REPORTAJ: Test cu primele modele Renault electrice de serie - Fluence ZE şi Kangoo ZE
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Renault vrea să devină un jucător important pe piaţa automobilelor electrice. Şi pentru asta a creat o gamă de automobile full electrice. Unele sunt derivate din produse actuale altele sunt total noi. Botezate ZE (acronim de la Zero Emissions), modelele Renault cu baterii au intrat în producţia de serie şi comercializare. Deocamdată doar două din patru. Mai precis, Fluence ZE şi Kangoo ZE. În anumite ţări din Europa Occidentală pot fi deja comandate, iar cei interasaţi în România vor putea cumpăra aceste două modele începând cu anul viitor.
Dar nu clientul obişnuit va fi interesat de aceste două modele la început. Aşa cum şi Renault recunoaşte. Fluence ZE şi Kangoo ZE sunt automobile ce sunt destinate în principal flotelor sau clienţilor juridici. Pentru publicul larg, Renault pregăteşte modelele Twizy şi Zoe.
În 2020 se estimează că automobilele electrice vor alcătui 10% din piaţa auto. Infrastructura în Europa începe se se adapteze: 50.000 de borne publice pentru alimentare cu curent electric vor fi disponibile în 2012. Nu şi în România. La noi în ţară nu există borne publice, singura posibilitate pentru a încărca un automobil electric fiind wallbox-ul montat în garajul de acasă sau de la birou. În mod normal, acest sistem ar fi suficient pentru o utilizare urbană. Dar pentru a mai reduce din frica de autonomie redusă, bornele publice sunt necesare. Ne rămâne doar să sperăm că acest lucru va fi rezolvat cât de curând.
Renault Fluence ZE
Primul automobil electric cu care am luat contact la evenimentul Renault ZE a fost Fluence. Acum un an vă prezentam primele impresii de la volanul unui Fluence ZE de preserie condus chiar la Paris. Acum, în Portugalia, am condus modelul finit. Acesta este modelul Fluence ZE ce se comercializează deja în ţari ca Franţa, Danemarca şi Spania.
Spre deosebire de Fluence-ul testat de Bogdan la Paris şi de cel normal cu motor termic, Fluence ZE are câteva elemente diferite. În primul rând este mai lung cu 13 cm. Acest lucru a fost necesar pentru a păstra un portbagaj cu un volum decent. Bateria este amplasată vertical între bancheta spate şi portbagaj şi ocupă cam jumătate din volumul util pentru bagaje. Fluence ZE oferă totuşi 317 litri în portbagaj plus 23 de litri în spaţii de depozitare din interiorul automobilului. Apoi avem elemente optice. Renault a folosit mult albastru pentru a scoate în evidenţă acest model. Sigla Fluence este albastră, proiectoarele de ceaţă au o tentă albastră iar în calandru avem un element de design... albastru. La interior, indicatoarele de bord sunt un pic diferite.
Turometrul a dispărut şi lăsat locul unui indicator de încărcare a bateriei. În partea dreaptă a vitezometrului avem computerul de bord.Ca la orice automobil electric primul lucru cu care trebuie să te obişnuieşti este liniştea. Învârtim cheia în contact şi, în afară de un martor verde ce se aprinde în bord, nimic altceva nu indică că maşina este gata de plecare. Până la 30 de km/h nu se aude practic nimic. Apoi, zgomotul la vânt şi un şuierat al motorului electric îşi fac simţită prezenţa. Nu există cutie de viteze, doar un levier împrumutat de la cutiile automate prin care selectăm mersul înainte sau înapoi. Cuplul este livrat instant şi liniar. Cei 226 Nm vin imediat cum am accelerat şi fără întreruperile specifice unui automobil cu cutie de viteze normală. Acceleraţia este impresionantă, iar plecările de la stop sunt chiar distractive. Motorul folosit de Fluence ZE furnizează 95 CP. Bateria este Li-Ion are 22 kWh, 280 kg şi 400V.
Un alt element cu care trebuie să te obişnuieşti atunci când conduci un automobil electric este faptul că acesta frânează în momentul când iei piciorul de pe pedala de acceleraţie. Sistemul variază în intensitate de la model la model, iar în cazul lui Fluence ZE este destul de pregnant. După ce te obişnuieşti, aproape că nu mai foloseşti pedala de frână. Sistemul este folosit pentru a regenera energia şi a reîncărca bateria.
Şi ajungem la capitolul cel mai spinos. Autonomia şi încărcarea. Oficial, Renault Fluence ZE are o autonomie de 185 km. Ba chiar au reuşit să meargă 210 km cu un plin de baterie în cadrul competiţiei Challenge Bibendum. Însă autonomia variază enorm în funcţie de patru factori: stilul de condus, geografia drumului, temperatura exterioară şi viteză. Noi am parcurs în prima zi de teste un traseu de 80 de km. Am încercat să conducem cât mai eficient şi mai puţin sportiv cu putinţă. Drumul a avut urcări, coborâri, zone de viteză dar şi blocaje de trafic. Temperatura exterioară a fost în jur de 18 grade. Autonomia indicată pe bord la plecare era de 111 km. După 80 de km parcurşi, computerul de bord indica încă o autonomie de 62 km. Deci cu stilul de condus abordat am fi parcurs un total de 140 km cu un plin de energie electrică.
În ceea ce priveşte încărcarea, Renault oferă mai multe variante. Pentru încărcarea acasă sau la birou se poate monta un wallbox prin intermediul căruia o încărcare completă durează între 6 şi 8 ore. Dacă folosim o priză normală, o încărcare ocazională poate dura între 10 şi 12 ore. În anumite ţări funcţionează deja sistemul Quick Drop prin care bateria goală este schimbată automat cu una plină în câteva minute într-un centru specializat.
Sistemul va fi răspândit treptat în mai multe ţări.
Marele avantaj al modelului Renault Fluence ZE este preţul. Preţul de pornire este de 20.900 euro, stimulentele guvarnametale incluse. Preţul de pornire fără stimulente este de 25.900 euro. Costul bateriei nu este inclus. Bateria poate fi achiziţionată în sistem leasing pentru 82 euro pe lună (sumă pentru 10.000 km pe an pe 36 de luni). Aceste cifre sunt valabile pentru piaţa franceză dar când acest model va sosi în România anul viitor ne putem aştepta la preţuri foarte asemănătoare.
Fluence ZE se fabrică în Turcia în uzina Oyak Renault de la Bursa alături de modelul Fluence cu motor termic.
Renault Kangoo ZE
Al doilea model testat în Portogalia a fost Kangoo ZE. Gândit pentru piaţa utlilitarelor de oraş, Kangoo ZE este destinat flotelor sau micilor întreprinzători. Este ideal pentru livrări urbane. Kangoo ZE este disponibil în trei variante de caroserie: Kangoo cu două locuri, Kangoo Maxi cu două locuri, Kangoo Maxi cu cinci locuri.
Toate variantele sunt animate de un motor electric de 60 CP şi 226 Nm. Diferenţele faţă de un Kangoo cu motor termic sunt date de emblemele ZE, stickerele specifice şi trapa pentru cupla electrică amplasată chiar pe caladrul automobilului.
Este un pic ciudat să pleci de pe loc cu o furgonetă fără să faci nici un zgomot. Lumea se uită cu o privire uimită la tine. Spre deosebire de Fluence, pe Kangoo nu l-am iertat şi am mers cu el în ritm rapid. Pe un traseu virajat de 40 km, Kangoo ZE s-a dovedit sprinten dar parcă are nevoie de ceva mai mulţi cai putere. Cuplul, în schimb este suficient. ne-am fi dorit să avem şi un Kangoo ZE încărcat pentru a putea evalua şi comportamentul unei furgonete electrice încărcate. În ceea ce priveşte autonomia, Kangoo ZE este omologat oficial pentru o autonomie de 170 km. Noi am plecat cu 103 km indicaţi de computerul de bord, am parcurs 40 km şi am rămas cu 75 autonomie. Deci 115 autonomie reală în ritm de condus alert şi pe teren cu dealuri. Spre deosebire de Fluence, bateria lui Kangoo este amplasată orizontal sub podea ceea ce îi dă o stabilitate excelentă datorită unui centru de greutate jos.
Preţurile pentru Kangoo ZE pleacă de la 20.000 euro fără stimulentele guvernamentale pentru automobile electrice iar bateria poate fi închiriată. Kangoo ZE este produs în Franţa la uzina Renault Maubeuge.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
O tactica murdara care ......... Toyota o va specula.
greierasi? nu e volkswagen, nu e peugeot, calmeaza-te... e o masina noua electrica! adica ceva care tu nu stii inca cu ce se mananca...
82 euro pe luna poate vi se pare mult, insa doar din perspectiva omului obisnuit cu venituri de 1200 lei care locuieste la bloc... Deocamdata insa fenomenul e la inceput si nu voi sunteti targetul in principal, ci persoanele juridice, care vor un plus de imagine si gasesc oferta electricelor foarte rentabila. O societate gandeste in special in termeni de rentabilitate.
Odata cu acesti 82 euro, Renault-Nissan ofera si alte beneficii pe care alti producatori nu le ofera (preluarea & reciclarea sigura a bateriei, accesul avantajos la tehnologiile viitoare etc)
Nu degeaba statul si companiile franceze au comandat 15.600 de vehicule electrice Renault, in detrimentul PSA. Pe masura ce infrastructura se va dezvolta, electricele vor deveni si mai accesibile pt persoanele fizice.
@AndreiRN
Se joaca cu bateria?! Cred ca n-ai toate informatiile... Cine crezi ca e suficient de nebun sa se joace cu investitii de 4 miliarde de euro? Baietii de la Renault-Nissan merg la sigur... sunt foarte avansati in proiectele lor (vezi Better Place) , iar Toyota nu prea mai are ce specula... Toyota e nr. 1 la hibrizi, iar Renault-Nissan nr. 1 pe masini electrice.
evident treaba se face progresiv, ca doar nu le-om face peste noapte, dar pretul schimbarii este enorm ;) .. iar curentul nostru ce 10eurocenti va deveni "curentul nostru de 40eurocenti"
(cele de mai sus nu sunt numai la adresa lui AndreiRN .. el doar aminteste de "petrol vs electric" intr-un alt context .. dar asa sunt satul de "miscarea verde" ... )
Usor usor toti constructorii folosesc variantele electrice ca unealta de marketing... in spate modelele astea Renault raman la fel de uzuale si servite pe tava multimii.
Mi se pare o prostie fara margini sa platesti inchirierea acumulatorului la un pret de 82 eur/luna. Din pacate costul unui aut el si in unele cazuri intertinerea sunt prea mari.
De aia e bun sistemul Renault-Nissan. Vei avea devalorizare mica si vei fi mereu in pas cu tehnologia.