Porsche Inter Auto a inaugurat în această săptămână cel mai nou complex auto propriu. Acesta poartă numele Porsche Pipera şi este dedicat mărcilor Audi, Porsche, Lamborghini şi Bentley. Am relatat despre inaugurarea noului centru Porsche Pipera AICI.
După ce festivităţile de inaugurare s-au terminat, Porsche ne-a oferit o surpriză: participarea la un exerciţiu cu 22 de automobile Porsche. O plimbare pe drumuri de munte cu toată gama actuală de modele produse la Stuttgart, totul organizat impecabil în stil german şi însoţit de trei instructori specializaţi Porsche. Numele oficial al acestui exerciţiu de fascinaţie este Porsche World Roadshow, iar menirea lui este de a arăta clienţilor sau potenţialilor clienţi Porsche ce oferă gama actuală de modele. Nu suntem la prima experienţă de acest gen, anul trecut Sebastian experimentând un eveniment asemănător. Impresiile lui le puteţi citi AICI. Iar în 2010, Mircea experimenta şi el ceva asemănător AICI.
Dacă acum un an, testul a conţinut mai mult autostradă şi un pic de adrenalină pe circuitul de la AMCKart, toate întinse pe parcursul a cinci ore, lucrurile s-au schimbat în 2013. Organizatorii au lungit trasul de test, pentru a ne permite să experimentăm cât mai multe din modelele din caravană şi a petrece cât mai mult timp posibil la volanul unui Porsche. Astfel, 12 ore au trecut practic din momentul în care am plecat de la Porsche Pipera şi până când ne-am întors din periplul de o zi.
Traseul
Pentru acest an, caravana Porsche Roadshow pentru presă avea să parcurgă traseul Bucureşti-Ploieşti-Târgovişte-Câmpulung-Rucăr-Fundata-Cheiile Grădiştei. După o pauză de prânz în aer de munte, grupul celor 22 de autombile s-a întors la Bucureşti via Bran-Pârâul Rece-Sinaia-Ploieşti-Bucureşti. Un traseu complet, de peste 400 km, care a avut câte ceva din toate: autostradă, drumuri naţionale, drumuri secundare, drumuri bune, drumuri proaste, viraje, serpentine, ace de păr, câini, vaci, şoferi inconştienţi. Au fost cele mai pline 12 ore alături de marca Porsche pe care le-am trăit până acum. Un fel de supradoză de senzaţii oferite de modele performante produse la Stuttgart şi administrată riguros de cei trei instructori germani într-o zi de luni. Chiar şi condiţiile meteo au fost complete: soare, senin şi 25 de grade, apoi ploaie şi nori grei în zona deluroasă, pentru a ajunge la un răcoros 12 grade la 1.300 metri altitudine, destinaţia noastră intermediară.Actorii
Pentru a experimenta cât mai mult din ce poate oferi această marcă, Porsche a trimis la Bucureşti 22 de automobile ce reprezintă aproape întreaga gamă actuală.Regulile din cadrul unui asemenea Roadshow sunt ferme, dar gândite pentru siguranţa participanţilor, şi nu pentru a distruge plăcerea de a conduce aceste minunate automobile. Instructorii din Germania au fost prezenţi pentru a ne face să conducem eficient şi în siguranţă şi pentru a urla aproape isteric prin staţie să reducem viteza. În primul rând, participanţii nu au voie să se depăşească între ei pe tot traseul. Cele şapte automobile din fiecare grupă sunt numerotate şi trebuie să rămână în această ordine până la final. Dacă unul dintre ele rămâne în urmă la un semafor sau trecere de pietoni, restul grupei încetineşte pentru a îl aştepta. Depăşirile se fac doar atunci când traficul o permite, iar instructorul te va ajuta mereu, comunicând prin staţia radio prezentă în fiecare maşină, daca există trafic din sens opus.
Se merge mereu în ritmul impus de instructor, şi, credeţi-mă, nemţii nu sunt nişte melci. Mergi repede, susţinut, pentru a te bucura de performanţele automobilelor.
Deşi pare restrictiv, nu este. În plus, sunetul a opt motoare Porsche turate simultan îmi dă furnicături pe şira spinării chiar şi acum, când scriu aceste rânduri. Iar cei de pe margine drumului zâmbesc şi privesc admirativ, ba chiar ne îndeamnă să turăm motoarele. Ceea ce nu s-ar fi întâmplat niciodată dacă un singur Porsche 911 ar fi trecut prin satul lor. Ba chiar, pot să jur că am văzut un zâmbet şi pe faţa celor doi poliţişti din maşina cu radar de la intrarea pe A3. Şi nu zâmbeau pentru că au de scris o amendă grasă, ci pur şi simplu pentru faptul că opt maşini Porsche care trec regulamentar pe lângă radar sunt o privelişte foarte plăcută.Să trecem în revistă şi principalii actori aduşi de Porsche la această petrecere a simţurilor. Lista completă este lungă, dar eu am putut experimenta următoarele automobile:
Noul Porsche Cayman S
CP la 7.400 rpm, în timp ce cuplu maxim este de 370 Nm între 4.500 şi 5.800 rpm. Datorită faptului că motorul este amplasat central spate, chiar în faţa punţii spate, Cayman are cea mai neutră ţinută de drum pe viraje, în ciuda faptului că puterea este transmisă doar către puntea spate. Indiferent de cât de repede vei încercă să îl înscrii în viraj (păstrând limitele bunului simţ, bineînţeles), Cayman se va supune şi va urma exact trasa desenată din volan. Este Porsche-ul perfect în viziunea mea, în multe aspecte diin chiar superior modelului 911. În plus, deşi îi lipseşte bancheta şi oferă doar două locuri, este şi cel mai practic Porsche cu două portiere. Are două portbagaje şi suficient spaţiu la interior pentru a putea folosi acest automobil zi de zi, indiferent de anotimp. Dacă ar fi să aleg pentru mine un model din actuala gamă Porsche, acesta ar fi un Cayman S.
Cel mai nou venit în gama Porsche, Cayman S, Typ 981 este poate cel mai echilibrat model dintre tot ceea ce oferă Porsche în acest moment. Animat de un motor de 3.4 litri cu şase cilindri boxer, Cayman S dezvoltă 325Porsche 911 Carrera S/Carrera 4S
Noul Porsche 911 Typ 991 este cel mai bun 911 creat vreodată. Deşi designul păstrează linia inconfundabilă a originalului 911 lansat acum 50 de ani, noul 991 este şi cel mai frumos 911 creat până acum. Mai ales privit din spate, sau semiprofil spate, este musculos şi echilibrat. Am putut testa în cadrul roadshow-ului ambele versiuni ale modelului Carrera S cu tracţiune spate cât şi integrală. Ambele sunt propulsate de motorul boxer de 3.8 litri ce dezvoltă 400 CP şi 440 Nm. Un motor incredibil de elastic şi versatil, ce poate fi exploatat fără probleme la viteze de trafic urban cât şi în regim dezlănţuit, putând împinge fără probleme maşina spre 300 km/oră. Ambele modele testate erau echipate cu transmisia PDK, cutie de viteze automată cu două ambreiaje ce poate schimba treptele într-o fracţiune de secundă. Este o transmisie atât de eficientă, încât şi cei mai purişti dintre fanii Porsche acceptă că este superioară transmisiei manuale. Iar cu volanul cu clapete normale (plus în dreapta, minus în stânga), 911 este acum o maşină aproape perfectă pentru cel de la volan. Sunetul metalic, aspru şi inconfundabil al evacuării, resursele aproape nelimitate de putere şi ţinuta de drum absolut neutră, mai ales în cazul versiunii 4S, fac din noul 991 o maşină dorită de mulţi.Porsche 911 Carrera 4S Cabrio
Un model pe care îmi doream să îl conduc neapărat era noul 911 Carrea 4S Cabrio. Întotdeauna am fost fascinat de modelele 911 Cabrio şi, având şansa să conduc acum câţiva ani un 997 Cabrio, eram foarte curios să încerc şi noua generaţie. Mi-a venit rândul în acest automobil chiar la poalele culoarului Rucăr-Bran, imediat după Câmpulung, pe ploaie torenţială. Am strâns din dinţi la gândul că nu pot să îl decapotez şi am început să negociez primele ace de păr. Lăsând la oparte incredibila tracţiune pe o şosea udă, m-a impresionat faptul că caroseria acestui model este deosebit de rigidă.
Nu ai senzaţia în niciun moment că eşti într-o decapotabilă, zgomotele sunt aceleaşi, iar plafonul din material textil este dublat pe interior de un material identic cu cel de pe plafonul unui automobil normal. Caroseria nu torsionează nici un moment, Porsche reuşind să creeze cun 911 Cabrio cu adevărat remarcabil. Abia după ce a ieşit soarele, la câţiva zeci de kilometri depărtare, am decapotat în mers şi în câteva secunde plafonul soft-top. Un alt buton ridică automat un paravânt, astfel că nu mai este nevoie de nici o intervenţie manuală din partea celui de la volan.Porsche Panamera Turbo/ Panamera GTS
Personal, nu am apreciat niciodată modelul Panamera. Şi nici pe Cayenne, de altfel. Dar le-am înţeles rostul şi le-am acceptat în gama unui producător care pentru mine înseamnă maşini sport cu două portiere. Cayenne şi Panamera au salvat însă marca Porsche permiţându-i să facă profit şi să poată dezvolta în continuare modele ce 911 sau Cayman/Boxster. Panamera a venit pe o piaţă avidă de modele performante cu patru portiere, gândite pentru cei care vor să călătorească pe distanţe lungi. Aston Martin, Maserati sau Bentley, toţi oferă un model pentru acest segment. Panamera este un automobil impresionant, mai ales în variantele GTS sau Turbo, dar pentru mine este singurul model din gama Porsche în care nu reuşesc să îmi găsesc poziţia ideală la volan. Versiunea Turbo este o adevărată rachetă sol-sol pentru patru pasageri, datorită motorului V8 de 4.8 litri supraalimentat ce dezvoltă 520 CP, în timp ce varianta GTS fură priviri datorită look-ului ceva mai sportiv şi eleronului în stil Transformers care se pliază automat în spate la viteze mari. Panamera GTS are "doar" 440 CP, dar este mai gălăgioasă, având unul dintre cele mai sportive "voci" dintre toate automobilele prezente la caravana World Roadshow.
Porsche Cayenne GTS/ Cayenne Turbo S
diesel şi preconcepţiile mele au fost rescrise când am dat de un automobil excelent, în ciuda faptului că mi se părea o blasfemie să pui un motor diesel pe un Porsche.
Am lăsat la final automobilul care m-a impresionat cel mai mult. Să nu ne înţelegem greşit, 911 şi Cayman sunt pe primul loc în preferinţele mele, dar nu aş fi crezut că un SUV poate sta pe viraje în stilul în care stă noul Cayenne. Am fost la primul contact cu acest model, fiind familiarizat doar cu generaţia anterioară. Îmi aduc aminte când am mers cu primul CayenneNoul Cayenne arată mult mai bine din punct de vedere al design-ului făţă de generaţia anterioară. Primul meu contact a fost balisticul Cayenne Turbo S. Atât de multă putere pentru SUV este poate o exagerare, dar acceleraţia este atât de puternică, încât ai senzaţia că te vei întoarce în timp. Depăşirile sunt o joacă de copil, însă este surprinzător cât de maleabili sunt cei 550 CP oferiţi de motorul turbo V8 de 4.8 litri. Impresionantă este şi puterea de frânare dată de frânele ceramice, o altă premieră pentru mine. O apăsare săntoasă pe pedala de frână şi maşina de peste 2.2 tone pur şi simplu îngheaţă. Din nou, am apreciat mai mult varianta GTS. "Doar" 440 CP, dar parcă mai prietenoşi decât praştia invizibilă folosită de Turbo S. Iar GTS-ul m-a impresionat pe acele de păr de Pârâul Rece. Frânezi, înscrii maşina pe viraj, accelerezi. Nimic nu se înclină, nimic nu derapează, totul este absolut natural, iar Cayenne-ul GTS negociază aceste ace cu o asemenea naturaleţe, încât pare creat pentru un asemenea tip de drum.
12 ore mai târziu, la ora 21.30, la volanul Cayenne-ului GTS parcam în faţa noului complex Porsche Pipera. O zi plină, completă, atât de multe senzaţii, atât de multe maşini. Instructorii germani au avut energia necesară pentru a face glume şi a ne înmâna fiecăruia câte o diplomă de participare: "Şi acum, în maşini şi la drum!". Mi-aş fi dorit să fie adevărat.
Eu consider ca modelul Cayenne este cel mai potrivit la noi. Nu ai ce sa cauti cu o masina joasa. Pe langa ca nu sunt confortabile risti sa le strici foarte repede ce au pe sub ele.