Constructorii auto au intrat într-o competiţie acerbă pentru dezvoltarea maşinilor autonome, iar mulţi dintre ei au început deja să efectueze diverse teste în SUA pe baza unor acorduri semnate cu statele americane în care acestea se desfăşoară.
Primele maşini autonome de serie sunt aşteptate să fie disponibile pe piaţă în perioada 2021-2025, iar autorităţile americane au decis că este momentul potrivit să se pregătească în mod corespunzător pentru ceea ce acestea numesc "cea mai mare revoluţie în transportul personal de la popularizarea automobilului în urmă cu un secol".
În acest sens, Departamentul Transporturilor din SUA (DOT) a lansat un ghid de peste 100 de pagini intitulat "Politica Federală a Vehiculelor Autonome", care abordează cele mai importante aspecte care vizează dezvoltarea şi conducerea maşinilor autonome. Într-un fel, documentul poate fi comparat cu o constituţie a maşinilor autonome, cu atât mai mult cu cât este prima de acest fel din lume.
Tipuri de maşini autonome
Unul dintre cele mai importante aspecte este legat de diferenţierea gradului de autonomie al fiecărui autovehicul, iar acestea au fost împărţite în 6 categorii distincte:
▶ nivelul 0 - şoferul uman face totul;
▶ nivelul 1 - un sistem automat poate ajuta uneori şoferul la unele funcţii;
▶ nivelul 2 - un sistem automat este capabil să îndeplinească anumite sarcini, în timp ce şoferul monitorizează mediul înconjurător şi realizează celelalte sarcini;
▶ nivelul 3 - un sistem automat este capabil să îndeplinească anumite sarcini şi să monotorizeze mediul înconjurător, dar şoferul trebuie să fie pregătit să preia controlul în orice moment;
▶ nivelul 4 - un sistem automat este capabil să îndeplinească toate sarcinile şi să monotorizeze mediul înconjurător, dar numai în anumite condiţii;
▶ nivelul 5 - sistemul automat poate efectua toate sarcinile legate de condus în orice condiţii, la fel ca un şofer.
Maşinile autonome de nivel 4 şi 5 pot fi conduse fără să ai permis
Una dintre cele mai sensibile părţi ale documentului se referă la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un şofer pentru a putea conduce maşini autonome. Astfel, documentul arată că maşinile autonome de nivel 4 şi 5 pot fi conduse şi de persoane care nu deţin permis de conducere, ca urmare a faptului că acestea sunt capabile să îndeplinească toate operaţiunile obişnuite ale unui şofer, cel puţin în anumite condiţii.
În schimb, maşinile autonome de nivel maxim 3 au nevoie de un şofer cu permis. Toate maşinile autonome care au cel puţin nivelul 3 sunt considerate Vehicule Puternic Autonome şi sunt înregistrate în documentele oficiale drept HAV (Highly Automated Vehicles).
Condiţii de siguranţă pentru certificare
Pentru ca o maşină autonomă să primească certificarea autorităţii Naţional Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), aceasta trebuie să respecte un set de 15 reguli de siguranţă.
Una dintre cele mai controversate reguli este cea legată de etică.
Constructorii trebuie să se asigure că maşinile autonome iau decizii în mod conştient şi intenţionat, indiferent de implicaţiile etice ale unui posibil accident. Această regulă va fi probabil cel mai dificil de implementat de către constructori, întrucât nu este încă clar modul în care va reacţiona o maşină autonomă care, de exemplu, are ca opţiuni să salveze viaţa unui pieton care traversează strada neregulamentar sau viaţa şoferului care ar putea fi pusă în pericol în urma unei eventuale manevre de evitare a pietonului.O regulă aparte este cea care se referă la detecţia de obiecte şi evenimente. Astfel, autorităţile propun o lungă listă de obiecte şi evenimente pe care o maşină autonomă le poate detecta singură, cum ar fi adaptarea la schimbarea vitezelor maxime legale în funcţie de tipul de drum, detectarea zonelor în care depăşirile sunt interzise, abilitatea de a opri şi reporni în spatele unei maşini care realizează aceleaşi operaţiuni, detectarea semnalelor semafoarelor, să navigheze prin sensuri giratorii, să poată identifica locuri de parcare şi să parcheze regulamentar, să reacţioneze regulamentar în prezenţa maşinilor de urgenţă, să respecte indicaţiile poliţiştilor din trafic sau să detecteze pietonii care traversează strada.
