REPORTAJ: Nissan Juke R - 485 de cai putere pe un experiment inedit
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
- "Atunci când venim cu ceva nou, cum sunt crossoverele noastre, adversarii de pe piaţă contraatacă şi aduc un produs similar. Aşa s-a întâmplat în cazul lui Qashqai, un crossover prin definiţie. Şi aşa se va întâmpla şi cu Juke. Deocamdată, Juke e singur în zona sa de piaţă şi face foarte bine că e aşa. Dar, pentru că suntem siguri că vor exista răspunsuri din partea celorlalţi producători, avem o surpriză pentru ei..."
A urmat o baie de lumini, apoi bannerul care juca rol de perete fals în acea cameră a unui hotel aflat în sudul Spaniei, pe malul Mediteranei, foarte aproape de strâmtoarea Gibraltar, a căzut. În spatele lui aştepta cuminte un Nissan Juke. Şi totuşi, nu e un Nissan Juke. Deşi arată ca el şi are aceleaşi linii. În mare.
Povestea începe acum vreo şase luni, atunci când o echipă de cinci ingineri Nissan şi-a pus în cap să dezvolte un Juke nebun. Cum adică, mai nebun decât cel care circulă pe străzi, o maşină care oricum nu prea are legătură la capitolul design cu convenţiile clasice (are trei perechi de blocuri optice doar pe faţă!)? Nicio problemă. Se poate. Iar dacă crossoverul Juke a instalat panică în segmentul său, Nissan a hotărât să meargă pe mâna celor cinci oameni care s-au gândit la nebunia de a dezvolta cel mai puternic model de clasă mică din lume.
UN MODEL CARE NE-A LUAT PE NEPREGĂTITE
Sincer, am fost uşor contrariat (dovada clară e AICI) atunci când am văzut, acum un an şi jumătate, primele fotografii oficiale ale lui Juke. Uşor, zic? Uşor mai mult. Mi s-a părut că modelul celor de la Nissan sfidează orice fel de logică şi, cunoscând drumul destul de conservator pe care marşează europenii în general şi europenii de pe pieţele principale ale continentului în special, mai ales într-o perioadă de criză apăsată, am considerat că Nissan se va arde crunt. Mai era şi numele: Juke. Nu mai bine-i ziceau Joke, să ştie o treabă? M-am înşelat. Rău.
Prima întâlnire cu crossoverul Nissan de segment B (teoretic, se bate în segmentul lui Micra, Clio, Polo, Fiesta şi Corsa, practic e un soi de "SUV" al segmentului despre care vorbim) a avut loc la Geneva, în martie 2010.
Pe viu, atunci când îi conştientizezi proporţiile şi mărimile, modelul începea să prindă logică. Era clar că e o maşină de oraş ceva mai înaltă, aşa cum Qashqai a fost, la rândul său, o compactă ceva mai înaltă. Rămânea designul controversat, cu linii care păreau desprinse din încrucişarea monstrului din Alien cu un robot. Apoi, a urmat primul test cu Juke. Prin Bucureşti. Era o curiozitate, şi ştiu că nişte prieteni pe lângă care am trecut pe bulevard m-au oprit - fără să ştie că sunt eu la volan - şi au studiat toate colţurile maşinii. "Parcă are un păianjen imens pe capotă", zicea unul dintre ei.Apoi, Juke a crescut. Nissan a primit între timp 190.000 de comenzi pentru crossoverul său. În 12 luni. 100.000 dintre acestea au venit din Europa. Şi pentru că cifrele nu spun mare lucru fără dovezi, cota de piaţă a celor de la Nissan în segmentul B a crescut cu 2% datorită lui Juke. Şi, parţial, noului Micra. Pe scurt, Juke a fost un hit. Asta pentru că, atunci când eu mizam pe faptul că cei mai conservatori nu vor accepta această maşină, am uitat de cei care vor să iasă în evidenţă. Să se vadă. Să fie diferiţi, altfel. Să nu joace după reguli, eventual. Juke nu a fost nevoit să-şi creeze un public al său, aşa cum credeam eu, ci l-a avut deja, dar era în stare latentă, aşteptând altceva.
