Un mit demontat: cât trebuie să aștepți până când se încălzește motorul mașinii tale?

de Mircea Meşter, Foto: Dreamstime.com
Luni, 08.08.2016
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Inginerii de la EngineeringExplained atacă una dintre legendele cu care se confruntă șoferii din toată lumea: trebuie sau nu să lași motorul să se încălzească înainte de a pleca cu mașina de loc?

Unul dintre miturile vii ale lumii auto este demontat cu explicații clare și concise de unul dintre cei mai respectați și populari ingineri prezenți pe Youtube. Jason Fenske, unul dintre oamenii care au construit apreciatul canal de Youtube EngineeringExplained, ne arată de ce funcționarea motorului la ralanti pentru a-l încălzi este în cele mai multe cazuri un simplu mit preluat dinainte de anii '90.

Explicația este relativ simplă: dacă în cazul mașinilor ale căror motoare funcționau pe bază de carburator era foarte util să încălzești componentele motorului înainte să pornești la drum pentru a evita calarea acestuia, motoarele moderne pe injecție nu mai au nevoie de asta. Ba din contră, un motor modern se încălzește mai ușor și mai repede dacă mașina rulează, iar atingerea temperaturii optime a uleiului este vitală pentru ca durata de viață a componentelor să fie cât mai lungă.

Evident, spune Jason Feske, există câteva paranteze notabile.

Atunci când temperaturile exterioare sunt extrem de coborâte, 15-30 de secunde înainte de a rula sunt utile pentru ca uleiul de motor să asigure lubrifierea corectă a pieselor. În plus, este de la sine înțeles că nicio mașină nu trebuie bruscată și urcată în zona roșie imediat după pornire. 

Clipul cu explicațiile complete poate fi urmărit mai jos: 

Comentarii (12)

  • Bogdan
    Urmarisem clipul pentru ca sunt abonat la ei si le dau perfecta dreptate. Totusi de facut urmatoarea atentionare: Poti sa mergi frumos cu motorul pentru a-l incalzii, dar nu il alerga pana la rosu pana cand nu ajunge la o temperatura optima dupa cum tot ei spun in alt filmulet.
    15 4
  • io stau pana trece pe gpl... deh motor mare, apoi ii dau BLANA!
    7 18
  • mitul asta e demontat din anii 60-70, dar informatia circula mai greu...:)
    8 3
  • scamel
    "mitul " era in instructiunile fabricantului, si avea baza reala:
    -uleiurile vechi monograde aveau vascozitate mare la rece si puteai rupe stiftul de la pompa ,pe langa faptul ca nu asigurau ungerea.
    - porneai cu socul tras dupa care impingeai butonul de soc ,partial cat credea fiecare ,dar amestecul ori era bogat si spala cilindri ori era sarac nu tragea, tusea si se oprea.
    15 0
  • trebuie precizat un lucru: chiar daca nu e problema sa pleci cu motorul rece de pe loc nici daca lasi masina sa functioneze in gol 30 sec sau 1 min nu-i face rau (doar arzi combustibil) ... intrebarea este ce faci (mai ales iarna) daca pornesti masina, pleci imediat si opresti peste 500 m sau 1 km ca ai ajuns la serviciu? asta cu siguranta afecteaza motorul care nu apuca sa se incalzeasca si e de preferabil sa il lasi sa functioneze cate minute in gol daca stii ca rulezi pe distante foarte scurte
    4 2
  • sunt unii (unele) care ruleaza masina 200 m de acasa pana la serviciu
    2 0
  • cel mai bine e sa ai 0w-30 cu norma de genul vw504/507, adica cea mai rezistenta.

    si vara 30sec pe loc, iarna 1 minut.
    3 4
  • Laurentiu
    Buna la toti. Mitul se refera in speta la a nu incerca sa atingi limitele motorului cat inca nu este in plaja de temperatura pentru o functionare optima. Restul de comentarii si idei sunt pe langa subiect.
    0 0
  • AndreiRN
    Lagarele si cuzineti au nevoie de o anumita temperatura pt a ajunge la dimensiunile proiectate de functionare perfecta.
    Altfel este un "joc" mai mare si deci o uzura prematura.
    In special la motoarele diesel sau cele cu transmisie manuala.
    0 0
  • Sonda lambda functioneaza doar cand atinge temperatura de 150 grade Celsius. Chiar daca este echipata cu rezistenta electrica de incalzire la pornire, tot are nevoie de 1 minut pentru ca acea rezistenta sa-si faca treaba. Deci este indicat sa fim generosi cu motorul nostru si sa ne trezim dimineata cu 1 minut mai devreme, pentru a-i face o trezire usoara si lui, motorului.
    0 0
  • spuneti asta si pe 4tuning ca aia stau 5min si dau si drumu la AC
    0 0
  • si 5 minute dupa, sa se curete si AC... sa se raceasca turbina.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru