Tesla a organizat vineri în Statele Unite un eveniment special în cadrul căruia a livrat către clienți primele 30 de unități ale noului Model 3, care a fost anunțat în primăvara anului trecut și pentru care aproape 400.000 de persoane au plătit un avans de 1.000 de dolari.
După o lungă perioadă în care a oferit doar câteva informații de bază despre noul model, constructorul american a furnizat acum detalii complete despre Model 3, inclusiv cele legate de autonomie, performanțe și opționale premium.
Pentru prima oară în scurta sa istorie, Tesla a evitat însă să confirme capacitatea acumulatorului și a preferat să dezvăluie doar autonomia acestuia. În plus, în prima fază, toate unitățile vor fi echipate cu tracțiune spate, însă Tesla promite că în viitor va oferi și versiuni cu tracțiune integrală.
Tesla Model 3: date esențiale
● versiunea de bază a lui Model 3 are un acumulator cu autonomie de până la 320 de kilometri conform standardului american EPA, unul mai realist decât standardul european NEDC. În această versiune, Model 3 are nevoie de 5.6 secunde pentru a ajunge la 96 km/h și beneficiază de o viteză maximă de 208 km/h, iar prețul este de 35.000 de dolari, echivalentul a aproape 30.000 de euro;
● versiunea cu baterie extinsă oferă o autonomie de până la 500 de kilometri conform standardului EPA, ajunge la 96 km/h în 5.1 secunde și are o viteză maximă de 224 km/h.
Prețul acestei versiuni este de 44.000 de dolari, echivalentul a peste 37.000 de euro;● ambele versiuni oferă la interior un ecran touch de 15 inch, tapițerie din material textil și consolă centrală cu 2 porturi USB, plus conectivitate Wi-Fi și 4G;
● ambele versiuni sunt echipate cu blocuri optice full LED, 7 camere video, un radar frontal și 12 senzori ultrasonici pentru tehnologii de siguranță precum evitarea coliziunilor și Automatic Emergency Braking (AEB);
● Tesla oferă o garanție de 4 ani sau 80.000 de kilometri, în timp ce acumulatorul are o garanție de 8 ani sau 160.000 de kilometri (192.000 de kilometri pentru versiunea cu autonomie extinsă);
● versiunea de bază vine cu o culoare exterioară neagră, iar clienții vor plăti 1.000 de dolari (850 de euro) în plus dacă vor o altă culoare: două nuanțe de argintiu, albastru, alb sau roșu;
● jantele standard au 18 inch, însă clienții pot opta pentru jante sport de 19 inch pentru care vor plăti suplimentar 1.500 de dolari (1.300 de euro);
● Model 3 este disponibil și cu un pachet premium în valoare de 5.000 de dolari (4.200 de euro) care include, printre altele, materiale premium pentru tapițerie, scaune față ajustabile în 12 poziții, sistem audio premium cu o putere mai mare, boxe surround și subwoofer, plafon de sticlă fumuriu cu protecție pentru raze ultraviolete sau infraroșii, oglinzi laterale încălzite, proiectoare de ceață LED și consolă centrală cu spațiu de depozitare pentru două smartphone-uri;
● la fel ca și în cazul lui Model S și Model X, sistemul Autopilot costă 5.000 de dolari (4.300 euro), în timp ce sistemul hardware pentru posibilitatea de a conduce în mod autonom costă încă 3.000 de dolari (2.500 de euro);
● Model 3 are o lungime de 4.7 metri, o lățime de 1.93 metri și o înălțime de 1.44 metri.
Masa ajunge la 1.609 kg cu bateria standard și 1.730 kg pentru versiunea cu baterie extinsă;● cea mai scumpă versiune de Tesla Model 3 pe care o poți configura costă 59.500 de dolari, echivalentul a circa 50.000 de euro, și include bateria cu autonomie extinsă, o altă culoare decât cea standard, jante Sport de 19 inch, pachetul premium și sistem Autopilot cu funcție de condus autonom.
deci cine vrea sa cumpere Tesla model 3 in europa sa mai adauge CEL putin inca 5000 de euro la pretul afisat in acest articol
Discret si aprope fara sa ne dam seama, absorbiti de raca cea de zi cu zi dintre noi, nu ne dam seama ca de fapt asistam la o schimbare majora in domeniul transporturilor.
Masina noastra cotidiana, de care ne bucuram cand o vedem in parcare sau pe driveway, asa cum o stiam de mici, e pe cale de disparitie. In anii care urmeaza cred ca vom intra intr-o era total diferita din punctul asta de vedere. Deocamdata sunt 2 tehnologii care ne vor rupe de ceea ce stiam pana acum. Electricitatea si autonomia.
Vrem, nu vrem, ne place sau nu, asta e trend-ul si va fi unul putin probabil sa se schimbe in viitorul apropiat. Lumea deja e plina pana la refuz de gaze toxice, care in anumite medii urbane ajung la concentratii ucigatoare. Literalmente. Motorul cu ardere interna e pe duca. Indiferent cat de divin suna un Porsche 911, un AMG, sau orice vreti voi, in cativa ani generatiile care vin se vor intreba pe buna dreptate ce-a fost in capul nostru, ce anume ne-a drogat colectiv de ne-am pierdut mintile la sunetul unui motor care polueaza, e inefficient, extrem de complicat de intretinut/reparat, etc.
Masina electrica mi se pare urmatorul pas absolut necesar omenirii daca vrem sa mai avem planeta asa cum o stiam de mici copii si s-o lasam la fel celor care vin dupa noi. Nu doar automobilul, ci tot transportul trebuie regandit, si modernizat la standardele secolului XXI. Pasul cel mai usor de facut este cu automobilul. Vor urma transportul de marfuri, aviatia si navele maritime.
Deja sunt tehnologii care scurteaza timpul de incarcare al bateriilor la cateva secunde, maxim minute. Sunt materiale care pot sa absoarba lumina solara la un randament de 44.5% comparat cu ~22% in present. Daca automobilul electric isi rezolva cele doua probleme majore pe care le are in present, timpul de incarcare si autonomia, eu cred ca tranzitia se va face mult mai repede decat ne asteptam astazi.
Deja Mercedes are 3 fabrici de baterii. Baietii destepti incep schimbarea din timp, relaxati, pana nu devine prea tarziu si cursul evenimentelor ii prinde pe picior gresit. Tesla in schimb sunt eroii mei zilele astea. Fara Tesla, eram la zeci de ani de implementarea in masa a masinii electrice. Musk, cu toata ura pe care o simt unii pentru el, e un tip destept care a stiut sa invarta finantele si conjuncturile astfel incat Model S, X si 3 sa fie posibile, Toate astea in timp ce o lume intreaga plina de bani si interese enorme au tinut cu dintii ani de zile de tot ce-a insemnat monopolul exportatorilor de petrol pe plan mondial.
Ieri CEO de la Shell a declarat ca urmatoarea lui masina va fi electrica. Cred ca nu mai e nimic de adaugat :)
@arogantul, preturile in euro, chiar si orientative, tot ajuta cu ceva. Eu sunt curios cum o sa fie masinuta asta la primele review-uri. Cu siguranta nu-mi place interiorul, dar oricum, e un inceput. Iar cand toti dinozaurii pe petrol se vor comuta pe electric, atunci o sa vedem si interioare ca lumea si si preturi mult mai attractive.
interiorul este frigid ca o nemteasca, cu diferenta ca ai si un ecran de calculator de dimensiune standard de la inceputul anilor 2000, inteleg de ce au ales solutia asta dar e oribil, am spuso si cand a aparut tableta pe bordurile volvo, hidos si nefunctional.
Cat priveste interioarele , o sa avem cat de curand interioare misto si pe electrice, de exemplu in 2019 volvo lanseaza o versiune electrica a lui XC90, deci cui i-a placut interiorul lui XC90, exeptand hidosenia de ecran, o sa iie fericit sa isi cumpere aceeasi masina cu acel interior in versiune electrica.
Elon are un merit imens pentru că a făcut ca maşina electrică să fie posibilă !
Infrastructura inclusă !!
Azi poţi traversa de la est la vest, nord la sud toată SUA cu o electrică Tesla !!
Model 3 este o maşină care va fi folosită autonom !!!
În cultura americană ei nu mai doresc să conducă (ca românii şi unii europeni) . Sunt sătui de condus !!! Nu vor !
De aceea la americani au avut primii
- pilot automat
- hill assist
- sistem mâini libere pe maşini pentru telefoane
- senzori / camere pentru parcare spate apoi şi faţă
- parcare automată
- summon car
- follow car
Nu mai zic că toate sunt cu cutie automată, nu au stick.
Păi despre ce vorbim ???
Şi acolo se îndreaptă toată lumea !
Pe langa faptul ca e electrica, bordul e al doilea motiv pentru care am comandat-o.
Iar faptul ca nu am nevoie de cheie sa o deschid, ci doar de o aplicatie pe smartphone, e un plus, pe langa multe alte plusuri.
De ce e obositor monitorul pe timpul nopții? Strălucirea și contrastul sunt reglabile.
La caroserie?
La mototoarele electrice?
La ce?!...
De acord in mare parte, dar esti sigur ca datorita Tesla au loc aceste schimbari? Nu spun ca n-au niciun merit, au pus ceva presiune pe marii constructori, dar de exemplu Nissan Leaf exista pe piata din 2010, s-a vandut in peste 250 000 exemplare, nu cred ca Tesla 3 poate sa fie considerat un moment de cotitura.
Musk este un tip destept, dar exagereaza cu marketingul, Tesla de abia produce 100 000 exemplare pe an, dar model 3 este promis in multe sute de mii exemplare, cand pe piata exista de ani buni alte electrice, nu de maine, ci de ieri.
Elon şi Tesla au asus o maşină (electrică) la care să întorci capul !!! Să fie WOW !
ceilalţi şi-au bătut joc de versiunile electrice!
Aşa că bravo Elan Musk şi Tesla.
La fel şi cu Apple iphone a lui Steve Jobs ! Este primul care a făcut un touch phone frumos şi dorit !!
Bravo lor. Oameni care şi au repectat şi iubit clienţii .
PS: până şi Nissan la presiunea Tesla va arăta în curând un Nissan Leaf FRUMOASĂ, cu linii de design similare New Micra !
Altfel rămâneau la forma urâtă a Leaf actuală.
Nu ştiu câtă voinţă (politică ) este.
Auto trecut tot pe electric. TIR pe pile de hidrogen şi motor electric.
Tot transportul feroviar doar electric. (Vezi Elveţia).
Avioanele vor rămâne pe kerosen până la motoare cu alcool.
Vapoarele... aici e mai complicat dar există soluţii.
Felicitări pentru mașina pe care o conduci! E util să auzim păreri obiective despre un model sau altul. Eu, de exemplu, am condus o singură dată o electrică (și asta, în cadrul unui test drive, prea puțin pentru a-mi face o idee clară despre automobilul respectiv): R Zoe.
Permite-mi să-ți urez bine ai venit printre comentatorii AM!
Apropos de autonomie. Mai e mult pana departe!
Apple a introdus primul touch-screen, Tesla n-a inventat automobilul electric. În plus Apple face un munte de bani, Tesla vinde pe subvenții, tot entuziasmul nu va ține prea mult dacă nu devine și profitabil.
Nu are legătură urâțenia lui Leaf, spuneam că a apărut pe piață acum 7 ani, dar nu a fost considerat un moment istoric. Tesla are meritele ei, repet, au convins marii constructori sa-și scoată mai repede proiectele din sertare.
ceea ce spune multe despre varsta media a comentatorilor de pe AM
Dar întrebarea de baza este: câți bani vor pierde la fiecare mașină vândută?
Nu stiu pe nimeni in viata sa fi atins atatea obiective cu impact major in stiinta, cercetare si asupra omenirii.
Geniu a fost Einstain. Geniu a fost Tesla (Nikola). Si lista continua...
Musk e un "speculator". Atat si nimic mai mult. N-am auzit sa aiba vre-un brevet de inventie?!
Pentru cei mai tineri: si Elena Ceausescu a fost "academician"..... cu lucrarile altora.
Spor la manivele ca eu inca sap la petrol!
este un moment istoric !
Tesla a trecut de 500 km autonomie si incarcarea rapida este cea mai buna solutie de pe piata, iar masina lor nu este o electrica simpla (vezi Volt sau chiar i3) ci una (semi) autonoma !!
Repet, multi au fost primii, dar nimeni nu a facut-o bine.
Si apoi cum spune si dl kpk1, Elon Musk este totusi un geniu, pentru ca a convins boardul Tesla (nu detine majoritatea actiunilor) sa cumpere Solar City ca apoi sub indrumarea lui sa scoata... . ... ghici...
panouri solare sub forma de roof-top tiles ... extrem de aratoase !
Intradevar se facea de mult panouri solare, dar Elon reuseste sa o duca in domeniul in care consumatorii (bogati) chiar isi doresc acea tehnologie !
Sa faci un produs scump (si bun, dar scump) vandabil, nu este usor.
Eh... el stie sa o faca.
Pana la el toate electricele erau urate cu draci, la Tesla au fost primele masini care erau frumoase si care .... bat orice masina sport (Ferrari inclus) la 200m !
Ce se va intampla cand fabricile de miliardele de kWh de baterii si motoare vor intra in functiune pentru milioanele de masini? Pot doar sa intuiesc.
Pana atunci avem asa:
- litiu 4400 $/t 2013 -> 9100 $/t 2017
- cupru 2200$/t 2002 -> 9800 $/t 2011 -> 5800 $/t 2017
Nu stiu voi dar eu nu-mi scot "fumigena" la vanzare inca.
unde ati fost fratilor pana acum ca si eu spun acelasi lucru de vreo doi ani pe AM, si imi iau numai manutze rosii de la toti habarnistii care nu stiu nimic de chestii de energie atunci cand incerc sa le explic exact ce spuneti si voi aici
In ce priveste habarnistii, e f mult hype in presa, deci e oarecum de inteles... e usor sa fii luat de val. Am un amic care si-a facut comanda la Tesla asta de a aparut acum. Sunt curios cum se simte acum cand a aflat ca daca vrea pilot automat pe ea nu mai costa $35k, ci $43. Si asta cu o autonomie de 320 de km declarat. Chevy Bolt/Ampera-E are deja 500 de km. :) Si pretul in UE probabil va fi nu 43k, ci vreo 50k de Euri. :)
Zi de zi apar articole cu mari orase care promit ca peste 10 ani o sa interzica masinile cu CI. Povesti cu pesti. Ca asa "da bine". Sa vada lumea ca fac si ei ceva, ca se afla in treaba. Viitorul insa depinde de mult prea multe variabile ca sa poti face asemenea declaratii in mod responsabil. Dar ei le fac, ca e usor. Nu peste 2 ani ci peste 2 saptamani, cine o sa-si mai aminteasca de enormitatile pe care le declara ei in ceva interviu dintr-o revista obscura?! :) Mie insa mi-ar placea sa vad mai multe minti lucide, mai putin entuziasm pueril. De ce e asa greu sa-ti dai seama ca in cazul in care o masina are nevoie de (sa zicem) 2 ore sa se incarce full, ceea ce e un timp ff optimist in conditiile de fata, de ce e asa greu sa-ti dai seama ca solutia in conditiile actuale e impracticabila? Cat despre bateriile revolutionare, de ani si ani de zile scrie presa de noile tehnologii in domeniul bateriilor, de nu stiu ce cercetatori chinezi si de alte natii care au descoperit ceva baterie care se incarca in 2 minute. Interesant insa ca Elon Musk foloseste la megafabrica lui tehnologia bateriilor care a fost inventata in urma cu 100 de ani. Deci vb filosofului, "a se slabi" cu bucuriile adolescentine. Sa vedem ceva revolutionar pana sa ne apucam sa vorbim de momente istorice. Ca deocamdata toate masinile alea folosesc baterii de sute de kile. Rusinos. Astea au fost inventate in 1912. Suntem in 2017 in puii mei....
asta pt ca bateriile se bazeasca pe chimie, iar energia eliberata la nivel chimic, deci invelisul de electroni este putin densa, de aia nu au fost capabili sa faca ceva mai bun de o suta de ani. urmatorul nivel ca densitate este cel din nucleu, deci energie nucleara, dar asta este impractic pe masini, radiatii si greutate, urmatorul nivel de energie dupa nuclear este anihilare materie-antimaterie, imposibila fara o sursa abundenta de antimaterie, deci suntem blocati la nivel de densitate a energiei disponibile de nivel de invelis de electroni. se pot face imbunatatiri, timp d eincarcare mai scurt, baterii mai compacte, dar NIMIC revolutionar nu mai poate aparea din stocarea chimica a energiei.
Am uitat sa mai spun ceva: chestia cu subventiile. Asta e ceea ce ma enerveaza cu adevarat in toata povestea. Nu stiu daca stiti, dar in Romania subventiile de la stat, deci DIN BANII NOSTRI!!!!!!!, pentru achizitia unei masini electrice ajung pana la 10.000 de eur. Mie mi se pare revoltator. De ce sa plateasca statul roman din banii platiti de noi in taxe si impozite pentru a subventiona un sector care are un viitor total incert? Sau niste producatori care pun niste preturi nesimtite. DE CE?????
Si ar mai fi ceva de studiat pentru cei care se entuziaseaza p'aici aiurea-n tramvai: in toate tarile unde subventiile pentru EVs au fost taiate sau unde scutirile de impozite au fost eliminate, vanzarile de electrice s-au prabusit. https://electrek.co/2017/04/19/denmark-electric-vehicle-incentive/ Asta e un link la o cautare rapida. Dar exemple sunt mai multe. Cautati de va convingeti daca nu credeti. Deci totul e doar un bulls*it impanat cu multa ipocrizie.
@Arogantul, Interiorul lui XC90 mi se pare unul din cele mai curate din industrie. Se vede clar mana suedeza. Aproape ca l-as pune pe acelasi loc cu modele de top de la Mercedes.
Problema nu este tableta ci ceea ce vine cu ea. Deja companiile de asigurari, deocamdata pe baza de voluntariat, au inceput sa implementeze chip-uri pe masini si iti monitorizeaza condusul, obiceiurile, samd. In functie de asta te taxeaza sau nu. Eu cred ca in cativa ani o sa devina obligatorii si atunci sa te tii. Mai bine ma urc intr-o autonoma si citesc sau ma relaxez.
In California sunt baieti foarte destepti care invart multe miliarde si care au tot interesul sa miste lucrurile din loc. Adica sa treaca la etapa urmatoare. Acolo oricine are cele mai mari sanse de reusita cu o idee buna si aplicata cu minimum de effort si impedimente.
N-am spus ca Tesla a inventat automobilul electric, dar l-a adus la indemana publicului si l-a facut viabil, practic si atragator, lucru pe care nimeni nu l-a reusit inaintea lor. Nu poti sa compari volumele vandute de leaf in 7 ani si care costa 1/4 din Tesla cu model S care e pe piata de 3-4 ani si pleaca de la 100k. Nu mai vorbim de performante, autonomie, estetica, etc.
