Industria auto japoneză a fost mereu în fruntea inovaţiilor tehnologice. Sistemul Start-Stop, unul dintre "puii" născuţi de mărcile auto nipone, nu mai impresionează pe nimeni în ziua de astăzi, fiind răspândit pe foate multe automobile. Iniţial, era regăsit doar pe automobilele cu propulsie hibridă, care nu aveau o problemă în a alimenta sisteme electrice cu motorul oprit pentru că au la dispoziţie un set de acumulatori. Însă tehnologia Start-Stop a migrat şi la automobillele normale cu motor pe benzină sau diesel, pentru că ajută la limitarea emisiilor poluante şi îmbunătăţeşte consumul. Multă vreme era doar un sistem enervant, care uneori refuza să mai pornească. tehnologia s-a rafinat între timp, iar producătorii japonezii caută încă cea mai eficientă soluţie din acest domeniu. Părerile sunt împărţite, şa că vom încerca să trecem în revistă sistemele folosite în acest moment de către producătorii japonezi.
Cum funcţionează?
Motivul principal pentru care sistemul Start-Stop a fost inventat este reducerea emisiilor poluante şi a consumului de carburant. Atunci când maşina staţionează la un semafor sau într-o coloană, cel mai eficient mod de a face acest lucru este oprirea motorului. Şi pentru că ar fi fost complicat să îl pui pe cel de la volan să facă acest lucru manual de fiecare dată, constructorii auto au inventat un sistem automat. Motorul este oprit atunci când maşina nu se mai mişcă, iar cel de la volan nu apasă pedala de ambreiaj (în cazul cutiilor de viteză manuale) sau ţine apăsată pedala de frână (în cazul cutiile de viteze automate). În acest timp sistemele electrice ale maşinii funcţionează (faruri, stopuri, ventilaţie, aer condiţionat, geamuri electrice, radio), iar pentru a putea face acest lucru este nevoie de o baterie specială cu capacitate mai mare sau de o baterie suplimentară. În plus pentru a putea reporni eficient motorul de fiecare dată, electromotorul este acum mai robust pentru a face faţă repornirilor suplimentare. Uneori, dacă un consumator are nevoie de mai multă putere, de exemplu aerul conduţionat, motorul va reporni chiar dacă maşina staţionează.
START PENTRU START-STOP
Am putea crede că tehnologia Start-Stop a apărut de curând, dar primele teste în acest domeniu datează din anii '70, când Toyota a dotat modelul Crown cu un sistem de oprea motorul după 1.5 secunde de staţionare. În ceea ce priveşte utilizarea acestui sistem pe un model de serie de către un constructor european, Volkswagen poartă acest merit. În 1983. modelul Polo Formel E era dotat cu sistem start-stop. Polo Formel E, cu E de la Efficency, era echipat cu un motor de 1.2 litri şi un sistem Start-Stop rudimentar numit SSA, ce oprea motorul după două secunde de staţionare. Motorul era repornit atunci când levierul schimbătorului de viteze era mutat din neutru spre stânga.
Pentru a fi eficiante şi nu deveni enervante, sistemele Start-Stop sunt îmbunătăţite constant de către constructorii auto. Sunt căutate cele mai bune soluţii de stocare a energiei electrice şi porniri cât mai rapide şi eficiente ale motorului.
Iar constructorii japonezi Mazda, Mitsubishi, Toyota, Honda şi Suzuki studiază cele mai eficiente soluţii din acest domeniu.Iată care sunt principalele soluţii tehnice folosite în prezent:
1. Condensatori electrici
Mazda a fost printre primii constructori care au folosit această soluţie pentru sistemele sale Start-Stop. Noua Mazda6 foloseşte acest sistem ca dotare standard, el fiind denumit i-Eloop. Principalul scop al acestui sistem este recuperarea energiei produsă prin decelerarea automobilului şi folosirea ei la alimentarea sistemelor electrice. Spre deosebire de alţi constructori, Mazda foloseşte pentru stocare un condensator de mari dimensiuni, capabil să stocheze energie electrică. Mazda spune că acest sistem ajută modelele sale să economisească între 5 şi 10% carburant.
Condensatorii folosiţi ca mediu de stocare sunt produşi de Nihon Chemicon Corporation. Mazda a ales această soluţie deoarece condensatorii se pot încărca şi descărca mult mai repede faţă de un acumulator standard. Condensatorul electric folosit de Mazda se poate încărca la capacitate maximă în 10 secunde, absorbind un procent mai mare de energie atunci când maşina decelerază. Un acumulator are nevoie de mai mult timp pentru încărcare şi un ciclul de viaţă mai scurt în ceea ce priveşte ciclurile de încărcare-descărcare. Un alt avantaj al sistemului cu condensator este faptul că acesta nu este atât de sensibil la variaţiile de temperatură ambientală la fel cum sunt afectaţi acumulatorii litiu-ion. Din această cauză, bateriile litiu-ion nu sunt stocate niciodată foarte aproape de compartimentul motor, pentru a nu fi afectate de căldura degajată de acesta. Condensatorul lui Mazda este, însă, amplasat chiar lângă blocurile optice ale noului Mazda6. Singurul minus notabil al sistemului cu condensatori este faptul că aceştia au capacitate de stocare limitată. Pot fi folosiţi cu succes pentru a alimenta diverse sisteme electrice, dar nu pot pune în mişcare un motor electric.
2. Baterie litiu-ion suplimentară
Soluţia aleasă de Suzuki este o baterie litiu-ion suplimentară care stochează energia cinetică recuperată în timpul frânării. Suzuki a folosit acest sistem pe noul model Wagon R, varianta japoneză, şi spune că obţine astfel o economie de carburant de 22%. Bateria folosită de Suzuki este produsă de Denso Corporation, cel mai mare furnizor de componente auto din Japonia. bateriile litiu-ion pot stoca mai multă energie decât o baterie clasică cu plumb şi acid şi, de asemenea, rezistă la mai multe cicluri de încărcare descărcare. Bateriile litiu-ion sunt însă sensibile la căldură, iar Suzuki a decis să le amplsaeze sub podeaua modelului său. În plus au nevoie de conexiuni suplimentare şi de cabluri mai complicate. bateria este compatibilă cu cea clasică de 12 volţi şi nu are nevoie de convertor.3. Baterie nickel-metal hibrid
Bateria nickel-metal hibrid a fost dezvoltată de corporaţia Panasonic special pentru sistemele Start-Stop. Acest tip de baterie oferă un compromis între bateriile ieftine cu plumb şi acid şi cele scumpe litiu-ion. Bateria inventată de Panasonic oferă un bun compromis şi poate face mai multe decât să alimnteze sistemele electrice atunci când motorul este oprit. Are suficientă putere pentru a alimenta şi un motor electric pentru a pune în mişcare întreaga maşină sau poate asista motorul termic într-un sistem hibrid. Acest tip de baterii nickel-metal hibrid sunt mai versatile şi în ceea ce priveşte fluctuaţiile de temperatură.
4. Baterie cu plumb şi acid
Start-Stop. Cea mai simplă variantă este montarea unei baterii suplimentare în paralel cu cea care există deja, dublând astfel capacitatea de stocare. Este însă o tehnologie simplă care nu excelează nici la timpul de încărcare, nici la capacitatea de stocare. Este însă cea mai ieftină soluţie. Furukawa modifică însă structura acestui tip clasic de baterie pentru a-i permite un număr mai mare de cicluri de încărcare-descărcare şi pentru a îi prelungi viaţa.
Cea mai simplă şi umilă soluţie este clasica baterie cu plumb şi acid. Se găseşte în toate automobilele noastre pentru a alimenta sistemul electric de 12 volţi. Furnizori ca Furukawa Battery spun că este o soluţie viabilă şi pentru sistemeleInteresant este că şi România se află pe harta celor care contribuie la dezvoltarea acestor sisteme. Producătorul de baterii Rombat are în ofertă un acumulator special dezvoltat pentru automobilele cu sistem Start-Stop. Acest acumulator poartă numele de Rombat EFB. EFB este acronimul tehnologiei folosite de acest acumulator Enhanced Flooded Battery. Acest tip de acumulator suportă dublul ciclurilor de încărcare-descărcare faţă de un acumulator normal.
Ne place sau nu, sistemul Start-Stop şi-a făcut loc pe aproape toate automobilele moderne. Iar tehnologia din ce în ce mai rafinată îi face pe cei de la volan să nu mai dezactiveze sistemul imediat cum s-au urcat în maşină. Repornirile au devenit din ce în ce mai rapide şi mai puţin deranjante. Iar în viitor acest sistem va evolua şi mai mult permiţând economii importante de carburant şi reducerea semnificativă a emisiilor poluante.
Japonezii sunt bunii in toate domeniile ce tin de tehnologie, pana si in aparatura IT .Nu mai zic despre Sony Cyber-Shot DCS-RX100 este una dintre cele mai performante camere compacte din lume, si alte chestii. La fel cum Xperia Z si ZL au cea mai buna camera pusa vreodata pe un smartphone .
Cine a pomenit ceva despre " inovatia germana"?! Si de ce crezi ca tu nu esti spalat pe creier? Ai trait singur pana acum? Te-ai autoeducat? Nu cumva esti chiar Luceafarul in persoana (varianta japoneza)? No, atunci, ramai acolo, sus!
Un astfel de sistem mi se pare ok. Intr-adevar, masina era dotata cu baterie suplimentara, amplasata in peretele dreapta al portbagajului (o baterie micua, gen scuter).
@LR, uite obsedatii ca tine pomenesc de masini germane.
Tu vorbesti de violenta verbala?! Nu ai folosit chiar tu expresia "spalatii pe creier" la adresa unora dintre cei care posteaza aici? Eu, obsedat? Ma tragi de sireturi? Ma cunost de la cutremur? Eu nu cred ca ma cunosti, dar cine stie, poate ne vom cunoaste vreodata.
Oldsmobile are multe inovatii. De exemplu multi lauda Mercedesul ca cika au implementat ei primul airbag, cand colo Oldsmobile Toronado a fost prima masina care oferea clientilor un airbag optional pentru sofer. Asta se intampla in 1973, insa nemtii de la Mercedes-Benz au fost cei care au standardizat airbagul si l-au oferit pentru toate masinile vandute cativa ani mai tarziu nimic deosebit, deci nu ei au fost primii .
Iar in 1902 - Lanchester 12 Tonneau, a fost prima masina cu frane pe disc.
1987 - Oldsmobile Cutlass Supreme oferea un head-up display
1966 - Jensen FF era primul automobil cu ABS ca dotare optionala, deci din nou nu este vb de mercedes. Unii ridicau in slavi ca tot Mercedes a fst primul care a implementat abs-ul pe masini, deci iata ca nu.
1999 - Cadillac Deville oferea sistem de vedere pe timp de noapte
Iar 3 ani mai tarziu, japonezi ofereau pe Lexus came termale pt vedere pe timp de noapte si pirometru cu infrarosu.
Nu zice nimeni ca nu au facut aia primul ABS ... dar daca aia l-au facut primii in 66 si el este prezent obligatoriu pe masini dupa 40 de ani inseamna ca nu a fost tocmai extraordinar, iar tehnologia a avut nevoie de mult mai multa munca de cercetare inainte de a fi cu adevarat practica. Este adevarat ca primul ramane primul - el a avut "sclipirea", dar nu trebuie uitati cei care investesc mii de ore de munca pentru a face dintr-o idee o tehnolgie viabila.
Multi ar putea sa iti spuna "sec" ca Benz a facut "masina" iar ca ceilalti doar au adus idei in plus la aceasta ;)
Daca dai o geana aici : http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_automobile poti invata multe lucruri despre istorie. In primul rand se invata ca si inovatiile "sclipitoare" au la baza idei mai vechi, rafinate si combinate in acel mod ce aduce "sclipirea" geniului ingineresc. Se poate vedea ca omul, inginerul/inventatorul a vrut sa inlocuiasca tractiunea balegatoare cu tractiunea fumegatoare inca din prima secunda in care a descoperit ca poate genera lucru mecanic din energia termica (pe vremuri inginerii erau inventatori... acum s-a denaturat un pic ideea si inginerii sunt mai putin inventatori si mai mult "cei care pun in practica idei")