REPORTAJ: Test cu primele modele electrice Renault: Fluence ZE şi Kangoo ZE

De Bogdan Mirică
Publicat Marti, 05.10.2010
Automarket a avut ocazia de a testa, la Paris, primele modele electrice construite de Renault: Kangoo ZE şi Fluence ZE. Impresii la cald, culese în linişte, în rândurile următoare.

Vine o vreme în viaţa fiecărui om când trebuie să renunţe la lucrurile familiare şi să se adapteze noului val. Sunt acele momente de tranziţie în care toţi trebuie să fim receptivi la telefoanele cu touchscreen, la reţelele de socializare, la filmele 3D şi chiar la maşinile electrice.

Trebuie să recunosc că momentan consider utilă tastatura clasică a telefonului mobil, nu favorizez socializarea virtuală, prefer filmele digitale şi, atunci când vine vorba de maşini, încă sunt de părere că dieselurile pot satisface nevoile de consum redus ale unui om normal.

De aici, vă puteţi da seama foarte uşor că propunerea Renault de a testa un vehicul electric de serie a adus cu sine o urmă de îndoială şi de presupuneri cârcotaşe. Pentru a mă convinge însă de liniştea unui model alimentat de ceea ce curge prin prizele noastre de acasă, a trebuit să ajung la Paris, în cadrul centrului Renault din Boulogne-Billancourt. 

Aşadar, prima dimineaţă răcoroasă a lui octombrie m-a adus faţă în faţă cu Fluence ZE şi proaspătul Kangoo ZE, model despre a cărui lansare la Salonul de la Hanovra scrisesem în urmă cu doar o săptămână. 

Primul contact cu "liniştea" - Kangoo ZE

După multe minute scurse între un croissant franţuzesc şi o cafea cu lapte, am ajuns la volanul lui Kangoo ZE. Primul şoc? Răsuceşti cheia şi nu se întâmplă nimic. Linişte ca la o finală de Roland Garros. Helmuth, neamţul instalat de Renault pe scaunul din dreapta mea pentru indicaţii, mă anunţă că martorul luminos de culoare verde apărut în bord este singura dovadă că motorul funcţionează. O herghelie de 60 de cai nu a fost nici în viaţa reală mai silenţioasă. Doar antifonarea mai slabă asigură conexiunea cu exteriorul.

Nu vă aşteptaţi la o explozie, pentru că în fond Kangoo ZE este doar o utilitară. Puteţi însă să vă aşteptaţi la un impuls decent oferit de cuplul motor generos, de 226 de Nm, disponibil între 0 şi 10.500 de rotaţii. Cel puţin dintr-un punct de vedere, Renault a reuşit să egaleze Ariel Atom V8.

Traseul, gândit de francezi în zona centrului de test, a însumat aproximativ trei kilometri, distanţă pe parcursul căreia am reuşit să accelerez până aproape de 80 de km/h într-un ritm lent.

Fără pedală de frână?

Bateria de 22 kWh poate asigura o autonomie de 160 de kilometri, însă poate fi reîncărcată atunci când motorul funcţionează la relanti. Când se întâmplă asta? Atunci când eliberaţi acceleraţia. Pentru noi, toţi cei care am condus maşini convenţionale până în prezent, acest gest va avea o urmare cel puţin ciudată.

Eliberarea acceleraţiei este similară cu o frână de motor, destul de zdravănă.

Imaginaţi-vă că vă apropiaţi de o coloană care staţionează la semafor. Cu o dozare inteligentă şi o eliberare a acceleraţiei la timp, vă veţi putea opri fără a apăsa pedala de frână. Este însă nevoie de acomodare pentru a uita că pedala de frână foloseşte doar în situaţii de urgenţă. Înţeleg să se renunţe la ambreiaj, dar acum şi la frână?

Între schimburile de păreri avute cu neamţul prietenos din dreapta despre România, Germania, ţări civilizate, mentalitate şi alte clişee, am testat aerul condiţionat la putere maximă, radioul şi am tras cu urechea la zgomotele de afară.

