Drivetest Chevrolet Spark (2009-2013)

1.2 LT
Chevrolet Spark (2009-2013) zoom
de Mircea Meșter
Duminica, 13.12.2009
Frumusete pe muchie de cutit
Uitati de vechiul si insipidul Matiz sau de evolutia fara curaj a acestuia, actualul Spark. Chevrolet a realizat faptul ca publicul a ramas cu mintea la vechiul Matiz produs de Daewoo si a luat o decizie pe cat de curajoasa, pe atat de logica: inlocuirea completa a unui model cu fata ieftina cu o masina care se aliniaza cu succes la cerintele anului 2010. Din toate punctele de vedere. La fel ca in cazul noului Cruze, Chevrolet Spark promite design de top si calitate medie a finisajelor la un pret superior multor concurenti care se afla deja inspre finalul generatiilor actuale.

Motor / Transmisie

Motorizarea pe care am testat-o in cadrul lansarii de presa a noului Spark a fost cea de 1.2 litri si 81 de cai putere, cea mai puternica din gama noului model de oras semnat Chevrolet. Si, am concluzionat in urma testului nostru, una dintre optiunile demne de luat in seama in intreg segmentul mic. Daca la capitolul performante nu aveam sa ne asteptam la artificii de la un motor care trece cu putin peste 80 de cai, una dintre surprizele mari pe care le-am avut in ceea ce priveste motorul noului Spark este silentiozitatea acestuia. Desi ne asteptam - in virtutea segmentului din care face parte - ca motorul noului model sa ne zgarie urechile la relanti si la viteze inalte, comportamentul sonor al acestuia este extrem de bine conceput de inginerii Chevrolet Europe. Acest aspect face ca intreg comportamentul dinamic al modelului Chevrolet sa se schimbe, cel putin la nivel senzorial. Desi cuplul maxim al motorului de 1.2 litri (111 Nm) este atins abia la 4800 de rotatii pe minut, nu veti avea virtual nicio problema sa urcati pana la acest nivel, deoarece habitaclul este izolat foarte bine impotriva sunetelor agasante. Altfel spus, veti putea sa scoateti maximum din modelul Chevrolet, chiar daca acest nivel maxim inseamna o abordare ceva mai sportiva a motorului si o accedere intr-un regim superior de turatii. Transmisia montata de Chevrolet pentru a acompania motorul de 1.2 litri este una cu cinci rapoarte, etajarea treptelor fiind perfectibila. Tocmai de aceea, cuplul atins abia la o turatie inalta lasa perceptia unui motor care ajunge greu la varful de putere si cuplu, fiind destul de zgarcit la regim jos si mediu.

Consum

In cei aproximativ 50 de kilometri parcursi prin imprejurimile Atenei la volanului noului model Chevrolet, consumul afisat de computerul de bord al lui Spark a fost de 5.5 litri, cu aproximativ o jumatate de litru mai mult decat consumul mediu mixt anuntat de producator. Evident, in conditiile in care motorul a fost fortat sa scoata cat mai mult din cei 81 de cai de la purtator, consumul a crescut proportional cu forta de apasare a pedalei de acceleratie, insa nu a urcat in niciun moment mai sus de 6.5 litri, indiferent daca rulam in oras sau in afara lui.

Performanţe

Modelele de oras din segmentul mini nu vor fi cumparate niciodata pentru ca soferul vrea sa iasa in evidenta prin peformante iesite din comun. Cu toate acestea, Spark 1.2 reuseste sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 12.1 secunde si sa atinga o viteza maxima de 164 de kilometri pe ora. Poate ca, obisnuiti cu cifrele foarte performante ale supercarurilor care se lanseaza saptamanal, aceste valori par unele de liga a patra spre a cincea, insa o comparatie directa cu reprezentantii pe benzina ai segmentului ne scoate in fata un motor care se ridica peste media clasei, cu performante multumitoare.

