Luni, 19.12.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
Lancia nu face maşini pentru oricine, ci pentru un public select, care le poate înţelege şi aprecia la întreaga valoare. Ypsilon nu face excepţie, fiind destinată unei nişe, cea a modelelor premium de clasă mică. Noua generaţie arată ca o versiune "la scară" a lui Delta, în timp ce interiorul păstrează trăsăturile clasice ale vechiului Ypsilon. Exemplarul testat este echipat cu motorul TwinAir Turbo de 0.9 litri, inovator şi potrivit pentru gama Fiat, dar neşlefuit pentru ceea ce ne-a fi dorit de la un model cu ambiţii premium.
Lancia Ypsilon (2011-prezent)
0.9 85CP Twinair Gold S/S
- Pret de pornire 12.160 €
- Pret model testat 18.035 €
- Taxa auto 40 €
Motor / Transmisie
Propulsorul TwinAir Turbo de 0.9 litri este "vedeta" gamei Ypsilon, fiind oferit doar pe versiunile superioare de echipare - Gold şi Platinum. Unitatea care a primit în acest an titlul International Engine of the Year are un sunet specific şi tinde să vibreze în mod neplăcut în anumite momente, deranjând urechile unor şoferi care ar putea crede că este defectă. Situaţia se schimbă când apăsăm pedala de acceleraţie, deşi valoarea cailor putere nu este mai mare decât a rivalilor din segment.
Motorul se mişcă impresionant odată ce trece de 3.000 rpm, iar distracţia continuă până la 6.000 rpm, când limitatorul de turaţie ne aminteşte că nu există egalitate între motoarele cu doi cilindri şi motoarele de motocicletă. Cutia de viteze este etajată bine, având în vedere că nu am simţit că ne trebuie a şasea treaptă. În raport un un propulsor convenţional, cu patru cilindri în linie şi configuraţie aspirată, unitatea TwinAir se comportă bine, având mulţi Nm în faţă la capitolul "cuplu maxim", ca să nu mai vorbim de valoarea la care îi oferă - 145 Nm la 1.900 rpm.
Consum
Lancia Ypsilon TwinAir are un consum mixt declarat la 4.2 litri la sută. Rivalii par nişte gurmanzi pe lângă acest model, toţi având un consum mediu de peste 5.0 litri la sută. Poate că introducerea motorului TwinAir Turbo nu a fost în van! Celelalte modele din segment sunt echipate cu motoare cu trei sau cu patru cilindri în linie, în timp ce Ypsilon-ul testat de noi are doar doi cilindri şi beneficiază de supraalimentare.
În mediul urban, consumul este redus şi cu ajutorul unui sistem Start/Stop, deşi mărturisim că tehnologia folosită de acest model este destul de frustrantă. Sistemul reacţionează lent, fiind un decalaj perceptibil între momentul apăsării pedalei de ambreiaj şi momentul în care motorul porneşte. Orice ezitare duce la oprirea motorului, deci şoferul se trezeşte că trebuie să stea cu pedala apăsată până la fund până când porneşte motorul, element frustrant în traficul din Bucureşti.
În ceea ce priveşte consumul de carburant, am înregistrat o valoare de 7.0 litri la sută în oraş, în condiţiile în care sistemul de climatizare automată şi Start/Stop-ul erau activate. Menţionăm că am aplicat şi un stil economic de condus. Dacă rulăm într-un stil mai sportiv, consumul urcă aproape de 9.0 litri la sută în mediul urban. Dezavantajul maşinii de test? Avea puţini kilometri la bord, deci consumul a fost oarecum proporţional.
Pe autostradă, modelul se descurcă suprinzător de bine, afişând un consum de 6.9 litri la sută la rularea cu o viteză de 120 km/h. Turaţiile nu urcă pe atât de mult pe cât vă imaginaţi, acul turometrului afişând doar 3.200 rpm în treapta a cincea la această viteză. În regim extraurban, consumul de carburant este situat între 4.3 şi 5.0 litri la sută, în funcţie de stilul de condus abordat.
Performanţe
Ce performanţe poţi să-i ceri unui motor de 875 centimetri cubi? Ce înseamnă rapid în clasa mică şi cât de rapid este Ypsilon? Modelul italian are nevoie de 11.9 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, iar viteza maximă este de 176 km/h. Valori mai mult decât rezonabile pentru nivelul de putere în care este încadrat.
