Vineri, 14.10.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
3 noiembrie 1911. Louis Chevrolet şi partenerul său american de afaceri, Billy Durant, puneau bazele unei companii care va deveni una dintre cele mai cunoscute din lumea auto mondială. Facem un pas rapid peste timp şi ajungem în noiembrie 2011. La 100 de ani de la înfiinţarea companiei americane, Chevrolet face un gest pe care fanii europeni ai maşinilor americane de prestigiu nu-l vor uita curând: marca din Detroit lansează oficial în Europa (şi implicit în România) cea mai nouă generaţie a lui Camaro. Am avut ocazia de a testa versiunea cabriolet a lui Camaro între Berna şi Chaux-de-Fonds, oraşul naşterii lui Louis Chevrolet, şi vă spunem ce iese din combinaţia interesantă dintre cultura auto americană şi conceptul european de maşină sport.
Chevrolet Camaro Convertible (2011-2013)
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
Diferenţele de cultură dintre americani şi europeni sunt vizibile imediat după ce întorci cheia şi auzi motorul. Dacă la noi ne-am obişnuit cu sunetul acut al unor motoare sportive care merg în ultima perioadă de la 1.4 turbo până la cei şase cilindri în linie care au făcut istorie la BMW, sunetul baritonal al unui motor V8 nu te poate lăsa indiferent. Iar dacă V8-ul este un motor de 6162 de centimetri cubi, lucrurile devin grave încă de la lecturarea datelor tehnice. Da, e clar, Camaro sună într-un fel special, iar simfonia maşinilor de test care trec pe lângă tine îţi dă fiori la propriu.
Cu o cutie automată cu şase trepte şi cu 405 cai putere şi 556 Nm la purtător, te aştepţi ca sunetul să fie dublat de un simţ serios de răspundere când vine vorba de acceleraţie şi răspuns al pedalei. Doar că aici îţi intră în rol cultura americană, care îţi dă o palmă peste ceafă şi-ţi aminteşte că Chevrolet Camaro este un muscle car, nu o sportivă de performanţă. Un sportiv musculos, nu un sprinter la 100 de metri. Apeşi pedala şi primeşti o pauză destul de lungă până când transmisia îţi dă seama că cel de la volan are de gând să plece de pe loc ceva mai apăsat. În viraje, pe serpentine, cutia gândeşte diferit viraje identice, astfel că maşina dă uneori impresia că are prea multă putere într-a doua, alteori că are nevoie de retrogradare într-a patra. Problemele se rezolvă parţial pe comutarea în modul manual, prin care viteze sunt schimbate cu ajutorul clapetelor din spatele volanului.
Americanii par că vor să-ţi spună că depăşirile sunt subiect tabu la ei şi că motorul şi cutia lui Camaro au fost concepute pentru a rula pe autostradă, într-un ritm constant. E adevărat că un kickdown sănătos dezvoltă un sunet care dezgroapă morţii şi-i face să te admire. Dar sunetul se lasă aşteptat cam mult în modul automat.
Consum
Datele tehnice ale producătorului arată că motorul V8 al lui Camaro nu se dă la o parte când vine vorba de consum, versiunea automată a lui Camaro Convertible reuşind să scoată o medie mixtă oraş-şosea de 13.1 litri/100 km. În testul nostru, realizat pe şosele şi autostrăzi elveţiene, modelul american nu a scăzut niciodată sub 12 litri/100 km, cu un vârf al mediei care s-a apropiat de 20 de litri/100 km după ce am urcat serpentine vreme de 10 kilometri. Media finală pe aproape 200 de kilometri parcurşi în regim alert a fost de 15.5 litri/100 km. Ştim, pare mult comparat cu maşina pe care o parchezi zi de zi în faţa blocului. Dar Camaro nu a fost şi nu va fi cumpărat niciodată pentru consum. Iar cei care se vor orienta către modelul american vor şti din prima că 6.2 litri nu înseamnă doar bucurii şi senzaţii pozitive.
Performanţe
Un motor de 6.3 litri este dator să îţi ofere performanţe, chiar dacă profilul modelului nu este, aşa cum am mai arătat-o mai sus, unul croit după chipul şi asemănarea unui sprinter. Pentru asta, există Corvette. Şi totuşi, Camaro nu îi va lăsa cu ochii-n soare pe cei care vor găsi agresivitate în "privirea" sa, versiunea testată de Automarket fiind capabilă să ajungă de la 0 la 100 km/h în doar 5.6 secunde. Viteza maximă este de 250 km/h.
Deşi cifrele sunt deja destul de interesante, comportamentul lui Camaro în treapta a patra la 90 km/h este unul senzaţional. Dacă muţi transmisia pe modul manual şi apeşi acceleraţia la podea, te vei trezi la 150 de kilometri pe oră într-un timp mai scurt decât îţi ia să te dumireşti că ai putea urca l o treaptă superioară. Nu-i rău când ai nevoie de un brânci sănătos.
