REPORTAJ: Parbrizele care iti pot salva sau lua viata
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Daca va imaginati ca schimbarea unui parbriz este floare la ureche si ca poate fi facuta in aproape orice atelier curat, va inselati amarnic. Specialistii Henkel au prezentat astazi solutiile companiei austriece pentru a trage un semnal de alarma in materie de calitatea lucrarilor efectuate in service-urile romanesti. Evenimentul de astazi s-a concentrat pe solutiile de montare a parbrizelor, geamurilor laterale si a lunetelor.
SPECIALISTUL
Specialistul Henkel prezent la eveniment, Hermann Schwartze, a prezentat cateva produse ale companiei pe care o reprezinta si riscurile folosirii unor produse inadecvate in fata a peste 100 de ingineri de service-uri auto din intreaga tara. Spre deosebire de o prezentare obisnuita, evenimentul de astazi a fost interactiv, iar specialistul respectiv a relationat cu publicul pentru a realiza o intelegere mai buna a elementelor predate.
Prezentarea lui Hermann mi-a atras atentia rapid in momentul in care am aflat de pericolele la care sunt supusi consumatorii atunci cand schimba un parbriz in "locul nepotrivit". Foarte jovial, Hermann ne-a aratat si povestit intr-un mod serios, dar plastic, ceea ce se intampla atunci cand un inginer nu monteaza un parbriz cu materialele potrivite in incercarea de a economisi bani.
PARBRIZUL, ELEMENT DE SIGURANTA
Hermann Schwartze ne-a explicat importanta solutiilor potrivite pentru montarea unui parbriz si a geamurilor laterale. Astfel, montarea parbrizului nu are ca scop principal impiedicarea intrarii de apa sau praf in habitaclu, ci de a asigura siguranta unui vehicul si integritatea structurala a acestuia. Tocmai de aceea, montajul parbrizelor trebuie luat in serios, la fel de in serios ca inlocuirea unui element de caroserie. Geamurile laterale si luneta nu fac exceptie de la aceasta regula.
Asadar, nu este importat daca ploua in masina dupa ce schimbi parbrizul? Cum asa? Hermann ne-a lamurit imediat. Da, desigur ca e important sa nu ploua in masina si sa nu sufle vantul pe langa geamuri, dar integritatea structurala este adevaratul scop al montarii corespunzatoare a unui geam.
MONTAT, NU LIPIT
Inginerii de la Henkel ne-au prezentat o serie de clipuri care arata efectele unui adeziv de parbriz de calitate inferioara in cazul exploziei unui airbag. Testele respective au fost facute de organismul independent TUV din Germania si au aratat ca un adeziv cu o structura moleculara slaba nu asigura functionarea corecta a airbag-urilor. Practic, airbag-urile se folosesc de parbriz ca piedica pentru a putea ramane umflate, iar parbrizul sare in cateva fractiuni de secunda daca nu este prins de caroserie in mod corespunzator.
Cele doua clipuri demonstrative si-au facut rapid efectul in randul publicului. Ne simteam cu totul altfel si probabil ca orice posesor de autoturism second-hand ar trebui sa isi puna intrebari in ceea ce priveste modul in care a fost montat parbrizul vehiculului sau in cazul in care a fost inlocuit.
Hermann a decis sa ne impartaseasca o mica povestire de pe celebrele autobahn-uri din Germania.
In urma cu cativa ani, un Porsche Carrera a franat brusc de la 260 km/h in timp ce rula pe autostrada. Parbrizul acestuia, care fusese montat in urma cu doua ore, a zburat efectiv in spatele TIR-ului care a obligat soferul sa opreasca atat de rapid. Nici nu mai e nevoie sa explicam socul suferit de cei doi pasageri, descris de Hermann cu urmatoarele cuvinte, care nu mai necesita explicatie: "brown trousers".Am aflat astfel ca siguranta unui autoturism depinde extrem de mult de adezivul cu care este lipit parbrizul acestuia. Indiferent de cat de bine ar fi lucrat inginerul din service care a efectuat reparatia, daca adezivul utilizat nu a fost corespunzator cu standardele producatorului, parbrizul risca sa "zboare" la o franare puternica de la viteze mari sau la un accident usor. Pasagerii au tras o speritura pe masura, dupa cum va puteti imagina.
ROMANIA SI TIMPUL DE LIPIRE A PARBRIZULUI
In timpul prezentarii am fost intrebati despre timpul de are nevoie o masina sa stea in service pentru inlocuirea unui parbriz. Specialistii nu au ezitat sa raspunda – 4 ore, trei ore sau, in cazul unui inginer mai conservator, opt ore. Altii au spus ca prefera sa predea masina clientului a doua zi dupa aceasta operatiune. Apoi, specialistul Heinkel ne-a intrebat care este perioada de timp corecta pentru o asemenea operatiune. In sala s-a facut liniste.
Tot Hermann Schwartze a dat raspunsul: totul depinde de nevoile clientului si de vremea de afara. In Romania se recomanda ca masina sa stea ceva mai mult in service pentru a asigura fixarea adezivului, deoarece autoturismele produse in ultimii 20 de ani folosesc parbrizul ca parte integranta a structurii de rezistenta si imperfectiunile drumurilor din tara produc solicitari puternice asupra acestuia. Schwartze a subliniat faptul ca exista doua produse cu uscare rapida – respectiv Loctite Teroson 8599 si 9597. Acestea sunt gata de utilizare conform standardelor TUV in 15 minute, respectiv 2 ore. Cu toate acestea, specialistul recomanda ca masina sa stea in service cel putin 3 ore pentru adezivul care se usuca in 15 minute si sase ore, sau chiar mai mult, pentru adezivul care se usuca in doua ore. Iarna se aplica precautii speciale, deoarece adezivul trebuie aplicat intr-un garaj incalzit si umiditatea trebuie pastrata la un nivel de peste 50%.
Vara, vehiculul caruia i-a fost montat un parbriz nou poate fi lasat la soare, deoarece marginile negre ale parbrizului vor atrage lumina si vor usca mai repede adezivul. Cu toate acestea, toata operatiunea ar putea avea efecte adverse daca mecanicul uita masina in soare si nu aplica suficienta apa pe parbriz pentru a mentine umiditatea peste nivelul minim. Iarna, la zero grade celsius, eficienta adezivului este zero daca masina nu este reparata si tinuta intr-un garaj incalzit, la minim 23 de grade.
SEFUL DE SERVICE
Masurile de precautie luate de service-uri sunt totul in protectia parbrizului si a pasagerilor unui vehicul. Cat timp seful service-ului se asigura ca masina pleaca cu un pabriz montat corect, iar adezivul s-a uscat, clientul va fi in siguranta.
Tocmai de aceea, inginerii din service trebuie sa respecte cu strictete criteriile de umiditate si de temperatura specificate de Henkel, respectiv 23 de grade Celsius si umiditate minima 50%.Asa cum a subliniat si Hermann Schwartze, seful unui service are o responsabilitate imensa in fata clientilor. Acesta trebuie sa stie ca fiecare client al sau vine la el cu speranta ca va obtine o masina reparata la acelasi nivel de calitate pe care il avea atunci cand a plecat din fabrica. Cu totii stim ca acest lucru se intampla in putine service-uri din Romania. Iar acest lucru m-a ingrijorat, mai ales daca luam in vedere atentia prestatorilor de servicii din Romania pentru clientii acestora.
ADEZIVII ANTI-TEHNOLOGIE
Daca dupa inlocuirea parbrizului nu mai aveti semnal GPS, nu mai aveti semnal foarte bun pentru telefonul mobile (desi acesta s-ar putea sa nu fie un lucru atat de rau), sau nu mai puteti receptiona posturile de radio asa cum trebuie, inseamna ca ar fi bine sa il trageti de maneca pe seful service-ului la care ati facut reparatia. Trebuie sa aflati daca acesta a folosit toate materialele recomandate de constructor pentru reparatie sau a facut o improvizatie de zile mari.
Inginerii Henkel ne-au povestit cazul unui proprietar olandez de Mercedes-Benz S-Klasse care s-a dus la un service autorizat al constructorului german pentru a face o reclamatie dupa ce si-a schimbat luneta intr-un service specializat in schimbarea geamurilor. In cazul acestuia, sistemul GPS, telefonul integrat in vehicul, radioul si chiar dezaburirea lunetei nu mai functionau. Dupa trei vizite ale specialistilor din Stuttgart, acestia au descoperit o luneta montata cu un adeziv cu un indice de conductivitate mare, care perturba operarea echipamentelor electronice ale acestui model de lux. Luneta respectiva a fost inlocuita cu una montata cu adezivi cu conductivitate mica. Mercedes-ul respectiv a functionat apoi fara probleme.
SCUMP? DELOC
Contrar credintei populare, adezivul de parbriz de calitate nu este cu mult mai scump decat un adeziv ieftin. Diferenta dintre un tub de adeziv sub standard si un adeziv potrivit este de cinci euro, infima pe langa valoarea unei masini, oricare ar fi aceasta, ca sa nu vorbim de viata pasagerilor care o folosesc.
Pentru a va asigura ca autovehiculul dumneavoastra functioneaza corespunzator dupa ce schimbati geamurile laterale, luneta sau parbrizul, alegeti un service de incedere unde nu se face rabat de calitate pentru un pret cat mai redus al reparatiei. Nu fortati mana mecanicilor sa va inlocuiasca parbrizul mai repede, deoarece siguranta dumneavoastra este in joc. In plus, parasirea service-ului in mai putin de 2 ore de la schimbarea unui asemenea reper poate fi extrem de periculoasa – chiar daca folosim un adeziv care se usuca in doar 15 minute.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Reportaj
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (17.10)
-
Automarket a fost invitată la inaugurarea noii fabrici de anvelope Nokian Tyres de la Oradea. Mai mult, am avut ocazia să vedem procesul de producție în prima fabrică de anvelope, din lume, neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2. (21.09)
-
BMW România a organizat un eveniment special pentru iubitorii de animale. Am fost în vizită la Urme de Bucurie by Save The Dogs, un adăpost special pentru animale, aflat la Cernavodă. Cu această ocazie, am fost la volanul noilor modele Mini Cooper și Countryman, disponibile în versiuni termice și electrice. (19.09)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
la o masina sunt importante mai multe aspecte pentru siguranta celor care o folosesc printre care si cele discutate mai sus,
dar la noi la romania mai importanta e o janta mare , niste leduri prin grila de radiator , o boxa si mai mare si geamurile cele mai negre ... ca la un accident sa umplem 14 benzi cu bucati chinezesti adunate de prin bazaruri si lipite pe masina
gamurile laterale in schimb sunt securizate , nu au nici un fel de folie intre straturile de sticla si sunt fabricate astfel incat sa se faca bucatele cat mai mici ca sa nu poata rani ocupantii in caz de accident