În comparaţie cu un Volkswagen Polo 1.4 MPI, modelul se dovedeşte a fi mai rapid, în timp ce Fabia 1.2 TSI şi Ibiza 1.4 MPI sunt cu 0.1 secunde mai sprintene de la 0 la 100 km/h. La capitolul viteză maximă, situaţia diferă cu câţiva kilometri pe oră, insignifiant pentru un model de oraş care nu va circula prea curând cu o asemenea viteză - ilegală, de altfel, pe drumurile publice din România.
Deşi modelul "trage" destul de bine, poate că noua tehnologie TwinAir ar fi fost acceptată mai uşor de public dacă ar fi oferit performanţe spectaculoase, respectiv un comportament mai plăcut sub 3.000 rpm şi posibilitatea atingerii unei turaţii de peste 6.000 rpm.
Interior
Încă de când ne-am urcat la bord, am simţit că habitaclul îi este destinat unei prezenţe feminine. Nu ne-am putut explica altfel scaunele faţă profilate pentru un corp mult mai îngust. Scaune destul de moi, de altfel. Culorile închise folosite la bord conferă o atmosferă sobră, dar italienii se mândresc cu numeroase posibilităţi de personalizare, deci aveţi o şansă să schimbaţi situaţia. Contracost, desigur. Materialele utilizate sunt destul de bune, deşi am fi vrut să nu găsim atât de multe piese din banca de organe a Grupului Fiat, dar există mici scăpări în unele zone. Pentru o subcompactă de volum, interiorul acesta ar fi avut punctaj aproape de maxim - fiind penalizat doar de portbagaj.
Deşi este destinat unei domnişoare, habitaclul este destul de spaţios, fiind suficient loc pentru cinci adulţi de sex masculin. Abordarea locurilor din spate trebuie să fie însă însoţită de atenţie, altfel riscaţi să vă alegeţi cu un cucui cu amprenta montantului C. Portbagajul oferă 245 de litri, valoare redusă în raport cu rivalii, dar suficientă pentru necesităţile de zi cu zi şi o mică escapadă de weekend pentru două persoane.
Lancia are ambiţii premium, ceea ce ne face să fim mai drastici la notare, având în vedere micile imperfecţiuni ale habitaclului. Totodată, montarea ceasurilor de bord analogice pe centrul bordului nu este cea mai plăcută opţiune, acest lucru fiind obositor după mai multe ore la volan.
Preţ de achiziţie
Vă permiteţi un Volkswagen Polo 1.4 MPI M5 Highline (nivelul de echipare de top de la VW), dar vreţi ceva diferit? Bun. Înseamnă că vă permiteţi şi un Lancia Ypsilon TwinAir Gold (14.860 euro cu TVA inclus). Preţul de pornire al lui Ypsilon este de 12.160 euro cu TVA inclus, dar vorbim de motorizarea otto de 1.2 litri şi de lipsa unui sistem de aer condiţionat în standard. Nivelul de echipare de mijloc, Gold, include motorul TwinAir Turbo, aer condiţionat şi multe altele. Rămâne la alegerea clienţilor dacă vor să încerce noua tehnologie sau să-şi configureze un Ypsilon Silver cu echipamentele nivelului superior de echipare.
Dacă tot vorbim de configurare, să discutăm despre exemplarul din imagini. Avem geamuri posterioare acţionate electric, 268 euro cu TVA, oglinzi electrice cu carcasă în culoarea caroseriei 97 euro, climatizare automată - 1.135 euro cu TVA inclus, vopsea bicoloră - 1.135 euro cu TVA, Magic Parking (asistenţă la parcarea laterală) - 475 euro, Senzori de parcare - 231 de euro. Preţul echipamentelor din dotarea acestui model urcă valoarea facturii la peste 18.000 de euro. Desigur, Ypsilon nu este destinată pragmaticilor, ci celor care se bucură de viaţă într-un fel aparte.
De dragul comparaţiei, segmentul mic mai are încă două "vedete" cu ambiţii premium, dar cu doar trei uşi: Citroen DS3 şi Audi A1. Modelul german pleacă de la 17.211 euro cu TVA inclus în versiunea 1.2 TFSI 85 CP Atraction, iar DS3 pleacă de la 15.600 de euro cu TVA inclus pentru versiunea 1.4 VTI 95 CP Chic. A1 va primi un frate cu cinci uşi în 2012, dar preţul său va trece de bariera de 17.000 de euro fără probleme.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat încă Lancia Ypsilon. În standard, modelul este echipat cu ABS+EBD, ESP+ASR şi Hill Holder, airbag şofer şi pasager (cu posibilitate dezactivare), windowbag-uri, centuri de siguranţă faţă cu pretensionare şi limitator de sarcină şi sistem isofix pentru bancheta posterioară.
