Şapte mituri false despre cum să reduci consumul maşinii tale
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Miturile au "obiceiul" prost de a avea un sâmbure de adevăr, iar sursa acestora este întotdeauna neclară. Autovehiculele sunt înconjurate şi ele de mituri, fie că vorbim de solutii şi metode miraculoase de rezolvare ale unor probleme, fie ca vorbim de fel de fel de incidente, care mai de care mai caraghioase.
Specialiştii americani de la EPA (Agenţia de Protecţie a Mediului) au compus o listă de mituri comune care au ars găuri importante în bugetul soferilor din întreaga lume, fără ca aceste aşa-zise soluţii să aibă vreun efect real.
Iata şapte mituri despre reducerea consumului de carburant la autovehicule:
1. Utilizarea carburanţilor premium vă reduce consumul
Deşi pare logic la prima vedere, masina dumneavoastră este proiectată sa meargă cu un anumit tip de carburant, iar îmbunătăţirea acestuia nu are niciun beneficiu real asupra modului de funcţionare al motorului. Să presupunem ca aveţi o subcompactă cu un motor aspirat pe benzină, iar pe capacul de la rezervor aveţi inscripţia “MIN 95”, înseamnă că producătorul maşinii pe care o conduceţi a gândit motorul respectiv pentru a funcţiona în parametri optimi cu benzina de 95 cifra octanică. Dacă folosiţi o benzină cu cifra octanică 98 sau 100, nu veţi realiza niciun fel de economie, risipind bani pe benzină de calitate superioară, pe care motorul dumneavoastră nu are capacitatea să o aprecieze. Daca actionaţi invers, motorul nu va funcţiona corespunzător, existând posibilitatea avarierii motorului sau creşterii consumului de carburant la cote alarmante. Evitaţi pe cât posibil staţiile de alimentare ce nu par de încredere, deoarece benzina de calitate slabă s-ar putea sa va afecteze sistemul de alimentare.
2. Vehiculele mai mici au un consum mai scăzut de carburant
Hibrizii, modelele diesel şi chiar SUV-urile proiectate cu atenţie au arătat că această presupunere nu mai este de mult adevărată. În timp ce este încă valabilă pentru autoturismele mai vechi de 10 ani, consumul redus de carburant nu însemnă obligatoriu şi o maşină nouă de dimensiuni reduse.
Îmbunătăţirile operate de producători sunt numeroase şi merg de la anvelopele cu rezistenta redusa la rulare, la instalarea unor transmisii cu rapoarte lungi şi optimizarea lanţului cinematic al motorului.3. Transmisia manuală înseamnă un consum scăzut de carburant
În urmă cu 10 ani, aceasta afirmaţie ar fi fost adevărată. Astăzi, constructorii de automobile au dezvoltat transmisii automate suficient de inteligente şi de versatile pentru a oferi un consum cât mai scăzut de carburant, alături de emisii scazute de CO2 şi performante bune. Cel mai bun exemplu ar fi Ferrari California, lansat doar cu o transmisie cu dublu-ambreiaj şi oferit ulterior cu o transmisie manuală care nu oferea un consum de carburant la fel de bun sau performante la acelaşi nivel.
4. Trebuie să îţi încălzeşti maşina înainte să pleci la drum
Din nou, miturile din trecut atacă maşinile noi. Pe vremea maşinilor alimentate de unul sau mai multe carburatoare, aveai nevoie să încălzeşti motorul şi eventual să tragi şocul sau să “dai şpriţuri” atunci când porneai motorul. Acele vremuri au apus, iar motoarele au avansat suficient de mult încât să poti pleca la drum fară niciun fel de încălzire statică – aviz amatorilor de turat motorul în parcare sau aşteptat până se încălzeşte masina ca să poţi pleca. Mai mult decât atât, în unele ţări scandinave, există o amendă serioasă pentru şoferii care îndrăznesc să lase maşina cu motorul pornit cât timp dau la o parte zăpada de pe aceasta.
5. Aditivii de carburant îţi reduc consumul
Toţi aditivii minune vânduţi în benzinării şi complexuri comerciale nu au niciun efect benefic asupra consumului de carburant. E simplu, de ce ar vinde benzinăriile ceva ce le-ar face clientii să îi „viziteze” mai rar? Unii aditivi nu au niciun efect asupra motorului, în timp ce alţii ar putea să producă pagube însemnate. Oricare dintre cele două categorii de aditivi alegeti, veţi face o gaură nenecesară în buzunar, fara niciun fel de rezultat.
Pe scurt, nu cumpăraţi niciun produs care nu a fost testat de o autoritate în domeniu.6. Consumi mai mult carburant la repornirea motorului
Vorbim de o problemă ce apărea în cazul modelelor alimentate de un carburator. Orice motor modern consumă o cantitate infimă de carburant la pornire. Dacă maşina ta nu are un sistem start-stop, nu are sens să opreşti motorul la fiecare stop/intersecţie, deoarece rişti să avariezi bateria în timp, din cauza faptului că nu poţi estima cu precizie curentul rămas în baterie. Pe de altă parte, un vehicul echipat cu un sistem de oprire automată a motorului la staţionare va realiza economii importante la costurile de carburant, deci sistemul funcţionează corect dacă un vehicul este proiectat să îl folosească.
