Drivetest Audi A1 (2010-2015)

1.4 TFSI Ambition
Audi A1 (2010-2015) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 01.06.2011
Mini cercuri

Maşina mică premium, un segment de nişă, pe care doar Mini îl exploata cu succes până acum câţiva ani. Au apărut treptat ameninţări timide venite din partea Citroen şi Alfa Romeo, însă nimic nu a zdruncinat imaginea puternică a brandului englez.

Tradiţia insularilor a fost însă în pericol de a fi trecută cu vederea atunci când în scenă a intrat Audi şi al său A1. Mezinul din Ingolstadt şi-a propus să ameninţe serios subsidiarul BMW, motiv pentru care s-a şi implicat puternic în dezvoltarea şi promovarea noului model. Ce a ieşit vom vedea în rândurile următoare.

Audi A1 (2010-2015)
1.4 TFSI Ambition

  • Pret de pornire 17.211 €
  • Pret model testat 21.380 €
  • Taxa auto 145 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pentru a ne pune rapid în mişcare ne-a fost oferit cel mai puternic motor pe benzină disponibil momentan în România, mai precis unitatea cu patru cilindri, de 1.4 litri. TFSI-ul este capabil să livreze 122 de cai şi un cuplu motor surpriză, destul de generos, potrivit pentru caroseria mignonului: 200 de Nm, resimţiţi extrem de devreme, la 1500 de rotaţii.

Resursele fac din A1 o maşină cu două feţe: cuminte atunci când e nevoie şi uşor nervoasă atunci când bruscaţi pedala de acceleraţie. După ce veţi descoperi modul în care se comportă TFSI-ul la turaţii înalte, rularea în ritm normal nu va mai părea deloc atrăgătoare. Răspunsul, înţepător la aproape 5000 de rotaţii, adică acolo unde caii galopează la unison, va fi molipsitor pentru oricine gustă o maşină zburdalnică.

Senzaţiile plăcute vor fi amplificate de o transmisie precisă, cu reprize scurte, care te va invita să-ţi lipeşti mâna de mânerul schimbătorului şi să retrogradezi bolnav şi obsesiv la fiecare viraj mai strâns. Plăcerea va fi acompaniată la turaţii înalte de un bâzâit plăcut al motorului, care devine însă foarte tăcut şi timid la turaţii mici.

Consum

Audi emite pretenţii mari când deschidem discuţii legate de consum. Inginerii promit întotdeauna printre cele mai mici valori din clasă, fie că vorbim de A8, fie că ne referim la A1. Mezinul testat de noi a ţinut să ne confirme asta. Cifrele înscrise în cartea tehnică (6.5 litri în mediul urban şi 4.6 litri în afara oraşului) sunt de departe cele mai bune din segment, doar Mini reuşind să se apropie periculos de mult. Ce-i drept, neamţul este ajutat şi de un sistem start-stop, care întrerupe motorul atunci când aşteptaţi la semafor

Cu toate acestea, în condiţii reale de rulare, valorile sunt în general cu un 1.5 litri peste cele anunţate de producător. Asta dacă nu menţineţi constant sub tensiune pedala de acceleraţie şi nu schimbaţi mereu la peste 6000 de rotaţii. În aceste situaţii, un 13% ar putea fi considerat mulţumitor.

Performanţe

Voioşia de care dă dovadă micul german se oglindeşte perfect şi în valoarea acceleraţiei. A1 este gata să te poarte de la 0 la 100 de km/h în 8.9 secunde, un timp bun, care impresionează pe hârtie şi se dovedeşte a fi mai bun decât cel al principalului rival de dincolo de Canalul Mânecii. Citroen DS3 bifează o performanţă similară, iar Alfa Romeo MiTO este campionul segmentului, ajutat însă şi de câţiva cai putere în plus.

Acul vitezometrului se opreşte la 203 km/h, la fel ca în cazul lui Mini Cooper, peste ceea ce oferă Citroen DS3.

Interior

Chiar dacă vorbim de cel mai mic reprezentant al elitei din Ingolstadt, Audi nu a făcut compromisuri la nivel de calitate. A1 păstrează marca unui interior îngrijit, atent finisat, dar destul de simplist şi monoton. Lipsesc artificiile estetice şi explozia de imaginaţie din interiorul unui Mini. Trăsătura ar putea fi taxată dur de cei non-conformişti sau, dimpotrivă, apreciată de cei pragmatici.

