de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 25.11.2010
-
-
Trimite pe:
Grupul Volkswagen a intrat serios în segmentul hot-hatch-urilor subcompacte. În acest moment, concernul german oferă trei modele de performanţă în segmentul B. Coincidenţă sau nu, toate sunt echipate cu un motor TSI de 1.4 litri şi 180 CP, cuplat unei transmisii DSG cu şapte trepte. Skoda Fabia RS este unul dintre acele modele şi intră pe un segment de nişă captivant. Atât din punctul de vedere al preţului, cât şi din punctul de vedere al performanţelor oferite.
-
Pret de pornire
19.609 €
-
Pret model testat
19.771 €
-
Taxa auto
149 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Cel mai potent membru al gamei Skoda Fabia reuşeste să compenseze într-un fel existenţa versiunii 1.2 HTP. Fabia RS vine cu un motor TSI de 180 CP şi 250 Nm cuplat unei transmisii DSG cu şapte rapoarte. Surioarele sale de concern au aceeaşi motorizare, dar asta nu le ajută să fie cele mai puternice din segment. Din contră, sunt surclasate de francezii de la Renault şi Citroen, care oferă 200 CP pe Clio RS, respectiv 202 CP pe Citroen DS3 Racing. Tot în grădina nemţească îi găsim pe cei de la Opel, cu versiunea OPC de 192 CP a lui Corsa. Spre deosebire de Corsa şi de Clio RS, motorul lui Fabia RS este campion la cuplu motor şi la turaţia la care este oferit acesta.
Cutia de viteze robotizată cu dublu ambreiaj are şi un mod sport, iar şoferul poate oricând să preia controlul acesteia cu ajutorul padelelor de pe volan. Din păcate, padelele sunt destul de mici, iar grosimea acestora îţi dă un sentiment de fragilitate. Din fericire, nu poţi schimba treptele de viteză mai bine decât computerul care controlează unitatea DSG, deci nu ai nevoie să le foloseşti. Răspunsul la acceleraţie este între bun şi foarte bun, motorul oferindu-şi resursele într-un mod linear până la 4000 rpm, după care urmează o mini-explozie care poate fi temperată cu uşurinţă prin ridicarea piciorului de pe acceleraţie.
La turaţii reduse, modelul se dovedeşte a fi chiar docil, modelul trădându-şi rădăcinile de subcompactă cuminte. La polul opus se află Renault Clio RS, care este la un pas distanţă de a scuipa flăcări pe cele două ţevi de evacuare din dotare. Sunetul motorului se face auzit într-un mod plăcut, excepţie făcând relantiul, când propulsorul este chiar silenţios. Despre transmisie nu sunt multe de spus: aceasta schimbă extrem de repede şi îşi face treaba fără reproş, dar ne manifestăm din nou dezamăgirea pentru lipsa unei metode de demaraj sport. Fiind vorba de un motor supraalimentat, este imposibil să eviţi întârzierea la răspuns a turbocompresorului, chiar şi cu supercharger-ul din dotare, demarajul de pe loc lăsându-se aşteptat chiar şi în treapta S. Odată ce ai început să accelerezi, însă, ţine-te bine! Fabia RS va accelera constant, într-un ritm susţinut, până aproape de viteza maximă. Cei care nu s-au convins încă de abilităţiile transmisiilor DSG vor fi dezamăgiţi, deoarece modelul nu este oferit în compania unei transmisii manuale, cum vin Corsa OPC şi Clio RS.
Consum
Spre deosebire de alte modele sport, Fabia RS se dovedeşte a fi economic. Cel puţin pe hârtie. Modelul sport din Mlada Boleslav are un consum mediu de 6.2 litri la sută, un consum extra-urban de 5.2 litri la sută şi un consum urban de 7.7 litri la sută. Fratele său de la Volkswagen este cel mai economic şi cel mai rapid din această comparaţie, având un consum mediu de 5.9 litri la sută, deşi are acelaşi motor şi aceeaşi transmisie. În contrast, Renault Clio RS are un consum mediu de 8.3 litri la sută, iar Opel Corsa OPC are un consum mediu de 7.9 litri la sută. Avantajul îi aparţine, în mod evident, lui Volkswagen Polo, dar Skoda Fabia RS nu stă deloc rău nici el. Nu am înţeles prea bine de ce Seat Ibiza Cupra are un consum mediu anunţat la 6.4 litri la sută, deşi datele tehnice îl anunţă ca fiind mai uşor decât Fabia RS şi este echipat cu acelaşi motor şi aceeaşi transmisie cu modelul mai sus menţionat de la Skoda.
Consumul urban întregistrat în timpul testului a fost de 10 litri la sută într-un regim temperat de condus. Dacă mărim tempo-ul, consumul urcă la 11.5-12 litri la sută, poate chiar mai mult în situaţii extreme.
La rularea pe autostradă cu o viteză constantă de 120 km/h în treapta a şaptea, modelul prezintă 2.800 rpm pe turometru şi un consum de 7.3 litri la sută. Rularea în mediul extraurban oferă un consum situat între 6.8 şi 7.5 litri la sută, în funcţie de viteza abordată şi de condiţiile de trafic.
Interior
Nu sunt multe de spus despre interiorul lui Fabia RS. Din multe puncte de vedere, acesta este chiar banal. Vobim de interiorul unui Fabia echipat cu strictul necesar pentru a susţine necesităţile unui model de performanţă. Nu avem ceasuri de presiune pentru turbină şi compresorul mecanic, nu putem monitoriza presiunea uleiului, dar avem posibilitatea să urmărim temperatura uleiului. Volanul are un design care bate înspre sportiv, iar schimbătorul de viteze şi pedalele sport din aluminiu completează această tendinţă. Scaunele au un profil foarte bun, care oferă atât un nivel potrivit de susţinere laterală, cât şi un nivel potrivit de confort. Cu toate acestea, avem un set de scaune banale în comparaţie cu Renault Clio RS. Un alt aspect care ne-a "deranjat" la Fabia RS a fost faptul că nu iese nimic în evidenţă la interiorul acestui model. E fad. Sigur, avem siglele VRS, scaunele profilate şi volanul sport, dar accesoriile de acest gen se termină aici. Nu avem o tapiţerie deosebită, nu avem un bord cu inscripţii sportive, centuri într-o culoare stridentă sau un turometru profilat. Într-un fel, Fabia RS este ca un model obişnuit care a luat steroizi şi a uitat să îşi pună muşchii în valoare cu veşminte noi. Unora s-ar putea să le placă aspectul simplu, în timp ce alţii ar putea fi dezamăgiţi. În ceea ce priveşte aspectele practice ale modelului, versiunea RS nu îl face pe Fabia mai puţin util în viaţa de zi cu zi. Portbagajul oferă 315 litri, iar locurile din spate sunt uşor de accesat şi utilizat graţie faptului că Fabia RS are cinci uşi.
Preţ de achiziţie
Skoda Fabia RS porneşte de la 19.609 euro cu TVA inclus. Deşi cehii ne-au obişnuit cu preţuri extrem de atractive, fratele de la Volkswagen reuşeşte la limită să fie mai ieftin, Polo GTI având un preţ de pornire de 19.463 de euro cu TVA inclus. Seat Ibiza Cupra este unul dintre cele mai scumpe modele din comparaţia noastră, având un preţ de 22.393 de euro cu TVA inclus. Renault Clio RS porneşte de la 20.800 de euro cu TVA inclus. Strict de dragul comparaţiei, Citroen DS3 Racing porneşte de la 29.990 de euro cu TVA inclus, modelul având un preţ de pornire cu aproximativ 10.000 de euro mai mare decât al modelului testat în versiunea de bază. Aşadar, Fabia RS nu-i cel mai ieftin din segmentul său, nici cel mai scump, nici cel mai economic şi nici cel mai rapid. Cu toate acestea, este o ofertă interesantă.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat încă Skoda Fabia, dar până la proba contrarie nu îi putem acorda punctajul maxim la acest capitol. Rezultatele EuroNCAP ne arată că Fabia a obţinut patru stele la testele din 2000 şi tot patru stele la testele din 2007, în versiunea ante-facelift. Modelul din Mlada Boleslav vine cu ESP în standard, ABS, şase airbag-uri şi cu un sistem de frânare performant.
Punctajul modelului va fi actualizat după ce acesta va trece prin testele EuroNCAP.