Totusi, fiecare producator care a venit pe piata cu ceva a miscat un deget pe directia asta. E o diferenta enorma intre motocositoarea vecinului in 2 timpi si taietoarea mea electrica, pe baterii. Zgomot, miros, consum, etc. Totul e incomparabil. Eu cred ca daca avem puterea sa credem si sa incercam sufficient de mult sa ajungem acolo unde astazi suntem doar cu gandul sau cu privirea, intr-o zi Victoria va fi a noasta.
Dar dumul de 1000 de mile incepe mai intai cu primul pas ...
Acum 2 saptamani chinezii au teleportat cu success un foton la 500 km pe orbita extraterestra. Eu cred ca in cel mult 100 de ani totul va fi schimbat pe fata pamantului. Sa speram ca nu in rau. Teleportare, anti-gravitatie, invisibilitate, tratamentul cancerului, organe regenerate, tainele creierului, viata eterna, mie mi se pare foarte foarte realizabile. OK, puteti sa trageti o burta de ras, no problem, dar mie nimic nu mi se mai pare imposibil in ziua de azi. Singurul lucru pe care il stiu cu certitudine este ca sunt enorm de multe descoperiri pe care astazi nici macar in minte nu le putem imagina.
Merci pentru compliment :)
Frumoase vorbele de mai sus. M-au uns la suflet!
Insa, pentru cei care nu prea citesc sau s-au nascut putin mai tarziu, apropos de "parte electrica": Nicolae Vasilescu Karpen. Cautati si cititi!
Iar la capitolul "altele": Gheorghe Bordeianu.
Atentie! Cei 2 de mai sus sunt romani! ;)
Dau cu sapa tot la petrol!
Garantat vor pierde bani cu mașina asta in prima faza, dar este mersul normal al evoluției, găsește cineva o soluție pana la urma.
PS.
Din nefericire petrolul nu este epuizat, Chevron știe sa scoată pana la 15% din zăcământ, ceilalți cu greu ajung la 5% (petrolul brut sta într-o piatra ponce)
la o cautare rapida nu am gasit nimic relevant, dar uite un articol foarte interesant care vorbeste despre stocarea energiei la nivel industrial, despre imposibilitatea unei lumi bazate pe energii renuvelabile
http://energyrealityproject.com/lets-run-the-numbers-nuclear-energy-vs-wind-and-solar/
https://energyathaas.wordpress.com/2017/04/24/is-the-duck-sinking/
http://www.theenergycollective.com/barrybrook/471651/catch-22-energy-storage
uite cateva linkuri care vorbesc despre problema bateriilor
https://www.technologyreview.com/s/602536/the-human-cost-of-the-lithium-battery-revolution/?utm_campaign=add_this&utm_source=twitter&utm_medium=post
https://www.greentechmedia.com/articles/read/green-battery-revolution-powering-social-and-environmental-risks
https://arstechnica.com/tech-policy/2016/01/amnesty-international-report-children-mine-cobalt-used-in-gadget-batteries/
http://storymaps.esri.com/stories/2017/batteries/index.html
http://www.economist.com/news/business/21688386-amid-surge-demand-rechargeable-batteries-companies-are-scrambling-supplies?fsrc=scn/fb/te/pe/ed/anincreasinglypreciousmetal
https://www.technologyreview.com/s/534866/why-we-dont-have-battery-breakthroughs/?utm_campaign=add_this&utm_source=facebook&utm_medium=post
aici o sa gasesti o serie in 5 parti care vb de baterii
http://www.visualcapitalist.com/evolution-of-battery-technology/
http://www.visualcapitalist.com/our-energy-problem-battery-context/
http://www.visualcapitalist.com/explaining-surging-demand-lithium-ion-batteries/
http://www.visualcapitalist.com/critical-ingredients-fuel-battery-boom/
http://www.visualcapitalist.com/future-battery-technology/
Absolut toate masinile sunt facute din diferite metale deci TOATE MASINILE SUNT CONSTRUITE "using materials extracted in dirty, often life-threatening conditions." Mineritul este fara indoiala o treaba murdara dar autorii nu spun asta si in schimb prefera sa se lege doar de baterii.
Faza e ca trebuie de multe ori sa citesti printre randuri deoarece sunt firme care se simt amenintate de masinile electrice si au inceput sa sponsorizeze jurnalistii care nu le agreaza. Ex: "Koch Industries, the nation’s second-largest privately held corporation" http://www.huffingtonpost.com/entry/koch-electric-vehicles_us_56c4d63ce4b0b40245c8cbf6
http://stiintasitehnica.com/jurnale-pradatoare/
Poate va reveniți!
nu vorbim de aluminiu si fier, ci de metale rare, care se vor epuiza cu mult inainte sa fi reusit sa transformam acutuala flota de masini in electrice si/sau hibride plug in. daca atata lucru nu esti capabil sa intelegi atunci orice discutie pe tema asta cu tine nu isi are rostul
daca metalele astea ar fi abundente atunci toata propaganda fratilor kock ar fi inutila.
Manuta rosie iti apartine! ;)
Normal, esti un ignorant. Probabil ca orele de chimie le-ai facut cu femeia de serviciu sau cu Adrian Severin (vezi cazul H2O).
Citeste! Poate vei intelege ce inseamna petrol si derivatele lui si poate vei realiza cam ceea ce inseamna.
Am lucrat in domeniul nuclear apoi petrol si gaze. De departe cea mai curata sursa de energie provine din nuclear. Pacat ca nu se poate stoca (practic nu exista/ nu s-a inventat un capacitor).
https://ro.wikipedia.org/wiki/Petrol
Spor la manivele!
Generic vorbind bateriile Li-Ion au cam 8 GRAME de Litiu pe 100Wh sau cam 2% din baterie e Litiu adica un spanac.
Cobalt zici? LiCoO2 (ex iPhone) are mult Cobalt intradevar. Devine cobaltul prea scump ? Nici o problema treci la
LiNiCoAlO2 (ex: Tesla) Co 15% Ni 80% , Al 5%. Devine Ni prea scump ? treci la
LiMn2o2 (Nissan Leaf) Mn 90+%, Mn prea scump ? treci la
LiPo (polimer aka plastic Hyundai/Kia) Exista si compozitii exotice care au electrolit din sticla ( lol o sa ziceti ca o sa ramana pamantul fara nisip acuma ) sau sare.
Cand zici baterie Li-Ion sunt defapt o denumire generica a unei intregi familii de baterii care folosesc metale mai mult sau mai putin rare.
Acum toti se lupta pe cota de piata ! Nu pe productie, care deja au luat niste cifre astronomice !
SUA a devenit cel mai mare exportator de petrol si derivate din petrol din lume !!!
Despre ce vorbim ??
Problema EXTREM DE MARE ESTE ALTA tot ce ardem din combustibili fosili - creati in milioane de ani - nu facem decat sa aducem CARBUNELE din adancul pamantului in ATMOSFERA !
Si uite asa MURIM inainte sa mai apucam epoca de peste 100 de ani in care se trateaza cancerul sau altele !!!
Masina electrica poate undeva mananca electricitate si din termocentrala pe carbuni sau gaz, dar totusi IN PROCENT MAJORITAR este pe hidro, eolian si nuclear !!
Deci la motorul termic stim 100% combustibil fosili, la masina electrica vorbim de la 60% -100% non fosili (vezi Norvegia! cu a ei 99% non fosili)
Deci este un pas urias inainte !
Nu imi plac pilele pe hidrogen pentru ca undeva trebuie sa produci si sa arunci in atmosfera oxigen si problema oxigenului ca nu tot ramane stabil O2 ci si O3, deci bateriile litiu-ion sunt mai bune.