Renault şi-a dat seama cât de important e spaţiul pentru clienţii săi din acest segment şi a instalat pachetul de baterii sub podea, capacitatea de încărcare ajungând până la 3.5 metri cubi sau 650 de kilograme.

Voinicul gamei electrice - Fluence ZE

După ce am intrat în pielea unui mic afacerist sau a unui simplu şofer care face livrări în oraş, a venit timpul să ne urcăm şi la volanul celui de-al doilea model electric din gama Renault: Fluence ZE.

La exterior, modelul de test se diferenţiază prin vinilurile aplicate pe caroserie şi prin cele două capace de alimentare prezente pe aripile faţă şi spate. Interiorul prezintă modificări doar la nivelul instrumentelor de bord, zugrăvite în aceeaşi culoare turcoaz, care va deveni probabil un simbol pentru gama fără emisii a francezilor.

Acolo unde de obicei găseai loc şi pentru bagaje şi pentru căţel şi pentru purcel se ascunde acum o mare cutie neagră. E loc pentru o geantă diplomat sau un rucsac chinuit, spaţiul fiind dedicat acum pachetului de baterii, care cântăreşte aproximativ 250 de kilograme.

Ne întoarcem însă în interior, unde răsucim cheia şi avem aceeaşi surpriză. Linişte totală. De data aceasta, antifonarea perfectă te rupe total de lumea din exterior şi te aruncă într-o şedinţă de meditaţie. Motoraşul electric, ceva mai voinic în cazul lui Fluence (93 de cai putere şi 226 Nm), se dovedeşte a fi destul de vânjos atunci când mângâi pedala de acceleraţie.

Maşina este plăcută, cu un demaraj continuu lipsit de pierderile de putere ale unui motor convenţional conectat la o cutie automată.

Reţeta este delicioasă pentru cei care iubesc viteza şi răspunsul prompt al acceleraţiei, care te va duce însă doar până la 135 km/h.

Indicator de consum electric instant

Renault a dus spiritul de conservare la extrem cu afişajul consumului instant. Pe lângă indicatorul de bord, care oferă informaţii despre nivelul de încărcare al bateriei, Fluence ZE dispune şi de un computer de bord pregătit să indice consumul instant în kWh. Calculele vor fi o adevărată delectare pentru şoferii curioşi.

În concluzie, deşi a luat în greutate considerabil, Fluence ZE se poate dovedi o maşină deosebit de sprintenă, a cărei structură a fost intens modificată pentru a face faţă kilogramelor în plus. Suspensia spate a fost şi ea revizuită, în timp ce sistemele de siguranţă ABS şi ESP au fost recalibrate pentru evitarea oricărui accident.

Partea complicată a poveştii ZE

Şi pentru că orice poveste are şi un capitol mai complicat, ajungem la ceea ce se numeşte "încărcare". Atunci când cei 160 de kilometri se epuizează, Fluence ZE şi Kangoo ZE pun pe tavă trei alternative la benzinăriile clasice.

Prima dintre ele şi cea mai comodă se numeşte QuickDrop şi presupune schimbarea bateriei într-o staţie specializată, operaţiune estimată la doar trei minute. A doua alternativă de încărcare durează 30 de minute şi se poate face la o priză capabilă să livreze 400 de volţi şi 32A. Există şi varianta încărcării bateriilor litiu-ion la o priză de uz casnic la care încărcarea poate dura între 6 şi 8 ore.

Concluzii

Aşadar, vehiculele electrice, fie că vrem, fie că nu, vor deveni parte integrantă a vieţii noastre în următorii ani. Renault estimează că până în 2016 vom avea 3 milioane de maşini electrice pe străzi, iar până în 2020 numărul lor se va dubla la 6 milioane.