7. Consumul anunţat de producător e garanţia economiilor pe viitor
Mulţi clienţi s-au orientat spre vehicule cu un consum de carburant extrem de scăzut, în speranţa că vor realiza economii importante pe viitor. Din păcate pentru aceştia, cifrele anunţate de producător sunt adesea departe de realitate, iar vehiculul ales în speranţa economisirii de bani la costurile de carburant i-a dezamăgit profund. Pe de altă parte, un vehicul care anunţă un consum extrem de mic de carburant va consuma în mod sigur mai puţin, dar un motor mic nu înseamnă întodeauna un consum redus, mai ales dacă vorbim de un propulsor aspirat. Nu uitaţi că stilul de condus are o influenţă puternică asupra consumului de carburant, deci trebuie să vă instruiţi privind condusul ecologic pentru a obţine un consum cât mai redus de carburant la volanul automobilului dumneavoastră.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din General
-
Potrivit unor noi informații apărute în presă, conducerea Grupului Volkswagen ia în calcul să renunțe la ideea de a închide câteva dintre fabricile sale din Germania. În prezent, grupul german poartă mai multe negocieri cu sindicatul muncitorilor. (13.12)
-
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile va avea un nou președinte începând din 2025. Noul președinte al asociației va fi Ola Kallenius, actualul CEO Mercedes-Benz. (11.12)
-
Partidul Popular European, cea mai mare grupare politică din cadrul Uniunii Europene, dorește să modifice acordul de interzicere a vânzărilor de mașini noi cu motoare termice din 2035. PPE vrea să permită vânzarea de mașini noi cu motoare termice și după 2035. (11.12)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
"schimb la 1500 rpm ca sa consume mai putin, ca e diesel si merge"
efecte negative o gramada, masina tremura din toate incheieturile, motorul in timp numai suna rotund ci ca un tractor autentic, la plecarea de pe loc o sa faca ca toti dracii....si multe alte probleme de ordin tehnic.
Era bine daca ati fi mentionat-o si pe asta.
1) benzina cu cifra octanica mare scade intradevar consumul...insa de ordinul sutelor de grame. Insa sigur va zic ca masina merge mult mai bine pe 98 decat pe 95. De altfel 95 nu prea mai e indicata la masinile noi...cel putin de la benzinariile mai putin celebre din tara.
2) - nu m-a interesat niciodata:)
3) - never ever automata nu va consuma mai putin ca manuala..doar de la generatia DSG-urilor incolo.
4)- partea asta cu incalzitul motorului e o prostie. Motorul in sarcina se incalzeste mult mai repede.Ar trebui sa testeze fiecare pe pielea lui.15 min tinuta in parcare pornita echivaleaza cam cu 5 minute plimbata. (motorul in sarcina genereaza mai multa caldura.)
5) - aditivi am folosit o singura data si nu am simtit nicio diferenta. In plus cei care cu adevarat sunt buni sunt si foarte scumpi. Si inca o chestie..in general aditivi astia au mai mult rol de curatarea a motorului decat cel de imbunatatire a calitatii benzinei.
6) - pornirea nu consuma nimic intradevar (am facut un test pe dacie 1310 cu furtunul de alimentare scos din carburator. Am pornit-o si lasata in pace a functionat mai bine de 15 secunde cu benzina ramasa in camera de nivel. Accelerata nu a mai tinut schema..cateva acceleratii si aia a fost.
7) - ceea ce indica constructorul e relativ(cel putin valorile precizate pt oras trebuie adunate cam cu 1-2 litri in realitate). Eu am avut un Golf 4 1.4 si in carte in oras ar fi mancat pana in 10, dar daca imi bateam capul sarea de 12.
Sfat: Tot pe Golf am invatat. Nu va mai obositi cu motoare subturate, cu masini lasate pe liber ca nu iese consumul mai mic. Eu i-am bagat benzina 95 30% si 98 70% din rezervor, am schimbat vitezele exact cum zice in carte (3000 - 3200) si m-am apropiat cel mai mult de valorile de consum comunicate).
sunt tare curios :)
cred ca la 2000 ii cel mai sanatos sa schimbi, acolo ii cel mai bun raport putere/economie?
nu exista o regula cand trebuie sa schimbi, daca esti sofer, simti asta....de exemplu, la tdi schimb la 2200, la hdi tot la 2000, la dti ca sunt mai putuoare si au turbo la turatii mai mari, schimb la 2500...in general motoarele diesel sunt facute sa schimbi la 2200.2500....minim 2000 dar nici atunci nu prea e bine ca schimbi si ajunge la 1400-1500, asa de la 2200 cand schimbi ramane exact pe turbo, motorul nu se forteaza, toata lumea fericita.
numai fiti speriati cu motoarele diesel, nu sunt motoare diesel de camioane sau autobuze....la alea schimbi la 1300-1400 dar la masini e cu totul altceva.
bineinteles exista unele masini special create pentru a merge subturat (vezi bmw 320d eDynamics) dar alea sunt altceva....
de cate ori nu ati auzit un tdi care suna groaznic? parca era imprastiat....de multe ori? asta se intampla pentru ca multi nu stiu sa conduca.
iar cand vedeti in trafic un passat ca scoate fum, se intampla pentru ca omul pleaca de la 1500 rpm la blana si masina se forteaza.....
numai fiti chitrosi pentru 1 l de motorina, e culmea zgarcieniei.
Schimbati dupa cum simtiti motorul, in general la 2200-2500 rpm depinde....
bafta.
3.Fals.Niciodata o cutie automata nu consuma mai putin decat o cutie manuala, poate cea secventiala.
5.Sunt de parere ca unii aditivi imbunatatesc consumul.de ce? acelasi motiv ca la punctul 1.Printr-o ardere completa, mai puternica obtii o putere mai mare, deci ai nevoie de o cantitate mai mica de combustibil pentru a egala energia unui motor neaditivat.
Legat de schimbat viteze, eu la 2500 diesel schimb pe la 2500-3000 la mers normal si 3500 sportiv chiar 4000.Daca schimb la 1800-2000 consum mai mult combustibil.In linie dreapta in treapta a 3-a la 1800rpm am un consum de 6-7 iar la 2200 scade la 3-4.In concluzie daca rulez constant cu turbina "intrata" consuma mai putin.
niste realitati / nuante UTILE nu neaprat contradictii cu ce scrie mai sus:
1. Pct4. Masina nu trebuie incalzita static dar e gresit sa pleci cu ea imediat ce ai dat cheie. Motorul are nevoie de un timp (macar 6 secunde de functionare) ca uleiul din baie sa ajunga peste tot unde trebuie sa actioneze. Plecarile mai devreme de aceste 6 secunde provoaca uzuri premature, la fel si turatul aiurea pe loc, mai ale sla motoarele turbo.
2. Pct5 Aditivii sunt o chestiune delicata. In general, cei care functioneaza (sunt foarte multi contrafacuti sau prost utilizati pe piata) curata sistemul de injectie. Cei care ridica cifra octanica nu au mari beneficii pentru functionarea obisnuita si uneori contin componente care dauneaza altor functii.
Pentru asta sunt gata sa il invit pe scriitorul articolului intr-un laborator specializat sa ii demonstrez cum se poate topi un cap de piston aiurea.
3. Mersul subturat / turatia de schimbare - turatia corecta depinde de sarcina motorului care variaza si nu e egala cu masa masinii cum ar crede unii.
In general pentru a folosi masina corect atat pentru sanatatea motorului ca si pentru consum optim trebuie stiut ca motorul functioneaza optim (are randamentul maxim) intre turatia de cuplu maxim si cea la care se obtine maximul de putere (KW).
Pentru rezultate corecte si pentru motor si pentru masina incercat sa ramaneti in acest interval si daca sarcina masinii nu e (acceleratii mici) va puteti "invarti cu succes in jurul punctului de cuplu maxim.
Subturarea inseamna arederi cu tot felul de compusi si particule care se depun pe valve, evacuare, egr, catalizator, filtru de particule. Asta inseamna ca in timp presiunea din evacuare se modifica si functionarea motorului e afectata si rezulta uzuri ale supapelor, sau de ex la masinile cu filtru de particule, umplerea acestuia prematura (sub 80000 km) si schimbarea cu niste costuri foarte ridicate (1000-2000 euro/bucata).
1.Un motor modern se misca mai bine cu o benzina 98 sau 99, decat cu 95. E o mica diferenta. In plus, consumul la drum lung e mai bun. Am masina noua, i-am facut rodajul la drum lung, numai cu benzina petron top 99+, si am invatat-o supereconomica. Stiu foarte bine ce afirm, si nu mananc ce nu trebuie.
2.Smecheria e urmatoarea - trebuie sa fie un raport armonis intre caroserie-tren rulare-motor-cutie viteze. Trebuie sa se potriveasca intocmai ca o manusa. Cele mai bune masini au un raport CP/KG sub 10. Intre 10-15KG/CP este decent. Peste 15KG/CP nu prea e deloc ok (vezi VW Polo 1.2)
3.Intotdeauna transmisia manuala a fost cea mai economica si mai adevarata. Baietii si soferii adevarati stiu de ce. :P
4.Cand porniti motorul dimineata, lasati-l la ralanti maxim 30 secunde...apoi dati-i bataie. Nu e ok sa pornesti si dupa 3 sec sa pleci. Ia sa va trezeasca dimineata cineva din somn, si-n 3 sec sa fiti in picioare la inviorare. Lasati deci motorul "sa-si ia mersul 30 sec", timp in care mai scare turatia de ralanti, va puneti centura de siguranta, etc.
5.Aditivii de carburant sunt o mare gogorita.Credeti ca marii constructori chiar nu s-au gandit la asa ceva. De ex, se stie ce vechile motoare TDI de la VW erau insetate de ulei, mai ales la rulaj mare. Pai producatorul va livra la domiciliu aditivi pt motor, numai sa nu mai comentati pe forumuri ca motoarele astea sunt insetate rau de ulei. ;P
6.Cel mai bine este sa va alegeti un traseu zilnic - punct ochit-punct lovit. Cu toata vrajeala STOP-START, intr-un oras ca Bucuresti, nu ai ce face. Stai cuminte pe loc, pierzi timp si toci carburant........dar macar nu mergi cu troleul :P
7.Sa fie foarte clar.....consumul extraurban este adevarat, doar daca masina este superbine pusa la punct si este usor incarcata. Consumul mediu este si el ok, mai mult orientativ. Darr, consumul urban este o poveste misto de adormit "soferi tineri". :P
Consumul urban este valabil intr-un oras mic, provincial, cu 5 stopuri si 3 semafoare. In Bucuresti de ex, consumul urban este dublul celui extraurban, la care se mai adauga uneori 1-2-3-4-5 litri in plus.
Concluzie: desi in ziua de azi, o masina pare mai mult o jucarie decat un lucru pretuit care implica responsabilitat mari, totusi nu oricine este cu adevarat maestru in arta soferiei. Scuzati-ma, asa cum un agarici de 18 ani cu 1000 km parcursi nu are exerienta unuia de 25 ani si 100 000 km, la fel si acesta din urma nu se compara cu un tatic de tatic care are un rulaj de 1 milion de km. Maestrul este maestru, arta e arta. Punct.
E mai putin relevant raportul kg/cp decat kg/cuplu maxim.
Agilitatea e data de cuplu, el te ajuta sa invingi masa.
Caii putere sunt deja la turatii mari si sunt importanti pentru miscarea la viteze mai mari. Pentru deplasarea in regim regulat, obisnuit e mai important cuplul si de aceea o supraalimentata de aceeasi clindree, avand cuplu mai mare decat versiunea aspirata, face treaba mai buna.
De aceea aproape toate "downsize"-urile producatorilor auto acum inseamna scadere de clinidree dar adaugarea supraalimentarii. Tot de aceea se cauta cuplul mare la turatii joase, pentru agilitate si emisii.consum bun in regim de oras sau de viteze reduse.
Turbina functioneaza din momentul in care motorul este pornit numsi ca functioneaza la o turatie mai joasa cu cat motorul creste in ture si turbina capata o turatie foarte mare mai mult aer si asa mai multa putere simplu.
se stie daca mergi cu masina subturat masina aceea va consuma mai mult decat daca e turata atat cat trebuie
referitor la o cutie automata sunt multe cazuri in care cea automata consuma mai putin decat cea manuala.
daca ne luam dupa ce spune mowgli ca doar masiniile secventiale consuma mai putin atunci 90% din cutiile automate existenta la ora actuala pe piata daca nu si mai mult sunt secventiale deci sa spuneam ca mitul incep sa devina fals.
cat despre o cutie automata la ora actuala fie ea de la apropae orice producator este mult mai buna din mai multe puncte de vedere: performate mai ridicate, consum mai scazut raportand la performante si chiar raportand la aceasi stil de condus fata de una manuala, in modul drive mult mai comfortabila iar in modul +/- chiar foarte sportiva
Acestea sunt cele 2 pucte care am vrut sa le subliniez
Am citit si postu-urile de mai sus si... cam in jur de un minut e suficient? (vorbind de un motor din 2001, benzina)
Banuiesc, ati cules de undeva aceste informatii si nu sunt opiniile voastre.
Pe vremea maşinilor alimentate ....Acele vremuri au apus, iar motoarele au avansat suficient de mult încât să poti pleca la drum fară niciun fel de încălzire statică. Fals domnule Toma! Ce experienta aveti dvs in domeniu? Stiti ca uleiul are o temeperatura minima de lucru, si motorul la fel? Nu poti sa dai cheie si sa pleci in secunda urmatoare, uleiul are nevoie sa parcurga un circuit in motor, sa-l unga mai intai si apoi sa-l lubrifieze corespunzator. Pornind fara o minima incalzire, creste efortul mecanic intre componentele metalice ale motorului altfel spus se produce uzura prematura. E adevarat ca in cartea tehnica scrie ca poti pleca de pe loc fara incalzire, dar nicaieri nu se spune care este turatia la care motorul ar trebuie sa fie tinut pentru a nu cauza probleme, pentru a nu forta motorul. Tocmai aici este problema, constructorul spune, da ok poti pleca cu motor neincalzit, dar totul se leaga de buna functionare care de fapt are loc cand uleiul din motor are 90-100 C. In plus fortarea motorului la rece aduce fum, condens si chiar arderi incomplete tocmai din cauza faptului ca uleiul nu are gradul de lubriefere necesar.
Legile fizicii nu pot fi sfidate, prin incalzire multe elemente ajung la performanta optima. Iar incalzirea trebuie sa fie progresiva si nu brusca.
Va dau un un exemplu. In motorsport motoarele masinilor de competitie se incalzesc pana la 1 minut inainte de start, dupa care se mai parcurge si turul de incalzire (se face in special pentru motor asta, stiati?, pneurile fiind pe planul doi).
Va rog sa reflecati asupra acestui aspect. Intr-adevar motoarele moderne permit alte manevre decat cele cu carburatie, sunt evoluate si performante, dar la baza au acelasi principiu de functionare.
nu stiu daca se gaseste pe la rRom@n!ka benzina cu cifra octanica corespunzatoare cu pompa .. deci ..
Ce am observat:
-Cu benzina de 98, 99 sau 100 (bag numai de la Petrom si OMV-de la restul mi se par mai slabe) masina se misca mai bine decat cu cea de 95. Cand ai un motor micut pe o caroserie grea, diferenta se simte. Implicit, daca masina trage mai usor, motorul nu mai are nevoie de turatie la fel de ridicata. Adica la viteze mari nu mai e nevoie sa merg constat cu 3500 rpm, pentru ca aceleasi performante le am si la 3200-3300 rpm cu benzina cu CO mai mare. Precizez ca nu merg sub 2000 rpm decat foarte rar, cand e nevoie si schimb vitezele intre 3000-3500 rpm in oras si 3500-4000 rpm cand merg in afara orasului. Deci punctul 1 mi se pare adevart
2. Este adevarat si asta, am motor de clasa mica, greutate de masina de clasa compacta => motorul trebuie turat serios mai mereu => consum mai mare
3. Nu stiu care e treaba cu cutiile actuale, insa in trecut o automata consuma mai mult decat o automata.
4. Motoarele pe injectie nu au nevoie de incalzire. Dar totusi nu e recomandat sa pleci imediat. Asa cum a zis si Marius, e nevoie de 5-10 secunde pentru ca uleiul sa ajunga prin tot motorul. In plus, nu e recomandat ca o data ce ai plecat sa fortezi motorul, pentru ca inca nu este la temperatura optima de funtionare. La motoarele cu carburator e opus, adica tre' sa dai cateva "sprituri" inainte de pornire, sa tragi socul si sa incalzesti motorul cateva minute, iarna e nevoie si de 5 minute sau mai mult.
5. Nu folosesc aditivi sau chestii de genul asta decat cei recomandati de producatori. Un prieten si-a distrus motorul din cauza unor "solutii minune" din benzinarii (era un fel de praf care se punea in radiator, cica sa curete conductele-si le-a curatat atat de bine incat a blocat pompa de apa)
6.Nu chiar pentru ca, din cate stiu, atunci cand pornesti motorul, porneste cu benzina ramasa in motor si pe conducte.
7. Foarte fals, pentru ca producatorii stabilesc consumul unei masini in niste conditii... ideale, conditii care aproape nimeni niciodata nu le va putea testa.
Dieselurile moderne nu se mai conduc subturat. Exista inca conceptia generala, ca, un diesel trebuie sa mearga la turatii joase, tocmai pentru ce e diesel. In general, turatiile la care se schimbe sunt mai ridicate, in sensul ca dupa schimbarea treptei de viteza in una superioara, acul vitezometrului sa cada la valoarea de turatie minima a cuplului maxim (pentru modelele la care cuplul maxim se intinde pe o plaja mai mare de turatii), sau la turatia de cuplu maxim (pentru modelele la care cuplul maxim este dat in cartea tehnica ca fiind la o singura valoare a turatiei). Suna putin ciudat, dar va dau niste exemple:
motoarele cdti de 1.7 de la opel, au cuplul maxim la o valoare aproximativa de turatie de 2000 rpm. Asta inseamna, ca e recomandat sa schimbati intr-o treapta superioara pe la 2800-3000 rpm. Astfel dupa trecerea in treapta superioara, acul turometrului va cadea la 1800-2000 rpm. La tdi-uri, unde cuplul maxim incepe de pe la 1850 rpm, se recomanda schimbarea la 2800 rpm.
Ce se intampla cu motorul subturat. In general, nu se efectueaza arderile complet, creste consumul, si, daca turbina e cu geometrie variabila, mersul subturat poate dauna acesteia. La o acceleratie brusca, cand motorul se afla sub turatia de cuplu maxim, se forteaza turbina si apare asa zis fenomenul de surge, care poate sa avarieze palele turbinei sau sa rupa axul.
Nu va uitati ca motorul diesel e turat. Atata vreme cat, nu il tineti in zona rosie mult timp, turarea motorului diesel (defapt si a celui pe benzina), nu dauneaza deloc. Ba chiar mai mult, curata turbina, catalizatorul, injectoarele si egr-ul.
Sper ca am fost de folos.
Daca cuplul maxim la un motor pe benzina este pe la 4200 rpm si puterea maxima pe la 6000 rpm cum merg cu ea intre aceste turatii cum scrie la carte ca este regimul optim de functionare si consumul optim?
Stiu doar ca o functionare impecabila a motorului are loc atunci cand uleiul formeaza o pelicula uniforma.
Din experienta proprie va spun ca eu prefer si indemn si pe altii care tin la viata motorului lor sa astepte pana cand motorul se face caldut undeva pe la 35-40C. Atunci motorul lucreaza deja in parametrii, iar uleiul isi atinge punctul minim de lucru cand motorul este in sarcina.
Este bine de stiut ca un motor se uzeaza mult mai repede cand este turat la rece. Are mai mari sanse sa isi creasca nejustificat consumul.
Am sa va rog sa urmariti filme legate de dezvoltarea motoarelor, care circula pe internet, si veti vedea ca pe bancul de probe inainte de a pus pe dinamometru, sau pe bancul pentru testul de anduranta, motorul se lasa la ralanti vreo 2 minute. O sa va mai spun de ce. Pe unele astfel de bancuri se fac teste preliminare de consum, iar o utilizare corecta a motorului inseamna o functionare buna si un consum cand mai aproape de adevar.
O masina cu transmisie automata consuma mai putin decat una manuala in Bucuresti! Spun asta deoarece conduc una pe benzina si cei care au aceelasi motor cu transmisie manuala mentioneaza un consum cu pana la 2 litri mai mult decat al meu.
De ce?
Pur si simplu eu fac podul Grand in Drive cu 900 rpm (turda-crangasi) si o cutie manuala cu pana la 2.500 rpm! Durata de traversare la ora de varf poate sa ajubg pana la 1 ora si jumatate!!!
Dc motorul sta la arelanti inseamna ca eu am un consum pe ora nu pe km dearece motorul sta la relanti!!!!!!
Cutia mea are program Economic si schimba vitezele in Bucuresti pana la 1.500 rpm accelerata.
PS
In Munchen o cutie manuala consuma mai putin insa acolo se merge nu se sta!!!1
Mai sus unu (dintre cei multi) zice ca daca mergi cu 1500rpm cu un diesel il distrugi, tremura tot, e jale. Dragul meu cunoscator, daca te deplasezi in coloana cu 20km/h tu ti masina in viteza I la 2000rpm sau ii dai a doua si mergi frumos cu ~1200?
Nu mai pot sa aud "specialisti" care recomanda schimbarea vitezelor fix la o anumita turatie ("trebuie sa schimbi la 2800rpm!") Intrebare: CAND? Cand depasesti, cand urci o panta, cand cobori, cand esti in coloana?
Daca cobori o panta nu poti schimba la turatii mai mici?
Sunt unii (tot dintre cei multi) care fac manevre in parcare (au diesel) si il tureaza pe saracu motor (2000-5000 cum recomanda cunoscatorii!!!) de zici ca atunci se da startul intr-o cursa de formula1. FOARTE BINE FACETI motoarele trebuiesc conduse cat mai turate!!!
Sfat de schimbarea vitezelor si pornire de pe loc cu masina (de data asta pentru necunoscatori!!!):
1. Se porneste motorul
2. se tureaza vreo 20secunde apasand si eliberand brusc pedala de acceleratie
3. Se pune o caramida pe acceleratie pentru obtinerea unei turatii cat mai mari posibile (daca se poate pana la zona rosie a turometrului sau chiar peste)
4. se introduce in viteza I
5. se elibereaza brusc ambreiajul :P
6. Dupa eliberarea ambreiajului turatia va scadea putin dar in momentul in care ajunge din nou pe zona rosie se apasa din nou ambreiajul si se "da" viteza a doua
7. se continua pana la ultima viteza
8. SE VA NOTA IN AGENDA TELEFONICA!!! numerele de telefon ale tuturor service-urilor auto de pe traseu (dar nu mai mult de 100km pentru ca nu veti ajunge mai departe)
Alte sfaturi:
- dimineata porniti motorul si lasati-l pana a doua zi sa se incalzeasca. Daca totusi nu ati avut timul necesar (de o zi) FORTATI MOTORUL pana acesta nu apuca sa intre in regimul de temperatura astfel MOTORUL NU SE VA INVATA SA FIE "LENES" Motorul are memorie si stie ca l-ati fortat imediat dupa pornire iar data viitoare va fi sprinten. Nu lasati motorul sa functioneze la turatii intre 1000 si 2000 pentru ca se va invata lenes.
Daca doriti sa obtineti un consum cat mai scazut:
-lasati motorul sa mearga (in timp ce va odihniti in parcare) pentru a va incalzi iarna si pentru a va racori vara.
-incercati sa nu scadeti turatia motorului sub 3000.
-deschideti toate geamurile cand va deplasati cu viteze mari >80km/h
-carati in portbagaj cat mai multe lucruri grele (daca nu aveti prea multe lucruri grele puneti niste PET-uri pline cu apa)
-desumflati rotile cu minim ~1Bar
-CITITI INDICATIILE DATE DE DIVERSI VIZITATORI AI SITE-ULUI AUTOMARKET
-nu folositi frana de motor, mai bine scoateti din viteza si folositi frana de serviciu (frana de serviciu nu e frana de la masina de serviciu!!!)
-daca aveti portbagaj care se pune pe masina nu-l lasati in garaj!
-imediat dupa pornirea motorului sau chiar inainte de a-l porni dati drumul la toti consumatorii electrici si opriti-i abia la 10minute dupa ce ati oprit motorul
prietene nu te supara ca iti spun dar ai o problema.....probabil se trateaza dar nu o lasa asa ca se agraveaza, nu o zic cu rautate.
in primul rand nu stiu de ce te-ai pornit in halul acesta, probabil ca fiind un posesor de vw tdi te simti.....si ti se pare anormal cand cineva iti spune sa nu schimbi la 1500 rpm.
Dupa cum ai scris nu meritai nici un raspuns, nici macar unul de bun simt dar am sa o fac sa intelegi despre ce e vorba.
In primul rand daca erai catusi de putin sofer numai puneai intrebari de genul 1. "Cum ajungeti voi la turatia de 2000? Direct de la 800? " sau mai ales 2. "daca te deplasezi in coloana cu 20km/h tu ti masina in viteza I la 2000rpm sau ii dai a doua si mergi frumos cu ~1200? "
sa ne intelegem
1. ce intrebare e asta? pleci frumos de pe loc si schimbi cand simti ca trebuie....nu te uiti la turometru ca sa schimbi la 1500 sa iti tremure masina....trebuie sa simti masina, schimbi cand trebuie, sa mearga rotund motorul....doar nu pleci cu launch control ca la supercar-uri (turat si dat drumul la ambreiaj)...ma rog o intrebare cam aiurea...
2. daca te deplasezi in coloana la 20 de km, tii masina la turatia care crezi tu de cuvinta, nu poti sa mergi cu un sprinter diesel in aceiasi treapta cu o mazda rx-8 pentru ca sprinterul are treptele 1-2 pentru plecarea de pe loc foarte foarte scurte iar mazda rx-8 are treapta 1 pana la 50-55 km/h. Inca o data, intervine problema.....trebuie sa fi sofer ca sa simti masina, daca erai nu puneai astfel de intrebari.
Restul din ce ai mai scris nu am mai citit pentru ca nu are rost sa pierd mai mult timp decat am pierdut scriindu-ti acest mesaj.
Subliniez inca o data
Treptele trebuiesc schimbate intre turatia unde masina are cuplux maxim si puterea maxima, si cand schimbati acul turometrului sa ramana pe turbo, sa nu se forteze catusi de putin masina....
Bafta.
de ce?
pentru ca au aparut cutii automatice cu pana la 8 trepte, in timp ce la cutiile manuale mai mult de 6 trepte nu prea merge (cu exceptia camioanelor cu reductor) si mai exista si cutia CVT care, in teorie, are un numar infinit de rapoarte, asa ca motorul functioneaza mult mai aproape de turatia optima
ECU nu stie de cifra octanica mai ridicata iar calc de injectie iti da aceeasi cantitate de benzina (teoretic). Practic acea benzina cu cifra octanica mai ridicata are o ardere mai buna asadar pompa baga benzina odata ce in carburator aceasta e consumata. Cu cat se consuama mai repede cu atat pompa baga mai des asadar un consum mai ridicat de carburant pe o putere infima vizibila doar la indicatorul de benzina
Daca nu am dreptate va rog sa ma contraziceti.
Stima.
A si da, sunt posesor de TDI! Cred ca scrie la orice masina in cartea tehnica in ce plaja de turatii se obtine cuplul motor.
A si aia cu turatul excesiv in parcare, buna de tot mai ales la un disel care se misca singur!!!!
Si care zicea ca masina suna ca un tractor, pai suna ca mai trebuie sa schimbi una alta la ea dupa un nr de km, pe langa faptul ca nu tb sa o ambalezi aiurea... vezi o distributie, niste filtre, ulei....
@gaby: ecu au doar masinile cu injectie electronica nu si cele pe carburator sau injectie mecanica.
Cauta testul facut de 5th gear cu diferite tipuri de combustibili (CO si brand) sa vezi diferenta intre CO.Masinile au fost testate apoi pe dyno.Ma repet, nu degeaba se cheltuie o gramada de bani pe benzina cu CO 120 in motorsport.Cred ca cineva si-ar fi dat seama pana acuma ca un Subaru de WRC merge bine si cu benzina de la marginea drumului de 98.
Exemplu: mergi in afara localitatii cu 130 km/h si cu 1 km (sau cat este nevoie) inainte de intrarea in localitate o lasi pe liber pana ajunge la 80 Km/h.
Se face o reducere a consumului de combustibil astfel?
Astept raspuns.
Multumesc anticipat.
1.schimbati cand vreti teptele, dar ar fi bine la 2500-3000, cand masina e goala si nu aveti rampa.
2.schimbati la 3000-5000 in depasiri;nu fiti gentili cu pedala de acceler ca altfel va puneti viata in pericol.
3.cupul max e la 3000 rpm, iar 90 % din cuplu este intre 2000-4000 rpm.
4.incalziti motorul putin vara, sa zicem 1 min si 3-5 min iarna, daca aveti rabdare, si... daca stiti ca vreti sa tineti masina.daca vreti sa o dati in urmat 2 ani, nu va m complicati pt altul.Va pup benzinarilor!
s-a tot discutat despre cifra octanica...trebuie inteles ca o benzina cu CO mare nu iti da boost, cifra octanica reprezinta stabilitatea benzinei la autoaprindere, iar la motoarele mai noi care au compresii mai mari, temperaturi dezvoltate mai mari exista riscul ca benzina sa se autoaprinda, inainte de a ii fi data scanteia.
mersul subturat la diesel nu este indicat deoarece compresia la motorul diesel este mult mai mare decat la benzinar si de aceea si tremura toata cand mergi subturat. plus ca omori turbina degeaba.
Cat despre aditivi va recomand produsele metabond, garantat 100%. mess afgpav
Dupa ce porniti motorul, NU lasati motorul la relanti decat cateva secunde pana in momentul in care acul turometrului scade la turatia optima de relanti, moment in care puteti (trebuie) porni la drum. NU turati motorul peste 2000rpm atunci cand acul se afla in zona albastra, si peste 2500rpm pana nu ajunge temperatura in zona de mijloc.
si suplimentar : "DO NOT ENTER IN THE RED LINE ZONE ! IT COULD BE HARMFUL FOR YOUR ENGINE"
P.S. un motor benzina 1.8L16V103KW (in stare buna de functionare) - caroserie 1200KG poate obtine in regim extraurban condus eco (ne-subturat) consum de 3.8% in conditii meteo favorabile si viteze 60-100km/h. Daca credeti ca puteti obtine aceste valori va rog contactati-ma pe mail @->claude_vip@yahoo.com
Cifra octanica nu influenteaza performantele masinii in nici un fel.
Citez: "Cifra octanică se defineşte prin compararea comportării benzinei cu cea a unui amestec etalon, format din hidrocarburi cu proprietăţi antidetonante opuse".
Si pilotii de curse folosesc benzine cu cifra octanica mare deoarece motoarele respective au compresia foarte mare, si o benzina cu CO mic risca sa se detoneze inainte de a da scanteia, reducand mult performantele si chiar riscand sa deformeze pistoanele. De aceea sfatul nr. 1 este cat se poate de adevarat. Daca pe masina scrie 98, bagati 98, daca scrie 95, bagati 95. Daca scrie 98, NU bagati 95. Riscati sa va avariati motorul.
Next.
Nu mergeti cu diesel-urile subturate, o sa prindeti paianjeni la turbina. Plus ca daca ii dati talpa de la turatie mica o sa va infunfati catalizatorul si masina o sa mearga ca un melc (cum a zis cineva, va invatati masina puturoasa).
Next.
Cutiile automate de ultima generatie reduc intr-adevar consumul. Cautati pe Google, Wiki, etc sa va convingeti.
Next
Cu aditivii nu stiu cum e, nu am folosit niciodata. Frate-meu isi baga aditiv la VW Bora pt a-i curata sistemul de injectie si e foarte multumit (mai ales ca in Gorj motorina nu e chiar de calitate)
Next
La punctul 2, am ceva de adaugat: vehiculele mici cu motor mare consuma intr-adevar putin, deoarece sunt foarte usoare iar energia necesara pentru a le pune in miscare e mica.
De ex, un Peugeot 206 cu motor de 1.1 va consuma mai mult decat unul cu motor 1.4, si in oras si in afara, deoarece motorul de 1.1 are si cuplu mic, si cai putini. Deci atentie cand vreti sa cumparati masini mici si economice.
Next
@Gaby
Nu sunt de acord cu tine. Daca pompa baga mai des, inseamna ca pistoanele au curse mai rapide, rezulta arborele cotit se invarte mai repede, rezulta ca masina se deplaseaza mai repede in acelasi interval de timp. Dar asta nu tine de cifra octanica ci de puterea calorifica (nu calorica) ce determina eficienta arderii combustibilului implicit energia rezultata.
In final imi cer scuze pentru post-ul kilometric si daca am gresit ceva va rog sa ma corectati cu argumente sustinute de dovezi (nu ca asa ar fi la tine sau asa ti-a zis vecinu care e mecanic)
Toate cele bune
Ceva imi spune ca asta ai visat azi-noapte.
Ce motor recomandati pt Romania? Pe benzina sau motorina? Multumesc!
-motorul trebuie utilizat in regim de eficienta maxima constructiva (cuplul minim 90%)
-sa pierdeti cat mai putina energie (sa utilizati cat mai putin frana de picior)
Mai multe detalii, precum si grafice de performanta pentru diverse motoare gasiti aici:
http://cristiangabi.hostz.ro/index.php/utile-auto/1-cum-sa-conducem-eficient-economic
deci nu are viteze( pt cei care stiu)
cred ca pe la 120 km/h am 2000 ture, deci eu nu am cum sa schimb la 3000 :), doar daca o dau pe manual- deci asa a fost conceputa din fabrica.
]
2. incalzirea motorului la rece nu trebuie sa dureze mai mult de 1 minut
( si acel minut este necesar daca avem 20w-50 in motor ) daca avem 5w-20 ; 5w-30 e necesar maxim 15 secunde hai 30 secunde la 10w-40 ( cititi cartea "Arta de a Conduce" scrisa de cel mai faimos pilot roman : Petre Cristea ) si e logic deoarece la mers avem presiune mai mare in cilindrii si deci temperatura creste mai repede ( temperatura depinde de presiune ) Uleiul unge ideal la 85-90 grade
3. treptele de viteza ar fi bine sa le schimbam in zona cuplului maxim ( acum avem la multe masini moderne cuplu maxim pe o plaja mai larga ) Atentie la motor rece ! nu e indicat sa marim turatia ( BMW M3, M5 indica pe bord treaba asta )
dupa ce avem viteza constanta putem merge si sub turatia de cuplu maxim si asta o facem cu treptele de viteza ( vezi cazul cu 8 trepte la VW , BMW ; 9 trepte la Land Rover sau 7 la Mercedes )
Aditivii daca sunt adevarati ( de firma si bazati pe studii ) se pot folosi cu mare succes in scaderea consumului !!! si sunt cativa care pot face treaba asta