REPORTAJ: Test cu primele modele electrice Renault: Fluence ZE şi Kangoo ZE
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Vine o vreme în viaţa fiecărui om când trebuie să renunţe la lucrurile familiare şi să se adapteze noului val. Sunt acele momente de tranziţie în care toţi trebuie să fim receptivi la telefoanele cu touchscreen, la reţelele de socializare, la filmele 3D şi chiar la maşinile electrice.
Trebuie să recunosc că momentan consider utilă tastatura clasică a telefonului mobil, nu favorizez socializarea virtuală, prefer filmele digitale şi, atunci când vine vorba de maşini, încă sunt de părere că dieselurile pot satisface nevoile de consum redus ale unui om normal.
De aici, vă puteţi da seama foarte uşor că propunerea Renault de a testa un vehicul electric de serie a adus cu sine o urmă de îndoială şi de presupuneri cârcotaşe. Pentru a mă convinge însă de liniştea unui model alimentat de ceea ce curge prin prizele noastre de acasă, a trebuit să ajung la Paris, în cadrul centrului Renault din Boulogne-Billancourt.
Aşadar, prima dimineaţă răcoroasă a lui octombrie m-a adus faţă în faţă cu Fluence ZE şi proaspătul Kangoo ZE, model despre a cărui lansare la Salonul de la Hanovra scrisesem în urmă cu doar o săptămână.
Primul contact cu "liniştea" - Kangoo ZE
După multe minute scurse între un croissant franţuzesc şi o cafea cu lapte, am ajuns la volanul lui Kangoo ZE. Primul şoc? Răsuceşti cheia şi nu se întâmplă nimic. Linişte ca la o finală de Roland Garros. Helmuth, neamţul instalat de Renault pe scaunul din dreapta mea pentru indicaţii, mă anunţă că martorul luminos de culoare verde apărut în bord este singura dovadă că motorul funcţionează. O herghelie de 60 de cai nu a fost nici în viaţa reală mai silenţioasă. Doar antifonarea mai slabă asigură conexiunea cu exteriorul.
Nu vă aşteptaţi la o explozie, pentru că în fond Kangoo ZE este doar o utilitară. Puteţi însă să vă aşteptaţi la un impuls decent oferit de cuplul motor generos, de 226 de Nm, disponibil între 0 şi 10.500 de rotaţii. Cel puţin dintr-un punct de vedere, Renault a reuşit să egaleze Ariel Atom V8.
Traseul, gândit de francezi în zona centrului de test, a însumat aproximativ trei kilometri, distanţă pe parcursul căreia am reuşit să accelerez până aproape de 80 de km/h într-un ritm lent.
Fără pedală de frână?
Bateria de 22 kWh poate asigura o autonomie de 160 de kilometri, însă poate fi reîncărcată atunci când motorul funcţionează la relanti. Când se întâmplă asta? Atunci când eliberaţi acceleraţia. Pentru noi, toţi cei care am condus maşini convenţionale până în prezent, acest gest va avea o urmare cel puţin ciudată.
Eliberarea acceleraţiei este similară cu o frână de motor, destul de zdravănă.Imaginaţi-vă că vă apropiaţi de o coloană care staţionează la semafor. Cu o dozare inteligentă şi o eliberare a acceleraţiei la timp, vă veţi putea opri fără a apăsa pedala de frână. Este însă nevoie de acomodare pentru a uita că pedala de frână foloseşte doar în situaţii de urgenţă. Înţeleg să se renunţe la ambreiaj, dar acum şi la frână?
Între schimburile de păreri avute cu neamţul prietenos din dreapta despre România, Germania, ţări civilizate, mentalitate şi alte clişee, am testat aerul condiţionat la putere maximă, radioul şi am tras cu urechea la zgomotele de afară.
Renault şi-a dat seama cât de important e spaţiul pentru clienţii săi din acest segment şi a instalat pachetul de baterii sub podea, capacitatea de încărcare ajungând până la 3.5 metri cubi sau 650 de kilograme.
Voinicul gamei electrice - Fluence ZE
După ce am intrat în pielea unui mic afacerist sau a unui simplu şofer care face livrări în oraş, a venit timpul să ne urcăm şi la volanul celui de-al doilea model electric din gama Renault: Fluence ZE.
La exterior, modelul de test se diferenţiază prin vinilurile aplicate pe caroserie şi prin cele două capace de alimentare prezente pe aripile faţă şi spate. Interiorul prezintă modificări doar la nivelul instrumentelor de bord, zugrăvite în aceeaşi culoare turcoaz, care va deveni probabil un simbol pentru gama fără emisii a francezilor.
Acolo unde de obicei găseai loc şi pentru bagaje şi pentru căţel şi pentru purcel se ascunde acum o mare cutie neagră. E loc pentru o geantă diplomat sau un rucsac chinuit, spaţiul fiind dedicat acum pachetului de baterii, care cântăreşte aproximativ 250 de kilograme.
Ne întoarcem însă în interior, unde răsucim cheia şi avem aceeaşi surpriză. Linişte totală. De data aceasta, antifonarea perfectă te rupe total de lumea din exterior şi te aruncă într-o şedinţă de meditaţie. Motoraşul electric, ceva mai voinic în cazul lui Fluence (93 de cai putere şi 226 Nm), se dovedeşte a fi destul de vânjos atunci când mângâi pedala de acceleraţie.
Maşina este plăcută, cu un demaraj continuu lipsit de pierderile de putere ale unui motor convenţional conectat la o cutie automată.
Reţeta este delicioasă pentru cei care iubesc viteza şi răspunsul prompt al acceleraţiei, care te va duce însă doar până la 135 km/h.Indicator de consum electric instant
Renault a dus spiritul de conservare la extrem cu afişajul consumului instant. Pe lângă indicatorul de bord, care oferă informaţii despre nivelul de încărcare al bateriei, Fluence ZE dispune şi de un computer de bord pregătit să indice consumul instant în kWh. Calculele vor fi o adevărată delectare pentru şoferii curioşi.
În concluzie, deşi a luat în greutate considerabil, Fluence ZE se poate dovedi o maşină deosebit de sprintenă, a cărei structură a fost intens modificată pentru a face faţă kilogramelor în plus. Suspensia spate a fost şi ea revizuită, în timp ce sistemele de siguranţă ABS şi ESP au fost recalibrate pentru evitarea oricărui accident.
Partea complicată a poveştii ZE
Şi pentru că orice poveste are şi un capitol mai complicat, ajungem la ceea ce se numeşte "încărcare". Atunci când cei 160 de kilometri se epuizează, Fluence ZE şi Kangoo ZE pun pe tavă trei alternative la benzinăriile clasice.
Prima dintre ele şi cea mai comodă se numeşte QuickDrop şi presupune schimbarea bateriei într-o staţie specializată, operaţiune estimată la doar trei minute. A doua alternativă de încărcare durează 30 de minute şi se poate face la o priză capabilă să livreze 400 de volţi şi 32A. Există şi varianta încărcării bateriilor litiu-ion la o priză de uz casnic la care încărcarea poate dura între 6 şi 8 ore.
Concluzii
Aşadar, vehiculele electrice, fie că vrem, fie că nu, vor deveni parte integrantă a vieţii noastre în următorii ani. Renault estimează că până în 2016 vom avea 3 milioane de maşini electrice pe străzi, iar până în 2020 numărul lor se va dubla la 6 milioane.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Renault in Romania
-
Renault Captur facelift Preţ: 12.950 - 19.350 €
-
Renault Clio Estate facelift Preţ: 10.950 - 16.700 €
-
Renault Clio facelift Preţ: 10.350 - 24.850 €
-
Renault Kadjar (2015-prezent) Preţ: 18.150 - 27.400 €
-
Renault Kadjar facelift Preţ: n/a - 29.150 €
-
Renault Kangoo Express Maxi facelift (2013-prezent) Preţ: 18.972 €
-
Renault Koleos Preţ: n/a - 37.900 €
-
Renault Master facelift Preţ: 19.150 - 20.250 €
-
Renault Megane Preţ: 14.450 - 32.099 €
-
Renault Megane Estate Preţ: 15.850 - 25.800 €
-
Renault Megane Sedan Preţ: 14.400 - 21.200 €
-
Renault Talisman Preţ: n/a - 31.800 €
-
Renault Trafic Preţ: 19.500 - 25.300 €
-
Renault Trafic Van (2014) Preţ: 21.080 - 23.560 €
-
Renault Twizy (2014) Preţ: 6.800 - 7.500 €
-
Renault ZOE facelift Preţ: 31.250 - 34.750 €
Ultimele stiri din Reportaj
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (17.10)
-
Automarket a fost invitată la inaugurarea noii fabrici de anvelope Nokian Tyres de la Oradea. Mai mult, am avut ocazia să vedem procesul de producție în prima fabrică de anvelope, din lume, neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2. (21.09)
-
BMW România a organizat un eveniment special pentru iubitorii de animale. Am fost în vizită la Urme de Bucurie by Save The Dogs, un adăpost special pentru animale, aflat la Cernavodă. Cu această ocazie, am fost la volanul noilor modele Mini Cooper și Countryman, disponibile în versiuni termice și electrice. (19.09)
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
- Prima imagine cu interiorul noului Hyundai Ioniq 9
- Noul Hyundai Elantra N TCR Edition: versiune inspirată de cursele de turisme
- Noul BMW iX3 Neue Klasse, dezvăluit într-o serie de imagini patent
2.Chiar daca in urmatorii 25-50 de ani, masinile cu ardere interna vor fi de domeniul trecutului, cel putin tehnologia asta noua este mai simpla si mai fiabila. Ai o carcasa, un motoras electric, niste angrenaje...si cam atat. Adio esapament complex, sonde lambda, kituri distributie, uleiuri si filtre, bla bla.
3.Totusi, ramane o intrebare intrebatoare, anume....daca o astfel de masina cu baterii noi incluse costa 15 000 - 20 000 euro, iar un occidental o foloseste 3-5 ani si face 100 000 - 150 000 km dupa care se epuizeaza bateriile.........cine va cumpara o astfel de masina, constient fiind ca va trebui sa pluseze cu jumatate din pretul ei doar ca sa cumpere alt set de baterii noi? Iar fara baterii masina nu se misca. Daca sunt cam uzate, autonomia va fi nesimtit de mica, cat sa te duci pana la non stop sa-ti iei un pachet de tigari si sa te intorci acasa cu masina. Si, ca sa fie treaba treaba, motorul cu ardere interna micut, functioneaza doar ca generator de curent.
1. Clientul este "fericit" pentru ca Renault poate decide sa nu iti ceara bani pentru setul de acumulatori cand cumperi masina, daca faci contract cu ei ca le platesti lunar taxa aia.
2. Renaul poate avea un control strict asupra modalitatii de incarcare a acumulatorilor si sa le prelungeasca durata de viata, ceea ce se traduce in costuri mai mici pentur ei.
@cris : de ce crezi ca statiile de benzina nu isi vor organiza in micile parcari niste utilaje care sa poata incarca acumulatorii unei astfel de masini in timpul in care clientul bea o cafea in restaurant ??. Este foarte simplu sa o faci, doar iti trebuie o lageatura la reteaua de 380V si dispozitivul care face incarcarea efectiva. Utilajul poate sa coste o suma, mai mare sau mai mica, dar in timp se poate amortiza. Cei de la renaul spun ca un "plin" ar costa 2 euro -- pe tine te-ar deranja sa platesti 5Epe autostrada ?
Poate odata cu masinile electrice o sa avem si noi autostrazi ( :P ) nu de alta dar se estimeaza ca prin 2020 or sa fie "populare" .. masinile . . . . da' cinestie , poate or sa fie populare si autostrazile pe la noi.
2020 cand vor fi milioanele de electrice pe strazi estimate de Renault , va fi curentul de 30 de ori mai scump ca acum , "go green" e urmatoarea mare vrajeala la nivel mondial .
De ce nu fac electrice avioanele si cargoboturile care emit cel mai mare procent de CO2 .
Fluence-ul cu motor termic se vinde bine in Romania, e printre cele mai bine vandute modele Renault (alaturi de Mégane, Clio si, bineinteles, Symbol).
Cat despre eterna rivalitate franco-germana, ce sa mai comentam... la romani e o chestie culturala, deci nu stiu daca are sens sa intram in discutii.
O masina electrica "viabila" este iMiev de ma Mitsubishi/Peugeot/Citroen. Poti merge cu ea la serviciu o saptamana fara sa-i faci "plinul", nu ai pretentii de la ea mai mult decat sa-ti care fundul si 2-3 baxuri de apa minerala cand mergi la cumparaturi, etc. De la o astfel de masina la un cangur electric... distanta mare, d'asta cangurul electric mai are mult pana o sa fie acceptat -- pe cand Mitsubishi nu face fata vanzarilor in japonia si isi preseaza partenerii pentru marirea productiei de acumulatori ca sa poata sa scoata pe piata mai multe masini.
Pentru drumuri lungi, sau pentru cei care fac naveta zilnic cu masina, solutia data de Volt / Ampera pare a fi cea mai buna ( daca vrei neaparat masina electrica ) - desi eu as fi de parere ca un motor diesel de generatie noua ar face mai multa treaba ca generator si ar extinde si mai mult autonomia masinilor.
Cum scrie si Bogdan in articol - un motor diesel de generatie noua inca poate sa satisfaca cerintele de consum chiar si in oras, acolo unde ar concura intradevar cu o masina electrica, la capitolul costuri de exploatare. In schimb, la drum lung, la 100-200km pe zi, o masina diesel cred ca depaseste cu mult orice performanta "electrica" in materie de costuri de exploatare - pentru ca aici includ si faptul ca epuizezi rapid numarul de km pentru care sunt garantati acumulatorii si o sa ai un super schimb in valoare de 10-15mii euro dupa 3-4 ani.
si tot din cate stiu eu este un fel de "paradox" sa faci o ditamai hardughia de masina "eco" , electrica, etc. O masina din clasa mica, destinata mersului prin oras, ar fi o alegere mult mai logica . . . dar departamentul de marketing a spus " NU!!, PSA are una mica --- NOI FACEM UNA MARE!!! " . . . si astfel in loc de un clio electric avem fluence electric . . .
parca masinile astea sunt facute sa protejeze mediul... aiurea!!! vrajeala de marketing... e unul nu mi-as lua porcarii de genul asta doar de dragu de a fi trendy; parca e un fetish in ziua de azi sa ai o porcarie d-asta electrica... parca cineva s-ar dezbraca si si-ar arata jucaria si sa spuna cat de flower-power modern este...
pariu ca motorul termic mai rezista inca 50 de ani? americanii mai au inca de descoperit petrol... si motoarele termice sunt nocive, violente pentru mediu dar productia lor e mult mai rentabila si mai profitabila.
acum toti constructorii fac porcarii d-astea ca-i obliga legislatia europeana sa aiba media de co2 pe toata gama cat mai redusa; credeti ca pe constructorii astia chiar ii intereseaza ce aer curat vom respira noi???! cred ca ii doare fix in k..; a nu se uita: o afacere inseamna intotdeauna profit... a se citi: "Renault estimează că până în 2016 vom avea 3 milioane de maşini electrice pe străzi, iar până în 2020 numărul lor se va dubla la 6 milioane"
De asemenea, prin arderea carbunelui se elibereaza in atmosfera mai multe particule radioactive decat tot combustibilul folosit in centralele nucleare ( in aceiasi unitate de timp data )
"A doua alternativă de încărcare durează 30 de minute şi se poate face la o priză capabilă să livreze 400 de volţi şi 32A."
Un simplu calcul ne da o putere maxima furnizata de 12.8 KW, ceea ce inseamna ca in 30 de minute se pot transfera maxim 6.4 KWh. Ceea ce inseamna 30 % din capacitatea totala a bateriei.
Sa continuam:
"Există şi varianta încărcării bateriilor litiu-ion la o priză de uz casnic la care încărcarea poate dura între 6 şi 8 ore."
Presupunem un curent absorbit de 16A la 240V. Adica 3.84 KW, adica 23 KWh trasferati in 6h. Ceea ce deja suna realist.
Daca cifrele date de producator sunt corecte atunci se poate crea o confuzie. Da, e adevarat ca poti incarca rapid bateriile cat bei o cafea la benzinarie dar doar la 1/3 din capacitatea totala adica te mai tin in jur de 50 de Km.
insa parerea mea e ca ar trebui ( nu ma refer doar la firma Renault ) sa se gandeasca la moduri de imbunatatire a biodieselului ( uleiul de rapita ) si folosirea pe masini a acestuia precum si a etanolului ( chiar si GPL-ului ) , intrucat masinile electrice sunt si foarte scumpe
Discutia legata de poluare e foarte lunga si complexa, ideea e ca in alte tari curentul electric se produce si prin surse neconventionale, si inteleg ca si la noi se incearca (dar, bineinteles, la noi totul e mult mai complicat), deci producerea energiei ar putea fi mult mai putin poluanta decat combustibilul fosil. Oricum, in situatii de genul asta apar mereu niste probleme si dileme etice, si de obicei nu exista o concluzie clara, in alb si negru.
Cat despre depasiri si alte cele, cred ca ar trebui sa intelegem ca masinile astea se adreseaza in primul rand celor care vor sa le foloseasca in oras, unde nu ai drumuri lungi si ar trebui sa ai si posibilitati de incarcare. Renault, din cate am inteles, ar merge mai intai pe flote, si la Salon s-a spus ca au deja contracte cu anumite companii. Oricum, sunt tari care au avansat foarte mult cu tehnologia in domeniu. Din pacate nu e cazul Romaniei, si aici, cum spuneti si voi, exista intr-adevar multe dubii: ce fel de infrastructura se va crea (daca si cand, si cum), daca statul va oferi stimulente, cum procedeaza celelalte tari, cum va functiona contractul de inchiriere a bateriilor etc.
In fine, eu cred ca din discutii si dezbateri se naste progresul, totul e sa fie civilizate :).
Smogul este o amenintare majora in marile orase pt ca poate cauza probleme medicale severe.
Din motivul asta plus alte o mie de motive, Israelul vrea sa introduca cat mai rapid masinile electrice.
http://www.youtube.com/watch?v=OmOW0z__AMI