Nivelul de echipare Gold include şi airbag-uri laterale faţă. Având în vedere clasificarea modelului în acest segment şi ambiţiile italienilor, ne aşteptăm ca acest model să obţină cinci stele EuroNCAP în momentul în care va fi testat.
Ţinută de drum
Fiind vorba de un model de oraş care nu are ambiţii dinamice, Ypsilon nu prezintă nicio surpriză în materie de ţinută de drum. Modelul are o suspensie faţă de tip MacPherson, în timp ce puntea spate este semirigidă. Ypsilon prezintă o suspensie relativ fermă, care ar putea să te facă să te gândeşti la un stil de condus sportiv. Din păcate, suspensia spate cu punte semi-rigidă îţi calmează aceste ambiţii, respectiva configuraţie nefiind cel mai bun prieten al sportivităţii.
Direcţia are două moduri de funcţionare, unul dintre ele fiind cunoscutul City. În timp ce modul City este perfect pentru "strecuratul" în trafic şi parcare, modul normal prezintă un nivel corect de feedback, fără să obosească prea tare mâinile şoferului. Micile imperfecţiuni ale drumului sunt absorbite aproape fără zgomot, iar stabilitatea la viteze mari este bună pentru un model din acest segment.
Vizibilitate
Lancia Ypsilon are un set de oglinzi laterale de dimensiuni generoase, iar oglinda centrală acoperă în întregime luneta. În timp ce montanţii A şi B nu impun probleme mari de vizibilitate, montanţii C nu se bucură de aceeaşi reputaţie.
Singurele probleme apar la ieşirea dintr-o parcare în spic, când şoferul trebuie să fie ceva mai atent la traficul din spatele său. În cazul parcării în faţa unei borduri, vă recomandăm să înaintaţi cu atenţie, deoarece forma barei de protecţie faţă este predispusă la lovituri costisitoare, garda la sol fiind redusă, iar plăcuţa de înmatriculare este montată într-o poziţie în care orice obstacol o poate agăţa.
Tehnologie
În standard, Ypsilon se bucură de Start/Stop, servodirecţie Dual Drive, computer de bord, pregătire montare radio (şase difuzoare plus antenă) şi geamuri electrice faţă. Nu am reuşit să găsim o explicaţie pentru lipsa unui sistem de aer condiţionat sau a radioului în nivelul de echipare standard al unui model premium, chit că acesta aparţine segmentului mic. Nivelul de echipare Gold aduce în plus, airbag-uri laterale faţă, aer condiţionat, oglinzi exterioare reglabile electric cu dezaburire şi carcasă în culoarea caroseriei, radio CD+MP3, sistem Blue&Me cu port USB şi intrare auxiliară şi comenzi pe volan.
Design
Ypsilon atrage priviri. Nu poţi să nu observi acest lucru când eşti la volan. De fapt, Ypsilon atrage ochii trecătorilor chiar şi când staţionează în parcare. Cel mai probabil, faptul că maşina este vopsită în două culori reprezintă principalul element de atracţie, după care vin, pe picior de egalitate, partea frontală şi linia geamurilor. Ne-a plăcut şi aspectul stopurilor, care formează un Y înclinat pe aripa spate.
Din păcate, exclusivitatea costă. Vopseaua în două culori (cum este cea a modelului din imagini) costă 1.135 de euro cu TVA inclus. Vopseaua tristrato (nu este prezentă pe acest model) costă 949 de euro cu TVA inclus, iar vopseaua pastel extra-serie (nu este cazul modelului din imagini) costă 298 de euro.
