Drivetest Audi A1 Sportback facelift
1.0 Benzina Turbo (TFSI) 95CP Man5 BasicMarti, 16.12.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ştii că scânteia s-a aprins atunci când îl vezi într-o culoare aprinsă, nebună. Dacă în spate mai ai şi un fundal de poveste, deja vorbeşti de dragoste la prima vedere. Aşa ajunge să îţi placă o maşină pe care o priveai până atunci ca pe un concurent pentru simbolul şi etalonul segmentului.
Vizionarii au înţeles asta. Şi au înţeles că poţi substitui tradiţia cu mult talent şi multă muncă. Ca şi în fotbal. Audi A1 este dovada că nu trebuie să vii de dincolo de Canalul Mânecii pentru a fi o maşină cool. Este dovada că segmentul modelelor mini premium avea nevoie şi de un concurent pe măsură.
Iar el a venit în persoana lui A1. Un mezin pe care părintele Audi l-a încurajat la început şi apoi l-a lăsat să îşi facă treaba. După o carieră de patru ani, A1 a primit un facelift şi a trecut de la un simplu intrus la un model care scrie o pagină importantă din istoria Audi.
Motor / Transmisie
Spuneam că asistăm la un moment istoric pentru Audi. Constructorul din Ingolstadt introduce în premieră un motor cu trei cilindri în gama sa. Cum era şi normal, am alergat să prind cheia propulsorului pe benzină de un litru TFSI. Ruşii prezenţi la evenimentul internaţional de lansare alergau şi ei în aceeaşi direcţie.
Din fericire am reuşit să smulg cheia unui A1 Sportback propulsat de cei trei cilindri pe benzină, acompaniaţi de o transmisie automată S-Tronic cu şapte rapoarte. O combinaţie extrem de utilă pentru o maşină urbană.
Agregatul cu o capacitate de 999 cmc dispune de un bloc motor din aluminiu. Asta face ca el să cântărească doar 88 de kilograme, adică extrem de puţin. De altfel, şi dimensiunile sale sunt foarte reduse.
La nivel arhitectural, unitatea 1.0 TFSI împarte o serie de componente cu fratele mai mare, 1.4 TSI, reuşind să optimizeze frecarea şi să fie mai eficient din punct de vedere termic.
Dincolo de mostrele de inginerie germană, rămân cifrele: 95 de cai putere şi 160 de Nm. Dincolo de cifre rămâne senzaţia pe care o oferă maşina: un comportament anemic până la 3000 de rotaţii, fără pretenţii dinamice, extrem de util în mediul urban, unde timpii se scurg între semafoare. Mai sus de 3000 de rotaţii însă, parcă ai sub picioare alt motor. Totul devine alert, chiar şi sunetul este unul plăcut, similar TSI-ului de 1.2 litri al părintelui Volkswagen.
Motoraşul se simte excelent, chiar şi pe urcare, dispunând de suficiente rezerve de putere. Pe virajele strânse şi mereu în urcare din jurul principatului de Monaco, Audi A1 Sportback 1.0 TFSI a gâfâit de puţine ori. Propulsorul s-a simţit excelent într-o plajă înaltă de turaţii, până aproape de 4500 rpm.
Am avut de a face şi transmisia S-tronic, gata să te aşeze mereu în zona de putere, dacă treapta Sport era selectată. În modul normal de rulare, ea alternează rapid vitezele şi tinde să meargă uşor subturat de dragul eficienţei. Iar la retrogradare, pentru câteva momente, cu padelele din spatele volanului acţionând rapid şi cu acele de păr succesive mi-am însuşit o parte din emoţia şi adrenalina unei probe de viteză în coastă.
Consum
Am ales unitatea de trei cilindri pentru că va tenta publicul din România cu cilindreea sa mică, dar şi cu un consum redus, fiind vorba despre o versiune Ultra. Adică acel indicativ aplicat celor mai economice versiuni din gama A1.
Cei trei cilindri au fost optimizaţi, după cum spuneam şi mai sus, pentru un consum redus. E drept că eu nu am reuşit să experimentez asta pe drumurile de munte de lângă Monte Carlo, unde finalul traseului de 80 de kilometri a afişat un consum mediu de 9.1 litri/100 de kilometri.
Dacă judecăm însă după cifrele oficiale, A1 Sportback şi motorul 1.0 TFSI promit un consum mediu de numai 4.4 litri/100 de kilometri. Este o valoare extrem de bună, obţinută şi cu ajutorul unui sistem start-stop care opreşte motorul la semafor. Din păcate, repornirea acestuia se face cu o uşoară vibraţie neplăcută.
Dacă ne raportăm la rivalii din segment. Mini Cooper consumă ceva mai mult, dar este şi ceva mai puternic. La fel se întâmplă şi cu Citroen DS3. Doar Smart Forfour reuşeşte o medie de 4.2 litri, dar are 71 de cai putere.
Performanţe
Asigurând intrarea în gamă, noul propulsor de un litru nu caută aprecieri la capitolul dinamică. Chiar şi aşa, performanţele sale sunt decente şi îl pot face o propunere tentantă pentru publicul tânăr.
Acceleraţia de la 0 la 100 de km/h se realizează în 11.1 secunde, un timp mai bun decât al lui Smart Forfour, dar insuficient pentru a ţine pasul cu un Mini Cooper, mult mai puternic ce-i drept, şi cu Citroen DS3.
Viteza maximă, de 186 km/h, este însă mai mare decât a lui DS3 şi Forfour.
Interior
Faceliftul nu a adus modificări importante în interiorul micului A1. Se pare că reţeta iniţială, degustată deja de jumătate de milion de oameni la nivel global, a fost insesizabil modificată.
Aspectul simplist al habitaclului se păstrează, mizând mai mult pe funcţional. Ergonomia este bună, cu excepţia zonei de climetizare unde ai nevoie de o foarte scurtă perioadă de acomodare.
În schimb, computerul de bord color, aşezat între două ceasuri foarte lizbile, este intuitiv şi uşor de folosit. Cu ajutorul butoanelor de pe volan se pot controla o mulţime de funcţii.
Spaţiile de depozitare numeroase, inclusiv locul pentru depozitare al telefonului mobil sunt bien gândite. Scaunele sunt şi ele confortabile şi amplifică senzaţia de habitaclu premium. Mai sunt şi câteva zone unde plasticul este ceva mai tare şi neprietenos, dar acestea nu sunt neapărat în contact direct.
În plus, aspectul premium este sugerat şi de iluminarea ambientală de tip LED, responsabilă pentru un sentiment cald.
Spaţiul pentru pasageri este decent, chiar şi pe locurile din spate, unde un adult de 1.80 metri are suficient loc la cap. La nivelul picioarelor lucrurile păstrează aceeaşi linie decentă. În plus, spre deosebire de Mini Cooper cu cinci uşi, în Audi A1 Sportback accesul se face mai uşor. opțional, Audi oferă o banchetă spate cu trei locuri.
Portbagajul are o capacitate de 270 de litri, ceea ce îl face insesizabil mai mic decât cel al unui Mini sau al unui DS3. Gura de încărcare este însă cea mai uşor accesibilă din segment.
Preţ de achiziţie
Audi nu a publicat preţurile lui A1 facelift pentru piaţa din România. Cu toate acestea, nu se aşteaptă schimbări majore. Asta înseamnă că Audi A1 se va poziţiona uşor mai ieftin decât Mini, dar ceva mai scump decât un Citroen DS3. Preţurile autohtone vor fi comunicate abia în luna februarie.
Siguranţă
Micul Audi A1 a fost testat de EuroNCAP în urmă cu patru ani. Pe atunci, mezinul din Ingolstadt a obţinut cinci stele, impresionând publicul cu nivelul de protecţie oferit pasagerilor adulţi: 90%.
Nivelul de protecţie oferit pentru pietoni a fost unul destul de scăzut, însă la celelalte capitole, protecţia pietonilor şi sisteme de asistenţă, comportamentul a fost bun.
Aşadar, deşi este o maşină mică, Audi A1 a reuşit să ofere un nivel de siguranţă ridicat. Dotarea standard include şase airbaguri, precum şi ESP şi ABS.
Ţinută de drum
Creat pentru a rivaliza cu Mini, Audi A1 avea nevoie de toată priceperea inginerilor din Ingolstadt pentru a beneficia de o ţinută de drum de invidiat. E destul de greu să baţi un etalon, însă poţi să te apropii ameninţător de mult de acesta. Cam asta le-a ieşit celor de la Audi, după ce au configurat o suspensie foarte echilibrată pentru A1.
Se dovedeşte a fi mai confortabilă decât cea a unui Mini, însă păstrează o oarecare doză de rigiditate, resimţită atunci când asfaltul nu mai este atât de bun. În viraje, maşina se implantează bine în asfalt şi pierde rar aderenţa. Mai sunt însă şi situaţii în care puntea faţă are ezitări.
Ruliul a fost bine estompat şi mezinul nu prezintă nesiguranţă. Direcţia nu este atât de precisă ca cea a unui Mini, însă am apreciat uşurinţa cu care volanul se manevrează în locuri de parcare strâmte sau pe străzi înguste.
Vizibilitate
La capitolul vizibilitate, A1 nu pune foarte mari probleme. E drept că luneta nu este dintre cele mai generoase, dar oglinzile laterale, ajustate corespunzător, pot compensa în ceea ce priveşte vizbilitatea posterioară. Primul rând de montanţi nu s-a dovedit a fi nici el incomod în virajele strânse.
Tehnologie
La nivel tehnologic, Audi A1 se achită cu succes de tot ceea ce îşi doreşte omul modern. Inclusiv de internet în maşină. Toţi pasagerii se vor putea conecta la o reţea. Revenind la opţiuni ceva mai banale trebuie să notăm prezenţa scaunelor încăzlite, a luminilor LED pentru blocurile optice faţă şi comenzile de pe volan.
Sistemul multimedia MMI este destul de intuitiv, însă cere o acomodare prealabilă când vine vorba de folosirea navigaţiei. Din fericire, aceasta devine mult mai prietenoasă şi oferă chiar şi afişaj 3D, asemeni celei de la BMW. Clădirile par a fi totuşi reprezentate ceva mai artistic pe ecranele bavarezilor.
Design
Audi A1 rămâne unul dintre cele mai simpatice modele din gama de la Ingolstadt. Faceliftul nu a alterat acest caracter, ba dimpotrivă l-a amplificat. Farurile au devenit mai mari şi au primit LED-uri. Stopurile la fel. Jantele sunt acum mai multe ca oricând. Recunosc că mi-a fost greu să mă hotărăsc doar la un singur model.
În plus, Audi oferă acum o mulţime de culori de caroserie, care dintre care mai vii şi mai nebune. Alături de acestea vin disponibile alte nuanţe pentru acoperiş şi pentru montanţi. În total, potrivit oficialilor, micul Audi A1 poate oferi peste un milion de posibilităţi de personalizare. Fără a socoti ceea ce îţi poate garanta divizia dedicată acestui proces, Audi Exclusiv.
Se pare că nemţii au învăţat perfect lecţia popularităţii de la Fiat 500, şi o aplică cu succes pe un model frumos, atrăgător, poate nu la fel de simbolic precum Mini, dar cu foarte mult vino-încoa`.
Ne-a placut
- Consumul redus
- Sistemul multimedia
- Posibilitățile de personalizare
Nu ne-a placut
- Vibrația motorului la repornirea sistemului start-stop
- Dimensiunea lunetei
Date tehnice - Audi A1 Sportback facelift 1.0 Benzina Turbo (TFSI) 95CP Man5 Basic | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
focusul testat de voi acum o luna a luat doar 4, in conditiile unui consum mult mai bun...si mai apropiat de cel declarat
minti si castigi :)
Focus nu face parte din cel mai extraordinar, cel mai fantastic, cel mai perfect grup auto din lume. Nu va spui care, va las sa ghiciti!
Focus-ul a fost doar un simplu contraexemplu.
Insa romanul comenteaza consumul de carburant si la o caruta. Ce sa facem atunci!? Pai simplu. Caruta le bate pe toate :)
"Dincolo de mostrele de inginerie germană, rămân cifrele: 95 de cai putere şi 160 de Nm. Dincolo de cifre rămâne senzaţia pe care o oferă maşina: un comportament anemic până la 3000 de rotaţii, fără pretenţii dinamice, extrem de util în mediul urban, unde timpii se scurg între semafoare. Mai sus de 3000 de rotaţii însă, parcă ai sub picioare alt motor."
Asa se comporta si un motor pe benzina de la Logan, mai ales alea cu 16v, sub 3000 zici ca-s moarte, dupa prind viata si n-au turbina, si normal ca suna altfel la 5-6000 fata de 1500-3000rpm !
E ceva logic, mai ales la astea care n-au cuplu mare (sub 200NM).