Ţinută de drum
Skoda Fabia RS ne întâmpină cu o direcţie destul de precisă şi fermă, o suspensie sport la limita dintre confort şi rigiditate extremă şi cu o ţinută de drum rezonabilă. Spunem rezonabilă deoarece modelul se comportă bine pe şosea, prezintă stabilitate foarte bună la viteze mari, dar nu excelează în ceea ce priveşte sentimentul de aderenţă absolută. Condiţiile meteo la momentul testului nu ne-au ajutat foarte mult, neavând ocazia să încercăm Fabia pe asfalt uscat la potenţialul maxim. În schimb, comportamentul pe asfalt umed şi ud s-a dovedit a fi bun, situând Fabia RS între primii din segmentul său. Desigur, este dificil să faci un hot-hatch de segment mic cu ţinută de drum slabă pentru că reţeta este simplă, iar cei de la Skoda au aplicat-o fără greş. Stabil, relativ precis, comportament subvirator în situaţiile extreme – aşa cum era de aşteptat, totul asezonat cu o doză de torque steer la acceleraţiile puternice. Sistemul de frânare îşi face treaba fără să se plângă, modelul prezentând capacităţi bune în acest sens. ESP-ul intră târziu, dar te ajută să păstrezi aderenţa alături de sistemul de control al tracţiunii în situaţiile cu asfalt neprietenos cu şoferii.
Vizibilitate
Skoda a reuşit să nu piardă niciun punct la acest capitol, modelul fiind foarte prietenos cu şoferul în trafic în ceea ce priveşte vizibilitatea. Oglinzi mari, faruri adaptive (oferite opţional contra sumei de 228 euro), geamuri destul de mari şi o lunetă generoasă. N-ai cum să greşeşti.
Tehnologie
Exemplarul testat beneficiază de faruri adaptive, climatizare automată, cruise control, comenzi pe volan geamuri electrice pentru toate cele patru uşi. Artificiile tehnologice se termină însă aici. Din păcate. Nici măcar farurile adaptive nu mai sunt un element atât de impresionant în această clasă, cei de la Opel introducând recent această facilitate pe Corsa în versiunile de echipare superioare. Pe de o parte, cei de la Skoda au o scuză – preţul de achiziţie. Din moment ce au integrat tehnologiile DSG şi TSI, inginerii Volkswagen şi Skoda au decis că este suficient pentru preţul de achiziţie respectiv, făcând celelalte dotări tehnologice echipamente opţionale. Dacă privim din alt punct de vedere acest lucru, putem concluziona că modelul îşi păstrează masa redusă şi preţul cât mai aproapiat de cel de pornire prin integrarea dotărilor de bun simţ, restul fiind în plus la un model de performanţă pur-sânge. Spre deosebire de fraţii de concern de la Porsche, nu te costă mai mult să ai o maşină mai uşoară la plecarea din fabrică.
Design
Trecând peste nuanţa foarte interesantă de verde, care aminteşte mai degrabă de un model britanic decât de o creaţie cehă, observăm un set de jante din aliaj de 17 inch vopsite în alb, alături de un plafon vopsit în aceeaşi nuanţă. Dacă nu ar fi existat culoarea exterioară şi jantele de dimensiuni mari, vopsite în alb, distanţă modelul nu s-ar fi distins în niciun fel de la distanţă de o Fabia obişnuită. Modificările operate la nivelul caroseriei sunt minime şi constau în restilizarea grilei faţă, schimbarea grilei inferioare şi a proiectoarelor şi integrarea unui difuzor de aer în spoilerul spate. Fără aceste elemente, Fabia RS ar putea fi confundată cu un exemplar obişnuit, cel puţin la prima vedere. Din nou, vorbim de o chestie de gust. În timp ce unii preferă modelele ţipătoare, care ies in evidenţă de la distanţă, alţii s-ar putea să fie atraşi de un model aparent banal, care ascunde multe.
Ne-a placut
- Motor potent şi economic
- Transmisie performantă
- Direcţie precisă
- Echilibru potrivit între confort şi sportivitate
- Preţ competitiv
Nu ne-a placut
- Performanţe bune, dar nu excepţionale
- Interior prea "cuminte"
- Niciun element sportiv la interior
- Lipsa unei transmisii manuale
Date tehnice - Skoda Fabia (2010-2014) 1.4 TSI 180CP RS DSG |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1390 |
Lungime mm
4029 |
Putere maxima CP (rpm)
180 (6200) |
Latime mm
1642 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
250 (2000) |
Inaltime mm
1492 |
Viteza maxima km/h
224 |
Greutate kg
1318 |
Acceleratie 0-100 km/h s
7.3 |
Ampatament mm
2464 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
45 |
Cutie viteze
A |
Volum portbagaj litri
300 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Skoda Fabia (2010-2014)
polo GTI este mai ieftin.....si mai frumos si mai bun......
renault clio RS este umpic mai scump(1000euro)insa vine cu 200hp si cutie manuala.....si nu putem compara renault si skoda la sportivitate.....renault castiga oricum....
In mare parte iti dau dreptate.
Referitor la launch mode. Incearca sa duci motorul pe la 4000 ture cu piciorul pe frana, DSG-ul pe S si apoi da drumul. Daca nu vrei sa ai fum la roti o sa o ti un pic din acceleratie.
Consumul a fost de 6.4% din Berceni pana la Ploiesti si apoi pana pe la 10km de Cheia si apoi trecut pe S si mers la maximul meu. Consumul la Brasov 9.3 (nu pot spune viteaza maxima).
La intoarcere pe Dn1 am mers numai pe cruise control cu +8 la viteza maxima, foarte rar forjata (la depasiri) fara aer conditionat. Rezultat 7.2%.
Interiorul m-a enervat prin faptul ca frana de mana era pusa total aiuristic cu cotiera din dotare, priza pentru GPS/camera video era foarte departe de parbriz noroc ca aveam un cablu lung.
Lumina oferita de becuri era chioara rau de tot si mai nasol nici nu ai in optionale sa pui bixenon (aici e marea diferenta intre cupra gti si vrs. La Ibiza Cupra poti pune xenon dar nu navigatie, la VRS poti pune navigatie dar nu xenon si la Polo GTI poti pune ambele de aici e pretul mic la gti).
Mie personal mi-a placut ansamblul cutie motor. Isi face treaba foarte bine si pacat ca nu e pusa si pe alta versiune/caroserie.
Eu am avut noroc pentru ca erau 20 de grade pe Cheia si am putut merge mult mai tare dar aici sunt destul de dezamagit de pneurile continental sport contact 2 care mi-au lasat o impresie foarte proasta. Nu cred ca e vina masinii ci a gumelor.
Per total la mine ar fi fost nota 4
Si intr-adevar , nu lasa impresia ca are 180 cai sub capota .
@mclaren ... gumele sunt excelente , de vina este suspensia proasta de-a dreptul , pentru masina asta si puterea ei , suspensie sub asteptari exact ca la vechia fabiaRS . Asta e impresia care mi-a creat-o si mie , si intr-adevar la interior nimic special in afara de sigla rs pe volan .
Discretia de care da dovada si lipsa unui pedigree nu sunt chiar elemente pe care cumparatorii de sportive de buzunar sa le treaca cu vederea.
Testul in sine este insa foarte slab, idei prea putin coerente, inconsistente logice cat cuprinde si Sebastian, poti sa ne explici relevanta titlului?
Suspensie spate : roti semi-independente cu ax suplu in forma de H, legate prin doua brate longitudinale cu un element transversal "
Ai idee ce inseamna suspensie cu roti semi-independente pe spate ??
Daca te-ai mai urca si in masini , deci in MASINI nu Renaulturi ai invata ce inseamna punte spate multilink in comparatie cu semiindependenta , dar tre sa aiba si ei clientii lor .
Poate ca nu fac astia de la renault masini de serie asa grozave, insa Clio RS si Megane RS sunt REGI!
se poate spune ca...
afara-i vopsit gardul, inauntru... mediocritate in stil skoda
Interesanta formula de calcul , numai ca nu are legatura cu fizica de pe Terra.
as alege traditia renault in domeniu oricand, sau polo GTI care arata mult mai bine
la naiba, as lua un mini mai slabutz si tot ar fi mai tare
Bineinteles si cei de la Renault au venit cu multe finisari la acest model acare arata absolut superb:)_fata dec el anteror;)dar sa nu exageram ...nu putem compara cu cele nemtesti;) VW s-au Skoda Seat:)