Celelalte 13 reguli sunt:
▶ înregistrarea şi transmiterea datelor - sistemul autonom trebuie să înregistreze dacă şoferul controlează volanul într-un anumit moment;
▶ siguranţa datelor personale - constructorii trebuie să se asigure că respectă intimitatea şoferilor în privinţa prelucrării datelor personale;
▶ sistem de siguranţă - sistemele autonome trebuie dezvoltate fără să prezinte riscuri de siguranţă;
▶ securitate informatică - maşinile autonome trebuie să fie sigure împotriva unor atacuri informatice;
▶ Human Machine Interface (HMI) - interacţiunea dintre autovehicul şi şofer trebuie să fie cât mai clară pentru ca şoferul să poată prelua controlul volanului, în special în cazul maşinilor autonome cu nivelul 3 de automatizare;
▶ test de siguranţă - o maşină autonomă trebuie să respecte aceleaşi reguli pentru testele oficiale de siguranţă că şi una obişnuită;
▶ training pentru şofer - producătorul trebuie să ofere şoferului un ghid complet pentru utilizarea funcţiilor autonome;
▶ înregistrare şi certificare - constructorii trebuie să ofere un ghid complet al capabilităţilor maşinilor autonome, inclusiv după update-urile software;
▶ comportamentul post-accident - constructorii trebuie să stabilească cum este trimisă maşina în service după un accident şi să poată dezactiva anumite funcţii autonome în cazul deteriorării unor senzori;
▶ legi locale şi federale - maşinile autonome trebuie să respecte regulile din toate statele americane, chiar dacă acestea diferă de la stat la stat;
▶ minimizarea riscului de accident - maşina autonomă trebuie să fie capabilă să identifice orice defecţiune la unul dintre sistemele salesi să anunţe şoferul să preia comanda;
▶ metode de validare - constructorii trebuie să adopte noi măsuri de validare pentru ca sistemele autonome să funcţioneze în mod corespunzător.
▶ design operaţional - producătorul trebuie să menţioneze zona geografică în care poate opera maşina autonomă, limitele de viteză sau condiţiile de mediu în care poate opera (vreme, zi sau noapte).
Alte prevederi ale documentului
Documentul arată că producătorii au posibilitatea de a efectua update-uri software over-the-air pe baza unei conexiuni la internet, aşa cum procedează în prezent şi Tesla Motors, după un sistem foarte asemănător cu cel al actualizării de software pentru smartphone-uri.De asemenea, NHTSA îşi rezervă dreptul de a solicita recall-uri pentru maşinile autonome în care şoferii trebuie să intervină în anumită situaţii, în cazul în care există anumite deficienţe ale sistemelor autonome. Nu în ultimul rând, documentul prevede că în viitorul apropiat va începe elaborarea unui plan prin care fiecare maşină nouă comercializată în SUA să aibă posibilitatea de a transmite informaţii altor maşini prezente în trafic.
Documentul a fost lansat în dezbatere publică, iar publicul poate face comentarii pe marginea acestuia în următoarele 60 de zile. În plus, autorităţile intenţionează să actualizeze Politica Federală a Vehiculelor Autonome cel puţin o dată pe an.
Nicio menţiune despre maşinile fără volan şi pedale
Documentul publicat de DOT nu include însă nicio menţiune cu privire la maşinile autonome fără volan şi pedale, în ciuda faptului că Ford a anunţat că va lansa un astfel de autovehicul în 2021, în timp ce Google lucrează de asemenea la un proiect similar.
Cu toate acestea, Anthony Foxx, secretar de stat în DOT, a anunţat că agenţia va evalua propunerile de design venite din partea constructorilor pentru a putea crea ulterior un set de reguli cu privire la dezvoltarea unor astfel de autovehicule.
Minimizarea riscului de accident - maşina autonomă trebuie să fie capabilă să identifice orice defecţiune la unul dintre sistemele sale si să anunţe şoferul să preia comanda;
Preia controlul fara permis. E perfect.
Mai sunt multe goluri si or sa fie umplute cand or incepe sa se arda...
Ce se intampla daca exista o contradictie intre nivele, si anume,
1. sistemul se va crede ca este un sofer uman si nu va lasa factorul uman sa evite un accident ?
2. in timpul zilei , sistemul nu recunoaste ca factorul uman este soferul absolut ?
3. IN CAZUL UNUI accident sistemul calculand faptul ca masina nu este avariata , nu poate fi oprita, pentru a i se acorda celor din interior primul ajutor in acest caz, masina nu recunoaste statutul de sofer absolut, preia controlul si duce calatorii la destinatia finala , in loc sa duca calatorii la spital ???