Drivetest BMW Seria 1 (2012-2015)
1.6 116D EfficientDynamics EditionJoi, 30.05.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
BMW M3 are şase cilindri în linie şi 420 de cai şi te duce în 4.8 secunde la 0 la 100 km/h rupând din asfalt cu roţile din spate. Pentru M5 trebuie să urcăm puţin până la 560 de cai putere şi apoi trebuie să coborâm puţin până la 4.3 secunde pentru 0-100 km/h. Sunt două dintre exponatele de muzeu ale constructorului bavarez, două opere de artă care au redefinit sportivitatea auto de şosea şi au dus-o la un nivel neîntâlnit. Sunt reperele în segmentele lor. De fapt, BMW este o marcă atât de bine înfiptă în tabloul ăsta sport încât şi-a dotat aproape toate modelele din gamă cu sistemul Driving Experience Control, prin care poţi comuta instantaneu între modul Comfort şi modul Sport, descoperind două laturi dihotomice şi totuşi complementare ale aceleiaşi maşini. La naiba, până şi Seria 7, etalonul confortului în gama bavarezilor, îşi schimbă complet comportamentul atunci când ai nevoie, transformându-se dintr-un hamac într-un pantof sport de atletism.
BMW a reuşit în viaţă pentru că a reuşit să îmbine excelent două lumi diferite: cea a maşinilor care pot fi utilizate în viaţa de zi cu zi şi cea nebună a motoarelor cu şase cilindri în linie şi cu propulsie. În aceste condiţii, o apariţie precum este cea a lui 116d EfficientDynamics Edition pare căzută de pe altă planetă. E din alt film, complet paralel cu ceea ce te-a obişnuit BMW până acum. Construit cu scopul clar de a consuma cât mai puţin posibil şi făcând toate compromisurile şi concesiile necesare pentru a ajunge la rezultatul propus, modelul reprezintă pe de o parte un exemplu de eficienţă, pe de altă parte un exemplu al faptului că inginerii BMW care s-au ocupat de dezvoltarea acestei maşini au tras paiul scurt. Ţi-i şi imaginezi anunţaţi că trebuie să-şi schimbe complet optica şi să dezvolte un motor care să scoată cât mai puţin. Cât mai eficient se poate.
"Warum, mein Bruder? Warum ich?"
BMW Seria 1 (2012-2015)
1.6 116D EfficientDynamics Edition
- Pret de pornire 26.040 €
- Pret model testat 32.724 €
- Taxa auto 50 €
Motor / Transmisie
Fii atent. Fii foarte atent. Dacă mergi într-un showroom BMW şi pui ochii pe un catalog al motorizărilor disponibile pe Seria 1, va trebui să înveţi să faci diferenţa între 116d şi 116d EfficientDynamics Edition. Sau 116d ED, aşa cum este el alintat de toată lumea. Ai putea crede că e vorba de două modele cu acelaşi motor, dar cu câteva tweak-uri electronice care-i oferă un minus de putere şi de consum. Mai ales că au acelaşi preţ.
Nu. Nici pe departe.
Sub capota lui 116d se află un motor de 2.0 litri, în timp ce 116d ED este dotat cu un motor de 1.6 litri. Aceeaşi putere, acelaşi cuplu, dar câteva schimbări în lista cifrelor tehnice. Mai ales la capitolul consum, acolo unde 116d ED afişează 3.8 litri/100 km în locul celor 4.3 litri/100 km ai lui 116d şi atât.
Acum, că am rezolvat problema onomasticii aproape identice, ne ocupăm de motor. Vă spuneam că vorbim de o maşină construită cu un singur scop: acela de a consuma puţin. Altfel spus, impresia pe care ţi-o va lăsa va fi direct proporţională cu aşteptările şi, deci, cu cunoştinţele pe care le ai despre gama BMW. Paradoxul este că motorul poate multe. La 116 cai şi mai ales la 260 Nm disponibili încă de la 1750 rpm, simţi că maşina nu te trădează atunci când ai nevoie de zvâc. Totul până la cutie. E o manuală cu şase trepte lungi ca zilele de vară din Scandinavia. Ne-am fi putut obişnui cu asta dacă timoneria nu ar fi fost mai complicat de înţeles şi mai decât un puzzle şi mai ales dacă levierul n-ar fi tremurat ca lovit de boli acute în orice treaptă. Agaţă şi se mişcă ciudat, astfel că singurele gânduri care-ţi trec prin minte sunt legate de posibilitatea existenţei unei automate sănătoase care să te scoată din letargie.
Salvarea ta se numeşte butonul Sport. După ce funcţionezi pe o maşină care pare submotorizată - deşi nu e - apeşi butonul Sport, echivalentul unei găleţi cu apă rece care te "îmbracă" într-o zi de vară. Te trezeşte din amorţeală, treptele se scurtează, pedala de acceleraţie anterior flască pare erectă. Bineînţeles, cu un preţ: adio, consum!
Consum
Conform datelor tehnice oferite de BMW, 116d EfficentDynamics reuşeşte să scoată un consum excepţional: 3.8 litri/100 km în regim mediu mixt, cu 3.4 litri/100 km în afara oraşului şi 4.4 în oraş. Vorbim de cifre fantastice, care par desprinse dintr-un tablou hibrid. Partea bună este că, la nevoie, poţi să atingi consumul ăsta fără probleme. De exemplu, o plimbare pe şosea cu o viteză constantă de 85 de kilometri pe oră şi cu toţi consumatorii ucişi îţi indică 3.1 litri/100 km, deci cu 0.3 litri mai puţin decât ce avem în fişa tehnică. Cum nimeni nu va putea însă funcţiona într-un astfel de regim de rulare decât dacă s-a născut în Ardeal şi e scos din părinţi scoţieni, veştile sunt altele. La mers normal prin oraş cu modul Eco Pro activat, versiunea testată te lasă după câteva zile cu 6.5 litri/100 km pe bord. Dacă în schimb vrei să simţi cei 115 cai şi să ai o transmisie mai sănătoasă, apeşi butonul Sport, iar consumul urcă - hăt! - către 9 litri/100 km.
Într-o comparaţie cu celelalte modele din segment cu motoare de acelaşi calibru, 116d Efficient Dynamics este excelent, dar nu cel mai bun. Modelul german este depăşit de Volvo V40 D2 (medie de 3.6 litri), dar trece fără probleme de toţi ceilalţi pretendenţi la titlul de cea mai eficientă compactă premium de peste 100 de cai putere. În ordinea crescătoare a consumurilor, aceştia sunt Mercedes-Benz A 180CDI BlueEfficiency (3.8 litri/100 km dintr-un motor de 1.5 litri şi 109 CP de provenienţă Renault), Audi A3 Sportback 1.6 TDI (4.2 litri), Alfa Romeo Giulietta 1.6 Mjet (4.4 litri) şi, cu voia dumneavoastră, Citroen DS4 1.6 e-HDI (4.5 litri/100 km).
Performanţe
Ţineţi minte când descriam marca BMW ca pe una axată pe sportivitate? Ei bine, oricât de mult ar dori ea în cazul versiunii "verzi" a lui Seria 1 ca aşchia să sară departe de trunchi, există probabil o genă mutantă undeva în ADN-ul fiecărei maşini ieşite pe porţile fabricilor deţinute de bavarezi. Asta pentru că te uiţi pe fişa tehnică şi constaţi că 116d ED este pur şi simplu cea mai rapidă maşină din zona 100-120 de cai diesel pe segmentul compactelor premium. E adevărat, vorbim de 10.5 secunde pentru 0-100 km/h, timp la care se ajunge doar cu butonul Sport cuplat. Totuşi, niciunul dintre ceilalţi concurenţi direcţi nu miroase zona de sub 11 secunde. Cei mai apropiaţi sunt Giulietta, A-Klasse şi DS4 (cu 11.3 secunde), în timp ce şirul este încheiat de V40, care are nevoie de 11.9 secunde pentru a ajunge la 100 km/h cu start de pe loc.
BMW bate tot şi la capitolul viteză maximă, cu 195 km/h. Vă spuneam adineauri că, dacă reuşeşti să treci peste transmisie, motorul are potenţial.
Interior
Interiorul lui Seria 1 (era să spun "al noului Seria 1", dar tocmai m-am prins că modelul german a fost lansat acum nu mai puţin de un şi jumătate) reprezintă o un remake mai simplist al celui pe care îl regăsim pe Seria 3. Care, la rândul său, este o versiune mai umană a celui de pe Seria 5. Şi tot aşa până la Seria 7, trecând prin SUV-urile mărcii. Altfel spus, cel mai mic model BMW păstrează atmosfera care te întâmpină în orice BMW al gamei actuale, lucrurile care se schimbă fiind - evident - dimensiunile. Şi materialele.
Spaţiul, eterna problemă a vechii generaţii Seria 1, tinde să se ridice la un nivel acceptabil de această dată. Pe palierul calităţii percepute, pachetul Sport adaugă o tuşă de culoare în habitaclu, volanul multifuncţional, scaunele şi zonele acoperite cu piele fiind acompaniate de cusături roşii contrastante şi potrivite. Un minus însă pentru materialele folosite pe planşa de bord, pentru că de la un astfel de model te aştepţi la un plastic de calitate superioară, nu de unul care-ţi aminteşte de vechea tastatură de la calculatorul de birou. A fost însă o plăcere să accesăm funcţiile lui Seria 1 cu ajutorul butonului iDrive, întreaga planşă de bord fiind inteligent contractată într-o zonă uşor accesabilă de pe consola centrală.
În portbagajul lui Seria 1 pot acum să fie vărsate 30 de baxuri cu sticle de apă de doi litri, ceea ce ar putea să-ţi salveze viaţa dacă vreodată vei greşi drumul şi te vei pierde prin deşert, de exemplu. Consumul e mic şi rezervorul te ţine, apă ai, totul e să găseşti berberii care să te scoată din drumul cămilelor.
Preţ de achiziţie
Versiunea testată de noi pleacă de la 26.040 de euro cu taxe incluse. Cu pachetul estetic Sport adiţional, preţul urcă undeva în jurul sumei de 28.000 de euro. Oricum, cu sau fără pachete, Seria 1 în versiunea 116d EfficientDynamics este cea mai scumpă alternativă pe care o ai în segment, modelul BMW câştigând la fotografie cursa inversă pentru preţul de achiziţie în lupta cu noul Mercedes-Benz A-Klasse (25.978 de euro).
Cea mai ieftină variantă diesel de 100-120 de cai putere din segmentul compactelor premium se află în showroom-urile Alfa Romeo (Giulietta 1.6 Mjet 105 CP pleacă de la 22.300 de euro), în timp ce restul modelelor de puteri echivalente plutesc undeva între 22.500 şi 25.500 de euro.
Maşina testată de Automarket beneficia, pe lângă pachetul estetic Sport, şi de o serie de alte elemente care i-au ridicat preţul până la 32.724 de euro. Cam piperat, chiar dacă pachetul Advantage Plus (senzori de parcare, volan multifuncţional, senzori de ploaie, proiectoare de ceaţă, Xenon, aer condiţionat automat şi lumini inteligente), care costă aproape 3000 de euro, merită banii în plus. Dintre celelalte opţiuni montate pe modelul de test amintim încălzirea pe scaunele din faţă (344 de euro), radio BMW Professional (417 euro) şi sistemul audio HiFi de 365 de euro.
Din păcate, din dotarea maşinii a lipsit posibilitatea legării telefonului prin Bluetooth, deşi butonul respectiv exista atât pe volan, cât şi în zona comenzilor iDrive. Iar la 32.000 de euro cred că ar fi fost loc şi de aşa ceva pe un model din segmentul premium.
Siguranţă
BMW Seria 1 a fost testat de EuroNCAP anul trecut şi a trecut examenul fără probleme. Noua generaţie a obţinut un scor general de cinci stele cu un grad de protecţie al pasagerilor adulţi de 91% şi 83% pentru pasagerii copii. Lista de dotări standard la capitolul siguranţă pentru noul BMW Seria 1 este completă acesta venind cu o serie de sisteme electronice plus un set complet de airbaguri, mai precis şase la număr.
Ţinută de drum
Dacă atunci când vorbim de cutie şi motor ai ce să-i reproşezi celui mai mic BMW în viaţă, Seria 1 în versiunea 116d ED este un reper în ceea ce priveşte ţinuta de drum în segment. Perfect echilibrată implicit pentru şoselele şi străzile care par în unele cazuri rămase neatinse după ultima unire a principatelor, Seria 1 iese în evidenţă prin două lucruri: exactitatea direcţiei şi veleităţile suspensiilor.
Povestea este simplă: dacă vreţi cea mai bună maşină la capitolul ţinută de drum în acest segment, trebuie să căutaţi pe Google Maps primul showroom BMW care vă iese în cale. Şi atât.
Vizibilitate
La capitolul vizibilitate, Seria 1 suferă puţin la manevrele cu spatele din cauza formei lunetei. Dar BMW a avut grijă să doteze, opţional ce-i drept, acest model cu senzori de parcare şi o cameră de luat vederi. Oglinzile laterale sunt mai mari faţă de cele folosite de generaţia anterioară şi acest lucru este pozitiv pentru cei care au probleme cu orientarea în spaţii înguste.
Tehnologie
Maşinile compacte ale anului 2013 au devenit un soi de prelungiri ale ecosistemului tehnologic care te înconjoară în fiecare moment al vieţii. Dacă nu ar ţine pasul cu tehnologia, constructorii auto nu ar produce maşini, ci fisuri într-un flux firesc. Iar postura în care se află BMW în anul de graţie mai sus menţionat nu le permite bavarezilor să se joace cu jumătăţi de măsură la acest capitol.
În primul rând, pentru că vorbim de un model care face parte din seria EfficientDynamics, 116d ED se prezintă la raport cu mâna de sisteme care fac totul pentru ca tu să ai un consum scăzut. Recuperarea energiei la frânare, pachetul Start-Stop şi modul Eco Pro (prin care îţi poţi seta o alarmă atunci când depăşeşti o anumită viteză sau care îţi controlează implicit sistemul de climatizare) sunt create special pentru a-ţi transforma maşina într-un partener de drum în care să ai încredere atunci când vine vorba de autonomie.
Nici distracţia nu lipseşte din Seria 1. E adevărat, modelul testat nu beneficia de umila conexiune Bluetooth care a ajuns normală chiar şi pe modelele Dacia, însă cu puţin efort financiar reuşeşti să vorbeşti la telefon în timp ce conduci fără a avea intra în ilegalitate. BMW îţi pune la dispoziţie şi pachetul ConnectedDrive, cu toate avantajele sale: asistenţă pentru vizibilitate, navigaţie, parcare, asistenţă la rulare şi divertisment. De la conexiunea in-car la internet şi până la camera video cu vedere panoramică.
Design
Una dintre cele mai serioase probleme ale celor de la BMW este găsirea unei identităţi vizuale coerente pentru Seria 1. După o primă generaţie cu care fanii mărcii au fost şi nu prea de acord, a doua generaţie s-a schimbat complet, însă discuţiile pe marginea designului controversat au rămas în picioare.
Problema devine şi mai acută dacă avem în vedere faptul că, pe când BMW lansa vechiul Seria 1, singura alternativă viabilă era Audi A3. Acum, în peisajul segmentului au apărut modele care demonstrează că se poate şi scump, şi frumos. De la A-Klasse la V40, trecând prin conservatorul, dar echilibratul Audi A3. De la Giulietta la DS4. Toţi competitorii celor de la BMW sunt cu un pas în faţă la capitolul estetic, iar explicaţiile pe care mi le-a dat directorul de design al mărcii într-un interviu acordat acum aproape doi ani ("Seria 1 este acum mai matură") se clatină serios în faţa evidenţei concurente.
În cazul nostru, pachetul estetic Sport a mai salvat situaţia, însă problema rămâne. Există, normal, un facelift care stă să vină. Şi, odată cu el, cei de la BMW vor avea ocazia de a repara şi de a reconstrui un model care a suferit dintotdeauna la acest capitol. Totul e să-şi dorească.
Ne-a placut
- Motor economic
- Performanţe bune
- Consum excelent
Nu ne-a placut
- Cutie slabă
- Design fad
- Preţ ridicat
Date tehnice - BMW Seria 1 (2012-2015) 1.6 116D EfficientDynamics Edition | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre BMW
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile a inițiat o rechemare în service care afectează peste 720.000 de mașini din SUA. Există risc de incendiu din cauza unui scurtcircuit care ar putea să apară la pompa de apă. (Joi, 22 August)
-
Muzeul BMW din Munchen și auditoriul BMW Welt celebrează 40 de ani de M5. La întâlnirea organizată de BMW Group Classic au fost prezentate 65 de exemplare M5 din toate generațiile. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul M5 Touring. Break-ul de performanță are tot 727 CP, ca și versiunea sedan, dar volumul portbagajului ajunge până la 1.630 de litri. (Vineri, 16 August)
Acceleratie 0-100 km/h s10.7
Cutie slabă ( exista varianta automata care foarte buna).
Design fad ( un tuning l-ar face mai frumos)
Preţ ridicat ( astepti cativa ani si il cumperi second la un pret mult mai mic.)
Concurenta in acest segment este acerba....iar BMW are cel mai bun motor. Mercedes cel mai frumos design...Audi pret bun. Lexus CT cred ca este varianta daca vrei putin din fiecare.
o fi avand cele mai bune motoare, dar, motorul de pe masina testata e PSA. NU are nici o legatura cu dinamica BMW. Aveau nevoie de acest 1.6, pentru imagine, pentru a reduce emisiile per general, dar sunt ferm convins ca nu are rafinamentul unui motor dezvoltat in house.
De aceea pe 116d au preferat motorul lor de 2.0.
IN rest, masina e interesanta. Interiorul imi place ca design. Iti da impresia de siguranta.
Foarte tare asta, am ras copios.
Doar nu compari Seria 1 cu un Civic... macar prefa-te ca iti plac masinile si stii despre ce vorbesti.
Ai dreptate,nu se compara,Civic-ul e mult peste ragalia asta.
Design caraghios,cutie de viteze proasta,pret mare..... 4.3 e o nota mult prea mare pt masina asta.Va spun sincer,ca daca ar fi sa aleg intre seria 1 si Focus Titanium,fara sa stau sa ma gandesc as alege Focus-ul.
insa sa nu crezi ca sunt entuziasmat doar curios sa vad ce sportivitate poate un bmw de 1.4 tone si 94 de cai putere:))))))
si iti zic de pe acum ca nu cred in WOODOO Magic:P
Mars cu americanismele tale de 2 bani... auzi ford !! De cand l-au americanizat, focus a devenit o masina URATA CU SPUME si tinuta de drum inferioara concurentei europene si japoneze.
Cu atat mai bine ca este americana,tu probabil uiti cine este America.
Baiete,Focus a ramas in continuare masina cu cea mai buna tinuta de drum din segmment,este etalonul la capitolul asta.Motorizarile din gama EcoBoost sunt foarte performante,cel de 1l fiid desemnat motorul anului 2012.Design-ul tine de gustul fiecaruia, mie personal imi place mai mult decat seria 1.
Si ai mai uitat ceva(sau nu stii,Focus a fost cea mai vanduta masina din lume anul trecut si asta spune multe.Se vede ca nu stii nimic despre masini.
Taticul are Focus? Sa fiti sanatosi, dar fanteziile tale nu-si au locul aici.
Noul Focus e o masina mediocra.
Aici insa se vorbeste de o masina premium, nu de volum, deci inca o dovada ca aberezi.