Interior
Interiorul lui Camaro abundă în elemente contrastante. Imediat după ce urci în modelul american, simţi că ai mai văzut undeva lucruri care ţi se par familiare. Apoi te dumireşti: display-ul simplu de pe consola centrală a apărut pe Cruze, display-ul şi maneta computerului de bord sunt împrumutate de la Astra, iar volanul e acelaşi cu cel de pe recent lansatul Aveo. Îţi explici totul prin dorinţa celor de la Chevrolet de a pune o etichetă de preţ cât mai redusă pe modelul propriu. Începi să te obişnuieşti cu atmosfera din habitaclu şi observi lucruri faine. Cum ar fi panourile roşii şi interioarele uşilor absolut superbe, care completează perfect liniile agresive de la exterior. Comenzile geamurilor şi oglinzilor de pe uşi sunt aşezate perfect, fiind cea mai bună poziţionare pe care am regăsit-o în ultima vreme pe o maşină, indiferent de clasă.
Începi să explorezi ca un copil maşina şi vezi că materialele sunt mai degrabă tari decât moi, chiar dacă partea centrală a bordului, acoperită cu piele de calitate superioară, salvează aparenţele. Camaro îţi oferă şi un "centru de comandă" pentru lichide format din patru display-uri analog situate în spatele schimbătorului. Ajungi la scaune şi vezi că inginerii şi designerii nu au făcut rabat de la calitate la acest capitol. Ba chiar observi detalii subtile care-ţi extrag un zâmbet, cum ar fi cureaua din piele care "reglează" înălţimea centurii. În spate ai două locuri, dar acestea sunt indicate mai degrabă copiilor. Iar în portbagajul care se deschide doar din interior sau de pe cheie ai la dispoziţie 328 de litri pentru bagaje, spaţiu ceva mai redus decât cel de care vor dispune posesorii lui Camaro Coupe.
Preţ de achiziţie
Preţul oficial al lui Camaro pentru piaţa din România nu a fost comunicat până în acest moment, el urmând să fie cunoscut în luna noiembrie. Partea bună este însă că modelul Chevrolet este primul muscle car american comercializat la noi de importatorul oficial al unei mărci, astfel că noul Camaro nu va avea - teoretic - niciun adversar direct pe piaţă. Cel puţin nu din partea celor de la Ford sau Dodge. Asta dacă nu vorbim de importul direct din SUA al unor modele construite pentru piaţa de acolo, deci diferite de normele europene în vigoare. Cu un Camaro, eşti sigur că toate sunt în regulă. Implicit vitezometrul în km/h.
Aşteptaţi-vă ca un Camaro Convertible să coste undeva în jur de 40.000 de euro. Vom vorbi însă mai pe larg despre acest subiect atunci când vom avea preţurile oficiale.
Siguranţă
Chevrolet Camaro nu a fost testat încă de EuroNCAP, nici măcar omologul american IIHS nefiind la curent cu performanţele lui Camaro la un crash-test. NHTSA este singura organizaţie care a supus Chevrolet Camaro la un test de siguranţă, modelul american trecând fără probleme, cu cinci stele, de chinurile pe care trebuie să le îndure la testele ceva mai dure de peste Ocean. Modelul vine în standard cu airbag-uri frontale, laterale şi de tip cortină pentru versiunea cooupe, varianta decapotabilă fiind lipsită de cortine, aşa cum se întâmplă în caz mai tuturor cabrioletelor de pe piaţă.
Ţinută de drum
Ştii suspensiile alea care te ţin lipit de şosea pe un model sport şi care te fac să te simţi de parcă ai fi pe şine? Ei bine, uită-le. Pe Camaro ai parte de suspensii care se comportă mult mai relaxat pe viraje, dar care reuşesc să se ridice la un nivel superior de confort pe o şosea foarte uşor virajată sau pe autostradă.
Evident, americanii nici nu au vrut altceva: Camaro este un statement, o maşină care exprimă lucruri prin simpla prezenţă, nu neapărat prin comportamentul dinamic superior. Notăm faptul că distribuţia maselor este aproape perfectă (50.7-49.3), deci echilibrul şi tracţiunea spate ar fi putut sta - teoretic - la baza unui model sportiv rasat. Ne mulţumim cu agresivitatea determinată de design, cu o direcţie orientată şi ea spre preferinţele americanilor şi cu o abordare mult mai relaxată a situaţiei decât ceea ce vedem pe sportivele din Europa. În plus, masa proprie de aproape două tone determină un comportament vădit subvirator pe viraje luate cu aplomb. Dar contează prea puţin. Te dai jos din maşină, o priveşti în "ochi" şi ţi-e ruşine că nu ai reuşit încă să o înţelegi cu adevărat.
