După ce au inventat sistemul de frânare automată în oraş - pachet adoptat rapid şi de ceilalţi producători auto - şi după ce noul V40 este prima maşină din lume care prezintă un airbag pentru pietoni, Volvo promite să se axeze în continuare pe sisteme de siguranţă bazate pe tehnologie de ultimă generaţie. Iar pentru a ajunge la ţinta autoimpusă pentru 2020 - eliminarea completă a deceselor în accidentele auto - suedezii se concentrează pe dezvoltarea şi promovarea unor pachete care reprezintă noutăţi absolute în industrie.
PILOTAJ SEMI-AUTONOM ÎN AGLOMERAŢIA URBANĂ
Primul dintre acestea a fost prezentat recent de Automarket (Ford dezvoltă în acelaşi timp un sistem asemănător) şi vizează un sistem prin care maşina se "conduce" singură în cazul în care aceasta este implicată într-un blocaj în trafic. Practic, maşinile din următorii ani nu te vor mai obosi obligându-te să apeşi de sute de ori pedalele şi să schimbi vitezele în timp ce aştepţi culoarea verde în coada de la semafor, acestea urmând să folosească un sistem de radare şi de camere care le vor permite să urmeze exact viteza, traiectoria şi momentele de frânare ale maşinii din faţă.
Este vorba de un sistem de pilotaj semi-autonom care promite să ne uşureze viaţa în timpul pe care ni-l pierdem inutil în spatele unei alte maşini.
PILOTAJ AUTONOM PE AUTOSTRADĂ
Strâns legat de sistemul de pilotaj semi-autonom în oraş, sistemul care promite circulaţia pe autostradă în cadrul unor convoaie automatizate este deja testat pe drumurile publice de către inginerii suedezi.
Vorbim de un proiect care implică mai multe nume din business-ul european care a fost botezat SARTRE (Safe Road Trains for the Environment). Povestea e simplă: după ce urci în maşină şi intri pe autostradă, un vehicul de mari dimensiuni (sistemul a fost testat cu un camion) pilotat de un şofer va reprezenta "locomotiva" care va duce şirul de maşini cu o viteză constantă mai departe pe autostradă. În tot acest timp, şoferii maşinilor aflate în convoi vor putea să îşi verifice e-mailul, să se uite la televizor, s-şi bea cafeaua şi să se relaxeze. Mai multe despre acest sistem - care pe lângă că elimină stresul la volan reuşeşte să scadă vizibil consumul maşinilor implicate - puteţi citi într-un material dedicat AICI.FRÂNARE AUTOMATĂ DE URGENŢĂ ÎN INTERSECŢII
Un al treilea sistem care promite să elimine un tip de accidente foarte des întâlnit în traficul urban este frânarea automată în caz de urgenţă în intersecţii. Conform datelor oficiale deţinute de Volvo, 21.5% dintre accidentele soldate cu morţi în Statele Unite în 2007 au avut loc în intersecţii. Motivul: pasagerii maşinilor sunt surprinşi de un impact lateral în aceste condiţii, iar maşinile sunt mult mai sensibile la astfel de accidente decât la cele frontale. Sistemul dezvoltat de Volvo se bazează pe senzori montaţi în zonele laterale ale maşinii care scanează constant traficul perpendicular. Dacă un şofer inconştient "forţează" culoarea roşie a semaforului sau daăc pur şi simplu "uită" să acorde prioritate, sistemul îl atenţionează imediat pe şofer şi, în cazul în care acesta nu reacţionează iar situaţia e critică, frânează complet maşina.
SISTEM DE RECUNOAŞTERE ŞI EVITARE A ANIMALELOR
După ce a reuşit să dezvolte unul dintre cele mai complete sisteme de recunoaştere a pietonilor de pe piaţă, cei de la Volvo se vor concentra în următorii ani pe dezvoltarea unui pachet care recunoaşte animalele care ar putea să apară pe şosea atunci când rulaţi cu viteză.
Senzorii şi camerele care "văd" animalele vor funcţiona atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte, iar maşina îl va alerta pe cel de la volan cu ajutorul unor martori luminoşi şi acustici în legătură cu faptul că în faţă se află un "obstacol" viu. La nevoie, maşina va frâna parţial sau complet pentru a evita potenţiale daune provocate de un impact nedorit cu un animal.
Pentru cei care nu stiu, deocamdata la Volvo le poti dezactiva pentru senzatii mai tari.
@SaabCuantic - nu te obliga nimeni sa-ti iei Volvo. Poti sa-ti iei ce masina vrei. Asa ca daca nu-ti plac sistemele lor de siguranta sunt o multime de alte marci care nu ti le ofera. Incearca Logan pentru senzatii tari :)
Deja prin multe asa-zise teste autorii se tot plang de lipsa feedback-ului directiei sau pedalelor sau acceleratiei. Pare-mi-se ca ne indreptam spre o abstractizare a notiunii de condus.
Personal vad aceste sisteme un handicap pt soferi si vor incuraja neatentia si iresponsabilitatea la volan in trafic.
Va veni ziua in care Volvo va fi dat in judecata pt ca sistemul lor de prevenire nu a functionat si sa lasat cu morti si nu soferul este de vina.
Se vede ca cei care comentati la aceste sisteme mu ati avut drumuri lungi. Pe un drum bun cu multe viraje da, e o placere condusul manual si sportiv, dar cand tot ce ai sunt parapeti stanga dreapta si masini peste tot ca nu le poti depasi, sisteme de genul ar fi chiar f ok ca sa te relaxezi, etc.
Aceste masini nu sunt facute pt toata lumea :). De asta masina natioala e Dacia si nu Volvo ca si la suedezi :)
S-a dovedit ca sistemele de siguranta nu stirbesc placerea de a conduce, nu devii dependent de ele si isi fac aparitia doar atunci cand chiar este nevoie. Uite ESP-ul de exemplu, nu intra tot timpul in functiune, se poate si decupla, ABS-ul la fel, sistemul Pre Safe a lui Mercedes nu inchide trapa si geamurile si nici nu strage centurile doar atunci cand nu mai este nimic de facut, airbagurile nu se declanseaza decat atunci cand trebuie. Deci sistemele astea mai bine zis "vegheaza" sa te protejeze.
In opinia mea ce fac Volvo si Mercedes inseamna cercetari in domeniul sigurantei, nu 5 stele EuroNCAP si lauda unora cum ca "suntem clar cei mai buni".
Cu alte cuvinte, în loc ca lumea să aloce miliarde pentru cercetare în direcţia perfecţionării arbitrare a mijloacelor de protecţie, cochetând cu “absolutul”, ar fi preferabil, cu cheltuieli mult reduse, să se acorde prioritate unei instrucţii mai aspre şi mai detaliate a şoferilor, unei responsabilizări generale prin intermediul mass-mediei (că m-am siderat de atâtea zuze despuiate la tembelizor şi de subiecte de două parale ruginite!) şi introducerii în mediul de învăţământ a unei materii obligatorii, a cărei însuşire să fie verificată prin extemporale şi finalizată prin teză, denumită “Educaţie rutieră”, începând cu clasa a II-a, după ce elevii vor fi desprins deja alfabetul! Deci eu nu vreau nici să mănânc la volan, nici să navighez pe net, nici să citesc fiţuici mondene, pe principiul “las’ că au grijă sistemele garantate oficial ale maşinii de situaţiile din trafic”…Nu, man, eu vreau să fiu cu ochii în patru în fiecare clipă, ca persoană implicată conştient într-o acţiune cu efect public! Şi vreau să plătesc pe măsură dacă voi greşi, premeditat sau din culpă, punct!
Mi-am adus aminte, citind acest interesant articol, despre anumite reclame. Si le-am revazut cu aceasta ocazie. Despre Volvo 760, propulsat cu 50 km/h si lovit cu partea frontala de beton, prin cadere de la inaltimea de 14 metri. Habitaclul ramanea intact, in ciuda fortelor de impact foarte mari. Sau despre ceea ce citeam admirativ pe modele Volvo mai vechi: SIPS - Side Impact Protection Sistem.
Marca Volvo se gandeste la faptul ca nu toti sunt super-soferi, ia in calcul ca fiecare poate sa aiba secunda sa de neatentie. Cam o secunda dureaza sa se schimbe intr-o treapta inferioara de viteza, cam o secunda dureaza ca sa se ia piciorul de pe acceleratie si sa se plaseze pe frana. Iar in acest timp, automobilul parcurge ceva distanta... Cam acestia sunt timpii de reactie, in lumea soferilor obisnuiti. Nu vorbim aici de cei care stiu sa franeze cu calcaiul sau alte lucruri care tin de o pregatire speciala de a conduce masina. Sa fim rezonabili, cei mai multi soferi pot sa aiba reactii intarziate si sa piarda timp pana intervin si actioneaza pentru evitarea unui accident.
De aceea, cel putin doua din posibilele viitoare sisteme de la Volvo, mi se par utile. Cred ca aceste sisteme pot sa avertizeze ceva mai devreme soferul, asupra situatiilor periculoase din trafic. Ma refer la sistemul care ajuta la franarea de urgenta in intersectii si poate sa evite un impact lateral, cat si la sistemul de detectie a animalelor, util in diverse situatii. Ma gandesc la anumite situatii pe care le-am intalnit, cand dupa un viraj abordat pe timp de noapte, am vazut o vulpe ce a fost surprinsa de lumina farurilor si a avut ''inspiratia'' sa ramana pe marginea soselei. Sau ma gandesc la atatia oameni, surprinsi si practic spulberati in urma unui impact lateral care nu le-a mai dat nicio sansa... Este foarte util sa existe sisteme care sa avertizeze si sa actioneze impotriva pericolelor, fie si mai devreme cu o secunda decat poate reactiona omul de la volan... De vreme ce sunt disponibile aceste tehnologii, mai bine sa fie folosite. Nu spun sa ne bazam exclusiv pe ele si in acelasi timp nu cred ca marca Volvo vrea sa se discrediteze, prin prezentarea unor sisteme care nu sunt eficiente in prevenirea si reducerea efectelor unui accident.
In legatura cu acest aspect, a existat acel test de acum doi ani, in care la un automobil Volvo se spune ca nu a functionat sistemul City Safety. Am revazut filmuletul si anumite date. Sistemul City Safety functioneaza intre 3,6 km/h si 30 km/h. Iar pe masina de test era trecuta valoarea de 35 km/h, dupa cum se poate constata din filmulet. Sistemul City Safety devine inactiv daca soferul decide sa accelereze sau sa actioneze volanul, pentru ca sa previna un accident. Deci ofera soferului posibilitatea de reactie. De asemenea, dupa cate am citit, sistemul actioneaza in asa fel, incat la viteze mari sa reduca daunele, in caz de accident.
Sisteme de acest gen au si Honda, denumite ACC - Adaptive Cruise Control si respectiv LKAS, precum si Mercedes, care propune camere cu infrarosii pentru unele modele, ce pot vedea pe timp de noapte, acolo unde ochii omului nu reusesc acest lucru.
Asa ca sistemele avansate de siguranta mi se par un pas firesc, facut mai ales de Volvo, care a avut mereu o activitate intensa in aceasta directie. Numai ca acum se folosesc mijloace mai avansate, care cauta sa previna mai mult. Nu am auzit pana acum sa fie probleme generate de sistemele deja folosite. Normal ca nimic nu este perfect insa, sa nu uitam ca, in ecuatia unui accident, omul de la volan reprezinta factorul principal care greseste. Mare parte din sistemele propuse de Volvo vin sa evite in timp ceva mai util o posibila greseala din partea soferilor, nu sa incurce, fara sa altereze placerea de a conduce un automobil. Personal, asa prefer sa vad lucrurile, respectiv partea pozitiva a acestora.
Iar acea educatie rutiera se face... nu ca afara dar crede-ma ca se face. Problema eu totusi o vad in toti "soferii exceptionali" care iau permis pe banda rulanta si cand se urca la volan se incurca in pedale, se pierde, nu stie ca trebuie sa anticipeze traficul, nu stie ce e aia frana de motor. Eu aici cred ca e problema, iar inginerii Volvo degeaba isi vor toci creierii sa faca ei o masina 100% daca taranul tot taran ramane. E de apreciat vointa lor, insa nu pot ace minuni...