REPORTAJ: Dacia Duster și Alain Prost au făcut spectacol pe Stade de France
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Imaginați-vă un stadion enorm plin cu 55.000 de fani ai motorsportului. Apoi, imaginați-vă o Dacie care concurează cu un BMW Seria 1 și câștigă în fața unui public în delir. Și apoi, gândiți-vă cum ar fi ca din Dacia respectivă să iesă un cvadruplu campion mondial de Formula 1 care se bătea cot la cot cu marele Ayrton Senna pe vremea în care Formula 1 însemna mai mult pilotaj și mai puțin aerodinamică și motoare.
Acum cinci ani, un astfel de scenariu era demn de cele mai proaste cărți SF din librării. Probabil că s-ar fi cumpărat în România, acolo unde o Dacie cu adevărat sportivă reprezintă visul de decenii al românului de rând. Ei bine, scenariul s-a transformat în 2011, în weekendul 5-6 martie, într-un tablou cât se poate de real. Stadionul a fost Stade de France, cea mai mare arenă din Franța, modelul a fost Dacia Duster ICE, versiunea de competiție a cunoscutului SUV românesc, iar multiplul campion a fost Alain Prost, cel care a început acum un an munca la un proiect de excepție: Dacia Duster în Trofeul Andros, o competiție în care mașinile speciale se duelează pe circuite construite pe ghața lacurilor de munte din cele mai cunoscute stațiuni franceze.
FINALĂ DE GALĂ PE AL CINCILEA STADION CA MĂRIME DIN EUROPA
Motivul pentru care a avut loc întreaga poveste de mai sus a fost reprezentat de Marea Finală a Trofeului Andros ediția 2010-2011, o Gală a Campionilor în versiune franceză. Chiar dacă întrecerea în sine nu a contat pentru rezultatul final al competiției, 55.000 de francezi și-au cumpărat bilete și au stat cinci ore la temperaturi vecine cu înghețul pentru a-i vedea la treabă pe unii dintre cei mai mari piloți pe care i-a dat Franța. Și nu numai. Vorbim, pe lângă Alain Prost, de Olivier Panis, de Romain Grosjean sau de Jacques Villeneuve, canadianul care a fost și el atras în acest sezon de competiția franceză care adună zeci de mii de fani în jurul fiecărei etape și care reprezintă, pentru străini, fie o mare curiozitate, fie o noutate absolută pe care puțin o înțeleg. Cert e că Franța e la picioarele Trofeului Andros, competiție pe care mulți jurnaliști și fani de acolo o numesc "Formula 1 pe gheață".
VIZITA ÎN PADDOCK
"Vizita de lucru" a debutat undeva la subsolul celui mai mare stadion francez. Acolo era organizat paddock-ul finalei de gală a competiției și acolo ne-am reîntâlnit cu Duster Ice și cu Alain Prost după ce anul trecut văzusem live etapa din stațiunea franceză Super Besse. În paddock, deși ne aflam în bezna luminată de câteva neoane și sub tribunele care începeau să se populeze, agitația era mare. Mașina cu care Alain Prost urma să concureze era așezată pe stand, fără roți deocamdată, gata să intre pe gheață.
Pilotul francez încerca să-i mulțumească pe toți cei care se perindau pe la standul Dacia și schimba câteva vorbe cu aceștia. De la ministrul francez al Industriilor până la mâna de jurnaliști români sau la directorul comercial al celor de la Dacia, Fabrice Cambolive, vechi prieten cu pilotul francez. În interiorul standului stă cuminte casca francezului, iar pe pereți stau rezemate pneurile speciale pentru suprafață înghețată cu care Alain Prost va răscoli gheața artificială sfărâmată care a transformat pista de atletism a Stade de France în circuit oval pentru mașinile de curse cu fețe cunoscute: Duster, Seria 1, Fabia, Grande Punto, Clio, Auris.
ALAIN PROST ȘI DUSTER CÂȘTIGĂ LA DUEL
Prima încercare pentru Duster și Alain Prost: o cursă paralelă în care mașinile pleacă, fiecare, de unde ar trebui să fie jumătatea terenului. Se fac cinci tururi și câștigă mașina care reușește să treacă prima linia de sosire.
