişnuiţi cu standardul BMW sau Porsche, o vor critica. Cert este că aşezarea a 460 de cai pe puntea spate poate fi o provocare pentru oricine. Nu e de mirare că aderenţa se pierde destul de uşor, mai ales în modul Sport. E plăcut şi, în acelaşi timp, molipsitor.
Pe segmente de drum sinuos va fi un adevărat deliciu, chiar dacă unii îşi vor dori ceva mai multă aderenţă. Caroseria se simte puţin greoaie, iar direcţia nu ajută foarte mult în acest sens. Traiectoria ideală se creionează cu oarecare greutate, chiar dacă precizia nu lipseşte. Ea nu se simte însă la fel de precisă ca în cazul germanilor enunţaţi mai devreme.
În situaţii normale de rulare, atunci când GranTurismo Sport este folosit ca o maşină de zi cu zi, suspensia ar putea să pară ceva cam rigidă chiar şi pentru denivelări uşoare.
Vizibilitate
Ca să făureşti asemenea forme ai nevoie de creionul talentat al unui nume cu greutate, cum este Pininfarina. Nu degeaba semnătura designerului italian domină profilul coupe-ului, asemeni unei semnături de Grigorescu pe pereţii unei biserici româneşti.
Totuşi, pentru a obţine o reţetă atât de seducătoare, a fost nevoie de compromisuri. Ele apar când vine vorba despre suprafaţa vitrata. Dimensiunile sale nu sunt mari. Ca de altfel nici oglinzile laterale, prea mici pentru o maşină atât de lată, cu bosaje pronunţate.
De ultimul rând de montanţi nici nu mai vorbim. Obturează mult vederea posterioară. Din fericire, luneta este generoasă, iar oglinda retrovizoare este destul de bine proporţionată. De foarte mare ajutor vor fi senzorii de parcare, atât faţă cât şi spate.
Tehnologie
După cum vă spuneam, faceliftul încearcă să alinieze modelul italian la normele tehnologice actuale. În mare măsură reuşeşte, chiar dacă afişajul sistemului multimedia şi cel al navigaţiei nu sunt cele mai fericite.
Tot bătrân şi puţin depăşit de epoca actuală pare şi sistemul de climatizare, care trădează o oarecare înrudire cu modelele Fiat. Deşi pare ieftin, el are un avantaj clar: este extrem de uşor de folosit şi intuitiv. Ceea ce nu putem spune despre comenzile sistemului multimedia şi cele de pe volan. Ergonomia lui GranTurismo Sport este, aşadar, tot cu două feţe.
Din lista de dotări nu lipsesc conexiunea Bluetooth, hard-disck-ul cu o capacitate de stocare de 30Gb, conexiunile USB şi AUX, senzorii de ploaie, farurile bi-xenon adaptive şi senzorii de parcare.
Nu putem uita nici de sistemul audio Bose, de o calitate superioară, care face faţă cu greu sunetului evacuării atunci când optaţi pentru modul Sport. Motiv pentru care eu am căutat tot timpul butonul „Mute”.
Design
Dacă nu vă place să ieşiţi în evidenţă, nu vă cumpăraţi GranTurismo Sport. Maşina atrage privirile ca un magnet. Din păcate, însă, ca orice maşină frumoasă, coupe-ul sugerează şi opulenţă. Inutil să vă spun ce atrage opulenţa în România, nu-i aşa? Sute de cereri. Cereri de bani la semafor, cereri de taxe şi, cine ştie, poate chiar şi cereri în căsătorie.
Un lucru e cert: Maserati granTurismo Sport este, probabil, cel mai frumos model pe care stă logo-ul Tridentului. Faceliftul încearcă să ofere tuşe proaspete la nivelul blocurilor optice faţă şi spate. Futil. E ca şi cum ai încerca să o machiezi diferit pe Jessica Alba. Trăsăturile rămân la fel de frumoase.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Sunetul motorului
- Viteza maximă
- Calitatea materialelor
Nu ne-a placut
- O uşoară lipsă de reacţie a cutiei
- Consumul
- Preţul ridicat
Date tehnice - Maserati GranTurismo Sport facelift(2014-2017) 4.7 V8 AT6 460CP | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Maserati
-
Italienii de la Maserati au livrat două exemplare speciale. Este vorba despre ultimul exemplar Quattroporte, denumit Quattroporte Grand Finale, dar și un MC20 unicat. (Luni, 05 August)
-
Maserati prezintă exemplarul unicat GranCabrio Folgore Tignanello. Inspirată de vinul cu același nume, mașina va fi scoasă la licitație în Statele Unite ale Americii. (Luni, 01 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile anunță edițiile limitate MC20 Icona și MC20 Leggenda. Acestea marchează cea de-a 20-a aniversare a celebrului model MC12. (Marti, 18 Iunie)
-
Potrivit informațiilor din Italia, producția lui Maserati Levante va fi oprită definitiv, la uzina din Mirafiori, în data de 31 martie. Succesorul SUV-ului va fi pur electric, dar nu va debuta mai devreme de 2027. (Marti, 13 Februarie)
-
Constructorul italian de automobile anunță două ediții limitate pentru Ghibli și Levante, un omagiu adus motorului V8. Cele două vor debuta în cadrul Festivalului Vitezei de la Goodwood. (Miercuri, 12 Iulie 2023)
In rest, masina e alceva decat germanele. Greu de spus insa pentru ce as opta daca as avea banii.
Sunt fan Porsche...am sa imi cumpar in viitorul apropiat unul (Macan).
Dar Maserati este o marca mai exclusivista si primesti motor de Ferrari !!! La pret de jumatate. Eu consider ca Maserati este putin mai sus la orice capitol fata de Porsche mai putin la eficienta si consum. Design-ul este subiectiv....fiecare cu gusturile lui. Consider ca Maseratie ste mai deosebit ca Porsche.
@ AM. Felicitari pt. test. Testati si un Quattroporte..,sa fie toata gama :).
Eu te-as contrazice. Porsche e peste Maserati din orice punct de vedere. Si ca si gama de modele, si ca si motorizari, care pleaca de la 3l si V6 la v8 si 4l. Dar e adevarat ca Maserati pare mai exclusivista pentru ca nu sunt asa de multe pe strazi. Mie de exemplu imi place foarte mult Quatroporte.
Ai dreptate ca Porsche ofera mult mai multe pt. clienti. Au doua roadstere (Boxster si Cayman). Au masina sport 911, coupe cu 4 usi (Panamera), SUV (Cayenne), pe viitor crossover (Macan care o sa fie si cel mai economic Porsche). Motorizarile sunt multe la fiecare. Ambele marci au produs si masini mai speciale cum este 959 si Carerra GT la Porsche. Maserati nu mai stiu exact cum se numeste dar a scos la un moment dat un supercar.
Ca imagine sunt apropiate. Maserati este ,,ruda de sange cu Ferrari'' si aici castiga mult pt ca (repet primesti motor de Ferrari la pret de jumatate). Acum fiecare cu parerea lui....
Excelent spus ! :))
Da...este concurent cu seria 6. Dimensiuni apropiate si aceeasi clasa (GT) ambele...