Unul dintre miturile vii ale lumii auto este demontat cu explicații clare și concise de unul dintre cei mai respectați și populari ingineri prezenți pe Youtube. Jason Fenske, unul dintre oamenii care au construit apreciatul canal de Youtube EngineeringExplained, ne arată de ce funcționarea motorului la ralanti pentru a-l încălzi este în cele mai multe cazuri un simplu mit preluat dinainte de anii '90.
Explicația este relativ simplă: dacă în cazul mașinilor ale căror motoare funcționau pe bază de carburator era foarte util să încălzești componentele motorului înainte să pornești la drum pentru a evita calarea acestuia, motoarele moderne pe injecție nu mai au nevoie de asta. Ba din contră, un motor modern se încălzește mai ușor și mai repede dacă mașina rulează, iar atingerea temperaturii optime a uleiului este vitală pentru ca durata de viață a componentelor să fie cât mai lungă.
Evident, spune Jason Feske, există câteva paranteze notabile.
Atunci când temperaturile exterioare sunt extrem de coborâte, 15-30 de secunde înainte de a rula sunt utile pentru ca uleiul de motor să asigure lubrifierea corectă a pieselor. În plus, este de la sine înțeles că nicio mașină nu trebuie bruscată și urcată în zona roșie imediat după pornire.Clipul cu explicațiile complete poate fi urmărit mai jos:
-uleiurile vechi monograde aveau vascozitate mare la rece si puteai rupe stiftul de la pompa ,pe langa faptul ca nu asigurau ungerea.
- porneai cu socul tras dupa care impingeai butonul de soc ,partial cat credea fiecare ,dar amestecul ori era bogat si spala cilindri ori era sarac nu tragea, tusea si se oprea.
si vara 30sec pe loc, iarna 1 minut.
Altfel este un "joc" mai mare si deci o uzura prematura.
In special la motoarele diesel sau cele cu transmisie manuala.