Comentarii (25)

  • Marius
    OK, dar cum va fi piata second de masini electrice?
    1.Alte timpuri - alte distractii. Trebuie sa ne conformam. Dar e mult pana incep sa se vanda ca painea calda aceste masini electrice, pentru ca se va scumpi la greu energia electrica. Poate vor fi mai viabile masinile cu motoare pe hidrogen - dar si hidrogenul se va scumpi.
    2.Chiar daca in urmatorii 25-50 de ani, masinile cu ardere interna vor fi de domeniul trecutului, cel putin tehnologia asta noua este mai simpla si mai fiabila. Ai o carcasa, un motoras electric, niste angrenaje...si cam atat. Adio esapament complex, sonde lambda, kituri distributie, uleiuri si filtre, bla bla.
    3.Totusi, ramane o intrebare intrebatoare, anume....daca o astfel de masina cu baterii noi incluse costa 15 000 - 20 000 euro, iar un occidental o foloseste 3-5 ani si face 100 000 - 150 000 km dupa care se epuizeaza bateriile.........cine va cumpara o astfel de masina, constient fiind ca va trebui sa pluseze cu jumatate din pretul ei doar ca sa cumpere alt set de baterii noi? Iar fara baterii masina nu se misca. Daca sunt cam uzate, autonomia va fi nesimtit de mica, cat sa te duci pana la non stop sa-ti iei un pachet de tigari si sa te intorci acasa cu masina. Si, ca sa fie treaba treaba, motorul cu ardere interna micut, functioneaza doar ca generator de curent.
    11 2
  • electric
    frumos, dar la noi in tara care lant de benzinarii suporta incarcarea bateriilor si la ce pret ? Pe A2 Buc-Const ce faci cu asa ceva fara priza?In cat timp credeti ca vom avea o acoperire cat de cat( DN1,DN2,DN3,A1,A2,A3) cu puncte de incarcare ca sa fie viabila o solutie electrica? Pana atunci visam...
    6 0
  • @ marius -- Renault vrea sa introduca un sistem care sa iti asigure schimbarea setului de acumulatori pentru o taxa lunara -- de duci la "statie" dai jos bateria consumata si iei alta incarcata, iar ei garanteaza ca setul de acumulatori iti poate oferi autonomia "din carte" .. . si cand consumi curentul din acumulatorul ala te duci ia si il schimbi, etc. Acest sistem este foarte avantajos, atat pentru client cat si pentru Renault deoarece :
    1. Clientul este "fericit" pentru ca Renault poate decide sa nu iti ceara bani pentru setul de acumulatori cand cumperi masina, daca faci contract cu ei ca le platesti lunar taxa aia.
    2. Renaul poate avea un control strict asupra modalitatii de incarcare a acumulatorilor si sa le prelungeasca durata de viata, ceea ce se traduce in costuri mai mici pentur ei.

    @cris : de ce crezi ca statiile de benzina nu isi vor organiza in micile parcari niste utilaje care sa poata incarca acumulatorii unei astfel de masini in timpul in care clientul bea o cafea in restaurant ??. Este foarte simplu sa o faci, doar iti trebuie o lageatura la reteaua de 380V si dispozitivul care face incarcarea efectiva. Utilajul poate sa coste o suma, mai mare sau mai mica, dar in timp se poate amortiza. Cei de la renaul spun ca un "plin" ar costa 2 euro -- pe tine te-ar deranja sa platesti 5Epe autostrada ?

    Poate odata cu masinile electrice o sa avem si noi autostrazi ( :P ) nu de alta dar se estimeaza ca prin 2020 or sa fie "populare" .. masinile . . . . da' cinestie , poate or sa fie populare si autostrazile pe la noi.
    10 0
  • electric
    Deocamdata aceste variante sunt fezabile doar pentru oras.

    2020 cand vor fi milioanele de electrice pe strazi estimate de Renault , va fi curentul de 30 de ori mai scump ca acum , "go green" e urmatoarea mare vrajeala la nivel mondial .