Vizibilitate
Când urci în Camaro, primul lucru pe care-l observi e că stai foarte jos. Apoi, cauţi cu privirea orizontul peste capota ridicată şi bosajele ei musculoase. Priveşti apoi oglinzile laterale şi vezi că liniile sexy ale profilului lui Camaro sunt urmate până spre spatele maşinii de un unghi corect de vedere. Deşi vorbim de un cabriolet, în spate nu ai deloc probleme de vizibilitate, luneta fiind îndeajuns de mare pentru a vedea corect ce se petrece în jur. Iar dacă ţi se pare că nu-i aşa, în oglinda retrovizoare centrală îţi apare elegant imaginea preluată de camera de marşarier.
Tehnologie
Chevrolet Camaro îţi oferă în State cam tot ceea ce-ţi poate oferi o maşină cu atitudine situată la un preţ mediu. În Europa, dotările tehnologice rămân încă un secret până la lansare, astfel că trebuie să spicuim din lista observată în maşinile de test de astăzi. Noi nu am avut display central cu sistem GPS, dar el va sta la dispoziţia celor care şi-l doresc. Avem în schimb un sistem audio decent cu şse difuzoare, şi probabil că Chevrolet va "importa" din State sistemul audio Boston cu nouă difuzoare, acesta urmând să fie opţional. Mai există slot-uri USB şi AUX şi cameră video de marşarier situată, foarte convenabil, în oglindă. Nu trebuie uitat head-up display-ul care te ajută să vezi cu ce viteză rulezi. Sau ce temperatură e afară. Sau ambele, în funcţie de preferinţe. Tot la capitolul dotări opţionale intră şi DVD-ul cu display-uri încorporabile în scaunele frontale.
Design
Camaro arată demenţial. Indiferent de unghiul din care-l priveşti, indiferent de culoare şi - foarte important - indiferent de versiunea de caroserie aleasă. Cu linii frontale care te fac să pui privirea-n pământ după câteva secunde şi cu muchii laterale care nu fac decât să anunţe un "fund" superb, Camaro atrage imediat atenţia şi privirile celor din jur. De fapt, designul este una dintre vocaţiile şi în acelaşi timp unul dintre avantajele modelului american. Când îţi iei un Camaro, începi imediat să ai ceva de spus pe şosea. Indiferent de cât de bine sau de prost conduci.
Ne-a placut
- Design agresiv
- Preţ abordabil
- Performanţe bune
Nu ne-a placut
- Consum mare
- Suspensii şi direcţie
- Cutie automată cu lacune
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Chevrolet
-
Constructorul american de automobile a anunțat că producția actualei generații Camaro va fi oprită în 2024. Fără un succesor la orizont, reprezentanții companiei anunță că, totuși, povestea acestui model legendar nu se termină aici. (Joi, 23 Martie 2023)
-
Constructorul american de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Corvette E-Ray sau, cu alte cuvinte, primul Corvette electrificat din istorie. Sistemul de propulsie dezvoltă 655 de cai putere. (Marti, 17 Ianuarie 2023)
-
Constructorul american de automobile a publicat un nou teaser cu viitorul C8 Corvette E-Ray, adică echipat cu un sistem de propulsie hibrid. Totodată, a confirmat data lansării: 17 ianuarie 2023. (Miercuri, 11 Ianuarie 2023)
-
Chevrolet a publicat o serie de imagini și informații despre noul SUV cu zero emisii Equinox EV. Acesta va avea o autonomie de până la 483 de kilometri și un preț de pornire de 30.000 de dolari. Debutează în toamna lui 2023. (Joi, 08 Septembrie 2022)
-
Un prototip al viitorului Chevrolet Corvette E-Ray a fost distrus complet în timpul testelor. Din câte se pare, mașina respectivă a luat foc din cauza unei scurgeri de ulei. (Luni, 01 August 2022)
mie nu mi se pare deloc, in conditiile in care un 330i al unui coleg de servici are un consum asemanator prin bulevardele largi si libere ale bucurestiului...
Adica apar comentarii de gen: "si cica masinile americane nu vireaza bine, un mit domnule"...nu este nici un mit, pt ca in primul rand sunt criticate modele obisnuite echivalente cu cele europene sau japoneze, si nici macar cele sportive standard nu se descurca f bine la capitole la care ar trebui, intotdeauna este nevoie de versiuni de top sa se descurce bine.Adica o versiune standard de Mustang, Camaro, Dodge Chalenger, modele noi sau relativ noi nu sunt chiar "prietenoase" cu virajele.
Adica o masina ieftina pt tot omul de rand.
Superba.
Este un MUSCLE, cum s-a descris nu o masina sprint tip Corvette!!
Toate cele bune!