Drivetest Citroen C4 Cactus (2014-2018)
1.6 Diesel Turbo (BlueHDI) 99CP Man5 FeelMiercuri, 22.10.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Altfel. Acesta este cuvântul de ordine pe care Citroen l-a folosit atunci când s-a hotărât să construiască modelul C4 Cactus. Au vrut să facă un C4 altfel cu un nume ciudat. Au botezat noul model Cactus, legătura cu planta cu ţepi existând la nivel metaforic. Este un soi de crossover gândit să poată transporta o familie cu patru membri. Citroen a vrut să ofere un automobil diferit, plin de soluţii inteligente prin care Citroen a căutat să nu umple maşina de elemente inutile. Oficialii mărcii spun că au studiat ceea ce contează cu adevărat pentru clienţi şi problemele de zi cu zi de care aceştia se lovesc în trafic. Pe baza acestor studii au decis să ofere o serie de inovaţii precum sistemul Airbump, adică acele perniţe pe care le vedeţi pe uşile laterale, ecranul tactil de 7 inch ce grupează toate sistemele maşinii, scaune confortabile, airbag frontal pentru pasager integrat în palfon şi plafon panoramic cu protecţie termică.
Rezultatul este o maşină cumva atipică, care pare ciudată la prima vedere, dar care încet, încet, începe să te cucerească după ce te pui la volan şi începi să devorezi kilometri.
Citroen C4 Cactus (2014-2018)
1.6 Diesel Turbo (BlueHDI) 99CP Man5 Feel
- Pret de pornire 12.995 €
- Pret model testat 19.518 €
- Taxa auto NC €
Motor / Transmisie
Gama de motorizări disponibile pentru Citroen C4 Cactus nu este una foarte bogată. Putem alege între două motoare pe benzină de 82 şi 110 CP, precum şi între două dieseluri de 92 sau 100 CP. Puteri relativ mici pentru o maşină care îşi doreşte să fie o propunere practică în primul rând.
În cadrul lansării naţionale am avut ocazia să încercăm ambele motoare diesel. Cel mai puternic motor diesel, numit BlueHDI, are 1.6 litri, patru cilindri şi satisface norma de poluare Euro 6. Am putut încerca acest motor asociat cu o cutie de viteze manuală cu cinci trepte.
Cei 100 CP şi cutia manuală cu cinci trepte pe mulează mai bine pe caracterul lui C4 Cactus. Diesel-ul de 1.6 litri este suficient de puternic pentru reprize satisfăcătoare dublate de un consum decent şi de o ţinută de drum excelentă. Cutia de viteze manuală nu are cea mai bună timonerie din lume, iar cursa levierului este neobişnuit de lungă. Cei 100 CP sunt dezvoltaţi la 3.500 rpm, iar cuplul maxim este de 254 Nm este atins la 1.750 rpm. Direcţia este plăcută şi oferă suficient feedback pentru ca atacarea virajelor de pe un drum de munte să fie o plăcere.
Consum
Motorul diesel BlueHDI de 100 CP vine cu o sete extrem de moderată de carburant. Conform cifrelor oficiale, un Citroen C4 Cactus BlueHDI 100 consumă în medie doar 3.4 litri/100 km. Acest lucru se datorează atât greutăţii reduse ale modelului Cactus (doar 1.070 kg), precum şi sistemului Start-Stop. În timpul testului nostru, am parcurs câţiva zeci de kilometri în traficul bucureştean, apoi în aglomeraţia de pe centura de vest a capitalei. Restul traseului a inclus autostradă şi drumuri naţionale. Media înregistrată de computerul de bord a fost de 5.3 litri/ 100 km.
Dacă privim către modelele concurente, unde am inclus maşini din segmentul crossover precum Renault Captur, Nissan Juke, Fiat 500L, Mini Countryman şi Peugeot 2008, C4 Cactus are cel mai bun consum mediu al clasei, concurenţii raportând medii peste 4.0 litri/100 km.
Performanţe
Cei 100 CP nu par foarte mulţi la prima vedere, dar Citroen a reuşit să facă din Cactus o maşină foarte uşoară. Greutatea totală este de doar 1.070 kg şi asta ajută ca performanţele obţinute de C4 Cactus BlueHDI să fie mai mult decât bune. Maşina se simte uşoară de la prima acceleraţie şi devine chiar jucăuşă pe drumuri virajate.
Pentru a atinge 100 km/h, Citroen C4 Cactus BlueHDI 100 are nevoie de 10.7 secunde, iar viteza maximă este 185 km/h. Singurul concurent cu performanţe similare este Mini Countryman diesel cu al său motor de 112 CP, restul modelelor concurente având nevoie de cel puţin 11 secunde pentru a atinge 100 km/oră.
Interior
Interiorul este zona unde Cactus este diferit. Foarte diferit.
Citroen a ales să ofere clienţilor doar dotările importante, eliminând elemente care, spun ei, pe această maşină sunt inutile. De exemplu, nu există turometru sau indicatoare de bord analogice. În faţa celui de la volan (volan care se reglează doar pe înălţime, nu şi în adâncime) există doar un display digital unde sunt afişate viteza de rulare, nivelul de carburant şi alte câteva informaţii vitale. Apoi, toate funcţiile maşinii sunt controlate prin intermediul unei "tablete tactile" de 7 inch amplasată central. De aici se reglează climatizarea, se pot accesa informaţii de la computerul de bord şi sistemul de navigaţie sau putem alege postul radio. Există doar câteva butoane fizice amplasate sub ecranul tactil şi alte câteva pe volan. Asta este tot la capitolul comenzi.
Apoi, Citroen a inovat câteva elemente de care ceilalţi constructori nu se mai ating. De exemplu, au relocat airbagul frontal pentru pasager pe plafon, o premieră în această clasă, pentru a elibera locul din faţă şi a crea un torpedou încăpător. Scaunele sunt extrem de confortabile, fiind asemănătoare mai degrabă cu nişte fotolii. În plus, există şi opţiunea sofa, care cu ajutorul unei cotiere concepute inteligent transformă cele două scaune din faţă într-o banchetă ce aduce aminte de maşiniile clasice americane. Modelele Cactus cu plafon panoramic de sticlă folosesc o protecţie termică ridicată petru a elimina astfel storul care se monta în mod normal pentru a bloca lumina soarelui.
Apoi avem o gamă largă de culori şi materiale ce pot fi combinate la interior pentru a crea o atmosferă plăcută. În plus, multe elemente de pe portiere şi bord aduc aminte de lumea bagajelor de lux, cu cusături sofisticate şi piele de calitate.
În spate, însă, atmosfera este ceva mai austeră. Pasagerii de pe banchetă au suficient loc, dar sunt lipsiţi de cotieră sau spaţii de depozitare amplasate pe spătarele scaunelor din faţă. În plus, geamurile din spate nu se deschid decât prin rabatare, o soluţie low cost folosită de exemplu şi pe modelul C1. De asemena, nu există mânere la interior pentru pasageri.
Spaţiul în portbagaj este mediu, acesta având un volum de 358 litri, valoare aproape egală cu cea oferită de Nissan Juke sau Mini Countryman.
Preţ de achiziţie
Citroen şi-a plasat noul model la un preţ interesant gândit pentru a concura în special cu Renault Captur. Astfel, preţurile pentru noul Citroen C4 Cactus încep de la 13.000 de euro (TVA inclus) şi urcă până la 18.200 euro. Modelul testat de noi, BlueHDI 100 CP în echiparea medie numită Feel, costă 16.600 euro, preţ la care se mai adaugă o serie de opţionale. Astfel, preţul total al modelului testat este de 19.500 euro. Exceptând Mini Countryman, care are un preţ premium, şi Fiat 500L Trekking, al cărui preţ de achiziţie depăşeste 22.000 euro, restul concurenţilor aduc crossovere cu oferte în acelaşi segment de preţ, situat între 16.500 şi 19.000 euro.
Mai trebuie spus că noul Citroen C4 Cactus vine însoţit de o garanţie de cinci ani sau 100.000 km.
Siguranţă
Citroen C4 Cactus a făcut parte din cea mai recentă sesiune de crash-teste organizată de EuroNCAP, iar crossoverul din Franţa a obţinut un scor general de patru stele din cinci. Gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi a fost de 82%, iar pentru cei infanţi de 79%. De remarcat şi scorul de 80% obţinut pentru protecţia pietonilor.
C4 Cactus vine cu un set clasic de şase airbaguri oferite în dotarea de serie, plus sistemele electronice active de protecţie. La capitolul inovaţii, C4 Cactus foloseşte un sistem de spălare al parbrizului unde duzele de stropit au fost integrate în lamelele ştergătoarelor. Sistemul este folosit în zona autombilelor utilitare, dar Citroen spune că acest sistem este mai eficient. asigură o vizibilitate mai bună şi oferă un consum mai scăzut de lichid de parbriz.
Ţinută de drum
Suspensia lui C4 Cactus este fermă, chiar poate prea fermă pentru o maşină de familie. La denivelările din drumurile noastre, precum şi la trecerile peste liniile de tramvai, rinichii celor de la bord sunt bine rearanjaţi. Partea bună este că drumurile virajate sunt o plăcere de negociat. Supensia mi-a adus aminte de cea a modelului DS4 şi nu m-ar mira ca inginerii Citroen să fi folosit acelaşi setup.
Pentru deplasări urbane, mi-ar fi plăcut ca suspensia folosită de Cactus să fie o idee mai confortabilă. În rest, ajută foarte mult faptul că maşina este mult mai uşoară faţă de concurenţii săi. Acest lucru îi permite să obţină un consum mai bun şi să fie extrem de dezinvoltă chiar şi cu un motor de 100 CP.
Vizibilitate
Având o silueta cumva clasică (ignorând înfloriturile de design), suprafeţele vitrate sunt suficient de mari, iar acest lucru permite o vizibilitate foarte bună de jur-împrejur. Pentru manevre în spaţii înguste trebuie să ţinem cont de faptul că maşina este ceva mai lată decât una normală, dar ne ajută camera de luat vederi din spate. Pe nivelul de top există şi senzori de parcare, dar modelul testat de noi nu era dotat cu aşa ceva. În plus, nu trebuie să îţi faci griji dacă parchezi prea aproape de o altă maşină. Dacă acesta deschide portiera cu aplomb, aceasta se va opri în inserţiile de cauciuc AirBump de pe lateralele modelului Cactus. Acestea au rolul de a proteja portierele de lovituri şi chiar de un impact la viteză mică, de până la 4 km/oră.
Tehnologie
Deşi Citroen a decis ca modelul C4 Cactus va fi echipat doar cu sisteme care contează cu adevărat pentru clienţi, există pe lista de dotări şi sisteme care nu vor fi folosite prea des. De exemplu, C4 Cactus poate fi dotat cu sistem de parcare automată, ce-i drept doar pe anumite nivele de echipare. Aşa cum spuneam, Cactus nu are turometru, iar pentru a controla restul de funcţii ale maşinii se foloseşte ecranul tactil central. Sistemul este similar cu cel din noul Peugeot 308 şi ne întrebăm ce se poate întâmpla dacă softul va îngheţa la un moment dat. Probabil va fi nevoie de un reset general. Dar să nu fim negativişti, C4 Cactus este un melaj interesant de tehnologie şi soluţii diferite de norma clasei.
Pentru cei care doresc o cutie de viteze automată, există posibilitatea de a alege o cutie pilotată cu şase trepte, dar care poate fi asociată doar cu motorul e-HDI de 92 CP. Cutia schimbă destul de lent în modul automat, însă putem interveni manual cu ajutorul clapetelor din spatele volanului. Pentru a comanda cutia de viteze pilotată, Citroen a renunţat la clasicul levier în favoarea a trei butoane (N, D, R) amplasate pe consola centrală.
Revenind la ecranul tactil central, aici regăsim comenzile pentru climatizarea automată (dacă modelul este dotat cu acest sistem), sistemul audio, navigaţie, precum şi conexiunea cu telefonul mobil prin Bluetooth. Citroen mai oferă asistare la plecarea în rampă prin intermediul sistemului Hill Assist ce asigură o pornire facilă pe o rampă cu înclinaţie mai mare de 3%. Mai avem şi un sistem de iluminare dinamică în viraje şi sistemul eTouch ce include apelare de urgenţă în caz de accident.
Design
Citroen C4 Cactus şocheză la prima vedere. Este genul de maşină care ori îţi place, ori o urăşti. Partea frontală are câteva elemente similare cu noua generaţie C4 Picasso, cu farurile separate. iar în spate este caracterizată de linii simple şi chiar pătrăţoase. Din lateral, silueta pare simplă, dar umflăturile AirBump de pe portiere adaugă un aer interesant. Maşina atrage priviri, fiind comparată cu Nissan Juke la nivel de design. În plus, în stilul clasic Citroen, C4 Cactus poate fi personalizat după bunul plac al viitorului proprietar. Avem patru culori pentru inserţiile AirBump şi 10 nuanţe în care poate fi vopsită caroseria. Cu jantele de diverse culori şi forme rezultă o serie mare de combinaţii posibile în care putem configura modelul C4 Cactus. Rămâne de văzut dacă stilul trăznit va prinde şi pe piaţa noastră.
Ne-a placut
- Interior spaţios
- Suspensie
- Soluţii practice
Nu ne-a placut
- Design discutabil
- Cutie de viteze robotizată lentă
- Lipsă turometru
Date tehnice - Citroen C4 Cactus (2014-2018) 1.6 Diesel Turbo (BlueHDI) 99CP Man5 Feel | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Citroen
-
Potrivit celor mai recente zvonuri, Citroen ar putea elimina din gama de modele nava amiral C5 X la finalul acestei generații. Francezii vor să se concentreze pe modele compacte și subcompacte. (Vineri, 07 Iunie)
-
Francezii de la Citroen publică primele imagini și informații referitoare la noul C3 Aircross. SUV-ul de segment B poate găzdui până la 7 pasageri și va avea inclusiv o versiune pur electrică. (Joi, 18 Aprilie)
-
Citroen C4 și C4 X pot fi comandate acum și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. Ansamblul dezvoltă 136 de cai putere, iar prețurile pornesc de la 27.300 de euro în România. (Marti, 20 Februarie)
-
Francezii de la Citroen prezintă noul Berlingo facelift. În Europa va fi disponibilă numai varianta electrică e-Berlingo și oferă 136 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri cu o singură încărcare. (Marti, 12 Decembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul e-C3. Modelul cu zero emisii promite o autonomie de până la 320 de kilometri și pornește de la 23.300 de euro. (Marti, 17 Octombrie 2023)
Acelasi lucru si la Interior care ia 4 stele, dar geamurile din spate nu au nici macar macara manuala, plus sa nu mai zic ca nu exista manere de prindere in plafon pentru pasageri ?
2 sau 3 stele nu dati niciodata?
Mi se pare extrem de interesant bordul a carui aspect patratos mi-aminteste de masinile anilor '70. Tot un aer vintage au si manerele de la usi. Aceste detalii clasice combinate cu elemente inovatoare, chiar constituie o combinatie interesanta.
Eu estimez ca masina asta se va vinde foarte bine in Franta si imi bazez aceasta afirmatie pe faptul ca de-a lungul istoriei acestui producator, au existat maimulte modele care nu au inregistrat vanzari extraordinare pe alte piete europene datorita designului fie prea excentric fie prea futurist, dar care au fost extrem de apreciate de publicul francez. Celebrul DS este doar un exemplu.
@Automarket
Spuneti ca ati testat o masina cu cutie manuala. In poze pare ca este o masina dotata cu cutia automata. Daca ma insel, imi cer scuze, dar asta ar insemna ca maneta schimbatorului sa arate extrem de ciudat, plus ca nu am vasut a treia pedala (cea de ambreiaj). Eu chiar sunt curios unde ar putea fi pozitionata maneta unei cutii manuale in aceasta configurare a banchetei, asta, desigur, in situatia in care Citroen nu a uzat de o alta solutie vintage si anume amplasarea acesteia pe coloana volanului sau, direct in bord.
Precizez ca ma refeream la vechiul DS, nu ca acela n-ar fi o masina foarte frumoasa.
merita banii
daca vrei sa iesi din turmele patriei cu ea poti
pe cand un drive test cu cu fratele mai mare C4 Grand Picasso ( cel mai vandut MPV in Europa in 2014) ?
Multumesc frumos. Nota 10 pentru promptitudine!
Pe undeva ai dreptate, unele detalii din interior amintesc de 2CV. Din pacate insa pretul o distanteaza suficient de mult de ideea de simplitate si utilitate intrupata perfect in acea masina minunata.
Ce-i drept masinuta asta va iesi din multime culegand o sumedenie de priviri ale trecatorilor sau altor participanti la trafic, mie imi place e ceva deosebit fata de ce am mai vzt . Totusi nu inteleg la ce ''ajuta'' AIRBAMP-ul ? Daca te loveste trenul nu cred eu ca va fi asa rezistent :))))
In fine evacuezi zona in graba si vezi ca buzunarul de pe usa are inaltimea de cca 4 cm, adica daca nu deschizi usa cu grija, a sarit sticla de 1/2.
Nu inteleg ce student tomnatic a gandit acest interior dezastruos....Pacat Citroen, poate de asta vrei sa renuti la nume pentru DS.
Cum era de asteptat, masina are succes, dar nu in Romania unde am vazut ca este criticata.
Oricum, ii doare pe aia de la Citroen undeva ca modelele lor nu sunt apreciate de romanii atotcunoscatori.
DIN FERICIRE SPRE DEZAMAGIREA PROFUNDA DA TARE DE TOT A LUI @OVIDIU NU SUNT ANGAJAT LA NICI O REPREZENTANTA AM PROPRIA AFACERE SI NU SUNT FANUL VREUNEI MARCI IMI PERMIT SA CUMPAR CE IMI PLACE PUNCT
ULTIMELE MASINI ALE MELE AU FOST CITRO MAI EXACT C4 1,6HDI 110CP. SI C4 PICASSO 2,0HDI 150CP. PE CARE O MAI AM SI CARE ARE DEJA 5 ANI(EU SCHIMB MASINILE LA 3 ANI-3SI CEVA DAR DE ACEASTA MI-E TARE GREU SA MA DESPART
IAR VIITOAREA MASINA NU STIU CARE V-A SA FIE
Citroen creşte producţia lui C4 Cactus pentru a face faţă cererii
Publicat Vineri, 24.10.2014
de @MiricaBogdan