Ergonomia şi caracterul intuitiv, inserţiile din aluminiu şi prizele de ventilaţie bine conturate caracterizează cel mai bine planşa de bord. Volanul, poziţia în scaunul sport, cu o bună susţinere laterală, şi mânerul schimbătorului păstrează un sentiment sportiv, ajutând şi mai mult la dezvoltarea unei interacţiuni perfecte între om şi maşină.

Chiar dacă materialele nu sunt atât de prietenoase pe cât s-ar aştepta unii, finisajele vor face tuturor ziua mai frumoasă. Spaţiul interior nu este unul extrem de generos, însă A1 se dovedeşte mai încăpător decât rivalul său britanic. Compartimentarea eficientă este subliniată şi de volumul portabagajului, care însumează 270 de litri şi reprezintă una din cele mai bune valori din segment.

Preţ de achiziţie

Segmentul mic premium nu este recomandat zgârciţilor cu probleme cardiace. Preţurile exponatelor din această vitrină ar putea da palpitaţii celor care preferă să îşi canalizeze resursele către modele ceva mai pragmatice şi practice. Audi A1 pleacă de la 17.211 euro cu TVA, însă versiunea testată de noi are un preţ de 21.380 de euro, fără a mai socoti valoarea opţionalelor.

Dacă ne uităm în segment, Mini Cooper pleacă de la 20.584 de euro cu TVA, iar Citroen DS3, în versiunea 1.6 VTi So Chic, ajunge să coste doar 17.800 de euro. Chilipirul se poate dovedi însă Alfa Romeo MiTO, care oferă cu aproape 15 cai putere în plus şi costă numai 18.569 de euro.

Siguranţă

Testat de EuroNCAP, Audi A1 a reuşit să obţină cinci stele, o performanţă bună pentru acest segment. Impactul frontal a dovedit o protecţie bună pentru pasagerii faţă, în timp ce testul lateral a trădat mici slăbiciuni la nivelul protecţiei pieptului, deşi există instalat un set de airbaguri pentru acea zonă.

Pentru protecţia pasagerilor copii A1 a primit un punctaj mulţumitor, însă nu acelaşi lucru s-a întâmplat şi la capitolul protecţia pietonilor, unde capota a pus în pericol viaţa manechinului. Modelul vine cu ESP în standard, diferenţial blocabil electronic EDS, ASR, EBV şi, bineînţeles, ABS.

Ţinută de drum

Audi a avut o misiune grea la acest capitol. Nemţii au fost nevoiţi să depăşească etalonul segmentului, britanicul Mini, care şi-a câştigat mulţi adepţi de-a lungul timpului pentru comportamentul său asemănător cu cel al unui cart.

Asemeni concurenţilor DS3 şi MiTO, A1 eşuează la acest capitol. Nu vă aşteptaţi la o sportivitate pronunţată ca în cazul britanicului, deşi A1 se ţine bine pe şosea şi nu pierde atât de uşor aderenţa. Este departe însă de manevrabilitatea şi direcţia precisă a lui Mini. Suspensia nu este la fel de rigidă, însă acest aspect ar putea fi privit ca unul pozitiv, având în vedere disconfortul pe care îl poţi simţi în Mini atunci când străzile au probleme serioase cu gropile, iar liniile de tramvai sunt croite prost.

Dacă tragem linie, A1 nu reuşeşte să egaleze performanţele lui Mini, dar este capabil să ofere un echilibru complet între confort şi sportivitate.

Vizibilitate

Audi A1 beneficiază de un habitaclu mult mai aerisit decât cel al rivalului său britanic. Suprafaţa vitrată este mai mare şi implicit vizibilitatea este mai bună. Oglinzile laterale sunt bine proporţionate, luneta este destul de bine conturată, iar montanţii posteriori deşi încurcă uneori, nu creează dificultăţi majore. Sunt însă foarte utili senzorii de parcare, chiar şi în cazul unei maşini de asemenea dimensiuni. Pe timp de noapte, pachetul de lumini etse foarte bine gândit, reuşind să ofere un câmp vizual extrem de bine conturat.

Tehnologie

Audi A1 nu face rabat de la tehnologie, chiar dacă este cel mai mic reprezentant al gamei. Inginerii au instalat climatizare automată, geamuri electrice, sistem audio de calitate, senzori de lumină şi ploaie precum şi comenzi pe volan. Adică acele echipamente de bun simţ pe care trebuie să le găseşti într-o echipare decentă.

Pentru a demonstra caracterul premium, nemţii plusează însă cu un sistem multimedia deja familiar fanilor Audi, cu materiale de calitate, cu conexiuni auxiliare pentru sistemul audio, cu un sistem de navigaţie şi o conexiune pentru telefonul mobil. Nu lipsesc nici scaunele încălzite şi nici spaţiile pentru carduri de memorie SD.

Design

Având în segment un Mini care întoarce capul trecătorilor şi mizează mult pe impactul afectiv, Audi era forţat să rişte tot la capitolul design. Oamenii de creaţie nu au avut însă mână liberă, iar A1 a ieşit, cum ne aşteptam cu toţii, destul de cuminte. Vorbim practic despre orice alt model din Ingolstadt, dar în miniatură. Agresivitatea subliniată de look-ul frontal este discretă, motiv pentru care hatchback-ul nici nu va întoarce prea multe capete prin oraş.

În cazul exemplarului testat de noi a ajutat foarte mult kit-ul sportiv cu care A1 s-a prezentat la test: praguri laterale, eleron montat pe hayon, extensie pentru spoilerul faţă, terminaţii cromate pentru evacuare şi jante din aliaj. Nu putem uita nici de LED-urile frontale, care individualizează modelul în gamă prin forma lor distinctă.

Nu ne-a placut

  • Design cuminte
  • Simplitatea interiorului
  • Preţul piperat
Date tehnice - Audi A1 (2010-2015) 1.4 TFSI Ambition
Combustibil
Benzina
Nr. usi
3
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1390
Lungime mm
3954
Putere maxima CP (rpm)
122 (5000)
Latime mm
1740
Cuplu maxim Nm (rpm)
200 (1500)
Inaltime mm
1416
Viteza maxima km/h
203
Greutate kg
1175
Acceleratie 0-100 km/h s
8.9
Ampatament mm
2469
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
270
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Audi A1 (2010-2015)

Ultimele teste

Comentarii (21)

  • Foto!
    Ce culoare este masina? Alba, argintie? Ala este rosu sau visiniu? Nu imi pot da seama... poze de wallpaper nu de prezentare a unei masini... parerea mea.
    10 2
  • A1
    nu are personalitatea unui mini, nici macar a unui ds3, nu are designul interior si exterior pe masura. Un interior VW un pic abtibilduit, un exterior la fel de sec, cu abtibilduri, ca sa para mai jucausa, insa sobritatea grupului vw se vede imediat. un client de Mini ar ramane la Mini fara sa stea pe ganduri
    18 11
  • hmmm
    interiorul nu e la acelasi nivel cu modificarile exterioare
    3 4
  • c.c.
    o panarama de masina, ca de fiecare data dati note mari masinilor din grupul vag, care nu merita bine inteles.
    cat consuma? acum nu dati nimic, doar "tensiune pedala de acceleraţie şi nu schimbaţi mereu la peste 6000 de rotaţii. În aceste situaţii, un 13% ar putea fi considerat mulţumitor."
    5 12
  • poze triste..
    serios, sunt o gramada de fotografi talentati in tara asta, de ce nu gasiti unul?

    zici ca sunt niste poze editate de o pitipoanca cu bot roz.
    10 2
  • dragos_thaci
    ...
    Da' nu-ti trebuie niciun talent pentru niste poze normale, frate. Tot ce trebuie sa faca este sa nu-l mai chinuiasca talentul intr-un domeniu AUTO. Sunt reviste de profil pentru asta, pentru fotografi.
    Baietii nu inteleg ca un articol profesionist necesita poze cat mai reale si detaliate cu MASINA.Omul vrea sa-si dea seama cum arata masina in realitate. Omul nu vrea tot felul de efecte, bling bling si alte ipocrizii. Pentru asta este Top Gear.

    Oare in ce an o sa avem si noi o emisiune sau macar o revista ca cele germane, cu teste si masuratori clare si nu show-uri pline de subiectivism.
    16 1
  • dragos_thaci
    ...
    ?
    0 1
  • @dragos
    Cand o revista/emisiune va avea suficiente venituri ca sa-si permita sa sustina acest efort financiar:)
    1 1
  • Bogdan
    De ce o faceti voi pe amatorii
    "Pentru a ne pune rapid în mişcare ne-a fost oferit cel mai puternic motor pe benzină disponibil momentan în România, mai precis unitatea cu patru cilindri, de 1.4 litri."
    Mai bine scoteati fraza asta. Sau o rescriati in mod inteligent.
    Articolul este doar de show. Cuprinde prea putine observatii legate de comportamentul masinii, informatii care ar interesa pe cineva dornica sa afle mai multe despre aceasta masina.
    Nu stiu ... nu prea afisati seriozitatea si inteligenta necesare sa va ridice mai sus decat pe ceilalti.
    5 1
  • rzn ozn
    nu-i inteleg pe astia de la audi de ce trebuie ei sa aibe denumirea de TFSI in loc de TSI? ce face F-ul ala mai bine la audi decat la restul grupului VAG?
    5 4
  • victor
    "Pentru a ne pune rapid în mişcare ne-a fost oferit cel mai puternic motor pe benzină disponibil momentan în România, mai precis unitatea cu patru cilindri, de 1.4 litri.".... "TFSI-ul este capabil să livreze 122 de cai...." "Chilipirul se poate dovedi însă Alfa Romeo MiTO, care oferă cu aproape 15 cai putere în plus şi costă numai 18.569 de euro." nu mai vorbim de motorul de 1.4 de 170 de cai de pe Giulietta. Va contraziceti singuri si nu dati date exacte...dar daca grupul vag trebuie laudat.....asta e
    11 4
  • pt ca folosesc fuel stratified injection?? sa fie asta oare? adica fix tehnologia pe care o foloseau in 2001 cand castigau Le Mans-ul
    3 4
  • Ce-aveti ma cu pozaru'?
    Fotografiile ilustreaza foarte bine ceea ce este Audi A1. Trebuie sa fii oligofren sau cel putin discromat, ca sa nu-ti dai seama ce culoare are masina. Multi carcotasi care n-au alta treaba decat sa critice munca altora. Compozitia, cromatica si efectele din fotografiile de prezentare sunt absolut de bun simt, nu sunt exagerate si ofera un nivel bun de detalii.
    3 8
  • rzn ozn
    @ @ozn
    stiu ce inseamna FSI, TSI/TFSI, eu am intrebat altceva... de ce continua audi sa foloseasca F in denumirea motorului cand e acelasi motor, aceeasi tehnologie, aceeasi injectie directa, aceeasi supraalimentare... e chiar atat de greu sa scape de F ala. mai induce si clientii in eroare, o fi mai bun TFSI decat TSI ca are mai multe litere ?
    2 2
  • La banii astia iti iei Clio RS si-ti mai si raman vreo 2000 de euro pt benzina. De performante nu mai vorbim. Cunoscatorii stiu. RS-ul este o masina adevarata pe care eu fost posesor de Audi as cumparao oricand.
    6 2
  • @victor - cel mai rapid motor pe benzina disponibil pe A1 in romania... nu in toata piata auto..
    2 3
  • @dmd
    La banii stia iti iei si un Clasa S de 10 ani in stare impecabila, un Range Rover sau un Porsche Boxter. Cine vrea masina asta o cumpara. Mereu pot fi alternative la o masina noua... sa nu amintim de celebrele alternative la Logan. Scuze de off.
    Ce am inteles eu din testul asta e ca Mini ramane in continuare referinta segmentului, iar ca raport calitate/pret Citroen si Alfa stau mai bine.
    Evident, cui i se va pune pata pe A1 il va cumpara fara sa se gandeasca prea mult. Nu poate fi o alegerea rea, insa cred ca nu va fi cea mai buna.
    Mie mi-a placut masina de cand am vazut-o prima data. E adevarat ca nu prea imi plac masinile mari, poate pentru ca stau intr-un oras foarte mare iar masina mea e de clasa mini si este perfecta pentru oras. Insa nu mi-as cumpara A1, mai degraba noul Beetle. Cine stie, poate pentru ca nu mi-o permit si vad mai rational lucrurile.
    Automarket, acolo la "facuta pentru tineri si femei" cred ca e o grseala. Tineri era suficient (femeile nu pot fi tinere?! :p )
    3 1
  • Sunt sofer de BMW e60 si parerea mea este ca daca vrei o masina excelenta de oras de performanta iti iei Clio RS, la banii aia este excelenta, as alege in locul Mini-ului fiindca pare mai agresiv, daca iti iei audi esti pitipoanca...mai bine iti iei MiTo si esti pitipoanca cu stil, iti raman si bani de o geanta "Hermes" =))
    3 7
  • Am vazut ca multa lume il critica in draci pe necajitul fotograf, care in curand va fi in pericol de a-si pierde postul. In cazul de fata mi se par cam nedrepte criticile pentru ca fotografiile chiar arata complet si potenteaza masina. E drept ca de multe ori criticii - doar nu vreti poze de autovit ?? - au dreptate: prea multe filtre, prea mult accent pe detalii in dauna ansamblului si ignorarea locurilor din spate (ca si acum).
    4 1
  • o alta balarie pe 4 roti de la VAG, 20 de mii pt asa ceva? tre sa fi tare prost:))
    2 1
  • LauCalin
    un clasa S de 10 ani?!!!!!!!!!!!!!!!, na poftim exemplu romanesc=))
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru