Marti, 08.04.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
În urmă cu patru secole, în data de patru martie, se năştea la Veneţia compozitorul care avea să-şi lege existenţa de cifra patru: Antonio Vivaldi. Un italian cu o fină ureche muzicală, unul dintre primii dirijori din lume şi printre puţinii muzicieni care i-au cântat Papei.
Ideea a patru concerte inspirate de cele Patru Anotimpuri i-a asigurat lui Vivaldi popularitatea. Fie că a fost vorba de o reclamă, de coloana sonoră a unui film sau chiar de un concert al unei mari orchestre, acordurile celor Patru Anotimpuri au devenit cunoscute la scară mondială.
Mai mult, ele continuă să se asocieze, voluntar sau nu, unor creaţii monumentale. Nu ştiu dacă Vivaldi a fost un vizionar de talia lui Jules Verne, însă cele patru anotimpuri ale sale definesc cel mai bine caracterul nebunesc al unei ispite de adulare necondiţionată, zugrăvită într-un albastru Estoril Blue.
Călătoria începe cu un click aici, pentru fundal sonor, şi un scroll mai jos, pentru conţinut.
BMW Seria 4 Coupe
440i 3.0 326CP 4x4 Man
- Pret de pornire 40.796 €
- Pret model testat 72.238 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Experienţa senzorială a celor patru anotimpuri începe, în cazul nostru, „Vara”, la volanul lui BMW 435i, cea mai puternică declinare pe benzină a modelului german, exceptând extraterestrul M4. Asemeni notelor înşiruite de Vivaldi, concertul debutează Allegro pentru a deveni apoi „Presto e Forte”.
Interpretarea este asigurată de cei şase cilindri în linie ai motorului de 3.0 litri. Îşi revine în simţiri cu un uşor zăngănit metalic la simpla apăsare a butonului de start. Apoi se cufundă în linişte, anticipând parcă furtuna.
Sunt 306 cai putere care aşteaptă să se înhame la orice provocare şi alţi 400 de Nm, disponibili cât ai clipi, adică la 1200 de rotaţii. E ca şi cum ai fi trezit din somn cu un defribilator. E printre singurele motoare pe benzină capabile să livreze cuplul motor la un regim de rotaţii atât de timpuriu.
Vorbeam de furtună, o furtună pe care tu, cel de la volan, o poţi stârni mai repede decât orice Demiurg modern. E nevoie de o apăsare puternică a pedalei de acceleraţie pentru ca arcuşurile să se încordeze puternic şi, odată cu ele, părul tău să se zburlească.
Resursele sunt livrate liniar de o transmisie automată cu opt trepte. Poate că finalul brutal al Verii lui Vivaldi este trădat puţin de rafinamentul inginerilor germani. Orice retrogradare este tratată cu tact, aşezând acul turometrului în zona potrivită.
Modul Sport+ transmite acceleraţiei o sensibilitate sinonimă cu cea a unui nerv. În modul EcoPro însă, cel mai puternic anestezic este turnat asupra aceluiaşi nerv, totul de dragul unui consum redus.
Consum
Altruismul lui Vivaldi este molipsitor. Iar asta o poate confirma şi agregatul cu şase cilindri. Graţie unui sistem Start-Stop şi a unor artificii nemţeşti care stau dincolo de interpretarea perceptibilă, versiunea pe benzină promite un consum mediu de numai 7.6 litri/100 de kilometri. Este printre cele mai bune valori din segment, fiind depăşită doar de cea a lui Mercedes C-Klasse Coupe. Restul rivalilor, Audi A5 şi Infiniti G37, sunt departe de recorduri de eficienţă.
În traficul real însă, nici 435i xDrive nu este un adevărat campion de consum, cei 60 de litri din rezervor fiind suficienţi pentru o autonomie totală de 400 de kilometri. Pentru fanii statisticilor legate de eficienţă, precizez că într-un regim de rulare de autostradă, adică maxim 130 km/h, consumul s-a oprit la 9.3 litri/100 de kilometri.
Performanţe
Capitolul acesta se desfăşoară într-un crescendo rapid, asemănător celui de la începutul Iernii. Atât de rapid încât cele 4.9 secunde scurse de la 0 la 100 de km/h nu pot fi bătute de nici un rival.
E o mostră de perfecţiune dacă stăm să ne gândim că ceilalţi concurenţi sunt chiar şi cu o secundă mai lenţi. Viteza maximă, limitată electronic, se opreşte la 250 de km/h, dar simfonia poate merge mult mai departe.
Interior
Interiorul lui Seria 4 se derulează pe o linie melodică monotonă, cu mici deraieri adolescentine în zona şoferului. Aceeaşi ergonomie exemplară care devine uneori enervant de simplă. Şi pe care ţi-ai dori să o poţi complica puţin, doar pentru a încerca ceva diferit.
Aceleaşi materiale de o calitate bună, cu un plastic moale, dar tern, incapabil să comunice foarte mult cu simţul tactil. Tapiţeria din alcantara, stofa cu mici cusături albastre şi pielea granulată completează percepţia calităţii. Doar materialul care îmbracă plafonul trădează uşoare urme din alt segment.
Spuneam de exaltări adolescentine în zona şoferului, referindu-mă strict la volanul ştampilat cu logo-ul diviziei M. Un volan cu trei spiţe, comenzi aşezate intuitiv, inserţii din aluminiu şi o piele fină. Emană un erotism comercial, capabil să seducă fără nici un strop de efort fiecare mână care îl atinge.
În spatele său, proiectat pe parbriz, cel mai inteligibil şi mai bine gândit head-up display. Am uitat că trebuie să vă vorbesc despre el mai încolo, la capitolul Tehnologie.
Spaţiul interior este suficient pentru patru pasageri, iar accesul pe locurile din spate este printre cele mai permisive din segment. Portbagajul are doar 445 de litri, ceea ce înseamnă că este cu o sticlă de apă plată mai mic decât cel al rivalilor Mercedes C-Klasse şi Infiniti G37, care au 450 de litri. Audi A5 vine în schimb cu 455 de litri.
Preţ de achiziţie
Acordurile înţepătoare şi stridente ale Iernii lui Vivaldi răsună imediat ce deschizi fişa cu preţuri. E o înşiruire de note înalte, care nu ar trebui să înspăimânte melomanii cu dare de mână, dragoste pentru muzică bună şi pasiune pentru cele Patru Anotimpuri.
Un BMW Seria 4 pleacă de la 41.000 de euro, în versiunea 420d. Faptul că versiunea sa entry-level e una diesel, iar toţi ceilalţi au motorizări pe benzină la intrarea în gamă, face din Seria 4 coupe-ul cu cel mai mare preţ de plecare din segment.
Dacă ne uităm însă la versiunea testată de noi, vârful 435i xDrive şi transmisie automată, socotelile încep de la 53.000 de euro. Un Audi A5 3.0 TFSI quattro S-tronic este mai scump cu 1000 de euro, deşi oferă doar 272 de cai putere. Mercedes C-Klasse Coupe, în versiunea 350 BlueEfficiency ajunge să fie ceva mai ieftin, la doar 50.000 de euro. Infiniti G37 rămâne cea mai accesibilă soluţie din segment, cel puţin până la sosirea noii generaţii. Preţul său de pornire a fost fixat la numai 46.500 de euro.
În cazul exemplarului testat de noi, la cei 53.000 de euro ceruţi pentru versiunea standard, s-au mai adăugat opţionale de aproape 20.000 de euro, urcând preţul la un total de 72.000 de euro.
Siguranţă
Înrudirea cu fratele Seria 3, face şi din Seria 4 un model la fel de sigur. După testul pe care EuroNCAP l-a realizat cu noul Seria 3 în postura de subiect, organizaţia independentă europeană a concluzionat că modelul bavarez trebuie să primească cinci stele la general şi 95% dintre punctele totale la categoria protecţia pasagerilor adulţi. Punctajul bun se transmite şi lui Seria 4.
Era normal şi nimeni nu se aştepta la altceva de la cel mai bine vândut model al mărcii din Munchen. Pe lângă banalele airbaguri de toate tipurile, ABS şi sistemele de control dinamic al stabilităţii şi tracţiunii (DSC şi DTC), Seria 4 vine şi cu elemente de siguranţă activă.
Ţinută de drum
Primăvara lui Vivaldi este cea mai bună coloană sonoră pentru exaltarea, înviorarea şi exuberanţa pe care ţi-o poate oferi un BMW Seria 4. E drept că momentele de Allegro alternează cu Pianissimo pentru că avem în ecuaţie şi o tracţiune integrală xDrive, care răpeşte din frumuseţea exagerată a propulsiei spate.
Chiar şi aşa, bucuria defineşte cel mai bine senzaţia de stabilitate şi manevrabilitate. Aderenţa este aproape imposibil de pierdut în condiţii normale de rulare, xdrive fiind responsabil cu o repartizare excepţională a cuplului. Asta înseamnă că orice viraj abordat cu elan va fi gestionat foarte bine, iar anvelopele se vor încleşta în asfalt.
Modurile Sport şi Sport+ asigură un nivel maxim de rigiditate. În modul Comfort, Seria 4 se metamorfozează uşor, fiind capabil să absoarbă cu brio neregularităţile suprafeţelor de rulare.
Direcţia păstrează un feeling greoi, care poate deveni deranjant în oraş. În afara zonelor urbane însă, acest sentiment se transformă într-o precizie chirurgicală, capabilă să traseze operaţii dificile pe orice tip de şosea.
Vizibilitate
Vorbim despre un coupe. Asta înseamnă că unele părţi din suprafaţa vitrată au fost sacrificate de dragul frumosului. Chiar şi aşa, Seria 4 păstrează o vizibilitate generală bună. Oglinzile laterale sunt bine proporţionate, luneta este ceva mai înclinată, dar este încadrată bine de oglinda retrovizoare, iar montanţii par a fi croiţi cu multă responsabilitate. Sunt puţine situaţiile în care aceştia pun dificultăţi.
Tehnologie
Când alegi opţionale de aproape 20.000 de euro, întreg interiorul trebuie să fie o frumoasă simfonie tehnologizată.
Totul începe de la scaunele cu o mulţime de reglaje electrice, poate cele mai complete din întreg segmentul premium. Continuă apoi cu uşurinţa conectării accesoriilor mobile la sistemul multimedia.
Redarea melodiilor se face simplu. La fel de simplu ca redarea străzilor pe sistemul de navigaţie 3D, pentru care îmi reafirm admiraţia, catalogându-l drept etalonul segmentului.
Deşi am vorbit despre ea înainte de rubrica dedicată, revin asupra funcţiei Head-Up Display, care se dovedeşte a fi extrem de intuitivă şi, deşi risc să mă repet, vorbim iarăşi de o tehnologie etalon, egalată cu greu de ceilalţi rivali germani.
Design
Designul contopeşte toate cele Patru Anotimpuri ale lui Vivaldi. Agresivitatea iernii, vivacitatea primăverii, monotonia toamnei şi explozia verii. Partea frontală, înrudită cu cea a lui Seria 3, pare a fi cea mai cuminte din întreg ansamblul.
Pachetul M înseninează puţin atmosfera şi precipită liniile pentru o notă sportivă. Prezenţa sa se face simţită şi la nivelul profilului, dominat de jante de 18 inch, în spatele cărora stau ascunse etriere albastre.
În fond, albastrul este culoarea sub care se desfăşoară toată această simfonie pe care, sincer, nu aş vedea-o în altă nuanţă. Încheiem cu posteriorul străpuns de două ţevi de eşapament, mărturie a respiraţiei celor şase cilindri.
Ne-a placut
- Cuplul livrat devreme
- Designul exterior
- Ergonomia
- Navigaţia 3D
Nu ne-a placut
- Consumul
- Preţul piperat
Date tehnice - BMW Seria 4 Coupe 440i 3.0 326CP 4x4 Man | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
Masina e ok..dar 72.000 pt un seria 3 ...deja o dam in barci indiferent ce motor are..
Design, motor, tehnologii, interior, brand demne de o marca premium.
Bravo BMW!
In conditiile in care vorbim de transmisii automate cu 8 trepte, consumul la 130 kmh ar trebui mult mai mic pentru ca se presupune ca se circula in mod confort/Eco pro si treapta 8 = turatie mica.
Cum poti sa incepi cu ziua de patru martie ?1