Cu toţii conştientizăm că numărul maşinilor pe care le vedem pe stradă creşte de la o zi la alta. Este un fenomen ce a luat o amploare deosebită în ultimul deceniu în România şi nu numai. De fapt, cea mai mare creştere a numărului de vehicule, caracterizată de specialişti ca fiind o explozie a soluţiilor de mobilitate, se înregistrează în China, ţara care se pregăteşte să devină cea mai mare piaţă auto din lume.
Alături de China, şi celelalte state ale lumii contribuie cu un număr în continuă creştere a vehiculelor aflate în circulaţie. Acest trend are însă premize îngrijorătoare. Potrivit unui studiu publicat de Agenţia Internaţională a Energiei (IEA), numărul automobilelor se va dubla până în 2035, ajungând la o valoare impresionantă de 1.7 miliarde de unităţi.
Ultimul deceniu a consemnat o explozie a numărului de maşini. Dacă în 2000 existau 4 maşini la 1000 de locuitori la nivel global, în 2012 avem o valoare de 10 ori mai mare: 40 de maşini la 1000 de locuitori. Dacă trendul continuă, în 2035 numărul de maşini la 1000 de locuitori va ajunge la 310.
Cel mai bun exemplu va fi oferit de China. Dacă în prezent sunt 60 de milioane de maşini pe străzile din Ţara Marelui Zid, în 2035 numărul lor va ajunge la 400 de milioane. Aceeaşi evoluţie se aşteaptă şi în India, unde numărul va creşte de la 15 milioane, cât este în prezent, până la 160 de milioane.
IEA estimează că din cele 1.7 miliarde de maşini, doar două procente vor reprezenta numărul maşinilor electrice. Hibrizii vor reprezenta 20% din piaţă, iar vehiculele pe gaz 3%. În aceste condiţii, nivelul de poluare va creşte alarmant, în ciuda eforturilor de reducere a emisiilor. Potrivit unei statistici IEA, nivelul emisiilor a crescut cu 50% din 1991 până în 2011.
via worldcarfans
1) Rata de crestere demografica va fi tot mai dezechilibrata de la regiune la regiune, deci nu va fi uniforma, rezultand conjuncturi grotesti in care unele tari (recte Politichia, pardon, Romania) vor suferi depopulari masive (sub forma de exoduri si reducerea natalitatii concomitent cu sporirea mortalitatii - iar locul celor plecati sau disparuti va fi luat de toate natiile pamantului pe care lumea "nu putea sa le mai incapa" , dupa cum scria Eminescu), in timp ce altele se vor confrunta cu megapolisuri gen Tokyo sau Shanghai, deoarece toate putorile cu alergie la munca, fara deosebire de nivel de educatie sau avere, vor migra nu atat spre orase, cat spre metropole, unde vor prosti cu usurinta populatia locala ca "muncesc" si ei "cumva" (dandu-ne tepe prin piete ca samsari de alimente - am dat doar un exemplu), fenomen ingrat care se manifesta, din pacate, si la noi;
2) Se asteapta, intr-adevar, acea cota ametitoare de autovehicule produse mentionata in articol, nu-i bai, dar se intreaba cineva daca vor fi chiar......masini, in sensul plenitudinal al cuvantului?......Avea dreptate Cuantic cand anticipa o panorama globala ca in Total Recall, in care toate vehiculele vor fi 'trase la indigo" si vor semnala un fiasco al notiunii de estetica, singurul punct forte acceptabil pentru mentalitatea viitorului fiind utilitarismul lor brut......Toate tendintele ne indreapta intr-acolo, in mod accelerat si inevitabil......
PS: Ati urmarit acele reportaje interesante, dar si alarmante totodata, despre conceptul de Intunecare Globala (in antiteza cu Incalzirea Globala), de care tot poluarea industriala este responsabila, nedand semne ca se va opri aici?