    De ce nu fac electrice avioanele si cargoboturile care emit cel mai mare procent de CO2 .
    7 4
  • Dr Felix
    ASTEPT VARIANTE VIABILE
    CAND SE VA REZOLVA AUTONOMIE SCURTA SI TIMPUL DE INCARCARE LUNG NECESAR ACESTOR AUTOVEHICULE SE VA PUTEA VORBI DE MOTORUL ELECTRIC CA VARIANTA LA CEL CU ARDERE INTERNA. CAT DESPRE HIBRIDE, RAMAN LA IDEEA MEA CA ESTE DOAR PRAF IN OCHI. E simplu de calculat: 1. la un motor cu ardere interna energia obtinuta este transmisa la cutia de viteze si de-acolo la roti; 2. in cazul unui hibrid energia obtinuta din arderea combustibilului este trasnformata in energie electrica care este stocata in acumulator de unde iarasi este luata si dusa la motorul electric; toate aceste procese (transformare, stocare, transport, functionare motor electric) se fac cu un randament subunitar, adica cu pierdere de energie SUPLIMENTARA fata de varianta 1. De fapt ai un automobil electric la care ai marit cu ceva autonomia (cu cata energie obtii de la motorasul cu ardere interna) dar care in final ajunge tot la reteaua de curent electric pt a-si face plinul. CORECT?
    2 8
  • Florentin
    Nu francezii dicteaza, ci valul german
    Trebuie sa asteptam replica nemtilor in materie de masini electrice. Francezii nu au putere de convingere si chiar observ ca variantele lor de reincarcare te descurajeaza si chiar sunt un (contra)argument in defavoarea (scuze pt. pleonasm) masinilor electrice. Eu prefer variantele cu generator de electricitate in portbagaj si care permite reincarcarea bateriilor din mers, nu in staiyi, nu acasa, nu la benzinarii, nu pe marginea drumului cand ramai in pana de curent. Asta doar asa daca nu ai ce face si vrei sa bagi masina in priza. Francezii nu au facut decat sa descurajeze jurnalistii si opinia publica. Asa reiese din reportaj. Eu as fi insistat pe Opel Ampera si varianta cu generator de electricitate. Renault Fluence nu stiu cum se vinde nici cu ardere. poat ema lamuriti voi.
    2 11
  • ar trebui sa fie mai accesibile
    Compania ar trebui sa-ti cumpere inapoi bateria epuizata dupa 6-8 ani de folosinta si sa o recicleze. Atunci ar exista o justificare economica pt ca o masina pe benzina te costa 11.000 de euro in combustbil ca sa faci 150.000 de kilometi cat tin bateriile. Cu alte cu vinte chiar daca platesti 20.000 de euro pe o masina electrica banii ii vei scoate din economia de combustibil.
    1 0
  • @unckle
    ar fi frumos ca pt Buc-CT( cam 500km dus-intors +orase) sa facem doar de 4 ori plin(la 160km autonomie) si la 5euro per plin sa te distrezi cu 20 euro(85.2ron la curs 4.26) pana la mare si inapoi in weekend! dar e foarte fain sa visezi cu ochii deschisi, nu? fara tepari, fara accize la accize, la noi creste pretul cand la ceilalti scade... eu zic ca articolul e de fapt reclama la iarba. :) ...hmmm
    5 0
  • @Florentin
    Pana una-alta, deocamdata Renault e primul constructor care produce vehicule electrice destinate unui public de masa, adica accesibile (sa nu veniti cu Tata Nano sau mai stiu eu ce "chinezarii" :)). Solutiile tehnologice adoptate de Renault incearca sa concilieze confort, autonomie, siguranta, fiabilitate si pret accesibil, iar ei nu vor sa renunte la niciunul dintre aspectele astea, de aici si diferenta fata de alti constructori. Iar Fluence si Kangoo ZE sunt deja produse de serie, nu concepte, deci au trecut prin tot felul de teste si au confirmat ca sunt fiabile si viabile.

    Fluence-ul cu motor termic se vinde bine in Romania, e printre cele mai bine vandute modele Renault (alaturi de Mégane, Clio si, bineinteles, Symbol).

