Drivetest Mazda 6 (2012-2015)

2.0i 165CP Revolution MT
Mazda 6 (2012-2015) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 15.04.2013
Calea samurailor

Samuraii îşi trăiau vieţile guvernaţi de codul Bushido. Acesta avea şapte virtuţi: corectitudine, onoare, curaj, bunăvoinţă, respect, onestitate şi loialitate. Timpul a trecut, samuraii au dispărut, iar oamenii nu mai sunt ca în poveşti. Să nu uităm că nu oricine putea fi un samurai, acest grup reprezentând o pătură socială înstărită şi foarte bine instruită. Din fericire, o parte din trăsăturile care guvernau vieţile japonezilor a trecut peste veacuri şi i-a rămas poporului nipon.

Trecând în epoca modernă, Mazda este unul dintre constructorii japonezi de automobile care încă îşi aminteşte de tradiţie, fără să uite să privească în viitor. Fie că vorbim despre tehnologiile SkyActiv, despre design-ul abordat sau despre obsesia lor pentru motorul rotativ, cei de la Mazda au propriul lor univers.

Printre stelele din universul Mazda avem un nou venit, noua generaţie a lui Mazda6. Acesta vine cu un design atrăgător, net superior rivalilor din segment, motoare economice şi eficiente, o ţinută de drum de excepţie şi un preţ competitiv.

Mazda 6 (2012-2015)
2.0i 165CP Revolution MT

  • Pret de pornire 21.690 €
  • Taxa auto 178 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În cadrul testului nostru din România, am avut o întâlnire cu versiunea 2.0i de 165 CP a lui Mazda6, acompaniată de o transmisie manuală cu şase trepte. Unitatea este a doua cea mai puternică din gama constructorului nipon, vârful fiind un motor de 2.5 litri, care livrează 192 CP şi 256 Nm. Motorizarea testată furnizează 165 CP la 6.000 rpm şi 210 Nm la 4.000 rpm. Nivelul de putere este suficient pentru segmentul D, motorul şi transmisia asigurând o pereche reuşită, care mişcă fără probleme ansamblul de 1.310 kilograme numit Mazda6.

Încă de la prima pornire, remarcăm silenţiozitatea unităţii cu patru cilindri în linie. Odată ce se încălzeşte, aceasta va avea o turaţie de relanti care trece subtil de 500 rotaţii pe minut, remarcabil de scăzută, aceasta nefiind perturbată de sistemul de climatizare. Sistemul i-Stop opreşte şi porneşte motorul imperceptibil auditiv, fiind necesară urmărirea martorului dedicat pentru a observa funcţionarea acestui sistem.

Reprizele asigurate de unitatea de 2.0 litri, care merge împotriva curentului downsizing fără să se simtă în vreun fel învechită, sunt corecte pentru nivelul de putere furnizat. Nu am simţit că motorul este submotorizat în vreun fel, în ciuda faptului că nu se laudă cu un cuplu la fel de mare precum cel atins de rivali.

Timoneria şi etajarea cutiei de viteze intră la capitolul "exemplare", iar comfortul în conducere, în special în modul urban, a fost îmbunătăţit graţie unei pedale de ambreiaj mai moale la apăsare - o nemulţumire în viziunea unora la adresa generaţiei precedente a lui Mazda6.

Consum

Mazda anunţă un consum mediu de 5.9 litri la sută pentru versiunea 2.0i de 165 CP a lui 6. Pentru mediul urban este preconizat un consum de 7.5 litri la sută, pe când în mediul extraurban sunt anunţati 4.9 litri la sută.

În raport cu celelalte berline de segment D echipate cu motoare otto de aproximativ 160 CP, transmisie manuală şi tracţiune faţă, Mazda6 2.0i 165 CP stă foarte bine, fiind singurul model care consumă mai puţin de şase litri la sută în ciclul standard NEDC.

În cadrul testului nostru, am înregistrat un consum urban situat între 8.7 şi 9.5 litri la sută. Pe autostradă, la 120 km/h în treapta a şasea, modelul afişează 2.750 rpm şi înregistrează un consum de 6.8 litri la sută. În regim extraurban, consumul variază în jurul a şase litri la sută, în funcţie de ritmul impus de şofer. Secretul consumului redus al lui Mazda6 constă în sistemele i-Eloop şi i-Stop, care asigură o funcţionare cât mai eficientă a motorului.

Performanţe

Versiunea testată de noi este capabilă să accelereze de la 0 la 100 km/h în 9.1 secunde şi poate să atingă o viteză maximă de 216 km/h. În raport cu rivalii săi, situaţia nu mai este la fel de fericită precum în cazul capitolului consum de carburant. Competitorii echipaţi cu motoare supraalimentate de cilindree mică reuşesc să furnizeze valori mai bune la două capitole importante de performanţă: viteză maximă şi acceleraţie 0-100 km/h.

Cei mai rapizi competitori direcţi accelerează de la 0 la 100 km/h în 8.5 secunde, Passat 1.4 TSI 160 CP fiind unul dintre aceştia. Versiunea 1.6 THP a lui Citroen C5, de 155 CP, are nevoie de 8.6 secunde până la sută. Aceeaşi motorizare în compania lui Peugeot 508 aduce un timp 0-100 km/h de 8.8 secunde.

Însă Mazda6 nu este cel mai rapid model din segment, surclasând versiunea 1.6 EcoBoost a lui Ford Mondeo şi  versiunea 2.0 benzină a lui Honda Accord facelift.

Interior

Încă din momentul în care te urci la bord, Mazda6 te întâmpină cu un set de scaune cu design sportiv. În cazul exemplarului testat aveam şi tapiţerie din piele, care îi conferă habitaclului o eleganţă aparte. Volanul este şi el îmbrăcat în piele, iar aceasta are un nivel ridicat de calitate, după cum este și pielea de pe schimbătorul de viteze. Design-ul bordului este curat şi eficient, iar toate comenzile sunt amplasate ergonomic. Este interesant faptul că Mazda a optat pentru o manetă convenţională pentru frâna de parcare, care reuşeşte să nu încurce şoferul în niciun moment şi să fie mereu la dispoziţie, în timp ce rivalii au înlocuit-o cu un buton.

Multe dintre finisajele de la bord sunt de calitate premium, dar interiorul prezintă mici scăpări. Pe de o parte, avem ecranul sistemului multimedia, care este mai mic decât ceea ce găsim la unii competitori, iar ornamentul vişiniu amplasat pe bord nu pare să-şi aibă locul acolo. Butonul rotativ de pe consola centrală nu îţi dă acea senzaţie de soliditate pe care o găsim la unităţile echivalente din portofoliul producătorilor premium. Ultimul element mai puţin reuşit la interiorul lui Mazda6 este consola centrală, care nu este realizată dintr-un plastic plăcut la atingere şi nu este finisată atât de bine pe cât ne aşteptam. 

Portbagajul lui Mazda6 are un volum de 489 litri, clasându-se în partea inferioară a segmentului din acest punct de vedere, cu toate că are o deschidere generoasă. Dintre rivalii săi, doar Seat Exeo, Citroen C5 şi Honda Accord au portbagaje cu un volum mai mic, în timp ce competitori precum Volkswagen Passat, Skoda Superb, Opel Insignia şi Peugeot 508 au portbagaje mai mari.

Preţ de achiziţie

Mazda6 pleacă de la 21.690 euro pe piaţa din România, cu TVA inclus. Nivelul de echipare de top, numit Revolution, în compania motorizării despre care v-am povestit mai sus, 2.0i 165 CP, pleacă de la 27.690 euro cu TVA inclus. Singurele dotări opţionale ale exemplarului testat sunt sistemul de navigaţie şi vopseaua roşie specială, care urcă preţul de achiziţie la aproape 30.000 euro.

În comparaţie cu rivalii direcţi despre care v-am vorbit mai sus, Mazda6 are un preţ relativ piperat, fiind mai scump decât Volkswagen Passat, Citroen C5, Ford Mondeo şi Seat Exeo cu motorizări comparabile şi nivelul de echipare de top. Însă, modelul nipon vine echipat cu anumite dotări pe care concurenţa nu le oferă, cum ar fi sistemul RVM şi celelalte tehnologii integrate în pachetul i-ActiveSense. Nivelul de echipare Sport al lui Opel Insignia 1.6 Turbo 180 CP este apropiat de preţul lui Mazda6 2.0i 165 CP Revolution.

Competitorii de la Toyota şi Subaru n-au fost incluşi în această comparaţie deoarece nu aveau motorizări comparabile din punctul de vedere al puterii sau nu aveau transmisii manuale ori versiuni cu tracţiune faţă ale respectivelor modele.

Siguranţă

Clienţii lui Mazda6 primesc, încă de la nivelul de echipare standard, şase airbaguri, ABS, EBD, ESS, DSC şi TCS, precum şi o funcţie de monitorizare a presiunii în pneuri.

Echipările superioare aduc şi sisteme noi, cum ar fi sistemul de evitare a coliziunilor urbane la viteze mici (SCBS), oglindă interioară anti-orbire, faruri adaptive, sistem de monitorizare a vehiculului din spate (RVM), asistenţă depăşire bandă, control automat fază lungă şi pilot automat adaptiv. Toate aceste tehnologii sunt reunite sub titulatura i-ActiveSense.

Noul Mazda6 a obţinut cinci stele de siguranţă în cadrul testelor EuroNCAP. Modelul a primit un punctaj de 92% pentru protecţia pasagerilor adulţi. Protecţia copiilor a fost notată cu 77% din punctele disponibile, în timp ce echipamentele de asistenţă a şoferului pentru evitarea unui accident au fost notate cu 81% din punctele disponibile. Protecţia pietonilor a fost evaluată la 66%.

Ţinută de drum

Generaţia precedentă a lui Mazda6 avea o ţinută de drum de invidiat. Direcţia era foarte precisă, iar suspensia facea tot posibilul pentru menţinerea aderenţei. Unii clienţii nu au apreciat atât de mult fermitatea suspensiei, în special în momentele în care treceau peste denivelări. Inginerii Mazda au trecut la treabă şi au gândit un nou şasiu şi o suspensie nouă.

Rezultatul este încântător, modelul fiind mai comfortabil decât predecesorul său, fără a-şi pierde din dinamică. Direcţia este mai uşor de manevrat decât la generaţia precedentă, dar este la fel de precisă, iar suspensia îşi face treaba de minune atât la viteze mari, cât şi pe drumuri virajate, fără să dezamăgească nici la întâlnirea cu inevitabilele gropi mioritice.

Vizibilitate

Mazda6 are o lunetă cum rareori mai găsim în segmentul D. Aceasta este înaltă şi lată, cu toate că este destul de înclinată. Graţie acesteia, vizibilitatea în spate este foarte bună. Oglinzile laterale completează cu uşurinţă peisajul şi mai au şi un sistem de monitorizare a unghiului mort, în cazul în care nu eşti foarte atent sau vizibilitatea este extrem de slabă.

Montanţii A şi B nu sunt deloc deranjanţi la condus, fiind integraţi cu succes în design-ul modelului.

Tehnologie

Lui Mazda6 nu-i poţi reproşa prea multe la acest capitol. Încă de la echiparea de bază, avem, printre altele, sistem audio, patru geamuri electrice, oglinzi încălzite, aer condiţionat şi jante de aliaj de 17 inch.

Versiunile de echipare superioare pot fi echipate cu un sistem audio Bose cu 11 difuzoare şi amplificator digital, care nu ar trebui să fie ratat de niciun audiofil. În plus sistemul vine cu conexiuni USB şi AUX, completate de un HDD intern, care are o capacitate de 4GB.

Sistemul de climatizare are un afişaj lizibil şi este intuitiv în folosire. Dar de departe cel mai atractiv afişaj îl au ceasurile de bord, cu ace şi cadrane albe, nederanjante pentru ochi nici măcar pe timpul nopţii şi foarte plăcute ochiului.

Afişajul sistemului de navigaţie nu are o grafică de excepţie, dar sistemul în sine îşi face treaba la sfârşitul zilei. Paradoxal, ecranul în sine este capabil de imagini foarte clare, după cum ne arată camera video de marşarier, care ne redă cu o fidelitate ridicată tot ce se întâmplă în spate la cuplarea treptei R şi ne şi ghidează cu un cadru imaginar, în funcţie de cum rotim volanul.

Pentru a comanda sistemul multimedia, puteţi folosi fie ecranul tactil, fie butonul rotativ amplasat pe consola centrală, care aminteşte de sistemele IDrive, MMI şi COMMAND ale tripletei premium germane.

Design

Mazda6 are un design care atrage privirile tuturor. Nu contează ce conduc ceilalţi care te privesc, sigur se vor uita la maşina ta, mai ales dacă alegeţi o nuanţă cum este roşul care echipează exemplarul  testat. Costă 650 de euro în plus faţă de standard, fiind cea mai scumpă nuanţă oferită de Mazda în această gamă, dar îndrăznim să spunem că îşi merită banii. Jantele de 19 inch fac deliciul oricărui pasionat de automobile frumoase.

De-a lungul celor trei zile petrecute în compania lui Mazda6, nu am putut să nu ne întrebăm de ce nu este acest model la fel de popular precum rivalii săi francezi sau germani, ca să nu mai vorbim de "conaţionalii" săi. Arată atât de bine încât face orice al model din segment să pară învechit, chiar dacă este parcată în faţa unui showroom al rivalilor.

De altfel, Mazda6 a reuşit să câştige categoria maşinilor de volum în cadrul Autovot 2013, ceea ce înseamnă că modelul japonez este foarte popular şi în rândurile publicului din România. 

Nu ne-a placut

  • Afişajul sistemului multimedia
  • Antifonare la viteze mari
  • Unele materiale de la interior
  • Ornamentul vişiniu de pe bord nu îşi are locul în habitaclu
Date tehnice - Mazda 6 (2012-2015) 2.0i 165CP Revolution MT
Combustibil
Benzina
Nr. usi
4
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
4870
Putere maxima CP (rpm)
165 (6000)
Latime mm
1840
Cuplu maxim Nm (rpm)
210 (4000)
Inaltime mm
1450
Viteza maxima km/h
216
Greutate kg
1310
Acceleratie 0-100 km/h s
9.1
Ampatament mm
2830
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
62
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
489
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda 6 (2012-2015)

Ultimele teste


  • Vedetă

  • Legendă

  • Definiția hot hatch-ului

  • Grande

Comentarii (10)

  • Singurul concurent serios, pentru Mazda 6 in acest segment,ar fi fost noul Mondeo.Din pacate Ford amana lansarea europeana a acestui model.
    Hai Ford,misca-te mai cu talent....
    36 26
  • E cea mai frumoasa si sexoasa masina din segment! De departe! Nu cred ca are rivali decat pe Passat (pline strazile de el) si in mica masura Insignia.

    In acest segmant Laguna, C5, Accord (din pacate), Avensis NU EXISTA. Imi place si greutatea foarte mica a caroseriei insa cred ca un motor de cilindree mai mica+torbo ar fi fost benefic. In aceasta privinta Passat B7 are un mare avantaj.
    32 14
  • sa ia cineva designu ext de la mazda, siguranta de la nemtesti, fiabilitatea si greutatea de la toyota...si sa faca nene o masina :)
    17 25
  • uitai: si pretu de la logan :)
    26 4
  • @slvW_83: Passat, chiar daca sta cel mai bine la vanzari, nu e un rival pentru Mazda 6, pentru ca publicul tinta e total diferit. Passat-ul e foarte echilibrat, insa nu iese in evidenta cu nimic, pe cand M6 te loveste in ochi la aspectul vizual.

    Mie mi se pare ca adevaratul rival e Accord aici. Poate si Mondeo putin. Pentru Passat exista Insignia sau Superb ca alternative.

    Mai sint si alte variante evident, insa pentru mine cel putin, astea sint mai bune.
    33 3
  • yoyo@Mafia
    Tu pricepi ce a scris omul ala? dc nu reciteste! "Banala" Octavia e 144K , aia cu motor de 1.8 si echipare de tot e 22k :|
    8 5
  • Nu cred ca are rost sa imi rectific greselile pt tine dar fie: 14K / echipare de top
    6 3
  • f misto la exterior, bordul e cam de SUV, mergea mai bine.
    11 2
  • antonny
    Mazda6 la lupta cu KIA OPTIMA 2.0 170 CP
    9 15
  • Mazda e Mazda... Stie cineva de aici cat investeste in cercetare? Ati uitat de motorul rotativ? Fiti atenti la raportul cal putere greutate si o sa vedeti ca este imbatabila... Masinile nemtesti?... cad and iti este lumea mai draga..si am avut o gramada...nu generalizez, dar ca fiabilitate cele asiatice sunt imbatabile si aici ma refer la un pret de mijloc in clasa medie, nu la preturi astronomice unde se plateste luxul.
    17 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru