de Mircea Meșter
Duminica, 13.12.2009
-
-
Trimite pe:
Uitati de vechiul si insipidul Matiz sau de evolutia fara curaj a acestuia, actualul Spark. Chevrolet a realizat faptul ca publicul a ramas cu mintea la vechiul Matiz produs de Daewoo si a luat o decizie pe cat de curajoasa, pe atat de logica: inlocuirea completa a unui model cu fata ieftina cu o masina care se aliniaza cu succes la cerintele anului 2010. Din toate punctele de vedere. La fel ca in cazul noului Cruze, Chevrolet Spark promite design de top si calitate medie a finisajelor la un pret superior multor concurenti care se afla deja inspre finalul generatiilor actuale.
Motor / Transmisie
Motorizarea pe care am testat-o in cadrul lansarii de presa a noului Spark a fost cea de 1.2 litri si 81 de cai putere, cea mai puternica din gama noului model de oras semnat Chevrolet. Si, am concluzionat in urma testului nostru, una dintre optiunile demne de luat in seama in intreg segmentul mic. Daca la capitolul performante nu aveam sa ne asteptam la artificii de la un motor care trece cu putin peste 80 de cai, una dintre surprizele mari pe care le-am avut in ceea ce priveste motorul noului Spark este silentiozitatea acestuia. Desi ne asteptam - in virtutea segmentului din care face parte - ca motorul noului model sa ne zgarie urechile la relanti si la viteze inalte, comportamentul sonor al acestuia este extrem de bine conceput de inginerii Chevrolet Europe. Acest aspect face ca intreg comportamentul dinamic al modelului Chevrolet sa se schimbe, cel putin la nivel senzorial. Desi cuplul maxim al motorului de 1.2 litri (111 Nm) este atins abia la 4800 de rotatii pe minut, nu veti avea virtual nicio problema sa urcati pana la acest nivel, deoarece habitaclul este izolat foarte bine impotriva sunetelor agasante. Altfel spus, veti putea sa scoateti maximum din modelul Chevrolet, chiar daca acest nivel maxim inseamna o abordare ceva mai sportiva a motorului si o accedere intr-un regim superior de turatii. Transmisia montata de Chevrolet pentru a acompania motorul de 1.2 litri este una cu cinci rapoarte, etajarea treptelor fiind perfectibila. Tocmai de aceea, cuplul atins abia la o turatie inalta lasa perceptia unui motor care ajunge greu la varful de putere si cuplu, fiind destul de zgarcit la regim jos si mediu.
Consum
In cei aproximativ 50 de kilometri parcursi prin imprejurimile Atenei la volanului noului model Chevrolet, consumul afisat de computerul de bord al lui Spark a fost de 5.5 litri, cu aproximativ o jumatate de litru mai mult decat consumul mediu mixt anuntat de producator. Evident, in conditiile in care motorul a fost fortat sa scoata cat mai mult din cei 81 de cai de la purtator, consumul a crescut proportional cu forta de apasare a pedalei de acceleratie, insa nu a urcat in niciun moment mai sus de 6.5 litri, indiferent daca rulam in oras sau in afara lui.
Interior
Desi din imagini pare ca are doar trei usi, Spark a recurs la solutia ingenioasa de a ascunde manerele portierelor din spate in montantii lunetei, pentru a castiga spatiu in partea posterioara. Si nu e tot. Spark promite sa poata gazdui fara probleme cinci persoane, o realizare imensa pentru un low-cost din acest segment, scop realizat printr-o arhitectura semi-monovolum a plafonului, care nu coboara in partea din spate decat in momentul in care se intalneste cu luneta. Spark este mai mare la toate capitolele in comparatie cu actualul model sau cu vechiul Matiz (+14 centimetri in lungime, +10 in latime), incadrandu-se exact intre modelele supermini precum C1/107/Aygo si cele de segment B (C2, Panda, Agila, Picanto). Daca interiorul nu iti da impresia ca ar duce lipsa de spatiu, portbagajul are doar 170 de litri, modelul Chevrolet situandu-se in jumatatea inferioara a segmentul din acest punct de vedere. Pentru a putea beneficia de mai mult spatiu de incarcare, veti avea la dispozitie bancheta rabatabila 2/3, aceasta imbunatatind volumul portbagajului pana la 570 de litri. In ceea ce priveste materialele utilizate de Chevrolet la interiorul versiunii de top de echipare a lui Spark - cea testata de Automarket in Grecia - acestea impresioneaza nu atat prin calitate, cat prin finisare. Altfel spus, desi este clar ca inginerii Chevrolet au tras cat au putut in jos de pret, utilizand plastic pe 90% dintre suprafetele cu care exista contact direct, acesta are o textura placuta si este asamblat foarte bine. Un mare plus pentru comenzile principale ale sistemelor audio si de climatizare, mari si foarte usor de utilizat. In privinta solutiei gasite de designerii interioarelor modelelor Chevrolet pentru indicatoarele de bord, care se impletesc intre digital si analog intr-un "robot" ascuns in spatele volanului, aceasta este cel putin discutabila, insa indeajuns de "fun" pentru a se ridica la nivelul hi-tech cerut de exteriorul atragator.
Preţ de achiziţie
Dat fiind faptul ca noul Spark va fi lansat in Romania abia in luna martie a anului viitor, singurele cifre care se cunosc in acest moment sunt cele ale pretului de pornire al versiunii de baza cu motor de un litru si 68 CP, care se ridica la 6999 de euro cu TVA inclus. Excluzand din calcul promotiile concurentilor, ajungem la concluzia ca, in momentul lansarii, Spark va merge pe linia inaugurata de vechiul Matiz, urmand sa fie cea mai ieftina varianta de luat in seama in segmentul modelelor de oras. La acest pret, pana si Hyundai i10, un model net inferior ca design, pare un model premium la pretul de lista de 8318 euro cu TVA inclus pentru motorul de 1.1 litri in nivelul de echipare de baza. Chiar daca Spark nu dispune de aer conditionat si de inchidere centralizata in standard, modelul Chevrolet arunca la bataie nu mai putin de sase airbag-uri, servodirectie si ABS inca de la primul nivel de echipare. Un fapt inedit: desi nu cunoastem preturile versiunilor mai dotate, cum ar fi Spark+ (care vine deja cu elemente de confort si siguranta interesante), probabil ca pretul acestora nu urca peste cel al actualei generatii Spark, care incepe la 7500 de euro cu TVA inclus. Un mare avantaj al lui Spark in comparatie cu concurenta directa este reprezentata, de asemenea, de nivelul normativ Euro 5 la care se ridica motoarele modelului Chevrolet, ceea ce se traduce direct prin taxe zero la inmatriculare.
Siguranţă
Chevrolet Spark a fost testat de inginerii EuroNCAP la ultima sesiune de teste de siguranta. Spark a primit 69 de puncte din 100 la capitolul siguranta pasagerilor adulti, ratand cu un singur punct, din cauza lipsei sistemului ESP din dotarea standard, cele cinci stele care ar fi insemnat un bonus de imagine foarte valoros in ochii clientilor acestei clase. Cu toate acestea, cele sase airbag-uri pe care Spark le are in dotarea standard si cele patru stele EuroNCAP reprezinta elemente interesante, avand in vedere ca vorbim de o masina care masoara cu putin peste 3.5 metri.
Ţinută de drum
Sasiul noului Spark nu are nimic de-a face cu cel al vechiului model, legatura dintre roti si asfalt fiind evident imbunatatita in raport cu ceea ce stiam cu totii de la actuala generatie a modelului Chevrolet. Foarte probabil, pentru cei care au avut pe mana in Matiz sau un Spark, tinuta de drum va reprezenta elementul principal care va face diferenta in favoarea noii generatii. Spark nu a dat semne de slabiciune, indiferent de caznele la care l-am supus in jurul Atenei. Modelul pierde aderenta greu pe spate la manverele stranse, in timp ce ruliul se ridica la un nivel mai mult decat bun pentru o masina de 3.6 metri. Datorita amortizoarelor lucrate in amanunt si destinate in special oraselor, suspensiile s-au dovedit relativ confortabile la trecerea peste nergularitatile din asfalt, vechiul Spark - cu suspensii moi si exagerat de elastice - putand fi considerat deja o amintire.
Vizibilitate
Oglinzile laterale ale noului Spark isi fac datoria cu prisosinta, fara a genera probleme la manevrele in marsarier sau la rulare. Am avut cateva probleme, in schimb, cu montantul lunetei, care gazduieste manerul de deschidere a usiilor din spate. De dragul unei solutii tehnice interesante pentru design, inginerii Chevrolet au ignorat faptul ca cei obisnuiti sa priveasca in spate in timpul manevrelor de parcare ar putea avea probleme din aceasta cauza. Salvarea vine de la setul de senzori de parcare inclus in standard in versiunea de top testata, care ne-au dezvaluit o masina care poate fi parcata lateral in doar 4 secunde, asa cum ne-a dezvaluit un test special realizat pentru jurnalisti de Chevrolet in cadrul evenimentului de lansare.
Tehnologie
Noul Chevrolet Spark este dotat, inca din al doilea nivel de echipare, cu un sistem audio cu MP3 care poate gazdui, printr-o mufa auxiliara, atat un MP3 player, cat si un iPod. Inovatiile tehnologice ale reprezentantului Chevrolet in segmentul modelelor de oras se opresc insa aici, reamintindu-ne ca pretul de achizite scazut are si el, la randul sau, un pret.
Design
Povestea designului noului Spark incepe la Salonul Auto de la Los Angeles din 2007, acolo unde Chevrolet a prezentat trei concepte de oras cu design revolutionat: Trax, Beat si Groove. Americanii au rugat publicul sa aleaga care este prototipul din liniile caruia se va inspira viitorul model de oras al marcii, iar castigatorul detasat a fost Beat. Ei bine, noul Spark imprumuta cu succes 90% din liniile lui Beat, prima senzatie pe care o ai atunci cand privesti din fata modelului Chevrolet fiind aceea ca ai de-a face cu un concept, nu cu un model de serie. Blocurile optice supradimensionate, grila ale carei forme par lichefiate pentru a putea sa fie incadrate intre faruri si un spoiler reusit reprezinta tot atatea motive pentru ca Spark sa devina cel mai interesant model din segment la capitolul design exterior. Reusita designerilor Chevrolet este cu atat mai meritorie cu cat, de obicei, un model de serie care imprumuta mai mult de 75% din concept este foarte scump tocmai din cauza solutiilor complexe la nivel ingineresc in ceea ce priveste materialele si formele acestora.
@olteanul
Boli de sezon. E destul de logic? :)
Bafta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Merita.
Si noul spark e dragut, dar asta nu inseamna ca "bunicutul" trebuia jignit in scopul obtinerii de efecte literare