    Cat despre eterna rivalitate franco-germana, ce sa mai comentam... la romani e o chestie culturala, deci nu stiu daca are sens sa intram in discutii.
    12 2
  • Cris , asta cu folositul masinilor electrice "oriunde" este bullshit de marketing, sa nu crezi ca eu nu pot vedea asta. Evident ca nu o sa plec la mare cu masina full de bagaje / nevasta / copii / catei ca sa fac 8 ore pe drum ( 4 de mers, 2 de incarcat si 2 de stat la minunatele cozi :P )

    O masina electrica "viabila" este iMiev de ma Mitsubishi/Peugeot/Citroen. Poti merge cu ea la serviciu o saptamana fara sa-i faci "plinul", nu ai pretentii de la ea mai mult decat sa-ti care fundul si 2-3 baxuri de apa minerala cand mergi la cumparaturi, etc. De la o astfel de masina la un cangur electric... distanta mare, d'asta cangurul electric mai are mult pana o sa fie acceptat -- pe cand Mitsubishi nu face fata vanzarilor in japonia si isi preseaza partenerii pentru marirea productiei de acumulatori ca sa poata sa scoata pe piata mai multe masini.

    Pentru drumuri lungi, sau pentru cei care fac naveta zilnic cu masina, solutia data de Volt / Ampera pare a fi cea mai buna ( daca vrei neaparat masina electrica ) - desi eu as fi de parere ca un motor diesel de generatie noua ar face mai multa treaba ca generator si ar extinde si mai mult autonomia masinilor.

    Cum scrie si Bogdan in articol - un motor diesel de generatie noua inca poate sa satisfaca cerintele de consum chiar si in oras, acolo unde ar concura intradevar cu o masina electrica, la capitolul costuri de exploatare. In schimb, la drum lung, la 100-200km pe zi, o masina diesel cred ca depaseste cu mult orice performanta "electrica" in materie de costuri de exploatare - pentru ca aici includ si faptul ca epuizezi rapid numarul de km pentru care sunt garantati acumulatorii si o sa ai un super schimb in valoare de 10-15mii euro dupa 3-4 ani.
    4 1
  • bibi... ia mai cauta sa vezi cand a intrat in productie de serie Mitsubishi iMiev ..
    2 1
  • @unckle
    Din cate stiu eu, iMiev e o masina de clasa mini, iar pretul nu e tocmai foarte accesibil...
    7 0
  • Vasilica
    mda
    Si eu sunt satul de acest cliseu razboiul masinilor germane vs frantuzesti vs restu lumii cum vrei nu conteaza ca sunt electrice sau cu ardere interna.Cred ca numai in romanica este porcaria asta!
    2 1
  • din cate stiu eu "Renault e primul constructor care produce vehicule electrice destinate unui public de masa" este o afirmatie falsa :) , mai departe, cand incepem sa intram pe categorii si pe alte treburi poate o fi undeva si renault primu . . . dar in ceea ce priveste "prima masina electrica de serie" lucrurile sunt mai clare.

    si tot din cate stiu eu este un fel de "paradox" sa faci o ditamai hardughia de masina "eco" , electrica, etc. O masina din clasa mica, destinata mersului prin oras, ar fi o alegere mult mai logica . . . dar departamentul de marketing a spus " NU!!, PSA are una mica --- NOI FACEM UNA MARE!!! " . . . si astfel in loc de un clio electric avem fluence electric . . .
    3 6
  • you_hoooo
    noua ni se rupe
    stimati forumisti! sa nu va bagati in discutiile celor de la marketing si vanzatori renault, ca-i de rau! s-ar putea sa fiti linsati! a se vedea voturile negative acordate celor care sunt doar putin contra. oricum, frectie la piciorul de lemn al civilizatiei... cu masinile astea electrice. bla, bla, bla. salvam noi acum planeta... ce sa va spun. intrebare: cat carbune, pacura se arde ca sa se produca acel curent electric? cat uraniu este utilizat in centralele atomo-electrice ca sa se produca acel curent? ce ne facem daca se produce vre-o catastrofa gen cernobil?
    parca masinile astea sunt facute sa protejeze mediul... aiurea!!! vrajeala de marketing... e unul nu mi-as lua porcarii de genul asta doar de dragu de a fi trendy; parca e un fetish in ziua de azi sa ai o porcarie d-asta electrica... parca cineva s-ar dezbraca si si-ar arata jucaria si sa spuna cat de flower-power modern este...
    pariu ca motorul termic mai rezista inca 50 de ani? americanii mai au inca de descoperit petrol... si motoarele termice sunt nocive, violente pentru mediu dar productia lor e mult mai rentabila si mai profitabila.
    acum toti constructorii fac porcarii d-astea ca-i obliga legislatia europeana sa aiba media de co2 pe toata gama cat mai redusa; credeti ca pe constructorii astia chiar ii intereseaza ce aer curat vom respira noi???! cred ca ii doare fix in k..; a nu se uita: o afacere inseamna intotdeauna profit... a se citi: "Renault estimează că până în 2016 vom avea 3 milioane de maşini electrice pe străzi, iar până în 2020 numărul lor se va dubla la 6 milioane"
    3 7
  • sa zicem ca masinile astea electrice vor avea succes(mie personal mi-a placut acest fluence ,daca datele oferite sint si reale,cu toate neajunsurile create de realimentare ,performante etc),voi chiar credeti ca jegosul de stat roman va renunta la dijma pe care o ia indirect de 100 de ori de la posesorii de auto(prin diferite taxe si taxulete)?...va zic eu ca nu ..veti avea atunci alte impozite de genul:faci umbra,ocupi spatiu public,eventual taxe de recuperarea si reconditionarea acumulatorilor etc...dormiti linistiti statul(smecherii )vegheaza!!!!!
    2 2
  • @youhooo -- in centralele cu carbune randamentul producerii curentului electric este foarte mare ( 50-60 % ), si insumat cu pierderile pana la roata rivalizeaza cu electricele -- dar este adevarat ca nu poluezi mai putin daca mergi cu masina electrica.
    De asemenea, prin arderea carbunelui se elibereaza in atmosfera mai multe particule radioactive decat tot combustibilul folosit in centralele nucleare ( in aceiasi unitate de timp data )
    1 3
  • depasiri
    hai ca e funny...rad ca prost cand stau si imi imaginez depasiri pe A2 la 60 km/h ca de.......se duce bateria =))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
    2 1
  • Calcul energetic
    "Bateria de 22 kWh poate asigura o autonomie...."
    "A doua alternativă de încărcare durează 30 de minute şi se poate face la o priză capabilă să livreze 400 de volţi şi 32A."

    Un simplu calcul ne da o putere maxima furnizata de 12.8 KW, ceea ce inseamna ca in 30 de minute se pot transfera maxim 6.4 KWh. Ceea ce inseamna 30 % din capacitatea totala a bateriei.

    Sa continuam:
    "Există şi varianta încărcării bateriilor litiu-ion la o priză de uz casnic la care încărcarea poate dura între 6 şi 8 ore."

    Presupunem un curent absorbit de 16A la 240V. Adica 3.84 KW, adica 23 KWh trasferati in 6h. Ceea ce deja suna realist.

    Daca cifrele date de producator sunt corecte atunci se poate crea o confuzie. Da, e adevarat ca poti incarca rapid bateriile cat bei o cafea la benzinarie dar doar la 1/3 din capacitatea totala adica te mai tin in jur de 50 de Km.
    1 0
  • ha ha ha
    ha ha ha
    Eu nu inteleg de ce o dau toti cu poluarea.Care poluare? Un pom, de exemplu, are nevoie de CO2, ca sa produca oxigen prin procesul de fotosinteza.Adevarata poluare, se realizeaza cu alte substante " scapate " in atmosfera, generate de fabrici mari.Nu CO2 distruge atmosfera, chiar e nevoie de acest gaz, ci alte substante.Inainte, pe marginea drumurilor se plantau pomi...oare de ce? Poate, pentru ca pomii sa preia acest CO2 sa-l foloseasca si sa elibereze oxigen in atmosfera...si ei vor acum sa compenseze poluarea generata de ei, prin reducerea poluarii produsa de automobile...nu mai e ca inainte sa zici ca ai autoturism vechi ( au mai ramas putine ) si sa zici ca folosesti benzina cu plumb si ca polueaza de rupe...acum, combustibilul e tot euro5, sau cel putin asa se lauda benzinariile...ma rog, parerea mea.
    3 4
  • biodiesel si etanol
    bravo ... viteza maxim 135 km/h , autonomie 160 km si incarcare rapida => nu merge pe distante lungi si pe autostrazi , dar in rest e foarte bine

    insa parerea mea e ca ar trebui ( nu ma refer doar la firma Renault ) sa se gandeasca la moduri de imbunatatire a biodieselului ( uleiul de rapita ) si folosirea pe masini a acestuia precum si a etanolului ( chiar si GPL-ului ) , intrucat masinile electrice sunt si foarte scumpe
    5 1
  • Diverse
    Unckle, Renault are in gama electrica si vehicule mari, si mici (uita-te la Twizy si Zoe; Twizy e preferatul meu, daca ar avea un cost rezonabil pt Romania, maine l-as cumpara :)).

    Discutia legata de poluare e foarte lunga si complexa, ideea e ca in alte tari curentul electric se produce si prin surse neconventionale, si inteleg ca si la noi se incearca (dar, bineinteles, la noi totul e mult mai complicat), deci producerea energiei ar putea fi mult mai putin poluanta decat combustibilul fosil. Oricum, in situatii de genul asta apar mereu niste probleme si dileme etice, si de obicei nu exista o concluzie clara, in alb si negru.

    Cat despre depasiri si alte cele, cred ca ar trebui sa intelegem ca masinile astea se adreseaza in primul rand celor care vor sa le foloseasca in oras, unde nu ai drumuri lungi si ar trebui sa ai si posibilitati de incarcare. Renault, din cate am inteles, ar merge mai intai pe flote, si la Salon s-a spus ca au deja contracte cu anumite companii. Oricum, sunt tari care au avansat foarte mult cu tehnologia in domeniu. Din pacate nu e cazul Romaniei, si aici, cum spuneti si voi, exista intr-adevar multe dubii: ce fel de infrastructura se va crea (daca si cand, si cum), daca statul va oferi stimulente, cum procedeaza celelalte tari, cum va functiona contractul de inchiriere a bateriilor etc.

    In fine, eu cred ca din discutii si dezbateri se naste progresul, totul e sa fie civilizate :).
    5 1
  • Pt toti cei care sunt impotriva masinilor electrice
    Nu aveti informatiile corecte. Electricitatea obtinuta din prelucrarea carbunelui NU AR POLUA MAI MULT decat polueaza masinile din ziua de azi. Din contra, masinile cu ardere interna polueaza mai mult. Cu bateriile electrice, emiisile la nivel mondial vor fi reduse semnificativ. Mai documentati-va.

    Smogul este o amenintare majora in marile orase pt ca poate cauza probleme medicale severe.

    Din motivul asta plus alte o mie de motive, Israelul vrea sa introduca cat mai rapid masinile electrice.

    http://www.youtube.com/watch?v=OmOW0z__AMI
    4 1
  • Da
    DST, ai dreptate, iar in Israel, din cate am inteles, deja sunt instalate cateva zeci de statii nu numai de alimentare, ci si Quick Drop, adica acelea unde poti schimba bateria in 3 minute.
    0 0
  • catalin
    test ?
    acelasi mesaj l-am postat si pe site-ul pro concurent: nu cred c- ati testat la Paris: ati fost langa masina, v-ati uitat la ea, vi s-a tinut o prelegere dar nu ati testat. Nu vad nici un ziarist roman cu volanul electric in mana, sa incarce sau sa schimbe o baterie - asta e test adevarat. Acelasi lucru am cerut si celorlalti de la pro: cati ziarishti au fost acreditati la Salon? mii? i-a bagat Renault pe toti in teste? i-a bagat doar pe romani ? de ce? este Romania pregatita pentru asa ceva ?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru