Aeroportul Otopeni, ora 5. Sâmbătă dimineaţă. O echipă somnoroasă de patru ziarişti se pregăteştesă plece la Munchen. Mai rar se întâmplă ca deplasările în interes de serviciu din presa auto să aibă loc în weekend, dar acum avem de-a face cu o situaţie specială. Mergem la Hockenheim pentru a asista la ultima etapă din sezonul DTM 2012. Şi nimic nu anunţa ce urma să se întâmple.
ISTORIE
DTM-ul este o competiţie auto cu o istorie încărcată. Acronimul a însemnat iniţial Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, adică Campionatul German de Turisme. Competiţia a debutat în 1986 şi se disputa iniţial doar în Germania, DTM-ul devenind locul de joacă al constructorilor germani. Campionatul a crescut repede în popularitate, fiind unul dintre cele mai urmărite evenimente sportive din Germania. BMW, Audi şi Mercedes au fost aproape mereu parte din acest campionat, dar DTM-ul a mai atras şi constructori ca Opel, Ford şi Alfa Romeo. Campionatul a fost mereu aprig disputat şi a crescut în popularitate de la an la an. La începutul anilor '90, a apărut ideea organizării de curse şi în afara Germaniei, iar DTM-ul era înlocuit în 1996 de ITC: International Touring-Car Championship. A fost însă începutul sfârşitului pentru această competiţie. Costurile pentru dezvoltarea modelelor de competiţie au crescut atât de mult, încât Alfa Romeo şi Opel şi-au anunţat retragerea. ITC-ul sucomba astfel, campionatul dispărând pentru perioada 1997-1999.
DTM-ul avea să fie resuscitat însă în anul 2000. Iniţialele desemnau de data aceasta o nouă denumire: Deutsche Tourenwagen Masters. Noul DTM revenea cu un prim sezon în 2000 avându-i drept constructori implicaţi pe Mercedes şi pe Opel. Noul campionat avea să fie concentrat pe cursele disputate în Germania cu etape ocazionale în afara graniţelor. Costurile avea să fie ţinute atent sub control, organizatorii învăţând din greşelile anterioare. În 2004, Audi revenea în DTM, dar un an mai târziu Opel decidea să se retragă. Campionatul a continuat doar cu doi constructori până la debutul actualului sezon, când BMW a decis să revină.
REVENIREA BMW ÎN DTM
Povestea bavarezilor reîncepea cu doar şase automobile implicate în sezonul 2012, cu două mai puţine faţă de cele înscrise de rivalii de la Audi şi Mercedes. Nimeni cu putea prezice ce avea să urmeze.
Noi am ajuns la circuit în partea a doua a zilei de sâmbătă, la timp pentru a vedea calificările. Am preferat tribunele din zona "stadionului", cea mai spectaculoasă parte a noului Hockenheimring.
Zgomotul este asurzitor, pentru că noile modele folosite de cei trei constructori germani sunt mai zgomotoase faţă de maşinile pe care le-am văzut pe viu în 2005. Puterea unui BMW M3 provine de la un V8 de 4.0 litri de 480 CP. Maşinile de DTM sunt mari şi late, aducând aminte mai degrabă de prototipurile GT. Sunt păstrate, totuşi, anumite elemente pentru a face legătura cu modelele de serie. Însă pentru publicul german contează spectacolul şi atmosfera.Duminică au venit la circuit câteva zeci de mii de fani. Tribunele au fost aproape pline, iar în zona paddock-ului avansai în şir indian. Însă nimeni nu se înghesuie şi nimeni nu vociferează. Noul format al DTM-ului este gândit pentru fani. Există numeroase sesiuni de autografe cu piloţii, interviuri, publicul poate interacţiona cu echipele, paddock-ul nefiind o zonă interzisă, aşa cum se întâmplă la alte competiţii. Toate echipele şi sponsorii oferă pachete cu diverse suveniruri, astfel că toţi fanii flutură staguri cu marca preferată sau poartă tricoruri şi şepci cu însemnele piloţilor favoriţi. Am vazut familii întregi venite la circuit şi petrecând ore în şir în tribune sau în zonele cu magazine.
Se vând tone de cârnaţi cu muştar, şniţele şi foarte multă bere. Dar lumea este extrem de civilizată. Chiar dacă este foarte aglomerat, nu există acea forfotă apăsătoare care o întâlnim la alte evenimente sportive. Fanii hardcore colecţionează suverniruri şi dacă au noroc pot pleca acasă cu un pneu uzat sau poate chiar o bucată de caroserie. Pentru a vedea cursa de DTM de la Hockenheim, fanii au plătit între 10 şi 50 euro biletul de acces în funcţie de zi şi de tribuna aleasă.