REŢETA, PE ÎNŢELESUL TUTUROR
Se ia un Nissan GT-R versiune 2010. Sub capotă, un V6 de 3.8 litri care dezvoltă 385 de cai putere. Transmisie cu 6 trepte, două ambreiaje şi TCM (Transmission Control Module), un soft care optimizează cutia pentru a nu dăuna spiritului sportiv al maşinii. Suspensii semnate de Bilstein recalibrate pentru o ţinută de drum mai bună decât versiunea anterioară a lui GT-R. Jante de 20 de inch din aliaj de aluminiu.
Se ia jos caroseria lui GT-R şi rămâne un şasiu numai bun de aruncat în luptă dreaptă cu orice concurent direct. În locul acesteia, inginerii Nissan au montat caroseria unui Juke. Probleme: şasiul lui GT-R era prea lung şi mult prea lat pentru modelul mai mic care ar fi trebuit să-l ascundă.
Rezolvarea problemelor? O muncă de şase luni dedicată modului în care şasiul lui GT-R a fost scurtat pentru a rămâne la acelaşi nivel de precizie şi dinamică şi în care caroseria lui Juke a fost lăţită prin adăugarea unor aripi evazate şi a unor panouri musculoase de caroserie care să ascundă jantele enorme şi motorul cu două turbine. Apoi, totul se testează în tunelul aerodinamic. Iar inginerii hotărăsc că spoilerele trebuie schimbate radical, că un eleron tăiat trebuie să ţină maşina pe şosea şi că interiorul trebuie ransforsat cu un roll-cage. Nu în stilul celor din maşinile de curse, deci nu atât de strident, invaziv şi vizibil, dar care are rolul de a-ţi ţine de urât în caz de nefăcute. Peste toate, vine o nuanţă negru mat care-i pune în valoare lui Juke curbele. Care nu-s deloc puţine.Rezultatul final: Juke R. Deocamdată, un simplu concept cu care Nissan ne ia ochii. Şi pe care nici măcar inginerii japonezilor nu l-au testat încă pe circuit. Ce ştim sigur este faptul că vor exista cel puţin două exemplare Juke R: unul cu volan pe dreapta, altul cu volan pe stânga. Suntem la fel de siguri că există în Europa câteva zeci de bărbaţi care şi-au manifestat deja interesul pentru acest model, pentru care ar fi disponibili să plătească în alb. Zic cei de la Nissan.
Ce nu spun aceştia este dacă maşina asta va ieşi sau nu în versiune de producţie. "Poate, posibil, probabil". Cei trei P care nu te lasă decât să vezi că ei îşi doresc măcar o ediţie specială limitată. Ar fi păcat ca măcar 10-20 de europeni să nu se poată simţi din nou copii la bordul unei maşini care pe afară seamănă cu un monstru gata să atace, iar pe dinăuntru este deja un monstru gata să atace. Stai, vrei să spui că cele două părţi se potrivesc?
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Reportaj
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (17.10)
-
Automarket a fost invitată la inaugurarea noii fabrici de anvelope Nokian Tyres de la Oradea. Mai mult, am avut ocazia să vedem procesul de producție în prima fabrică de anvelope, din lume, neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2. (21.09)
-
BMW România a organizat un eveniment special pentru iubitorii de animale. Am fost în vizită la Urme de Bucurie by Save The Dogs, un adăpost special pentru animale, aflat la Cernavodă. Cu această ocazie, am fost la volanul noilor modele Mini Cooper și Countryman, disponibile în versiuni termice și electrice. (19.09)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
astept cu nerabdare si primele teste jurnalistice pe un circuit
or imprumuta oare nissan si la vreun renault minunatia tehnologica?!
O explicatie o gasesc in faptul ca pe piata in clipa de fata nu avem o masina care sa trezeasca emotii (bune sau rele) prin aspectul sau exterior. Multi dintre contructori au inceput sa calce pe urmele VW la capitolul design ceea ce din punctul meu de vedere este o greseala, dar este o parere pur subiectiva.
Nissan a riscat si a reusit sa faca o masina care sa intoarca capetele, care nu se pierde in “griul” urban. Insa de ce spun ca nu reusesc sa inteleg pe deplin; ma asteptam ca Nissan sa aibe un comportament rutier in ton cu aspectul exterior, insa m-am inselat. M-am bucurat tare mult cand am auzit de motorul de 190CP, insa Nissan il ofera cu transmisie integrala doar impreuna cu dezamagitorul CVT (what were they thinking).
Inteleg aspectul exterior dar proportia de timp petrecuta in spatele volanului este mult mai mare decat cea in care arunc fugitiv un ochii la aspectul exterior, motiv pentru care la toate autoturismele aspectul exterior ar trebui sa reprezinte un element anticipativ al comportamentului rutier.
Juke R reprezinta in sfarsit prelungirea exteriorului si sub caroserie, pacat ca nu va fi disponibila macar o varianta cumintita si publicului larg.
Nissan's next generation CVT claims world's highest transmission ratio
http://www.gizmag.com/nissan-new-generation-cvt/12376/
Deasemenea:
http://www.greencarcongress.com/2011/10/nissan-20111013.html
" XTRONIC CVT. The new generation XTRONIC CVT model achieves an improvement in fuel economy of up to 10% compared to previous CVTs for comparable vehicles, based on in-house measurements using US (EPA) combined mode. The new transmission features a ratio coverage of 7.0 using a sub planetary gear to switch between low and high ranges, allowing smaller pulleys to reach higher transmission ratio coverage. This raises responsiveness on startups and at low speeds while allowing lower engine rpm at high speeds, resulting in higher fuel economy. Nissan also reduced friction by 40%.
Combined with Adaptive Shift Control (which adapts shifting patterns to match each driver’s style and the road), the new generation XTRONIC CVT delivers responsive and powerful acceleration. It also helps keep the engine from revving too fast at high speeds and minimize noise."
Daca jignirile te caracterizeaza atunci ti le meriti din plin. Nu am condus cvt, am condus un juke cu transmisie manuala 1.6 aspirat.
Sunt sigur ca fiecare marca are adeptii sai, asta nu inseamna ca trebuie sa jignesti pe cei care nu sunt fani.
Fiecare segment este adresat unei categorii de oameni, daca tu definesti segmentul caruia ii este adresat Juke este chiar trist.
mda, ma gandeam eu...
inca o data frustrarea isi spune cuvantul... Nu sunt dator sa iti spun exact care sunt certificarile mele in limba engleza, insa iti garantez ca exista si sunt peste ale tale.
Mai grav la tine este faptul ca nici limba romana nu o stapanesti prea temeinic, spre exemplu din propozitia: "Chiar asa greu este sa vii cu argumente fara sa jignesti parerea unui om?" tu ai dedus ca am sustinut inexistenta unor argumente. Gresit!!! Propozita denota ca argumentele tale sunt insotite de jigniri, si ca ar fi mult mai ok sa vii cu o argumentare logica fara sa jignesti.
@luc83ro
"M-am bucurat tare mult cand am auzit de motorul de 190CP, insa Nissan il ofera cu transmisie integrala doar impreuna cu dezamagitorul CVT (what were they thinking)."
Stiu ca exista si manuala pentru acest motor, daca citeai cu atentie mi se parea aiurea ca pentru manuala nu exista optiunea de 4x4
daca nu stii tiganeste care e mai populara ca engleza ta,cu atit mai rau pt. tine!
si oricum,nem tudok magyarul,romanion vaghyok!
tehnic poate sa fie ok dar din pct de vedere al designului e oribila rau
.... nu cred ca sunt eu pretentios daca vreau si design de la masina
nissan e varza rau la caroserii mai ales in america