Prost bate fără probleme Skoda Fabia a lui Olivier Panis, iar finala este o afacere în doi între protagoniștii ediției Andros de anul ăsta: Alain Prost pe Duster și Jean-Philippe Dayraut pe BMW Seria 1, cel care i-a furat titlul lui Prost în chiar ultima etapă a competiției.Prost trage evident de el și de mașină, încearcă intrări mai agresive în turnante și câștigă ambele manșe ale duelului cu francezul care îl bătuse anterior. Pilotul francez al Team Dacia face turul de onoare în ovațiile publicului. Se vede de la o poștă că omul este foarte iubit de parizienii prezenți în tribune, iar Prost nu le rămâne dator. Iese pe portieră, îi salută. Mai târziu, atunci când va avea loc cursa demonstrativă, Prost va avea nevoie de suportul fanilor săi. Va fi mica sa revanșă în fața lui Dayraut.
MAȘINĂ VERSUS MOTOCICLETĂ. PE GHEAȚĂ
Între timp, însă, cei 55.000 de fani prezenți la Gala Trofeului Andros se distrează la un duel inedit. O mașină care a concurat în Trofeul Andros versus o motocicletă echipată special pentru această provocare. La volanul mașinii stă Jacques Villeneuve, canadianul care l-a bătut pe Schumacher în Formula 1 acum ceva mai mult de un deceniu. Deși pe site-ul oficial al competiției 65% dintre cei care și-au spus părerea dădeau câștigătoare motocicleta, considerând-o mai agilă, puterea mașinii și-a spus cuvântul, iar Villeneuve a câștigat la distanță mare. S-a râs ca la o bătaie între un David și un Goliat prefăcuți.
DUSTER BATE TOT
La patru ore după ce spectatorii au intrat pe Stade de France a început și marea cursă de gală. Opt mașini se bat într-o cursă nebună, pe gheață. În pole position se află BMW-ul Seria 1 al lui Dayraut, mașina care a câștigat Trofeul Andros în acest sezon în ultima cursă. De pe doi pleacă Dacia Duster, dar la volan nu se află Alain Prost, ci Evens Stievenart, un tânăr care a reușit să se facă remarcat în Trofeul Andros la volanul unei Skoda Fabia, dar care a lăsat cehii pentru Duster la finala de gală. Stievenart avea să câștige o cursă absolut spectaculoasă și delicioasă prin numărul de acroșaje și prin finalul demențial: Duster-ul francezului se afla pe prima poziție, urmat îndeaproape de Skoda Fabia lui Panis. Stievenart a ajuns însă în ultimul viraj un pilot întârziat, moment în care l-a dat pur și simplu la o parte lovindu-l din spate. Chiar dacă Dusterul de competiție a rămas fără partea frontală, Stievenart a reușit să câștige, aruncându-i ștafeta lui Alain Prost în a doua manșă a finalei.
Prost a preluat un Duster fără grilă și faruri, dar nu doar el se afla în aceasă postură: întreaga pistă era deja plină de bucăți de caroserie căzute din mașinile care făcuseră anterior spectacol. Francezul a pornit bine și s-a bătut timp de două tururi cu rivalul său principal, Jean-Philippe Dayraut. BMW-ul campionului Andros a cedat însă și a parcat lângă barierele de protecție, iar Duster a câștigat și a doua manșă. A fost o binemeritată victorie de palmares pentru Prost, care a sărbătorit triumful de pe Stade de France împreună cu fanii săi din tribune.
- Pentru mine, triumful din cursa de pe Stade de France este cel puțin la fel de important precum ar fi fost câștigarea Trofeului Andros. Nu a fost deloc simplu, am terminat cu probleme la roata dreapta spate, dar finala a fost una haotică pentru toată lumea. Dacia să câștige aici, de față cu atâția spectatori. Am fost cei mai buni, dar și cei mai robuști. Acest succes de pe Stade de France închide ideal sezonul. Am fost mișcat de primirea pe care ne-a făcut-o publicul și vreau să le mulțumesc pentru această dublă victorie: cea de la duel și cea din cursă. Muncim din greu pentru a pune la punct lucrurile pentru sezonul viitor. Sper ca acest succes frumos de pe Stade de France să facă loc altor victorii importante - Alain Prost, pilotul oficial Team Dacia. A fost important pentru
PRIMA MANȘĂ - Dacia Duster și Evens Stievenart
MANȘA A DOUA - Dacia Duster și Alain Prost
DACIA VERSUS SKODA ÎN CULISE
Cel mai emoționant moment a avut loc după cursă. Obișnuit cu atitudinea românească în ceea ce privește relația cu Dacia, am asistat fascinat la un spectacol ad-hoc realizat de câteva zeci de fani Dacia strânși în zona VIP. Aceștia au scandat numele lui Alain Prost și al lui Duster, acaparând atenția tuturor celor prezenți în zonă. A fost un moment de glorie pentru un model românesc în inima Franței, un episod pe care l-am admirat necondiționat. O imagine comică a fost cea a suporterului Skoda care a venit să le strice sărbătoarea celor de la Dacia, dar care a sfârșit plin de abțibilduri rotunde pe care scria, cu litere de-o șchioapă, J'aime ma Dacia (Îmi iubesc Dacia). Încă o dovadă a faptului că francezii apreciază Dacia pentru ce este, fără a se crampona de ce a fost.
CE URMEAZĂ PENTRU DACIA ÎN MOTORSPORT?
După două sezoane în care Alain Prost a terminat pe locul secund în Trofeul Andros, marca românească va încerca încă o dată să se bată pentru titlu cu Duster. În sezonul următor, obiectivul lui Alain Prost este clar: victoria în clasamentul general. Chiar dacă oficialii Renault nu au anunțat încă programul oficial pentru sezonul următor al Trofeului Andros (care va începe în noiembrie 2011), aceștia au lăsat să se înțeleagă că lucrurile vor merge în continuare în același ritm susținut, cu Alain Prost alături de echipă.
Până în noiembrie, însă, Dacia Duster va fi prezent la renumita competiție americană Pikes Peak, acolo unde Jean-Philippe Dayraut, rivalul lui Prost din Trofeul Andros, va încerca să câștige cu un Duster de 850 CP pregătit de Renault Sport. Am discutat la Paris cu directorul programului de motorsport al celor de la Renault, care ne-a confirmat faptul că propunerea a venit din partea pilotului francez și că Dacia și Renault sunt onorate să participe la această competiție, una foarte bine văzută de iubitorii sporturilor de motor din SUA și nu numai.
- Vom construi mașina pentru Pikes Peak pe baza celei din Trofeul Andros, doar că, evident, setările, motorul și designul vor fi complet diferite. Mergem să facem o figură frumoasă. Nu vrem să pregătim o intrare a lui Duster pe piața din Statele Unite, ci doar să participăm la o competiție importantă. Pentru Duster, toate aceste apariții reprezintă un bonus important de imagine și e păcat să nu profităm de ocaziile ivite - Jean-Pascal Dauce, directorul Renault Motorsport.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Dacia in Romania
-
Dacia Dokker Preţ: 9.250 - 14.400 €
-
Dacia Dokker Stepway facelift Preţ: 12.300 - 14.200 €
-
Dacia Dokker Van facelift Preţ: 9.280 - 11.880 €
-
Dacia Duster Preţ: n/a - 18.950 €
-
Dacia Lodgy Preţ: 9.500 - 15.450 €
-
Dacia Lodgy Stepway facelift Preţ: 12.900 - 15.350 €
-
Dacia Logan facelift Preţ: 6.950 - 12.650 €
-
Dacia Logan MCV facelift Preţ: 7.900 - 13.650 €
-
Dacia Logan MCV Stepway Preţ: 12.090 - 13.990 €
-
Dacia Sandero facelift Preţ: 7.150 - 13.300 €
-
Dacia Sandero Stepway 2020 Preţ: n/a €
-
Dacia Sandero Stepway facelift Preţ: 11.200 - 13.600 €
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Adevarat, adevarat...
Balul mascat va folosi firmei RENAULT sa-si promoveze produsele (adica si DACIA) in continuare. Sa nu uitam, marca DACIA este propietatea RENAULT. Vreau sa citesc un articol in care inginerii romani proiecteaza de la cap la coada o masina, o executa in totalitate, o testeaza si ii dau drumul pe piata. Abia atunci putem spune ceva de DACIA.
Si nu ca inginerii romani nu sunt capabili. Politica RENAULT nu permite afirmarea si cresterea in experienta a unor ingineri care mai tarziu chiar ar putea deveni rivali ai marcii mama.
1992 Hubert Auriol Philippe Monnet Mitsubishi Pajero
1993 Bruno Saby Dominique Seriyes Mitsubishi Pajero
1997 Kenjiro Shinozuka Henri Magne Mitsubishi Pajero
1998 Jean-Pierre Fontenay Gilles Picard Mitsubishi Pajero
2001-2007 Mitsubishi Pajero
In tot acest timp Renault a castigat in 1982, si in 1999 si 2000 dar numele Renault era legat de numele Schlesser. Te las pe tine sa calculezi. Si sa imi spui te rog cand vom vedea Renault-Dacia in WRC.