Volvo pregăteşte patru noi sisteme de siguranţă pentru eliminarea accidentelor mortale

de Mircea Meșter
Marti, 10.07.2012
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Volvo continuă munca de cercetare şi dezvoltare a sistemelor de siguranţă de ultimă oră. Suedezii promit că următoarele patru sisteme garantează avansul spre 2020, an în care modelele Volvo promit că vor evita complet acciedntele mortale pe şosele.

După ce au inventat sistemul de frânare automată în oraş - pachet adoptat rapid şi de ceilalţi producători auto - şi după ce noul V40 este prima maşină din lume care prezintă un airbag pentru pietoni, Volvo promite să se axeze în continuare pe sisteme de siguranţă bazate pe tehnologie de ultimă generaţie. Iar pentru a ajunge la ţinta autoimpusă pentru 2020 - eliminarea completă a deceselor în accidentele auto - suedezii se concentrează pe dezvoltarea şi promovarea unor pachete care reprezintă noutăţi absolute în industrie.

PILOTAJ SEMI-AUTONOM ÎN AGLOMERAŢIA URBANĂ

Primul dintre acestea a fost prezentat recent de Automarket (Ford dezvoltă în acelaşi timp un sistem asemănător) şi vizează un sistem prin care maşina se "conduce" singură în cazul în care aceasta este implicată într-un blocaj în trafic. Practic, maşinile din următorii ani nu te vor mai obosi obligându-te să apeşi de sute de ori pedalele şi să schimbi vitezele în timp ce aştepţi culoarea verde în coada de la semafor, acestea urmând să folosească un sistem de radare şi de camere care le vor permite să urmeze exact viteza, traiectoria şi momentele de frânare ale maşinii din faţă.

În 2020, comunităţile nu vor mai accepta accidentele mortale. În situaţia iminenţei unui accident, atunci când mulţi şoferi se blochează, sistemele Volvo din 2020 vor fi in masura să preia complet controlul asupra direcţiei şi a frânelor pentru a evita impactul.

Jan Ivarsson
Şeful Departamentului de Siguranţă Volvo

Este vorba de un sistem de pilotaj semi-autonom care promite să ne uşureze viaţa în timpul pe care ni-l pierdem inutil în spatele unei alte maşini. 

PILOTAJ AUTONOM PE AUTOSTRADĂ

Strâns legat de sistemul de pilotaj semi-autonom în oraş, sistemul care promite circulaţia pe autostradă în cadrul unor convoaie automatizate este deja testat pe drumurile publice de către inginerii suedezi.

Vorbim de un proiect care implică mai multe nume din business-ul european care a fost botezat SARTRE (Safe Road Trains for the Environment). Povestea e simplă: după ce urci în maşină şi intri pe autostradă, un vehicul de mari dimensiuni (sistemul a fost testat cu un camion) pilotat de un şofer va reprezenta "locomotiva" care va duce şirul de maşini cu o viteză constantă mai departe pe autostradă. În tot acest timp, şoferii maşinilor aflate în convoi vor putea să îşi verifice e-mailul, să se uite la televizor, s-şi bea cafeaua şi să se relaxeze. Mai multe despre acest sistem - care pe lângă că elimină stresul la volan reuşeşte să scadă vizibil consumul maşinilor implicate - puteţi citi într-un material dedicat AICI.

În cadrul unui convoi, şoferii vor putea să-şi bea liniştiţii cafeaua sau să citească ziarul.

FRÂNARE AUTOMATĂ DE URGENŢĂ ÎN INTERSECŢII

Un al treilea sistem care promite să elimine un tip de accidente foarte des întâlnit în traficul urban este frânarea automată în caz de urgenţă în intersecţii. Conform datelor oficiale deţinute de Volvo, 21.5% dintre accidentele soldate cu morţi în Statele Unite în 2007 au avut loc în intersecţii. Motivul: pasagerii maşinilor sunt surprinşi de un impact lateral în aceste condiţii, iar maşinile sunt mult mai sensibile la astfel de accidente decât la cele frontale. Sistemul dezvoltat de Volvo se bazează pe senzori montaţi în zonele laterale ale maşinii care scanează constant traficul perpendicular. Dacă un şofer inconştient "forţează" culoarea roşie a semaforului sau daăc pur şi simplu "uită" să acorde prioritate, sistemul îl atenţionează imediat pe şofer şi, în cazul în care acesta nu reacţionează iar situaţia e critică, frânează complet maşina.

Esential 2020 este anul în care cei de la Volvo susţin că vor elimina accidentele mortale în maşinile mărcii suedeze.
SISTEM DE RECUNOAŞTERE ŞI EVITARE A ANIMALELOR

După ce a reuşit să dezvolte unul dintre cele mai complete sisteme de recunoaştere a pietonilor de pe piaţă, cei de la Volvo se vor concentra în următorii ani pe dezvoltarea unui pachet care recunoaşte animalele care ar putea să apară pe şosea atunci când rulaţi cu viteză.

Senzorii şi camerele care "văd" animalele vor funcţiona atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte, iar maşina îl va alerta pe cel de la volan cu ajutorul unor martori luminoşi şi acustici în legătură cu faptul că în faţă se află un "obstacol" viu. La nevoie, maşina va frâna parţial sau complet pentru a evita potenţiale daune provocate de un impact nedorit cu un animal.

Sistemul de detecţie a animalelor funcţionează pe timp de zi sau pe întuneric.

Comentarii (19)

  • ...clar,cu volvo n-o sa ai sansa sa te sinucizi...in fine eram odata la un seminar unde se sustinea infailibitatea papei...un student intreaba ce-i aia infailibilitate..profu ii spune ca nu poate sa greseasca adica...la care studentu inreaba iar...,,nici daca vrea?,,
    10 2
  • Anonimus
    pai si sistemul de protectie pentru pietoni,si a altor obiecte nu era bun si pentru animale?Eu tot nu inteleg?
    2 2
  • Calingura
    Sunt curios daca soferii din 2040 se vor mai simti bine la volan. Vor mai simti emotia unui viraj luat cu maiestrie? Sau vor simti doar adrenalina pe care o simti intrul montagne russe? Sau nici macar pe aia pentru ca masinile autonome nu cred ca vor merge prea tare.
    13 1
  • Suedezu
    O masina pe gustul mieu,felicitari.Marcile Suedeze is cele mai tari.Fortzaa.....fortza,nu uita,Volvo este siguranta ta.
    8 5
  • Cu toată stima mea pentru Volvo şi febleţea mea pentru siguranţa auto, firma suedeză începe s-o dea pe fabulaţie…De fapt, acest “curent” globalist frenetic al prezentului şi anume paradigma utopică a eliminării totale a pericolelor şi riscurilor de orice natură din habitatul social şi din mediul privat al fiecărui om este de sorginte clar ocultă…Se încearcă în zadar idealizarea vieţii pe pământ şi ancorarea imagistică într-un paradis (şubred!) al siguranţei absolute şi al trăirii hedoniste nestingherite…Să nu mai fie accidente auto – ce fantasmagorie neghioabă! Ba o să tot fie până la sfârşitul lumii, nu fiindcă aşa vreau eu, Doamne fereşte, ci fiindcă succesiunea firească şi imprevizibilă a fenomenelor antagonice şi antinomice, chiar dacă presupune un lanţ parcă interminabil de catastrofe pe plan fizico-natural şi de tragedii pe plan socio-uman, a fost hotărâtă în sfere prea înalte încă după Potop…Pe de altă parte, minimizarea forţată a factorului decizional uman în ceea ce priveşte pilotajul maşinii şi tendinţa bizară, neexplicată concludent, de a-l transforma pe şofer într-un simplu element de decor în habitaclu, un actor pasiv, “asistent” al propriei letargii induse “oficial” în favoarea factotum-ului computerizat, denotă fără umbră de dubiu lipsa de discernământ a celor preaputernici care au acaparat resursele de trai şi puterea politico-religioasă a planetei şi care ne condiţionează perpetuarea vieţii organice cu supunerea imediată şi necrâcnită…Pentru a evita o asemenea posibilitate de neconceput pentru dânşii (adică opoziţia născută din luciditate), se străduiesc să ne ofere permanent o rozetă colosală, nemaipomenită în istorie, de tentaţii ale confortului, chipurile, “nevisat”, care cică să nu fie ameninţat de nimeni şi de nimic...Numai că sugestia ca omul, fiinţă vie şi teonomă, să devină un mecanism oarecare şi sedentar al maşinii sau al computerului mi se pare stupiditatea întruchipată, supremă! Ar trebui doar le să strigăm: “Luaţi-vă labele monstruoase de pe maşini, lăsaţi-le aşa cum sunt, gata, au atins toate culmile de dezvoltare acceptabile, scutiţi-ne de atâta tehnologie şi atâtea facilităţi în numele unei evoluţii şi al unui progres care mutilează în substanţă! Vrem să conducem maşini, nu e-tablete, sau, mai precis, nu vrem să ne conducă nişte e-tablete!”...
    12 20
  • ...apropos de ce zice saab cuantic...va recomand filmul(cei care nu l-au vazut) EYES EAGLE...N-O SA VA PARA RAU..
    1 1
  • Intr-o lume din ce in ce mai nebuna astfel de sisteme sunt benefice.
    Pentru cei care nu stiu, deocamdata la Volvo le poti dezactiva pentru senzatii mai tari.