Ne-a placut
- Aspect inedit
- Consum mixt şi taxe reduse (40 de euro taxa de mediu)
- Posibilităţi personalizare
- Comportament motor după 3000 rpm
Nu ne-a placut
- Vibraţii motor şi sunet la ralanti
- Comportamentul sistemului start-stop
- Interior prea sobru în raport cu exteriorul
- Portbagaj mic în raport cu rivalii
Date tehnice - Lancia Ypsilon (2011-prezent) 0.9 85CP Twinair Gold S/S | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Lancia
-
Noua Lancia Ypsilon poate fi comandată acum și alături de o motorizare mild-hybrid. În Italia, prețul acestei versiuni pornește de la 28.000 de euro. (Miercuri, 20 Martie)
-
Lancia a publicat o serie de imagini și un video cu noua Ypsilon în versiune electrică. În acest prime imagini avem de-a face, de fapt, cu o ediție specială, denumită Cassina, care va fi replicată în 1.906 exemplare. (Vineri, 02 Februarie)
-
Noua generație Lancia Ypsilon a fost surprinsă pe străzile din Italia, fără niciun pic de camuflaj. Modelul italian va debuta în luna februarie și va fi disponibil și în versiuni pur electrice. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Au apărut primele imagini "scăpate" pe internet cu viitoarea Lancia Ypsilon. Modelul italian ar urma să debuteze în luna februarie 2024. (Miercuri, 27 Decembrie 2023)
-
Italienii de la Lancia au publicat prima imagine teaser cu habitaclul noului Ypsilon. Acesta este așteptat să debuteze în februarie 2024. (Vineri, 22 Decembrie 2023)
Masina asta este pentru cei care O VOR si nu ii intereseaza de nici o alta masina.
- interiorul trebuie sa vina cu ceva mai mult pentru ce vrea Lancia;
- farurile sunt jenante, sa ceri 18k euro si sa nu oferi xenoane, doar un amarat de bec si nici ala cu lupa, come on!!!
- motorul: cei de la Fiat au scos un motor interesant, il folosesc peste tot, dar daca se vrea premium (aici, pe Lancia) trebuie rafinat;
- ceva ornamente pe interiorul portierelor punem?
- tot premium este si diferenta de aliniere dintre finitiiile usilor in poza 11?
Parerea mea.
Mi se pare ridicol de mare pretul.De fapt masinile noi in general au preturi mari.
La 18.000 de euro imi cumpar un seria 5 din 2007 cu un diesel de 3000 cm cubi si zbor pe sosele patriei.
multi care au avut masini cu motoare f mari vor sa scape de ele k ii omoara la intretinere consum etc..si care nu au avut si nici un iq sa gandeasca ce inseamna isi doresc!! dar stii cum e fiecare masina are prostul ei!!
iar despre Lancia..ce sa pot sa zic cam scumpa..insa e poezie pe roti!!!
masina arata, parerea mea, f urat. plasticele din interior sunt f ieftine, exteriorul nu are nici un fel de design atragator.
@je: adevarul este ca trebuie sa fi **** sa dai 18.000de euro pe o asa masina. Mai bine prefer un Kia model nou, care este mai ieftin si mult mai bun. Dar gandeste-te ca in 18.000euro iti poti alege multe variante, nu numai X5.
pur si simplu au pus niste faruri.
overall arata ca un delta inghesuit. pacat, caci in trecut lancia Y a fost mereu putin ciudata, si funky.
faza cu dotarile lipsa la un produc cica premium e snobismul din oameni. nu il va cumpara nimeni pe ala ci doar sa se laude ie ca pretul de pornire este X euro. la fel ca si loganul de 5000 euro care de fapt nu a exista niciodata si prima echipare nu prea se comercializa
la asta din niste poze toti "simt" ca plasticele sunt ieftine, schimbatorul e ieftin, ca motorul e nu stiu cum.....
ce natie de tot ......a ajuns si romanul asta! incep sa ma scarbeasca locuitorii din tara asta din ce in ce mai mult pe zi ce trece!
nu va place un o cumparati! cum scria cineva mai sus "cine vrea Lancia are gusturi si rafinament " e clar ca aceasta masina nu a fost facuta pt ROMANIA
Consumul extraurban pe care cei de la Automarket l-au inregistrat este total irelevant,in primul rand acesta se masoara la viteza de croaziera a masinii(care de obicei corespunde unei turatii a motorului intre 1500-2000 rpm si o viteza in jurul a 100 Km/h,cu exceptia masinilor supersport sau cu motoare foarte performante gen BMW M,AMG,Ferrari,etc etc),iar viteza la care sa inregistrat consumul de 6,9 din test a fost de 120 Km/h la o turatie de 3200 rpm,probabil ca viteza de croaziera a masinii in care se inregistreaza consumul de 3,8% declarat de catre constructor este undeva pe la 80 Km/h.
nu-si merita banii parerea mea
Fiecare cu gusturile lui:)
Respect