AICI.
A venit vremea pentru un nou episod din serialul nostru dedicat fotografilor auto din lumea întreagă. Am început acest foileton săptămâna trecută, fiindcă oamenii care creează imagini spectaculoase în industria auto merită mai multă atenţie. Am dat startul serialului nostru dedicat oamenilor din spatele aparatului foto cu un articol dedicat fotografului american Nate Hassler. Nate ne-a povestit câteva din secretele sale într-un material pe care l-am publicatAstăzi rămânem în aceeaşi zonă, Los Angeles fiind oraşul pe care mulţi fotografi auto îl consideră acasă. California este un tărâm minunat atât pentru maşini, cât şi pentru cei care le imortalizează.
JOHN ZHANG. SAU 1013MM.
Continuăm cu un fotograf american de origini asiatice: John Zhang. Dacă numele nu vă sună cunoscut, este normal. John preferă să se prezinte cu un nume "tehnic": 1013MM. Acesta este pseudonimul cu care îşi semnează fotografiile, deoarece, spune el, este mai uşor de reţinut.John s-a născut în Statele Unite în 13 octombrie 1987, dar și-a făcut studiile în Hong Kong. La cei 26 de ani pe care îi are a urcat rapid în galeria fotografiilor specializaţi în maşini, brandul său devenind unul dintre cele mai cunoscute din acest domeniu.
John a crescut într-o zonă plină de automobile şi de showroom-uri auto. "M-au fascinat încă de la o vârstă fragedă. Mă plimbam cu bunicii mei printre automobile şi îmi spunea ce marcă şi model sunt."
2008 - Începutul în fotografie
Americanul a început să facă fotografii în 2008. Era fascinat de lumea automobilelor modificate. "Abia îmi cumpărasem prima maşină, BMW-ul meu E92 135i, iar un prieten recepţiona un Nissan GT-R R35, unul din primele exemplare ce au sosit în Statele Unite. M-a rugat să îi fac câteva fotografii şi aşa am făcut prima mea şedinţă foto cu un automobil." Setul complet de imagini poate fi regăsit AICI.
"Maşina mea este un BMW E82 135i coupe. Este automobilul care mi-a deschis multe uşi în industria auto, mai ales în zona producătorilor de accesorii pentru tuning. Este prima mea maşină şi a trecut printr-un proces de modificări. Oricum, iubesc această marcă, iar mai nou m-am dedicat unui nou proiect de tuning, de data aceasta cu noul BMW Seria 3."
De la acele prime imagini din 2008, John a evoluat constant. Este adeptul unui stil curat, fără prea multe înflorituri.
Filosofia sa profesională este ca fiecare fotografie creată să fie demnă de un poster. De aceea, post-editarea este foarte importantă. De asemenea, John creează fotografii compuse din mai multe expuneri şi chiar descrie acest proces pe blogul său AICI, AICI şi AICI.Profesorul
Unul dintre cele mai interesante aspecte legate de munca lui John este legat de descrierile lungi ale diferitelor procese de procesare din spatele fotografiilor sale perfecte. De exemplu, într-o altă postare pe blogul său ne povesteşte modelul de editare care a durat 6 ore şi jumătate pentru un singur cadru. L-am întrebat pe John dacă nu cumva îşi dezvăluie prea multe secrete. "Nu, nu cred că dezvălui prea mult. Întotdeauna las loc interpretarea personală în procesul de post-editare. Procesul poate fi replicat de orcine până la un punct, dar îi va fi foarte greu să recreeze lumina sau compoziţia imaginii."Mai jos putem vedea cum John a creat una dintre cele mai spectaculoase imagini ale sale din două cadre aparent banale. Vedeta şedinţei foto a fost un Lexus LFA deţinut de un prieten al său. John a preferat să îl fotografieze timp de o zi întreagă în stilul său. A dus maşina în diverse locuri simple sau a fotografiat-o pur şi simplu în mers. Latura creativă a intervenit puternic mai târziu, în etapa de postprocesare şi editare a imaginilor. Aşa au apărut imaginile pe care John le consideră printre cele mai bune create de el. "A fost cea mai bună şedinţă foto pe care am realizat-o. Maşina aparţinea unui prieten şi am avut o zi întreagă la dispoziţie. Fără presiunea timpului am putut să lucrez în linişte şi am avut libertate totală la capitolul creativitate. La final mi-a oferit şi cheile pentru o tură, dar am refuzat pentru că eram prea emoţionat."
L-am întrebat ce îi place să fotografieze și am aflat cum vede un fotograf diferențele dintre mașini și oameni din spatele obiectivului. "Bineînţeles că iubesc mult maşinile. Sunt subiectul meu preferat din fotografie. Nu îmi place să fac fotografii cu oameni, deşi recunosc ca am facut acest lucru. Oamenii se mişcă în cadru, maşiniile nu. Doar cel din spatele camerei este vinovat dacă compoziţia imaginii nu este perfectă atunci când fotografiezi maşini."
Nikon sau Canon?
Dacă tot suntem la tehnică, John ne spune că este unul dintre cei care nu pun foarte mult accent pe crearea imaginilor de tip rig, preferând post-procesarea pentru a-i imprima fotografiei efectele de mișcare. "Nu sunt genul meu şi nu fac acest gen de imagini. Sistemul e greoi şi necesită mult timp pentru montarea pe maşină. Prefer să petrec acest timp găsind un unghi avantajos al maşinii pe care o fotografiez şi să trec la treabă", spune fotograful american. "Sunt adeptul a ceea ce eu numesc guerilla style. Este mai puţin restrictiv. Dacă este nevoie de imagini cu maşina în mişcare, folosesc o altă maşină din care surprind cadrele necesare."
Zhang apreciază că în industria fotografiei eşti apreciat dacă îşi perfecţionezi stilul şi oferi imagini de calitate. Însă, ca şi Nate Hassler, nu apreciază faptul că aproape oricine poate intra în această industrie cu un aparat foto de 400 dolari. "Piaţa este saturată de fotografi amatori sau semi-profesionişti care oferă preţuri de nimic. Dacă clientul nu are un buget prea mare pentru şedinţa foto, poate oricând să aleagă un fotograf care îşi va vinde munca mai ieftin. Nu este ok, dar pe de altă parte nu mai suntem în anii '80 sau '90, când fotografii profesionişti erau extrem de puţini", concluzionează John.
Debut online în presă
John a publicat prima sa imagine în presă în 2010, în revista EuroTuner. Subiectul sesiunii foto a fost un BMW M3 fotografiat pe străzile din Los Angeles.
L-am mai rugat pe John Zhang să ne descrie un moment memorabil de la o sedinţă foto şi, de asemenea, ce alţi colegi fotografi admiră. "Cel mai amuzant moment la o şedinţă foto a fost când proprietarul maşinii fotografiate a fost oprit de acelaşi poliţist de două ori. În final, am fost escortați amândoi departe de locul respectiv", spune John. "În ceea ce priveşte alţi fotografi, sunt prieten cu mulţi dintre ei, în ciuda faptului că suntem concurenţi. Admir muncă fotografilor precum Sean Klingelhoefer, Frederic Schlosser, William Stern şi Steve Demmitt."
Comentarii (3)