Interior

Desi din imagini pare ca are doar trei usi, Spark a recurs la solutia ingenioasa de a ascunde manerele portierelor din spate in montantii lunetei, pentru a castiga spatiu in partea posterioara. Si nu e tot. Spark promite sa poata gazdui fara probleme cinci persoane, o realizare imensa pentru un low-cost din acest segment, scop realizat printr-o arhitectura semi-monovolum a plafonului, care nu coboara in partea din spate decat in momentul in care se intalneste cu luneta. Spark este mai mare la toate capitolele in comparatie cu actualul model sau cu vechiul Matiz (+14 centimetri in lungime, +10 in latime), incadrandu-se exact intre modelele supermini precum C1/107/Aygo si cele de segment B (C2, Panda, Agila, Picanto). Daca interiorul nu iti da impresia ca ar duce lipsa de spatiu, portbagajul are doar 170 de litri, modelul Chevrolet situandu-se in jumatatea inferioara a segmentul din acest punct de vedere. Pentru a putea beneficia de mai mult spatiu de incarcare, veti avea la dispozitie bancheta rabatabila 2/3, aceasta imbunatatind volumul portbagajului pana la 570 de litri. In ceea ce priveste materialele utilizate de Chevrolet la interiorul versiunii de top de echipare a lui Spark - cea testata de Automarket in Grecia - acestea impresioneaza nu atat prin calitate, cat prin finisare. Altfel spus, desi este clar ca inginerii Chevrolet au tras cat au putut in jos de pret, utilizand plastic pe 90% dintre suprafetele cu care exista contact direct, acesta are o textura placuta si este asamblat foarte bine. Un mare plus pentru comenzile principale ale sistemelor audio si de climatizare, mari si foarte usor de utilizat. In privinta solutiei gasite de designerii interioarelor modelelor Chevrolet pentru indicatoarele de bord, care se impletesc intre digital si analog intr-un "robot" ascuns in spatele volanului, aceasta este cel putin discutabila, insa indeajuns de "fun" pentru a se ridica la nivelul hi-tech cerut de exteriorul atragator.

Preţ de achiziţie

Dat fiind faptul ca noul Spark va fi lansat in Romania abia in luna martie a anului viitor, singurele cifre care se cunosc in acest moment sunt cele ale pretului de pornire al versiunii de baza cu motor de un litru si 68 CP, care se ridica la 6999 de euro cu TVA inclus. Excluzand din calcul promotiile concurentilor, ajungem la concluzia ca, in momentul lansarii, Spark va merge pe linia inaugurata de vechiul Matiz, urmand sa fie cea mai ieftina varianta de luat in seama in segmentul modelelor de oras. La acest pret, pana si Hyundai i10, un model net inferior ca design, pare un model premium la pretul de lista de 8318 euro cu TVA inclus pentru motorul de 1.1 litri in nivelul de echipare de baza. Chiar daca Spark nu dispune de aer conditionat si de inchidere centralizata in standard, modelul Chevrolet arunca la bataie nu mai putin de sase airbag-uri, servodirectie si ABS inca de la primul nivel de echipare. Un fapt inedit: desi nu cunoastem preturile versiunilor mai dotate, cum ar fi Spark+ (care vine deja cu elemente de confort si siguranta interesante), probabil ca pretul acestora nu urca peste cel al actualei generatii Spark, care incepe la 7500 de euro cu TVA inclus. Un mare avantaj al lui Spark in comparatie cu concurenta directa este reprezentata, de asemenea, de nivelul normativ Euro 5 la care se ridica motoarele modelului Chevrolet, ceea ce se traduce direct prin taxe zero la inmatriculare.

Siguranţă

Chevrolet Spark a fost testat de inginerii EuroNCAP la ultima sesiune de teste de siguranta. Spark a primit 69 de puncte din 100 la capitolul siguranta pasagerilor adulti, ratand cu un singur punct, din cauza lipsei sistemului ESP din dotarea standard, cele cinci stele care ar fi insemnat un bonus de imagine foarte valoros in ochii clientilor acestei clase. Cu toate acestea, cele sase airbag-uri pe care Spark le are in dotarea standard si cele patru stele EuroNCAP reprezinta elemente interesante, avand in vedere ca vorbim de o masina care masoara cu putin peste 3.5 metri.

Ţinută de drum

Sasiul noului Spark nu are nimic de-a face cu cel al vechiului model, legatura dintre roti si asfalt fiind evident imbunatatita in raport cu ceea ce stiam cu totii de la actuala generatie a modelului Chevrolet. Foarte probabil, pentru cei care au avut pe mana in Matiz sau un Spark, tinuta de drum va reprezenta elementul principal care va face diferenta in favoarea noii generatii. Spark nu a dat semne de slabiciune, indiferent de caznele la care l-am supus in jurul Atenei. Modelul pierde aderenta greu pe spate la manverele stranse, in timp ce ruliul se ridica la un nivel mai mult decat bun pentru o masina de 3.6 metri. Datorita amortizoarelor lucrate in amanunt si destinate in special oraselor, suspensiile s-au dovedit relativ confortabile la trecerea peste nergularitatile din asfalt, vechiul Spark - cu suspensii moi si exagerat de elastice - putand fi considerat deja o amintire.

Vizibilitate

Oglinzile laterale ale noului Spark isi fac datoria cu prisosinta, fara a genera probleme la manevrele in marsarier sau la rulare. Am avut cateva probleme, in schimb, cu montantul lunetei, care gazduieste manerul de deschidere a usiilor din spate. De dragul unei solutii tehnice interesante pentru design, inginerii Chevrolet au ignorat faptul ca cei obisnuiti sa priveasca in spate in timpul manevrelor de parcare ar putea avea probleme din aceasta cauza. Salvarea vine de la setul de senzori de parcare inclus in standard in versiunea de top testata, care ne-au dezvaluit o masina care poate fi parcata lateral in doar 4 secunde, asa cum ne-a dezvaluit un test special realizat pentru jurnalisti de Chevrolet in cadrul evenimentului de lansare.

Tehnologie

Noul Chevrolet Spark este dotat, inca din al doilea nivel de echipare, cu un sistem audio cu MP3 care poate gazdui, printr-o mufa auxiliara, atat un MP3 player, cat si un iPod. Inovatiile tehnologice ale reprezentantului Chevrolet in segmentul modelelor de oras se opresc insa aici, reamintindu-ne ca pretul de achizite scazut are si el, la randul sau, un pret.

Design

Povestea designului noului Spark incepe la Salonul Auto de la Los Angeles din 2007, acolo unde Chevrolet a prezentat trei concepte de oras cu design revolutionat: Trax, Beat si Groove. Americanii au rugat publicul sa aleaga care este prototipul din liniile caruia se va inspira viitorul model de oras al marcii, iar castigatorul detasat a fost Beat. Ei bine, noul Spark imprumuta cu succes 90% din liniile lui Beat, prima senzatie pe care o ai atunci cand privesti din fata modelului Chevrolet fiind aceea ca ai de-a face cu un concept, nu cu un model de serie. Blocurile optice supradimensionate, grila ale carei forme par lichefiate pentru a putea sa fie incadrate intre faruri si un spoiler reusit reprezinta tot atatea motive pentru ca Spark sa devina cel mai interesant model din segment la capitolul design exterior. Reusita designerilor Chevrolet este cu atat mai meritorie cu cat, de obicei, un model de serie care imprumuta mai mult de 75% din concept este foarte scump tocmai din cauza solutiilor complexe la nivel ingineresc in ceea ce priveste materialele si formele acestora.
Date tehnice - Chevrolet Spark (2009-2013) 1.2 LT
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1206
Lungime mm
3640
Putere maxima CP (rpm)
81 (6400)
Latime mm
1597
Cuplu maxim Nm (rpm)
111 (4800)
Inaltime mm
1551
Viteza maxima km/h
164
Greutate kg
939
Acceleratie 0-100 km/h s
12.1
Ampatament mm
2375
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
35
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
170
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Chevrolet Spark (2009-2013)

Ultimele teste

Comentarii (23)

  • Alex Radoi
    Imi place bordul. E funky. Vad ca are si climatizare automata. Misto.
    17 6
  • Trebuia sa il dati acum 3 zile ... Mircea Mester sau alt administrator imi poate da o explicatie logica ?
    6 15
  • Seniorul
    Domnule Mircea Mester, ce platforma are acest Chevrolet? Este cea de pe vechiul model sau platforma Suzuki Splash?
    3 6
  • mircea
    @seniorul
    Nici una, nici alta. Noul Spark este construit pe o platforma globala nou- nouta, acest model fiind primul care beneficiaza de aportul acesteia.

    @olteanul
    Boli de sezon. E destul de logic? :)
    15 4
  • you_hoooo
    NOUL BESTSELLER
    Faina masinutza! Nu vom sta mult si vom afla ca e un nou bestseller la nivel european.
    Bafta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Merita.
    13 6
  • mda...dar oricum ati dat c-am mult la design , mie nu imi place de 10
    7 13
  • "Insipidul Matiz"?????. Domnule, imi pun reale intrebari despre jobul dumneavoastra de jurnalist auto. Invechit da, insipid in nici un caz. Pentru vremea respectiva a fost o adevarata lectie de design, refuzata de Fiat, promovata de Daewoo, dar mai ales apreciata de multime (vanzarile o confirma). Nu stiu daca atunci gaseai masina mai frumoasa la clasa sa. Stilul sau de "Buggy" poate fi si azi poate fi o lectie de design pentru multe "tentative chinuite" din clasa mica. Are anumite finisaje la interior chiar si peste Logan.
    Si noul spark e dragut, dar asta nu inseamna ca "bunicutul" trebuia jignit in scopul obtinerii de efecte literare
    30 7
  • frana
    ma, n-are nicio treaba forta de franare a pedalei de acceleratie cu cresterea consumului. nu sunt nici direct proportionale, nici invers proportionale. daca nu vrei sa modifici textul prea mult, inlocuieste cu "viteza" de apasare.... are mai multa logica. forta de apasare conteaza la celelalte doua pedale. crede-ma! si nu mai cerceta :))
    5 7
  • erata
    forta de apasare
    3 8
  • Dr Felix
    nu e cam scump?!?!?!
    Nu pot sa nu compar pretul (asta e cand nu prea ai bani ;-))) cu cel al uni Logan. Deci, l-a acelasi pret iti iei o familiala, poate nu atat de accesorizata precum Spark. In plus Fiat ofera Panda la pret mai mic si pare mai bun.
    7 5
  • Masina asta o fi frumoasa pentru americani, dar nu inseamna ca si pentru europeni... nota 10 la design nu e justificata.
    10 10
  • in sfarsit designul masinii in special interiorul arata si merita sa fie pus sub emblema chevrolet.cel putin se vad inspiratiile din celebrele chevrolet...
    6 2
  • Etienne
    monopolus2003@yahoo.com
    Din testul vostru se pare ca noul Spark intrece toate asteptarile. Concluzia ar fi ca e cea mai buna alegere din segmentul mini, Panda fiind mai putin economic si mai slab accesorizat, C1/107 fiind finisate prea ieftin , cu mult prea multa tabla la vedere in interior, singurii concurenti reali fiind Picanto si I10; probabil viitoarele teste comparative care vor aparea ne vor edifica problema ierarhiei modelelor mini. Ar fi interesant de vazut si consumul variantei cu motor de un litru, daca va fi si mai economic de 6l/100km. Comparatia cu Logan nu-si are rostul , masinile fiind mult prea diferite (personal, am preferat acum cativa ani, un Matiz oltenesc in fata unui Logan - era mai bine echipat, la un pret de achizitie si exploatare inferior, si nu aveam nevoie de prea mult spatiu). Sunt de acord cu Adimo, batranul Matiz nu era deloc insipid (e drept ca nu e o masina "macho", dar nu asta e scopul unei masini mici), poate doar numarul mare de exemplare de pe strada facandu-l intr-o oarecare masura comun, dar in nici un caz plictisitor. Daca va demonstra si o fiabilitate buna, succesul e asigurat si il va atinge pe cel al vechiului Matiz/Spark.
    11 2
  • raedeti voi
    partoleta asta era sa ia 5 stele la euro ncap in enele locuri cred ca isi merita punctele
    5 3
  • ......
    ..........
    najpa rau
    6 10
  • bozzo26
    ce faruri de camion are :)))).......iti vin aproape de parbriz, plus k pare a kitch.
    7 9
  • draguta masina
    9 3
  • portbagaj????
    Naspa cu portbagajul cand te duci la hypermarket!!!Pana si mai micul Fiat 500 are un porbagaj de 185 l !!!!!
    5 6
  • kim_vl
    aaaa@rrtt.ro
    D-le Mircea Mester, ce norme euro au motoarele de pe noul Spark ?
    2 4
  • HA HA HA
    HA HA HA
    ...DA SI VREM SA STIM DACA MOS CRACIUN ARE LOC IN EL.NEAPARAT...
    5 0
  • HA HA HA
    HA HA HA
    FATA DE OPEL CORSA,DIN LATERAL SEAMANA CU FORD FIESTA,SPATE DE PEUGEOT 107 SI PRIVITA DE DEASUPRA PARCA E CITROEN C1.E OK, ATITA TIMP CAT NU E DACIE,NU-I ASA?CA DACA ERA,SIGUR ERA NASPA...
    1 4
  • e varya
    e praf
    2 3
  • spark
    singurul lucru la bord ma deranjeasa ca nu au pus turometrul pe ceas si viteza pe display-ul digital, ceva ca la motociclete.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru