Miercuri, 08.08.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
N-am întâlnit până acum oameni care să sufere de sindromul dedublării personalităţii. De asemenea simptome te loveşti însă neaşteptat, neprogramat şi rămâi puţin şocat. Mai ales atunci când descoperi că tulburarea de personalitate se manifestă şi la maşini.
Ce e şi mai grav, e că sindromul dedublării de personalitate se transmite de la maşină la om. Da, se transmite celui de la volan prin simplă atingere. Atingere a pedalei de acceleraţie. În cazul nostru, maşina bolnavă? Noul BMW M5.
BMW M5 (2011-2013)
4.4 M5 DCT
- Pret de pornire 107.136 €
- Pret model testat 118.546 €
- Taxa auto 1478 €
Motor / Transmisie
Îţi dai seama că suferi de Tourette atunci când ridici capota de aproape doi metri, dai cu ochii de cei opt cilindri aşezaţi în V şi exclami. Nici tu nu ştii ce. O rupi apoi la fugă către uşă şi dincolo de ea apeşi pe butonul de start. Un zăngănit melodios se aude din spate. Atât de melodios încât opreşti şi reporneşti. Iată primul tic!
Boala se instalează şi îţi dai seama de simptome când începi să exploatezi cei 560 de cai putere, livraţi la 6000 de rotaţii. Stai şi te gândeşti: 560 de cai? Aproape cât un Ferrari 458 Italia sau un Mercedes SLS AMG. Unde mai pui că la fiecare plecare de pe loc, cei 680 de Nm, disponibili pe o plajă de turaţii impresionantă (1500-5750 rpm), fac pneurile să scârţâie uşor. Uşor şi plăcut. Onomatopeele curg.
De ce am zis că noul M5 suferă de dedublarea personalităţii? Pentru că cei 560 de cai pot fi foarte calmi. Atât de calmi încât M5 rulează în treapta a şaptea la doar 60 de km/h. Din spate eşti acompaniat de un sunet înfundat, de motor subturat.
Dar, totodată, din senin şi complet involuntar, cei 560 de cai pot exploda. O reacţie agresivă, violentă. Aici apare şi instinctul uman de brutalizare a acceleraţiei. Incontrolabil. Ce învăţăm de aici? Că avem un lup în blană de oaie. O maşină duală, care poate fi condusă de oameni normali, dar şi de oameni săriţi de pe fix. Sau de oameni cu dublă personalitate.
Cele trei moduri de exploatare ale motorului, suspensiei şi direcţiei (Efficient, Sport şi Sport Plus) îşi pun mereu amprenta asupra maşinii.
În Efficient pedala se apasă greu, cutia cu 7 rapoarte schimbă repede, iar răspunsul acceleraţiei lasă de dorit.
În Sport Plus însă, este imposibil să conduci M5-ul în oraş, spre exemplu. Pedala este mai sensibilă decât nervul dintelui tău, atins de freza dentistului. Iar reacţiile sunt similare. Însoţite întotdeauna de un răget puternic, uşor baritonal şi completat uneori de fâsâitul turbo-ului.
Unora le va lipsi zăngănitul metalic al vechiului V10, dar credeţi-ne pe cuvânt: V8-ul sună molipsitor de plăcut, chiar şi cu ideea tâmpită de transmitere a sunetului motorului în boxe.
Consum
Orice boală poate fi ţinută în frâu cu un tratament eficient. În cazul lui M5, locul reţetei este ţinut de un card de combustibil. El întreţine arderile şi senzaţiile extreme. Oricât de mult au lucrat nemţii la acest capitol, BMW M5 rămâne un gurmand. Mai ales atunci când cei 560 de cai muncesc din greu pentru a-ţi creşte pulsul.
Noi am obţinut un consum mediu de 16.7 litri/100 de km pe traseul Bucureşti Sofia. Nu este puţin, dar nici mult. Dacă am fi menajat acceleraţia, cei 80 de litri din rezervor ne-ar fi ajuns pentru cel puţin 600 de kilometri. Pare mult, dar e adevărat. Ajută în acest sens şi sistemul start-stop oferit standard şi funcţia de recuperare a energiei pierdute la frânare.
În fişa tehnică, M5 consumă 14 litri/100 de km în mediul urban şi doar 7.6 litri în cel extraurban. Cu un consum mixt de 9.9 litri/100 de km, M5 este mai zgârcit decât Jaguar XF-R, dar insesizabil mai lacom decât Mercedes E63 AMG, care are o medie de 9.8 litri/100 de km. Trebuie să ţinem însă cont că rivalul din Stuttgart are cu 35 de cai putere în minus.
Performanţe
Orice anomalie are vârfuri de formă, când se manifestă agresiv. În cazul lui M5 acest moment este la accelerare. Cum se simte? Destul de greu pentru cei slabi de inimă.
Virusul a fost botezat Launch Control şi se instalează destul de simplu. Odată declanşat, poate provoca bătăi necontrolate ale inimii, o blocare respiratorie temporară şi chiar o îngheţare a sângelui în vene. Sentimentul de spaimă pe care îl trăieşti prima dată devine apoi o plăcere, pe care o consumi obsesiv, cu fiecare set de pneuri schimbat.
Este enervantă rapiditatea cu care pleci de pe loc şi ajungi la 100 de km/h. În doar 4.3 secunde nu apuci să vezi niciodată dacă scârţâitul roţilor a întors capul vreunui trecător.
Apoi, dacă stai să te gândeşti că 1000 de m îi faci în 21.9 secunde, deja poţi să îţi pui ceasul să sune cu 5 minute înainte de a intra la muncă.
Viteza maximă este limitată la 250 de km/h, însă cine se mulţumeşte doar cu atât?
În segment, Jaguar XFR are nevoie de 4.9 secunde pentru a atinge 100 de km/h, iar rivalul declarat, Mercedes E63 AMG, reuşeşte tot un 4.3 secunde, cu o putere mai mică, dar un cuplu mai mare.
Interior
Interesează pe cineva interiorul lui M5? Poate doar pe cei care nu ştiu ce se ascunde sub capotă. Totuşi, trebuie să menţionăm că nemţii nu au făcut rabat la calitate.
Materialele sunt în continuare de calitate, plasticul este moale şi alternează pe alocuri cu inserţii din aluminiu. Scaunele sunt extrem de confortabile, dar cu o susţinere laterală perfectă, iar pielea... pielea este o mângâiere pentru simţul tactil. Se găseşte până şi pe bord şi aminteşte celor care s-au îmbolnăvit între timp şi de amnezie, că ne aflăm în segmentul premium.
Spaţiul interior este suficient, chiar şi pentru cinci pasageri, iar în portbagaj încap o mulţime de bagaje, graţie capacităţii de 520 de litri, mai mare decât a lui Jaguar XF-R, dar mai mică cu 20 de litri decât a lui E63 AMG.
Preţ de achiziţie
acum, rugăm contabilii să ia un creion şi o hârtie. A venit vremea calculelor. Reţeta pe care o prescrie BMW nu este pentru buzunarul oricui. Preţul de pornire în România este de 107.136 de euro. Pentru cei care se gândesc la o reţetă compensată, preţul fără TVA este de 86.400 de euro.
De aceşti bani primeşti 560 de cai şi confortul unui sedan premium. Pentru a sublinia mai bine răsfăţul pasagerilor, exemplarul testat de noi a venit în plus cu o piele Merino Silverstone pentru întreg habitaclul. Preţul moftului: 7503 euro. Mai puneţi şi sistemul de navigaţie Professional şi pregătirea pentru conexiune Bluetooth şi ajungeţi la o valoare finală de 118.546 euro cu TVA inclus.
Raportat la segment cu ajutorul CONFIGURATORULUI Automarket, propunerea BMW este fix la mijloc. Jaguar XF-R pleacă de la 92.240 de euro, iar Mercedes E63 AMG de la 110.236 de euro. Ambii rivali oferă însă mai puţină putere.
Siguranţă
Siguranţa este doar un lucru asumat, atunci când ai 560 de cai putere. A vorbi de siguranţă în contextul unui sedan de performanţă e ca şi cum ai vorbi despre strângeri de mâini la un meci de hochei. Ele există, sunt acolo, dar se uită imediat ce pucul începe să alunece.
BMW M5 vine cu o mulţime de sisteme de siguranţă şi cu un punctaj de cinci stele la testele EuroNCAP, însă toate aceste atribute pălesc atunci când vrei să sfidezi legile fizicii. Cele şase airbaguri, centurile pretensionate, precum şi sistemele de siguranţă activă îşi fac datoria până la un punct. Doar tu decizi unde e acel punct.
Ţinută de drum
Imaginaţi-vă o tavă pe care cei mai talentaţi ingineri germani aşează rodul muncii lor. Doar aşa obţineţi şasiul noului BMW M5. Truda oamenilor cu creionul după ureche, cu zeci de cifre curgând în minte şi cu obsesia perfecţiunii se simte.
Este incredibil cum cei 560 de cai şi 680 de Nm sunt aşternuţi pe şosea. Sistemele născocite de bavarezi nu permit irosirea inutilă a resurselor V8-ului. Pentru pura plăcere a celui de la volan, BMW a permis dezactivarea sistemelor de siguranţă în două trepte.
- Prima este destul de permisivă şi oferă senzaţii extrem de plăcute, cu o punte spate care pierde din aderenţă la fiecare acceleraţie bruscă. Un spirit ludic pe care toţi pasionaţii îl vor aprecia.
- Pentru cei care nu şi-au luat însă pastilele, pentru toţi cei care se simt stăpâni pe ”covrig”, BMW oferă şi o dezactivare completă a sistemelor de stabilitate şi tracţiune. O exaltare nebunească a simţurilor şi o doză de adrenalină poate prea mare pentru unii. Şi clar o supradoză atunci când folosiţi sistemul Launch Control.
Vă imaginaţi deja un sedan nebun, imposibil de controlat, nu? Greşit. Setarea suspensiei pe modul Sport Plus te scoate din relaxarea plimbării pe bulevard şi te zdruncină bine pentru a-ţi aminti că maşina s-a lipit deja de asfalt.
Acum nu-ţi mai rămâne decât să creionezi traiectoria ideală cu ajutorul direcţiei. Şi ce direcţie! În modul Sport Plus aceasta devine mai precisă decât bisturiul lui Irinel Popescu.
Sunt însă şi situaţii când M5-ul poate deveni neputincios. Am prins un Bucureşti scăldat de o ploaie de vară.
Scenariul de coşmar: 560 de cai transmişi punţii spate fără sisteme de asistenţă şi cu pneuri uzate.
Scenariul ideal: toate sistemele în funcţiune şi pneuri proaspete.
Vizibilitate
La capitolul vizibilitate, M5 preia trăsăturile unui Seria 5 de serie. Nimic spectaculos.
Aceleaşi oglinzi laterale care nu sunt extraordinar de generoase, dar se achită cu succes de îndatoriri dacă sunt potrivite cu atenţie. Aceeaşi montanţi spate se vor dovedi ceva cam mari pentru persoanele care au probleme la gararea cu spatele. Aceeaşi lunetă încadrată însă bine de oglinda retrovizoare cu funcţie anti-orbire.
Având în vedere dimensiunile modelului şi faptul ca vorbim de un segment premium, cel mai indicat ar fi să alegeţi din lista de optionale o camera atasată treptei de marşarier. Noi am avut senzori optici şi au fost suficienţi.
Tehnologie
Eticheta premium se găseşte peste tot la interior. La fel ca şi eticheta performanţei. Divizia de motorsport a înlocuit volanul standard cu unul M, a folosit cusături albastre şi roşii pentru pielea cu care a îmbrăcat volanul, a aplicat logo-ul M şi pe instrumentele de bord şi a preferat un schimbător de viteze nou, personalizat şi el cu emblema performanţei.
Un element inedit este sistemul Head-Up Display. El oglindeşte foarte bine personalitatea duală a noului BMW M5:
- El poate afişa funcţiile clasice, cum ar fi vitezometrul şi indicaţiile sistemului de navigaţie, aşa cum face un banal Seria 5.
- Când alegi setările sport însă, până şi Head-Up Display-ul se dedublează. O să aveţi în faţă turometrul, intens colorat şi indicaţii de schimbare a treptelor de viteze.
Pe lângă aceste jucării marca M, aveţi climatizare pe patru zone, scaune sport încălzite şi reglabile electric pentru pasagerii faţă, reglare electrică pe înălţime şi adâncime a volanului, lumină ambientală specială, conexiune Bluetooth, pilot automat, sistem de navigaţie şi faruri cu xenon. Foarte util indicatorul de presiune a roţilor, capabil să indice chiar şi temperatura fiecărui pneu în parte.
Design
Într-un test mai vechi cu Seria 5, spuneam că modelul german este ”una dintre cele mai atrăgătoare propuneri ale segmentului”. Eticheta i se poate aplica cu şi mai multă uşurinţă noului M5.
Ca şi în cazul versiunii de serie, supremaţia îi este ameninţată de Jaguar XF, mai precis de versiunea de performanţă a acestuia, XF-R. Britanicul propune o abordare mult mai romantică a segmentului.
M5 este de departe imaginea sportivă emblematică a segmentului. Are un design mult mai dinamic decât cel al rivalului Mercedes E63 AMG.
Este ajutat în acest sens de logo-urile M, de evacuările duble, de profilul puternic individualizat, de spoilerul faţă cu prize mari de aer, de jantele de 19 inch şi de etrierele M vopsite în culoarea albastru Monte Carlo, identică cu cea a caroseriei.
Nu degeaba toţi întorc capul după apariţia albastră cu LED-uri puternice şi sunet baritonal. Sunet care atrage atenţia tuturor, inclusiv a celor care au ratat maşina. Un sunet pe care îl asociezi imediat bavarezilor şi care rămâne amprentat în subconştient.
Ne-a placut
- Puterea motorului
- Sensibilitatea acceleraţiei
Nu ne-a placut
- Aderenţa pe carosabil umed
Date tehnice - BMW M5 (2011-2013) 4.4 M5 DCT | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
????
Traseul a fost unul mixt: Bucureşti-Sofia. Start-stop a ajutat foarte mult în ambele oraşe, atunci când am aşteptat la semafor, iar motorul a fost oprit. Oricât de cârcotaşi am fi, un asemenea sistem influenţează media consumului.
Splendida remarca!!!
Cei de la M au dat mereu furori de groaza concurentei , dar de ce zic concurenta ca doar 2(Audi si MB) mai tin pasu cu BMW restu e can can si umplutura!
Vreau sa iti atrag atentia de ceva vreme (in cel mai pertinent mod) ca faci un lucru care nu este foarte frumos. Toti avem slabiciuni pentru o anumita marca sau marci si unele persoane chiar investesc bani si timp in aceasta pasiune care este automobilul , iar cand apar comentarii la fiecare articol referitoare la cat de "cazan" e o masina sau alta, poate fi un pic ofensiv. Toata lumea citeste cu placere un comentariu fundamentat si prezentat civilizat, iar in acele cazuri, cateodata chiar se pot invata lucruri noi. Dar cand sint spuse lucruri pe un ton atat de transant si provocator ,discutia nu poate fi constructiva. Si vreau sa precizez ca ceea ce am spus mai sus nu are legatura cu acest articol in particular ci mai degraba cu mai toate comentariile tale.
In ceea ce priveste articolul acesta, divizia M de la BMW este unul din etaloanele industriei auto si o spun precizand ca nu am nici o legatura sentimentala cu BMW, dar cum poti sa nu admiri legende ca M , Ferrari, Lamborghini si alte cateva marci sau divizii sport. Am condus atat M5-ul trecut cat si acesta si desi nu as cumpara una, nu iti poate ramane indiferent. Motorul (ca nu sint mai multe motorizari) este un pic mai elastic si mai rafinat decat precedentul, dar personal am iubit vechiul V10. In rest, aceasta masina nu se vrea o "exotica" si prin definitie M5 a fost mereu o prezenta mai degraba eleganta decat socanta.Pana nu se conduce , o astfel de masina nu trebuie judecata.
Daca citesti atent ceea ce am spus ai intelege ca nu am nimic impotriva opiniei personale a nimanui.Singurul lucru care trebuia inteles e ca anumite drepturi vin cu o responsibilitate, iar in cazul de fata aceea este ca un pic de moderatie (ma refer la mai putina agresivitate si mai mult respect pentru cei care intra pe site-ul acesta) .Stiind ca iti place Toyota(cu sau fara fundament nu e treaba mea)si din bun simt nu as intra intr-o discutie despre aceasta marca referindu-ma ca este un gunoi sau un cazan .Si asta tocmai pentru ca nu as spune nimic inteligent siin acelas timp ar fi remarci care nu ti-ar pica bine. Fara a incerca sa iti spun ce sa faci, doar o sugestie ca toti trebuie sa avem un pic de respect pentru ceilalti.Nu o sa continui conversatia pentru ca daca nu am reusit sa ma fac inteles pana acum, ori eu am o problema in a ama exprima ori tu ai o problema in a intelege.
Eu unul daca as avea peste 100 de mii de euro alocati pt o masina, direct M5 mi-as cumpara, are aceeasi cilindree ca 550i, dar nu este cu mult mai scumpa.
Eu nu vreau sa ma leg de tine. Imi plac oamenii care sint pasionati de masini si cred ca tu esti unul dintre ei.Eu m-as bucura sa vad comentariile tale despre Toyota din care sa aflu ceva nou. Iar cand cineva "se ia de tine" lipsindu-i bunul simt, tu poti sa-i sugerezi ca greseste sau poti sa-l ignori. Dar provocarea naste provocare si ajungem sa ne certam pe aici fara rost cand am putea discuta de ceea ce ne place mai mult: automobilele.
@M5 - daca as avea cei 120kEuro as lua un Carrera4S fara sa clipesc ... asta ar fi pe locul doi ;)
Sau mai bine zis...orsicat, preferi cam multe viitoare modele, actualul M5 are deja un an de cand este pe piata si comenzile sunt luate de la seria 5 care a fost lansat in 2009, iar la un M conteaza mai putin astfel de aspecte, ci cu totul altele, care iti scapa. Dar chiar nu e nevoie sa preferi M5, sa nu ma intelegi gresit:)
Nu erau mai potrivite niste fotografii facute in alta parte? E un M5, nu un tractor, SUV sau ceva de genul. Exagerand, e ca si cum ai pune un Ferrari la poze pe stanci.
O data datorita masinii. Si a doua oara datorita faptului ca a fost scris bine.
Din pct-ul meu de vedere masina este senzatie si in momentul asta nu are concurent. Doar viitorul RS6 are sanse sa schimbe situatia, desi sansele sunt mici.
probabil cei de la audi sunt in sedinta acum...
Cei de la AUDI sunt in sedinta de vreo 14 ani ... rezultatul este ca s-a ajuns de la Audi80/100 la A4/A6, doua dintre cele mai vandute masini premium din lume.
In ceea ce priveste partea "sportiva" parerile pot fi impartite - cei trei mizeaza pe caracteristici difeite, Lexus si Caddy vin cu propuneri sportive care bat nemtii dar lumea spune ca mai au de lucru la "feeling". Evident cifrele seci sunt comparabile iar "feelingul" este 100%subiectiv si nu poate fi comparat ca o cifra.
@Automarket - observ ca a venit primavara pe la voi ... cineva a facut curatenie :)
nu te contrazic dar cred ca esti putin off-topic. subiectul cu cele mai vandute masini nu ma intereseaza.
Acest CTS-V este o masina construita pentru a bate M5ul vechi.... asa cum va fi probabil si urmatoarea generatie de la Caddy, ceea ce nu-i tocmai un lucru rau - concurenta nu a facut (prea mult) rau niciodata.