Ford a confirmat astăzi oficial faptul că fabrica de la Craiova va produce un al doilea model pe lângă SUV-ul EcoSport, asamblat la uzina din Oltenia începând cu toamna anului trecut. Deși numele și segmentul modelului care va completa astfel producția de la Craiova nu sunt cunoscute, Ford anunță faptul că uzina craioveană va primi o investiție de 200 de milioane de euro pentru tehnologizare și adaptarea liniei de producție la noul model. În plus, găzduirea asamblării acestuia va genera 1500 de noi locuri de muncă, ceea ce va duce la un total de 5900 de angajați ai uzinei doljene.
"Noul vehicul se adaugă actualului SUV de clasă mică Ford EcoSport motorului 1.0 EcoBoost, ambele produse deja la situl de producție din Craiova. Noul model și data de start a producției acestuia vor fi confirmate în apropierea momentului lansării acestuia", arată comunicatul oficial al biroului de presă Ford.
Ford Ka+ sau altceva?
Informația legată de apariția unui nou model pe linia de asamblare de la Craiova nu este însă una nouă. În mijlocul negocierilor contractului colectiv de muncă pentru 2018, care au avut loc la finalul anului trecut, un document intern semnat de John Oldham, pe atunci directorul Ford România, sublinia faptul că viitorul uzinei ar putea include un nou model, prezentat atunci cu numele de cod BX 726.Nu este foarte clar care va fi acest model, însă particula "B" din codul intern Ford și faptul că linia de producție de la Craiova este adaptată să coonstruiască modele de segment B ne duc la concluzia că vorbim de un vehicul care face parte din clasa mică (segmentul B european).
După eliminarea din gamă a monovolumului B-Max din cauza vânzărilor slabe, singurele modele Ford de clasă mică au rămas bestseller-ul Fiesta, produs la fabrica din Koln și care e foarte puțin probabil să fie relocat, și modelul de buget KA+, care în acest moment este produs în India. Aducerea în România a lui KA+, pe un traseu India-România urmat anterior și de EcoSport, ar însemna că țara noastră ar produce două dintre cele mai interesante modele de buget ale segmentului citadin european: Sandero și KA+.
O altă posibilitate este cea a producției unui model care în acest moment nu există în gama Ford, cum ar fi un crossover urban de buget, eventual bazat pe platforma anterioarei generații Fiesta. Acest lucru ar explica particula "X" din denumirea de cod a modelului, însă ar fi al treilea model de clasă B cu alură de crossover din gamă, după EcoSport și Fiesta Active.
În sfârșit, o variantă mai puțin probabilă ar fi modelul de clasă mini (segment A) Ka, cel mai mic vehicul din gama europeană Ford, a cărui producție la fabrica poloneză din Tychy a fost oprită încă din 2016. Nu este clar dacă Ford va decide însă reluarea producției acestui model pe o platformă nouă în contextul în care anterioara generație a fost produsă pe o bază tehnică comună cu cea a lui Fiat 500.
Producție: cel mai devreme în a doua jumătate a anului 2019
Nici data de lansare a producției noului model nu este cunoscută. Contactați de Automarket, oficialii Ford România nu au dorit să ofere informații punctuale pe acest subiect. Totuși, având în vedere antecedentele Ford (producția lui EcoSport a fost anunțată în primăvara lui 2016, iar producția a început în toamna lui 2017), ne putem aștepta la o perioadă de cel puțin 12 luni până când fabrica din Craiova va "înghiți" investiția suplimentară de 200 de milioane de euro și va putea începe producția.
Altfel spus, noul model va începe să fie produs la Craiova cel mai devreme la mijlocul anului 2019, ceea ce înseamnă că prezentarea sa oficială va avea loc, cel mai probabil, la Salonul Auto de la Geneva din martie 2019.
Investiția de 200 de milioane de euro va duce suma totală pe care Ford a plasat-o din 2008 până astăzi în complexul de producție de la Craiova la 1.5 miliarde de euro. Pe lângă EcoSport și noul model misterios, fabrica Ford din Craiova continuă să asambleze o parte din producția europeană a multipremiatului motor 1.0 EcoBoost, cel mai popular propulsor al mărcii Ford în Europa.
Doar atat se poate spune deocamdata .
Ford Fiesta Active se produce în momentul ăsta la Koln, pe linia de asamblare clasică Fiesta, alături de toate celelalte versiuni. Mașina e deja lansată și prezentă pe piață. Este exclusă această posibilitate.
...De ce? Simplissim - pentru evitarea taxei protecționiste UE de 10% - economie care mă-ndoiesc totuși se va reflecta și-n vreo reducere de preț a rățuștei urîte (în fine, aduce mai mult a patină cu rotile pentru elefanți. :-)).
În rest, ca *patriot naționale* vorba lui nea Iancu, numai de bine-s și urările mele. Adică succese maxime-n vânzâri - posibil și asta, fiindcă rățușca patinatoare Ka+ nu-i mai urîtă decît Ecosportul, care se vinde însă mai bine.
Ar fi și greu de fapt să fie ȘI MAI urîtă...
Sindicatele din Germania nu doreau insa absolut deloc sa se mute o parte din productia Fiesta in Romania.
Succesul comercial al EcoSport i-a incantat pe americani deoarece uzina craioveana duduie la aceasta ora - ea este practic O CLOSCA CU PUI DE AUR ....Vom vedea in toamna (sau pana atunci) care este modelul ales de americani si atunci vom afla cine a fost mai aproape de adevar...
Pacat insa ca, TOATE GUVERNELE ROMANIEI - din 2007 pana astazi - I-AU MINTIT CU NERUSINARE pe cei de la FORD - cu zambetul pe buze - ca vor construi Autostrada Craiova- Pitesti....
Implicit, răspunsul la pseudo-ghicitoarea asta rămîne doar mutarea la Craiova a liniei de fabricație pentru un model preexistent - să fie deci vorba de F-150, Edge ori Explorer...?! :-)
P.S. @ACE: Să nu exagerăm totuși cu cloștile alea - hiperbolă valabilă doar pt Dacia, care vinde-n Europa 4 Sandero pentru 1 Ka+ sau cca. 3 Duster vs.1 Ecosport.
OK, Ecosportul se mai vinde (bine) în piețele emergente gen India / Brazilia, dar și-n SUA (binișor, adică 1/2 față de Europa - pe americani chiar nu-i înțeleg totuși.)
În rest, de acord cu nesimțirea guvernanților coloniei noastre - scuze, A LOR (greșesc de fapt, că nici a lor nu-i - fiind doar vătafi vînduți altor interese.).