    @SaabCuantic - nu te obliga nimeni sa-ti iei Volvo. Poti sa-ti iei ce masina vrei. Asa ca daca nu-ti plac sistemele lor de siguranta sunt o multime de alte marci care nu ti le ofera. Incearca Logan pentru senzatii tari :)
    13 4
  • @VFL, evident că mă pronunţ categoric pentru măsuri de securitate în trafic şi pentru ameliorarea lor continuă, dar, dacă acestea ajung într-un final să-ţi răpească plăcerea unică de a conduce în favoarea iluziei siguranţei absolute şi a hegemoniei cibernetice, cum bine subliniază @Calingura, fără să-ţi lase la dispoziţie un pic de oscilaţie a hazardului şi de sondare a necunoscutului, atunci prefer să redevin...pieton. Ce farmec ar avea o maşină care "ştie" singură ce are de făcut şi care nu-ţi insuflă nici o emoţie în mişcare? Aşa că refuz indiscutabil "super-premisa" eficienţei maxime pe fondul lipsei (impusă, monitorizată şi controlată) de eroare umană! Chestiunea este însă mai complexă decât pare şi implică substraturi...spirituale.
    4 14
  • Vor evita complet accidentele mortale de pe sosele?Evita tu un pom care se prabuseste peste tine?Sau o pasarela,exact cum s-a intamplat pe DN1.
    4 3
  • @Calingura. Foarte bun comentariul. BRAVO!

    Deja prin multe asa-zise teste autorii se tot plang de lipsa feedback-ului directiei sau pedalelor sau acceleratiei. Pare-mi-se ca ne indreptam spre o abstractizare a notiunii de condus.
    2 0
  • Se pare ca oamenii au ajuns sa fie considerati prea retardati ca sa fie capabil de condus. Totusi nu se ia deloc in considerare faptul ca computerele au erori in procesare. Nu am vazut in viata mea, desi mi-am petrecut-o in preajma computerelor, niciodata un aparat electronic inteligent care sa nu aiba bug-uri sau erori, cateodata grave.Toate aceste sisteme la un moment dat cedeaza. Ce o sa se intample atunci ?!
    4 0
  • AndreiRN
    Pt motive de reclame chinezi monopolizeaza pe vechia traditie de siguranta de la Volvo.
    Personal vad aceste sisteme un handicap pt soferi si vor incuraja neatentia si iresponsabilitatea la volan in trafic.
    Va veni ziua in care Volvo va fi dat in judecata pt ca sistemul lor de prevenire nu a functionat si sa lasat cu morti si nu soferul este de vina.
    2 2
  • Octavian
    acele sisteme au on and off. Detectia pietonilor prefer sa fie on. Daca nu ai de planuit o crima, care mi s-a parea penibila sa o ratezi ca franeaza masina singura, volvo e chiar f ok.

    Se vede ca cei care comentati la aceste sisteme mu ati avut drumuri lungi. Pe un drum bun cu multe viraje da, e o placere condusul manual si sportiv, dar cand tot ce ai sunt parapeti stanga dreapta si masini peste tot ca nu le poti depasi, sisteme de genul ar fi chiar f ok ca sa te relaxezi, etc.

    Aceste masini nu sunt facute pt toata lumea :). De asta masina natioala e Dacia si nu Volvo ca si la suedezi :)
    4 0
  • SaaBCuantic, sincer singurele mari inovatii care se duc automobilelor in opinia mea sunt cele in domeniul sigurantei. Pentru ca principiul de functionare al unui automobil este acelasi de mai bine de 100 de ani, doar ca a fost constant imbunatatit. Atata tot. De tehnologii alternative se vorbeste inca din anii '20, prima masina electrica a aparut in Franta la inceputul lui 1900 (avea cate un motor electric la fiecare roata).
    S-a dovedit ca sistemele de siguranta nu stirbesc placerea de a conduce, nu devii dependent de ele si isi fac aparitia doar atunci cand chiar este nevoie. Uite ESP-ul de exemplu, nu intra tot timpul in functiune, se poate si decupla, ABS-ul la fel, sistemul Pre Safe a lui Mercedes nu inchide trapa si geamurile si nici nu strage centurile doar atunci cand nu mai este nimic de facut, airbagurile nu se declanseaza decat atunci cand trebuie. Deci sistemele astea mai bine zis "vegheaza" sa te protejeze.
    In opinia mea ce fac Volvo si Mercedes inseamna cercetari in domeniul sigurantei, nu 5 stele EuroNCAP si lauda unora cum ca "suntem clar cei mai buni".
    7 0
  • Lau, uite, crezi că, dacă s-ar fi pretat SAAB la ceea ce încearcă Volvo, n-aş fi reacţionat negativ? Ba! OK, am înţeles stadiul cu airbag-ul pentru pietoni, dar să nu ridicăm ştacheta descoperirilor spre absurditate şi utopie…Să abordăm altfel tărăşenia: dacă Creatorul meu şi al tău vrea ca eu, de pildă, să fiu mâine înghiţit de pământ, exact acest lucru se va întâmpla, fiindcă, în mod inexorabil, voinţa Sa este atotsuverană…Chiar dacă aş afla intenţia Lui în privinţa mea şi aş încerca să-mi zădărnicesc soarta preconcepută pentru mâine, zburând toată ziua respectivă cu avionul, doar ca să n-am contact cu pământul inamic, tot n-aş putea evita ceasul fatal, fiindcă este foarte posibil ca avionul să se prăbuşească şi eu să ajung viu tot pe suprafaţa telurică. Ai înţeles unde bat?...Ar fi cel mai imbecil îndemn social: hai să fentăm moartea! Trăim fix cât ni s-a hărăzit fiecăruia…Nu putem nici anticipa, nici schimba cu absolut nimic necunoscutul…cunoscut acolo Sus. Trebuie doar să fim permanent pregătiţi…

    Cu alte cuvinte, în loc ca lumea să aloce miliarde pentru cercetare în direcţia perfecţionării arbitrare a mijloacelor de protecţie, cochetând cu “absolutul”, ar fi preferabil, cu cheltuieli mult reduse, să se acorde prioritate unei instrucţii mai aspre şi mai detaliate a şoferilor, unei responsabilizări generale prin intermediul mass-mediei (că m-am siderat de atâtea zuze despuiate la tembelizor şi de subiecte de două parale ruginite!) şi introducerii în mediul de învăţământ a unei materii obligatorii, a cărei însuşire să fie verificată prin extemporale şi finalizată prin teză, denumită “Educaţie rutieră”, începând cu clasa a II-a, după ce elevii vor fi desprins deja alfabetul! Deci eu nu vreau nici să mănânc la volan, nici să navighez pe net, nici să citesc fiţuici mondene, pe principiul “las’ că au grijă sistemele garantate oficial ale maşinii de situaţiile din trafic”…Nu, man, eu vreau să fiu cu ochii în patru în fiecare clipă, ca persoană implicată conştient într-o acţiune cu efect public! Şi vreau să plătesc pe măsură dacă voi greşi, premeditat sau din culpă, punct!
    0 8
  • Volvo a cautat mereu sa vina cu inovatii in domeniul sigurantei. A cautat sa fie cu un pas inainte, ceea ce este de salutat. Este firesc ca acum , cand exista atatia senzori si sisteme radar care sa-l avertizeze pe cel de la volan, ca marca Volvo sa caute sa inoveze sisteme care sa previna situatii de circulatie cel putin neplacute.
    Mi-am adus aminte, citind acest interesant articol, despre anumite reclame. Si le-am revazut cu aceasta ocazie. Despre Volvo 760, propulsat cu 50 km/h si lovit cu partea frontala de beton, prin cadere de la inaltimea de 14 metri. Habitaclul ramanea intact, in ciuda fortelor de impact foarte mari. Sau despre ceea ce citeam admirativ pe modele Volvo mai vechi: SIPS - Side Impact Protection Sistem.
    Marca Volvo se gandeste la faptul ca nu toti sunt super-soferi, ia in calcul ca fiecare poate sa aiba secunda sa de neatentie. Cam o secunda dureaza sa se schimbe intr-o treapta inferioara de viteza, cam o secunda dureaza ca sa se ia piciorul de pe acceleratie si sa se plaseze pe frana. Iar in acest timp, automobilul parcurge ceva distanta... Cam acestia sunt timpii de reactie, in lumea soferilor obisnuiti. Nu vorbim aici de cei care stiu sa franeze cu calcaiul sau alte lucruri care tin de o pregatire speciala de a conduce masina. Sa fim rezonabili, cei mai multi soferi pot sa aiba reactii intarziate si sa piarda timp pana intervin si actioneaza pentru evitarea unui accident.
    De aceea, cel putin doua din posibilele viitoare sisteme de la Volvo, mi se par utile. Cred ca aceste sisteme pot sa avertizeze ceva mai devreme soferul, asupra situatiilor periculoase din trafic. Ma refer la sistemul care ajuta la franarea de urgenta in intersectii si poate sa evite un impact lateral, cat si la sistemul de detectie a animalelor, util in diverse situatii. Ma gandesc la anumite situatii pe care le-am intalnit, cand dupa un viraj abordat pe timp de noapte, am vazut o vulpe ce a fost surprinsa de lumina farurilor si a avut ''inspiratia'' sa ramana pe marginea soselei. Sau ma gandesc la atatia oameni, surprinsi si practic spulberati in urma unui impact lateral care nu le-a mai dat nicio sansa... Este foarte util sa existe sisteme care sa avertizeze si sa actioneze impotriva pericolelor, fie si mai devreme cu o secunda decat poate reactiona omul de la volan... De vreme ce sunt disponibile aceste tehnologii, mai bine sa fie folosite. Nu spun sa ne bazam exclusiv pe ele si in acelasi timp nu cred ca marca Volvo vrea sa se discrediteze, prin prezentarea unor sisteme care nu sunt eficiente in prevenirea si reducerea efectelor unui accident.
    In legatura cu acest aspect, a existat acel test de acum doi ani, in care la un automobil Volvo se spune ca nu a functionat sistemul City Safety. Am revazut filmuletul si anumite date. Sistemul City Safety functioneaza intre 3,6 km/h si 30 km/h. Iar pe masina de test era trecuta valoarea de 35 km/h, dupa cum se poate constata din filmulet. Sistemul City Safety devine inactiv daca soferul decide sa accelereze sau sa actioneze volanul, pentru ca sa previna un accident. Deci ofera soferului posibilitatea de reactie. De asemenea, dupa cate am citit, sistemul actioneaza in asa fel, incat la viteze mari sa reduca daunele, in caz de accident.
    Sisteme de acest gen au si Honda, denumite ACC - Adaptive Cruise Control si respectiv LKAS, precum si Mercedes, care propune camere cu infrarosii pentru unele modele, ce pot vedea pe timp de noapte, acolo unde ochii omului nu reusesc acest lucru.
    Asa ca sistemele avansate de siguranta mi se par un pas firesc, facut mai ales de Volvo, care a avut mereu o activitate intensa in aceasta directie. Numai ca acum se folosesc mijloace mai avansate, care cauta sa previna mai mult. Nu am auzit pana acum sa fie probleme generate de sistemele deja folosite. Normal ca nimic nu este perfect insa, sa nu uitam ca, in ecuatia unui accident, omul de la volan reprezinta factorul principal care greseste. Mare parte din sistemele propuse de Volvo vin sa evite in timp ceva mai util o posibila greseala din partea soferilor, nu sa incurce, fara sa altereze placerea de a conduce un automobil. Personal, asa prefer sa vad lucrurile, respectiv partea pozitiva a acestora.
    0 0
  • SaabCuantic, cred ca vedem lucrurile destul de diferit. Sistemele de siguranta si siguranta in general, isi are limitele ei, in orice domeniu. Faptul ca Volvo este un pionier in ceea ce priveste siguranta si a pus aste de multe ori mai presus de orice ma face sa cred ca aceasta mortalitate 0 p care Volvo tot spune ca si-o doreste poate ca pana la urma se va indeplini. DAAAR asta nu inseamna ca orice ar fi sa te bazezi pe o masina.
    Iar acea educatie rutiera se face... nu ca afara dar crede-ma ca se face. Problema eu totusi o vad in toti "soferii exceptionali" care iau permis pe banda rulanta si cand se urca la volan se incurca in pedale, se pierde, nu stie ca trebuie sa anticipeze traficul, nu stie ce e aia frana de motor. Eu aici cred ca e problema, iar inginerii Volvo degeaba isi vor toci creierii sa faca ei o masina 100% daca taranul tot taran ramane. E de apreciat vointa lor, insa nu pot ace minuni...
    6 0
  • Lau, da, fiecare cu opiniile lui, dar important este că ne respectăm ca persoane de sine stătătoare. Tu înţelegi la ce mă refer eu…Mi se poate aplica ştampila de “retro-maniac” sau “paseist” (obsedat de trecut); ştiu că tu admiri VW. Şi eu…dar numai până în anii ’90! Mi-a lăsat o impresie deosebită Golf 3 1.9 TDI 90 CP 202 Nm. Modul cum răspunde la comenzi, fineţea cu care se conduce, consumul “bestial”, design-ul proxima armonios. Fix aceleaşi senzaţii le descoperi la “geamănul” Audi A4, cu aceiaşi parametri şi din aceeaşi perioadă. Golf 3 este un model care există din abundenţă la noi, dar nu exclusivismul semnifică punctul lui forte. Fiabilitatea este...bună. Iar zestrea de 4 stele de la testele de siguranţă, una excelentă pentru acea vreme (însă A4 doar 2,5…), m-ar fi putut determina să mi-l doresc personal…Per ansamblu, o maşină atractivă. Ştii ce mi-aş dori cel mai mult? Să constituim un fan club al anilor ’80-’90, în care să nu conteze cu ce model te afişezi, ci să se încadreze în marja de timp…Să participe până şi un Rover 100, cu tot cu a lui o stea prăpădită la EuroNCAP :)
    0 6
  • Off topic, imi cer scuze: faptul ca am un VW nu inseamna ca sunt fan. Inainte de toate mi-am o masina pe care mi-am permis-o si asa a fost conjunctura(am mai zis... masina de 2 ani, carte service la zi, 25000 de km absolut reali, la jumatate de pret decat fusese noua). nBu am bagat un leu in afara de consumabile si s-a dovedit a fi o masina fiabil si solida... nu bate, troncane sau scartaie nimic de cand am luat-o. Dar asta nu inseamna ca doar VW stie sa faca masini.
    7 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru