Drivetest Audi A1 Sportback facelift

1.0 Benzina Turbo (TFSI) 95CP Man5 Basic
Audi A1 Sportback facelift zoom
de Bogdan Mirică
Marti, 16.12.2014
Arta seducției

Ştii că scânteia s-a aprins atunci când îl vezi într-o culoare aprinsă, nebună. Dacă în spate mai ai şi un fundal de poveste, deja vorbeşti de dragoste la prima vedere. Aşa ajunge să îţi placă o maşină pe care o priveai până atunci ca pe un concurent pentru simbolul şi etalonul segmentului.

Vizionarii au înţeles asta. Şi au înţeles că poţi substitui tradiţia cu mult talent şi multă muncă. Ca şi în fotbal. Audi A1 este dovada că nu trebuie să vii de dincolo de Canalul Mânecii pentru a fi o maşină cool. Este dovada că segmentul modelelor mini premium avea nevoie şi de un concurent pe măsură.

Iar el a venit în persoana lui A1. Un mezin pe care părintele Audi l-a încurajat la început şi apoi l-a lăsat să îşi facă treaba. După o carieră de patru ani, A1 a primit un facelift şi a trecut de la un simplu intrus la un model care scrie o pagină importantă din istoria Audi.

  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Spuneam că asistăm la un moment istoric pentru Audi. Constructorul din Ingolstadt introduce în premieră un motor cu trei cilindri în gama sa. Cum era şi normal, am alergat să prind cheia propulsorului pe benzină de un litru TFSI. Ruşii prezenţi la evenimentul internaţional de lansare alergau şi ei în aceeaşi direcţie.

Din fericire am reuşit să smulg cheia unui A1 Sportback propulsat de cei trei cilindri pe benzină, acompaniaţi de o transmisie automată S-Tronic cu şapte rapoarte. O combinaţie extrem de utilă pentru o maşină urbană.

Agregatul cu o capacitate de 999 cmc dispune de un bloc motor din aluminiu. Asta face ca el să cântărească doar 88 de kilograme, adică extrem de puţin. De altfel, şi dimensiunile sale sunt foarte reduse.

La nivel arhitectural, unitatea 1.0 TFSI împarte o serie de componente cu fratele mai mare, 1.4 TSI, reuşind să optimizeze frecarea şi să fie mai eficient din punct de vedere termic.

Dincolo de mostrele de inginerie germană, rămân cifrele: 95 de cai putere şi 160 de Nm. Dincolo de cifre rămâne senzaţia pe care o oferă maşina: un comportament anemic până la 3000 de rotaţii, fără pretenţii dinamice, extrem de util în mediul urban, unde timpii se scurg între semafoare. Mai sus de 3000 de rotaţii însă, parcă ai sub picioare alt motor. Totul devine alert, chiar şi sunetul este unul plăcut, similar TSI-ului de 1.2 litri al părintelui Volkswagen.

Motoraşul se simte excelent, chiar şi pe urcare, dispunând de suficiente rezerve de putere. Pe virajele strânse şi mereu în urcare din jurul principatului de Monaco, Audi A1 Sportback 1.0 TFSI a gâfâit de puţine ori. Propulsorul s-a simţit excelent într-o plajă înaltă de turaţii, până aproape de 4500 rpm.

Am avut de a face şi transmisia S-tronic, gata să te aşeze mereu în zona de putere, dacă treapta Sport era selectată. În modul normal de rulare, ea alternează rapid vitezele şi tinde să meargă uşor subturat de dragul eficienţei. Iar la retrogradare, pentru câteva momente, cu padelele din spatele volanului acţionând rapid şi cu acele de păr succesive mi-am însuşit o parte din emoţia şi adrenalina unei probe de viteză în coastă.

Consum

Am ales unitatea de trei cilindri pentru că va tenta publicul din România cu cilindreea sa mică, dar şi cu un consum redus, fiind vorba despre o versiune Ultra. Adică acel indicativ aplicat celor mai economice versiuni din gama A1.

Cei trei cilindri au fost optimizaţi, după cum spuneam şi mai sus, pentru un consum redus. E drept că eu nu am reuşit să experimentez asta pe drumurile de munte de lângă Monte Carlo, unde finalul traseului de 80 de kilometri a afişat un consum mediu de 9.1 litri/100 de kilometri.

Dacă judecăm însă după cifrele oficiale, A1 Sportback şi motorul 1.0 TFSI promit un consum mediu de numai 4.4 litri/100 de kilometri. Este o valoare extrem de bună, obţinută şi cu ajutorul unui sistem start-stop care opreşte motorul la semafor. Din păcate, repornirea acestuia se face cu o uşoară vibraţie neplăcută.

Dacă ne raportăm la rivalii din segment. Mini Cooper consumă ceva mai mult, dar este şi ceva mai puternic. La fel se întâmplă şi cu Citroen DS3. Doar Smart Forfour reuşeşte o medie de 4.2 litri, dar are 71 de cai putere.

Performanţe

Asigurând intrarea în gamă, noul propulsor de un litru nu caută aprecieri la capitolul dinamică. Chiar şi aşa, performanţele sale sunt decente şi îl pot face o propunere tentantă pentru publicul tânăr.

Acceleraţia de la 0 la 100 de km/h se realizează în 11.1 secunde, un timp mai bun decât al lui Smart Forfour, dar insuficient pentru a ţine pasul cu un Mini Cooper, mult mai puternic ce-i drept, şi cu Citroen DS3.

Viteza maximă, de 186 km/h, este însă mai mare decât a lui DS3 şi Forfour.

Interior

Faceliftul nu a adus modificări importante în interiorul micului A1. Se pare că reţeta iniţială, degustată deja de jumătate de milion de oameni la nivel global, a fost insesizabil modificată.

Aspectul simplist al habitaclului se păstrează, mizând mai mult pe funcţional. Ergonomia este bună, cu excepţia zonei de climetizare unde ai nevoie de o foarte scurtă perioadă de acomodare.

În schimb, computerul de bord color, aşezat între două ceasuri foarte lizbile, este intuitiv şi uşor de folosit. Cu ajutorul butoanelor de pe volan se pot controla o mulţime de funcţii.

Spaţiile de depozitare numeroase, inclusiv locul pentru depozitare al telefonului mobil sunt bien gândite. Scaunele sunt şi ele confortabile şi amplifică senzaţia de habitaclu premium. Mai sunt şi câteva zone unde plasticul este ceva mai tare şi neprietenos, dar acestea nu sunt neapărat în contact direct.

În plus, aspectul premium este sugerat şi de iluminarea ambientală de tip LED, responsabilă pentru un sentiment cald.

Spaţiul pentru pasageri este decent, chiar şi pe locurile din spate, unde un adult de 1.80 metri are suficient loc la cap. La nivelul picioarelor lucrurile păstrează aceeaşi linie decentă. În plus, spre deosebire de Mini Cooper cu cinci uşi, în Audi A1 Sportback accesul se face mai uşor. opțional, Audi oferă o banchetă spate cu trei locuri.

Portbagajul are o capacitate de 270 de litri, ceea ce îl face insesizabil mai mic decât cel al unui Mini sau al unui DS3. Gura de încărcare este însă cea mai uşor accesibilă din segment.

Preţ de achiziţie

Audi nu a publicat preţurile lui A1 facelift pentru piaţa din România. Cu toate acestea, nu se aşteaptă schimbări majore. Asta înseamnă că Audi A1 se va poziţiona uşor mai ieftin decât Mini, dar ceva mai scump decât un Citroen DS3. Preţurile autohtone vor fi comunicate abia în luna februarie.

Siguranţă

Micul Audi A1 a fost testat de EuroNCAP în urmă cu patru ani. Pe atunci, mezinul din Ingolstadt a obţinut cinci stele, impresionând publicul cu nivelul de protecţie oferit pasagerilor adulţi: 90%.

Nivelul de protecţie oferit pentru pietoni a fost unul destul de scăzut, însă la celelalte capitole, protecţia pietonilor şi sisteme de asistenţă, comportamentul a fost bun.

Aşadar, deşi este o maşină mică, Audi A1 a reuşit să ofere un nivel de siguranţă ridicat. Dotarea standard include şase airbaguri, precum şi ESP şi ABS.

Ţinută de drum

Creat pentru a rivaliza cu Mini, Audi A1 avea nevoie de toată priceperea inginerilor din Ingolstadt pentru a beneficia de o ţinută de drum de invidiat. E destul de greu să baţi un etalon, însă poţi să te apropii ameninţător de mult de acesta. Cam asta le-a ieşit celor de la Audi, după ce au configurat o suspensie foarte echilibrată pentru A1.

Se dovedeşte a fi mai confortabilă decât cea a unui Mini, însă păstrează o oarecare doză de rigiditate, resimţită atunci când asfaltul nu mai este atât de bun. În viraje, maşina se implantează bine în asfalt şi pierde rar aderenţa. Mai sunt însă şi situaţii în care puntea faţă are ezitări.

Ruliul a fost bine estompat şi mezinul nu prezintă nesiguranţă. Direcţia nu este atât de precisă ca cea a unui Mini, însă am apreciat uşurinţa cu care volanul se manevrează în locuri de parcare strâmte sau pe străzi înguste.

Vizibilitate

La capitolul vizibilitate, A1 nu pune foarte mari probleme. E drept că luneta nu este dintre cele mai generoase, dar oglinzile laterale, ajustate corespunzător, pot compensa în ceea ce priveşte vizbilitatea posterioară. Primul rând de montanţi nu s-a dovedit a fi nici el incomod în virajele strânse.

Tehnologie

La nivel tehnologic, Audi A1 se achită cu succes de tot ceea ce îşi doreşte omul modern. Inclusiv de internet în maşină. Toţi pasagerii se vor putea conecta la o reţea. Revenind la opţiuni ceva mai banale trebuie să notăm prezenţa scaunelor încăzlite, a luminilor LED pentru blocurile optice faţă şi comenzile de pe volan.

Sistemul multimedia MMI este destul de intuitiv, însă cere o acomodare prealabilă când vine vorba de folosirea navigaţiei. Din fericire, aceasta devine mult mai prietenoasă şi oferă chiar şi afişaj 3D, asemeni celei de la BMW. Clădirile par a fi totuşi reprezentate ceva mai artistic pe ecranele bavarezilor.

Design

Audi A1 rămâne unul dintre cele mai simpatice modele din gama de la Ingolstadt. Faceliftul nu a alterat acest caracter, ba dimpotrivă l-a amplificat. Farurile au devenit mai mari şi au primit LED-uri. Stopurile la fel. Jantele sunt acum mai multe ca oricând. Recunosc că mi-a fost greu să mă hotărăsc doar la un singur model.

În plus, Audi oferă acum o mulţime de culori de caroserie, care dintre care mai vii şi mai nebune. Alături de acestea vin disponibile alte nuanţe pentru acoperiş şi pentru montanţi. În total, potrivit oficialilor, micul Audi A1 poate oferi peste un milion de posibilităţi de personalizare. Fără a socoti ceea ce îţi poate garanta divizia dedicată acestui proces, Audi Exclusiv.

Se pare că nemţii au învăţat perfect lecţia popularităţii de la Fiat 500, şi o aplică cu succes pe un model frumos, atrăgător, poate nu la fel de simbolic precum Mini, dar cu foarte mult vino-încoa`.

Nu ne-a placut

  • Vibrația motorului la repornirea sistemului start-stop
  • Dimensiunea lunetei
Date tehnice - Audi A1 Sportback facelift 1.0 Benzina Turbo (TFSI) 95CP Man5 Basic
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
999
Lungime mm
3973
Putere maxima CP (rpm)
95 (5000)
Latime mm
1746
Cuplu maxim Nm (rpm)
160 (1500)
Inaltime mm
1422
Viteza maxima km/h
186
Greutate kg
1135
Acceleratie 0-100 km/h s
11.1
Ampatament mm
2469
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
270
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Audi A1 Sportback facelift

Ultimele teste

Comentarii (17)

  • gigi_frana
    adevarul e ca merita 4.5 la consum :) a consumat mai mult decat dublu consumului declarat

    focusul testat de voi acum o luna a luat doar 4, in conditiile unui consum mult mai bun...si mai apropiat de cel declarat

    minti si castigi :)
    51 16
  • @gigi_frana: Focusul a fost testat pe drumuri de munte? Daca e sa fim drepti, sa fim pana la capat.
    21 26
  • gigi_frana
    eu zic ca suntem corecti pana la capat...da,Focusul a fost testat pe drum de munte, Rasnov,Paraul Rece,Poaia Brasov :) nu o fi cel mai abrupt si virajat traseu de munte,dar totusi..
    28 10
  • @gigi_frana
    Focus nu face parte din cel mai extraordinar, cel mai fantastic, cel mai perfect grup auto din lume. Nu va spui care, va las sa ghiciti!
    22 12
  • gigi_frana
    @Ion , m-am referit strict la evaluarea subiectiva a consumului,nimic mai mult.
    Focus-ul a fost doar un simplu contraexemplu.
    13 6
  • @gigi_frana: 1.5 L turbo se poate compara cu 1.0 L turbo? care dintre ele crezi ca se descurca mai ok pe drumuri de munte? Compari mere cu pere, la un concurs in de premiat cea mai frumoasa para.
    11 9
  • hazard
    E clar, subiectiv Ford poate o fi peste Audi la consum, la pret de achizitie... In realitate Ford este mult in urma.
    Insa romanul comenteaza consumul de carburant si la o caruta. Ce sa facem atunci!? Pai simplu. Caruta le bate pe toate :)
    8 13
  • gigi_frana
    daca nici in clasa asta nu conteaza consumul,atunci unde? vorbim cumva de RS6?
    16 3
  • Cum naiba consuma asa mult cand cu Opel Astra G din 98 cu motor de 1.6, 105, aspirat natural, obtineam in jur de 8 % in conditii de condus sportiv pe drum de munte cu serpentine serioase.
    6 3
  • Nu vi se pare ca are un consum cam mare pentru atata eficienta inglobata intr-o asa masina si un as motor ?

    "Dincolo de mostrele de inginerie germană, rămân cifrele: 95 de cai putere şi 160 de Nm. Dincolo de cifre rămâne senzaţia pe care o oferă maşina: un comportament anemic până la 3000 de rotaţii, fără pretenţii dinamice, extrem de util în mediul urban, unde timpii se scurg între semafoare. Mai sus de 3000 de rotaţii însă, parcă ai sub picioare alt motor."

    Asa se comporta si un motor pe benzina de la Logan, mai ales alea cu 16v, sub 3000 zici ca-s moarte, dupa prind viata si n-au turbina, si normal ca suna altfel la 5-6000 fata de 1500-3000rpm !
    E ceva logic, mai ales la astea care n-au cuplu mare (sub 200NM).
    16 1
  • Nu ma intelegeti gresit, nu incerc sa spun ca masina aia era foarte buna la consum sau mai stiu eu ce (nici macar nu era a mea). Idea care incerc sa o exprim este ca, daca multe masini din urma cu 15 ani sau chiar mai mult, cu motoare cu mai multi cilindri si capacitate cilindrica mai mare, cu mai multi cai putere, puteau scoate consumuri mai bune, nu vad care ii avantajul in a folosi un motor foarte mic, cu turbo, daca obtine consumuri chiar mai proaste. Pun pariu ca cu motorul 1.6 16v 105 CP de pe Golf IV pus pe aceasta masina, scoteau consum mai bun.
    6 0
  • Motoarele turbo mici sunt sensibile la mediul in care le folosesti, in oras vei avea un consum mai bun decat aspiratele vechi, pe serpentine unde le forjezi sa iti scoata ceva putere sa urci, un consum mai prost, indiferent ca vorbim de Audi, VW, Ford, Opel etc. Mai ales astea de 1 litru, 0.9 litri. Nu au fost facute astea mici pentru drum solicitant.
    13 1
  • De ce nu prezentati totusi un pret estimativ al modelului ,ca n-o fi foc, ca masina se vinde de ceva timp si puteti aproxima pe-aproape valorea reala. Sa ne spuneti cat costa ,,chel'' si cat costa full, pentru a ne pronunta si noi vizavi de cele 4( PATRU!!!!) stele la ,,Pret,, cand stiti sigur ca de fapt, o coteata de 2,5 m ,sau cat are, pleaca de la dublul unul Focus dotat si ajunge pe la 30-35 000 cu ,,de toate''!....4 stele , nu...Despre notarea Consumului nu mai comentez pt. ca e jenant.Pt. voi, Automarket. De la 4,4 la 9,1 e...cale lunga si nu justifica 4,5 stele, never!
    11 4
  • consum normal pentru un motor turbo pe benzina, indiferent de marca, tot pe acolo ar fi fost consumul. inca nu s-a ajuns cu tehnologia la motoarele turbo pe benzina sa consume putin.
    3 1
  • Probabil ca traseul ales pentru acest test a fost preponderent in urcare, pentru a vedea ca motorul poate trage. Si de aia a fost consumul atat de mare. Pentru ca la un mers normal, pe dealuri si prin munti, dupa o urcare urmeaza si o coborare, iar consumul mai mare de la urcare se compenseaza la coborare. De exemplu, cu logan 0.9 TCe am scos 5,1 vara trecuta, pe Transbucegi, dus-intors. Si ca posesor de turbo mic l-as contrazice un pic pe ABC. Mie mai degraba mi se pare ca motorul meu este un pic mai gurmand decat un aspirat ceva mai mare (1.4, 1.6) in oras, dar le da clasa acestora la consumul la drum lung.
    6 0
  • redalert
    Ce haz are să-ţi iei o maşină scumpă care pe urmă să-ţi economisească banii ? E o scumpă până la capăt. Iar nemţii cu perfecţionarea TFÂS-ului lor mă fac să mă întreb dacă nu le-ar trebui şi un pic de tratament sau măcar o pauză.
    3 1
  • La aspect,arata ca orice Audi,fiind producatori premium,au considerat ca toate modele lor trebuie sa fie "lafel de identice" si asa mai castiga si ei 5 lei in plus la profit.Asta este si unul din motivele pentru care nu mi-as lua niciodata un Audi A8,A7 sau A6,pentru ca dau in jur de 100k pe o astfel de masina,si peste doi ani vine "ascultatorul de muzica traditionala romaneasca adica MANELE" cu Haudi A1 din bulgaria si se asaza frumos langa mine la semafor si o sa avem masinile,cum am spus si mai sus "lafel de identice". Asta ofera Haudi,producatorul premium,supraevaluat si descris de multi dintre voi cu insusiri supra-omenesti,adica " EXCLUSIVISM"
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru