Vineri, 14.10.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
Bine aţi venit în anul 2011! În rândurile următoare veţi citi despre modelul care dispune de cel mai complex sistem de propulsie din lume. Chevrolet Volt nu este o electrică normală, ci un model ale cărui baterii sunt umplute după descărcare de un motor pe benzină care joacă rolul unui generator. Tehnic, Volt este un hibrid cu configuraţie de tip serie, dar poate fi considerat şi o electrică, deoarece puterea ajunge la roţi întotdeauna de la motorul electric. Chevrolet denumeşte Volt o "electrică cu sistem de prelungire a autonomiei", şi probabil că acesta este cel mai corect mod de a pune problema.
Indiferent de cum se numeşte, Volt este pur şi simplu fascinant. Este prima electrică din lume care nu te face să te uiţi la baterie din două în două secunde, devenind astfel, pur şi simplu, o maşină pe care o poţi conduce oricând, oriunde, oricum. Chiar dacă bateria moare după câteva zeci de kilometri, motorul electric funcţionează încă vreo 500 de kilometri cu ajutorul "generatorului" pe benzină. Un compromis inspirat şi reuşit de sus până jos. Dovada? Volt este cel mai apreciat model de către cumpărătorii săi din întreaga istorie a brandului. Şi asta spune multe despre o maşină care nu este tocmai ieftină, deci în cazul căreia aşteptările sunt foarte mari.
Chevrolet Volt (2011-prezent)
EV + 1.4
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Discuţiile despre sistemul de propulsie al lui Volt au fost atât de largi în ultimii ani, încât întâlnirea cu Voltec - numele oficial al acestuia - a fost ca una cu un model pe care l-am mai testat anterior. Deşi nu o făcusem. În principiu, sistemul funcţionează simplu: cu bateriile încărcate la maximum şi cu rezervorul de 32 de litri plin, Volt poate rula peste 500 de kilometri. În primii 40-80 (în funcţie de cum şi pe unde rulezi) totul se întâmplă exclusiv electric, fără ca vreun sunet mecanic să-ţi deranjeze zen-ul. Apoi, motorul pe benzină îţi intră subtil în rol. Atât de subtil, încât îl simţi doar marginal până când îl pui la cazne de tipul depăşirilor sau urcărilor pe munţi, acolo unde motorul termic trebuie să susţină pierderi de energie ceva mai mari. Evident, aşa cum se întâmplă de obicei în cauzul modelelor cu motor electric, Volt are şi o funcţie de reutilizare a energiei pierdute la frânare. Aceasta este "apelabilă" prin mutarea levierului cutiei în Low (adică în L, singura literă ciudată din arsenalul clasic al unei automate), moment în care frâna de motor este ceva mai apăsată.
Volt se simte excelent când motorul electric şi bateriile sunt singurele care-şi fac de cap pe şosele sau străzi, modul electric fiind unul care-ţi oferă atât linişte la rulare, cât şi satisfacţia faptului că cifrele consumului afişate de display-ul central animat cu gust arată zero absolut. Apoi, când bateria se goleşte (teoretic, dacă folosiţi maşina în viaţa de zi cu zi prin oraş, aveţi mari şanse de a rula exclusiv electric), motorul pe benzină intră în acţiune. Foarte interesante sunt detaliile, însă. Când pleci de pe loc de la semafor sau după o barieră la tren (da, şi elveţienii au aşa ceva, dar la ei durează fix un minut toată tărăşenia), Volt demarează folosindu-se doar de motorul electric, evitând astfel una dintre cele mai mari manevre "consumatoare" de benzină. Totul pare şi este inteligent, Volt reuşind să-i împace astfel pe toţi într-o manieră cât mai elegantă cu putinţă.
Consum
Pentru a analiza consumul lui Volt, trebuie să vorbim în primul rând de autonomia bateriei, apoi de cantitatea de benzină pe care o "mănâncă" modelul american ulterior. Practic, dacă reuşiţi să rulaţi mega-ecologic şi atingeţi autonomia electrică maximă, de 80 de kilometri, consumul mediu mixt pe primii 100 de kilometri rulaţi va fi infim. Chevrolet zice că e vorba de 1.2 litri. Ulterior, însă, motorul pe benzină va "mânca" undeva în jur de 7 litri/100 km.
Evident, dacă autonomia bateriei este mai mică din cauze diverse (noi am rulat în ritm susţinut pe şosele vălurite şi am mers 50 de kilometri cu Volt în modul 100% electric), consumul mediu din prima sută de kilometri urcă şi el.
Rezumând, veţi reuşi să economisiţi mai mulţi bani dacă aveţi la dispoziţie multe prize de încărcare sau dacă rulaţi în majoritatea timpului prin oraş, pe distanţe de până la 60-80 de kilometri. Practic, dacă aţi face fix 100 de kilometri în fiecare zi timp de o lună, cantitatea de benzină arsă în toată această perioadă poate fi de doar 36 de litri. La preţul acesteia se adaugă cel al curentului electric, undeva în jur de 8 lei per încărcare.
Performanţe
Deşi pare ciudat şi pe alocuri pueril, faptul că stai pe scaunul lui Volt te transformă complet. Nu te gândeşti la cât de repede poţi să ajungi unde ai de ajuns, ci intri în jocul sistemelor şi al graficii atractive de pe display-uri şi încerci pur şi simplu să conduci cât mai eficient cu putinţă. Printre imaginile pe care le ai în faţă când conduci Volt se numără şi cea a unei sfere animate care-ţi arată cât de eco eşti la volan, iar tu încerci involuntar să tragi de tine pentru ca sfera să rămână cât mai verde. Este o tehnică denumită psihologie inversă şi funcţionează în foarte mult domenii, nu doar în cel auto.
Revenim: dacă totuşi eşti grăbit şi îţi dă ciorba pe foc, contează pe 9 secunde pentru 0-100 km/h şi pe o viteză maximă de 160 de kilometri pe oră, limitată electronic pentru a proteja autonomia electrică. Aceleaşi cifre se regăsesc şi în fişa tehnică a lui Ampera.
Interior
Chevrolet Volt este o maşină normală, reală, adevărată, care poate fi utilizată în viaţa de zi cu zi fără probleme. Ai patru locuri individuale, un portbagaj de 310 litri şi un habitaclu în general primitor. Designul este dominat de două elemente constitutive evidente: consola centrală glossy colorată în alb, care-ţi aduce aminte de plasticul telefoanelor mobile sau al tabletelor, şi display-urile cu diagonala de 7 inch de pe care controlezi tot ce se întâmplă în jur. Grafica acestora este peste tot ce am văzut până acum într-o maşină de orice tip şi te ţine la curent cu ce se întâmplă în maşina ta într-un mod foarte simplu şi prietenos.
Am apreciat foarte mult butoanele touch de pe consola centrală. Adio, butoane de toate tipurile şi mărimile! Pentru a-ţi rezolva "problemele" la interior, apeşi pe plastic şi lucrurile se întâmplă pur şi simplu. Evident, s-ar putea să ai probleme dacă vreunul dintre "butoane" nu mai funcţionează din motive obiective, dar e clar că designul planşei de bord a devenit astfel mult mai curat.
Apropo de bord, Volt este prima electrică în care am văzut un material moale pe bord (probabil că există şi pe "fratele" Ampera, pe care nu am apucat să-l simt încă, deşi Sebastian v-a prezentat deja un test cu modelul Opel). E adevărat, la peste 40 de mii de euro te aştepţi chiar la mai mult, însă lucrurile nu stau întotdeauna aşa cum îţi doreşti.
Preţ de achiziţie
Nu avem în acest moment preţurile pe care Chevrolet Volt le va avea în România, aşa cum nu avem nici un moment clar al lansării modelului în ţara noastră. Dar Opel Ampera - un model construit pe aceleaşi baze, dar cu design diferit - costă 44.000 de euro la noi. Da, ştim: cam ustură. Cu toate acestea, preţul este singura problemă reală pe care o are Chevrolet Volt. În cazul celorlalte electrice de pe piaţă, lângă preţ vin şi problemele legate de autonomie, mărime sau spaţiu.
În aceste condiţii, singurul lucru pe ncare trebuie să-l spere viitorii posesori ai lui Volt este ca tehnologia să nu mai evolueze în ritmul susţinut din ultimii ani. Asta pentru că valoarea de revânzare a modelului american ar putea avea de suferit dacă peste 5 ani vom vorbi de modele electrice cu autonomie de 500 de kilometri, de exemplu.
Siguranţă
Chevrolet Volt nu a fost testat încă de EuroNCAP, însă toate premisele sunt pozitive. În primul rând, Volt a primit distincţia Top Safety Pick din partea IIHS în Statele Unite, ceea ce cataloghează Volt ca fiind una dintre cele mai sigure maşini de peste Ocean. Apoi, fratele aproape identic Ampera a fost lovit de zidurile EuroNCAP cu un rezultat triumfător: cinci stele, cu 85% din totalul punctelor care pot fi oferite la capitolul protecţia pasagerilor.
Ţinută de drum
Atunci când te apropii de o maşină cu un sistem de propulsie atât de complex, atenţia îţi este concentrată pe elementele tehnologice fascinante care fac ca această maşină să se mişte. Te simţi mic şi neimportant când te gândeşti câţi ingineri au colaborat pentru a dezvolta maşina pe care tocmai o conduci, iar ţinuta de drum este un element pur şi simplu marginal. Fără exagerare.
Dacă e să luăm Volt la bani mărunţi, descoperim însă o maşină destul de echilibrată la capitolul suspensii şi cu o direcţie nici prea-prea, nici foarte-foarte. Există şi un mod Sport operabil prin display, dar acesta nu are legătură cu ţinuta de drum, ci cu răspunsul sistemului de propulsie. Una peste alta, nu vă bazaţi pe Volt pentru a simţi cum pielea de pe mâini suferă modificări pe fondul unui exces de adrenalină. Nimeni nu şi-a dorit asta, iar dacă alegeţi o astfel de maşină pentru a inventa trase ideale, aţi sunat la numărul greşit.
Vizibilitate
Dacă ar fi ceva de criticat în componenţa suprafeţelor vitrate ale lui Volt, acel ceva este în mod clar "eleronul" care taie în două pe orizontală luneta. Acesta intră exact în mijlocul câmpului vizual în oglinda retrovizoare şi transformă practic luneta în... două lunete. Evident, totul are o explicaţie logică, iar aceasta rezidă în faptul că respectivul element are un rol aerodinamic mai mult decât important. La fel de explicabile sunt, de altfel, şi oglinzile exterioare ceva mai mici decât simţi că ai nevoie pe o compactă de acest tip. Oricum ar fi, însă, senzorii de parcare şi camera pentru marşarier rezolvă toate problemele prin artificii tehnologice.
Tehnologie
La capitolul Tehnologie am putea deschide discuţia de sistemul de propulsie Voltec, unul extrem de avansat şi complex. Dar am vorbit despre el deja la Motor/Transmisie, acolo unde l-am şi notat ca atare. Am putea aduce vorba de bordul cu butoane de tip touch şi de display-urile foarte prietenoase, dar am vorbit şi despre acestea la Interior. Normal, se poate discuta şi despre camera video pentru marşarier, dar capitolul Tehnologie a rezolvat deja şi acest aspect. În acest caz, nu îmi rămâne decât să vă anunţ că pe Volt aveţi la dispoziţie sloturi USB şi AUX şi un hard de 60 de GB care poate fi populat cu muzică, filme sau cu sistemul de navigaţie semnat GM care a funcţionat excelent prin Elveţia.
Design
A compara Volt şi Ampera seamănă cu încercarea de a critica prin comparaţie doi fraţi gemeni identici, dar îmbrăcaţi diferit. Deşi fiecare are personalitatea sa evidentă, este greu să spui cu mâna pe inimă că unul dintre ele este mai reuşit decât celălalt. Ce este evident, însă, este faptul că Volt este - împreună cu fratele său - cel mai atrăgător model de pe piaţa maşinilor eco (hibride sau electrice). Adio, forme ciudate şi linii care nu sunt demne de un designer adevărat! Volt ne arată că se poate ca un model de pe piaţă să aibă un coeficient aerodinamic bun şi să arate în acelaşi timp ca o maşină civilizată. Şi mai mult decât atât.
Ne-a placut
- Sistem de propulsie eficient
- Design exterior interesant
- Tehnologii de ultimă oră
- Design interior
- Autonomie mare
Nu ne-a placut
- Preţ piperat
- Consum mare după prima sută de km
Date tehnice - Chevrolet Volt (2011-prezent) EV + 1.4 | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Chevrolet
-
Constructorul american de automobile a anunțat că producția actualei generații Camaro va fi oprită în 2024. Fără un succesor la orizont, reprezentanții companiei anunță că, totuși, povestea acestui model legendar nu se termină aici. (Joi, 23 Martie 2023)
-
Constructorul american de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Corvette E-Ray sau, cu alte cuvinte, primul Corvette electrificat din istorie. Sistemul de propulsie dezvoltă 655 de cai putere. (Marti, 17 Ianuarie 2023)
-
Constructorul american de automobile a publicat un nou teaser cu viitorul C8 Corvette E-Ray, adică echipat cu un sistem de propulsie hibrid. Totodată, a confirmat data lansării: 17 ianuarie 2023. (Miercuri, 11 Ianuarie 2023)
-
Chevrolet a publicat o serie de imagini și informații despre noul SUV cu zero emisii Equinox EV. Acesta va avea o autonomie de până la 483 de kilometri și un preț de pornire de 30.000 de dolari. Debutează în toamna lui 2023. (Joi, 08 Septembrie 2022)
-
Un prototip al viitorului Chevrolet Corvette E-Ray a fost distrus complet în timpul testelor. Din câte se pare, mașina respectivă a luat foc din cauza unei scurgeri de ulei. (Luni, 01 August 2022)
Sincer m-a surprins exprimarea voastra: "este prima electrică din lume care nu te face să te uiţi la baterie din două în două secunde"
mda...
Aviditatea dupa autonomie creaza multa ipocrizie... dar va dura putini ani entuziasmul la volt va spun eu... adevaratele electrice progreseaza mai repede decat se asteapta unii... japonezii si francezii sunt pe val
http://www.automarket.ro/stiri/nissan-leaf-il-bate-pe-volt-in-prima-jumatate-a-lui-2011-39116.html
Cred ca prin 2020 vom putea vorbi de masini electrice care sa merite banii...
@florin. Chevrolet ofera o garantie de 8 ani pt bateria lui Volt.
@Flavius. Volt are vanzari bune in state si viitorul e negru doar in capul tau sec.
Cred ca singurul minus este pretul cam piperat.
Toti stiu sa faca electrice, cam nimeni nu stie sa faca asa ceva.
Daca vrei sa fi "verde" te mananca vaca. Scopul e cu totul altul, sa mergi cat mai eficient posibil.
Ideea e sa mergi, nu sa opresti ca te-a lasat bateria.
Nissan e o mare teapa, s-a spus de nenumarate ori, din cauza ca bateria este racita cu aer e predispusa la foarte multe probleme.
Polueaza?!!! Chiar nu ma intereseaza acest aspect!
Bafta.....
Ce incearca GM prin Volt e denaturarea ideii de la care s-a plecat cand au aparut masinile full-electrice: aer curat si eliminarea dependentei de petrol. Asta cel putin in oras. Acum pentru inceput, pt ca lucrurile evolueaza bine pt adevaratele masini electrice.
http://www.automarket.ro/stiri/nissan-a-inventat-sistemul-care-incarca-masina-electrica-in-10-minute-41069.html
Deci...
De ce sa-ti iei un Volt la 44.000 euro si sa te pretinzi "ecologist" (ca de economie nici nu poate fi vba) , cand poti sa-ti iei un full-electric Renault Z.E. sau Nissan Leaf la 20.000-28.000 euro pt fataiala prin oras si cu diferenta de ~15.000 euro sa-ti cumperi o masina normala pt vacante si drumuri lungi?
PS; apropo de problema Voltului cu locurile din spate si volumul portbagajului - Nissan a rezolvat problema f ingenios:
http://www.automarket.ro/stiri/nissan-a-creat-un-sistem-hibrid-care-nu-taie-din-portbagaj-41127.html
Puneti toate astea in balanta si vedeti ce va da...
e marketing foarte mult, ca la coca-cola..in state poti sa-ti iei o gramada de hibrizi, insa fiind in trend masinile electrice, au inventat ei struto-camila asta si au reusit sa-i pacaleasca pe multi. deci da, sunt de acord cu masina full electrica, chiar daca are minusuri, sunt de acord si cu masina asta, dar o consider un hibrid, dar ma enerveaza la culme cand vad pretul! deci care este diferenta dintre asta si prius???sa-mi spuna cineva. eu zic ca niciuna!!! a pardon, vreo 15mii de euro, cu care pot sa-mi iau un focus nou, sau chiar un volvo second...
hai drum bun! nu comentez ca se baga bani in cercetare si inventie de tehnologii, dar nici chiar asa, vor sa ne pacaleasca!!!
Repet,pana la serviciu,sau pe distante medii poti merge in modul full-electric fara probleme,copii.
Si atunci,de ce sa dai banii pe Leaf si pe inca o masina cu motor cu ardere interna(pt distante lungi) cand poti sa cumperi Volt.
Sunt multi incuiati pe aici care nu inteleg asta.
"Cizma" aia la care te referi tu, a luat cele mai importante premii din industria auto si-l ingropa pe Volt ca eficienta, costuri de exploatare si spatiu interior. Ca sa nu mai vbim de pretul de achizitie... Declarat, Volt poate parcurge in modul electric intre 40-80 km, dupa care intra in functiune "generatorul" . Ei bine 80km e putin, iar acel generator polueaza! O masina electrica in adevaratul sens al cuvantului nu polueaza in oras. Pentru asta imi iau o masina electrica! GM a inteles psihologia consumatorului si incearca sa-l abureasca
Ii spune masina electrica pt ca parcurgi pana la 80km in modul full-electric.
Majoritatea soferilor,de obicei, nu parcurg mai mult de 80km pe zi.
Deci poti spune ca e o masina electrica.
Ma intreb ce face proprietarul unui Leaf cand pleaca in vacanta???
Pleaca cu trenul?? Imprumuta masina vecinului?? Penibil......
Pana cand vor mari autonomia, la masinile electrice,tot Chevrolet Volt ramane cea mai buna alegere!
Bine, depinde de tiparul de condus al fiecaruia, insa...
Studiile spun ca majoritatea fac intre 100 si 150 km zilnic. Nu e greu sa-ti dai seama ca vei arde inevitabil benzina Voltului in fiecare zi, iar la sfarsit iti vei realiza ca n-ai facut intr-un an decat 3-4 iesiri extraurbane care sa necesite autonomia extinsa a Voltului. Deci care-i smecheria?
Nissan deja a anuntat ca reduce timpul de incarcare al unei baterii de la opt ore la numai 10 minute, iar in urmatorii 4 ani e foarte probabil sa putem face un drum Constanta-Bucuresti cu o singura incarcare. Nu prea mai ai ce sa comentezi in cazul asta.
http://www.automarket.ro/stiri/renault-vehiculele-electrice-vor-avea-o-autonomie-de-240-km-in-34765.html
http://www.automarket.ro/stiri/nissan-a-inventat-sistemul-care-incarca-masina-electrica-in-10-minute-41069.html
Pe bebe-ul tau trebuie sa-l inveti sa zica Leaf kaka shit. Pt ca leaf chiar e un big shit.