SUSPANS ŞI SPECTACOL
În cele trei zile de competiţii desfăşurate în această etapă finală a campionatului DTM, publicul a avut ce să vadă. Pe lângă DTM, circuitul a fost animat de etape de Formula 3 Euroseries, Porsche Carrera Cup, Volkswagen Scirocco Cup plus diverse demonstraţii cu automobile. Dar, mai presus de toate, scenariul din acest weekend ar fi putut scris la Hollywood.BMW a plecat la drum din postura de outsider. În primul an de la revenire, nimeni nu credita constructorul bavarez cu vreo şansă la titlul DTM din 2012.
Totul avea să se decidă în ultima cursă, cea de la Hockenheim. Pentru a învinge, BMW avea neapărată nevoie de o victorie obţinută de Bruno Spengler, cel mai bine clasat pilot BMW până la cursa de la Hockenheim. Înainte de startul ultimei curse din sezonul 2012, britanicul Gary Paffett de la Mercedes era lider în clasament cu doar trei puncte. Calificările au mers bine pentru BMW, dar nu pentru Spengler. Pilotul canadian obţinea doar a treia poziţie pe grila de start în spatele lui Augusto Farfus (BMW Team RMB) şi a rivalului său principal, Gary Paffett. Se anunţa o cursă grea pentru BMW.Startul avea să fie punctul cheie: Paffett a plecat slab şi Spengler îl depăşea. Câteva viraje mai târziu, în primul tur, Farfus îl lăsa pe Spengler pe primul loc. Pentru pilotul BMW-ului negru începea o cursă tensionată. Paffett s-a menţinut în spatele său, la 3-4 secunde, iar intervalul a scăzut chiar şi la două secunde după sesiunile de opriri la boxe.
Dar Spengler nu a facut greşeli. A condus cursa cu pricizia unui metronom şi Paffett nu a mai putut face nimic. Britanicul s-a mulţumit cu locul doi, dar acesta a fost echivalent cu un dezastru pentru Mercedes. Titlul la piloţi îi revenea lui Bruno Spengler, pilotul care a mai terminat de două ori în postura de vicecampion. Acesta obţinea primul titlul în DTM la doar 4 puncte diferenţă de Gary Paffett. Mai mult, cinci maşini BMW s-au clasat în primele opt locuri, ceea ce a însemnat că BMW reuşea să obţină în extremis şi titlul de campioni la constructori şi la echipe pentru BMW Team Schnitzer.
Un rezultat incredibil, obţinut de cea mai mică echipă din campionat. E drept că BMW a investit, dar nici măcar conducerea departamentului motorsport BMW nu se aştepta la un asemenea rezultat. Nimeni nu se aşteaptă ca o echipă debutantă să obţină un titlu în primul sezon, mai ales când are mai puţini piloţi implicaţi faţă de rivali direcţi. Pentru BMW a fost un sezon perfect. Să obţii toate cele trei titluri puse în joc în ultima cursă a sezonului plecând din postura de outsideri este rezultatul la care nimeni nu se aştepta. Lovitura a fost cel mai greu de îndurat de rivalii de la Mercedes-Benz. Aflaţi pe pista de casă şi în postura de lideri înainte de startul cursei, cei de la Mercedes-Benz au pierdut un titlu important. Dar atât Mercede,s cât şi BMW vor fi mai motivaţi în sezonul 2013.
PENTRU FANI
Finalul cursei a aparţinut fanilor. Organizatorii au permis intrarea pe circuit pentru public şi am putut parcurge la pas ultimele viraje de pe Hockenheim înainte de linia dreaptă. Este aproape ireal să te poţi plimba prin zona unde acum câteva minute goneau bolizii din DTM. Fanii se fotografiază pe pistă, studiază vibratoarele sau aleargă să prindă premierea şi baia de şampanie. Noi ne îndreptăm încet către zona BMW, pentru a îi felicita pe învingători. Tot staff-ul BMW este în al noulea cer, mecanicii se felicită, iar când apar piloţii toată lumea izbucneşte în urale. După câteva beri ciocnite la BMW Hospitality ne-am întreptat către ieşirea din zona circuitului obosiţi, dar fericiţi că am fost martori la screierea unei pagini din istoria motorsportului modern.
http://www.straitstimes.com/microsites/motoring/story/bmw-invest-482m-new-brazil-car-plant-sources-20121020