16 februarie 2016 va rămâne în istoria Renault prin faptul că este data în care constructorul francez a anunțat oficial renașterea unui brand care în ultimii 20 de ani a stat ascuns în sertarele șefilor grupului Renault-Nissan. Alpine, o marcă dedicată modelelor de performanță care a făcut istorie în Europa de Vest și în special în Franța între anii '60 și '80, revine începând din 2017 pe marea scenă internațională, încercând să atragă deopotrivă clienți vechi și noi.
Deocamdată, însă, există mai multe întrebări decât răspunsuri când vine vorba de vechiul nou brand Alpine. Pentru că singurul indiciu care ne spune câteva ceva despre marcă este un show car denumit Alpine Vision și care a fost dezvăluit cu mare fast la Monaco, în fața câtorva sute de jurnaliști adunați din toate colțurile lumii.
Automarket a avut onoarea de a reprezenta România în exclusivitate pentru online-ul românesc, astfel că ne revine datoria de a vă spune câteva lucruri pe care veți putea să le așteptați de la viitorul brand Alpine așa cum le-am aflat de la Carlos Ghosn, CEO Renault-Nissan, și Thierry Bollore, Directorul de Dezvoltare al aceluiași grup, în două interviuri exclusive.
1. Alpine va fi un brand, nu un singur model
Deși evenimentul de la Monaco ne-a pus față în față cu noul Alpine Vision, pe care Carlos Ghosn l-a numit în repetate rânduri un "show car", adică un prototip pre-serie foarte apropiat ca formă de prima mașină de serie a relansatului brand Alpine, gama de modele ale mărcii va fi populată ulterior de mai multe modele despre care la această oră nu se știe mai nimic. Evident, primul model va fi cel derivat din Alpine Vision și care evocă formele istoricului A110 Berlinette.2. Coupe în 2017. Urmează cabriolet și SUV?
Oficialii Renault nu au suflat nicio vorbă despre viitoarele modele, preferând o singură frază: "Lansăm acum o mașină care sperăm să fie sursa dezvoltării unui brand". Neoficial, presa franceză mizează pe un roadster și pe un SUV sportiv în viitoarea gamă Alpine. Cea mai bună paralelă ar fi cu gama Porsche și cu modelele Cayman (coupe), Boxster (roadster) și Macan (SUV). Asta deși același Carlos Ghosn ne-a declarat într-un interviu exclusiv că Alpine nu încearcă să copieze niciun brand de pe piața actuală: "Vom ocupa un nou loc pe piață și vom încerca să ne adresăm unei categorii noi de clienți iubitori de mașini sport".
3. Ne se știe prețul primului model. Dar va fi unul "sport-premium"
Întrebați despre prețul primului model din noua gamă Alpine, oficialii Renault au preferat să amâne momentul pentru o dată ulterioară. Thierry Bollore ne-a spus însă un detaliu important: "Viziunea noastră-cheie pentru marca Alpine este de a avea mașini extrem de sportive și la un nivel premium. Vrem să ne poziționăm la extremă din punct de vedere sportiv - la nivelul ținutei de drum, al agilității, al echilibrului, al performanțelor - dar să oferim o tușă premium. Vrem să aducem originalitate în ceea ce noi numim abordare și viziune sport-premium. Modul în care vrem să aplicăm acest lucru pe mașinile de serie nu este reușit în acest moment de niciun brand de pe piață".Evident însă că, atunci când vorbim despre "sport-premium", este foarte ușor să ne gândim la un brand care deja a dus această idee pe culmile industriei: Porsche.
Și, așa cum am văzut mai sus, probabil că primele modele lansate de Alpine vor fi lansate fix în aceeași zonă în care astăzi există gama entry sport a brandului german. Una peste alta, presa franceză avansează un preț de 50.000 de euro pentru primul model Alpine. Vom vedea dacă jurnaliștii din Hexagon au sau nu dreptate în cursul anului viitor.4. Conceptul Alpine Vision este 80% ca mașina de serie
Este greu să definești în termeni românești mașina lansată de Alpine la Monaco. Carlos Ghosn i-a spus "Show Car", eu i-aș spune prototip pre-serie, mai ales că, din spusele celui mai înalt om din organigrama Renault-Nissan, 80% din ceea ce vedem pe acest concept va fi transpus în modelul de serie. Este evident că modelul de producție va renunța la oglinzile spectaculoase și la mânerele nu tocmai practice ale portierelor, dar rămâne de văzut dacă celelalte elemente rămân sau pleacă. Până la urmă, Ghosn nu a spus dacă cele 80% de procente se referă doar la design sau și la celelalte aspecte ale mașinii, cum ar fi interiorul sau partea tehnică.
5. Motor turbo pe benzină cu patru cilindri
Aceasta este una dintre puținele informații oficiale pe care Carlos Ghosn a oferit-o jurnaliștilor la Monaco. Alături de faptul că noul model Alpine va putea să accelereze de la 0 la 100 km/h în 4.5 secunde. Discuția cu Thierry Bollore ne-a oferit câteva informații adiționale, cum ar fi faptul că noul motor este derivat din unul care deja există în grupul Renault-Nissan: "Motorul este unul nou, e complet redesenat șimodificat din punct de vedere ingineresc. Vom prezenta toate detaliile tehnice ale mașini foarte curând", ne-a spus oficialul Renault. Informații neoficiale anunță un 1.8 Turbo derivat din motorul 1.6 Turbo de pe Clio RS. În cartea tehnică, la fel de neoficial, primul model Alpine va avea 300 de cai putere, iar o viitoare versiune S sau RS va trece de 350 CP.
6. Brandul Alpine va fi unul global, nu doar european
Renault are planuri majore în ceea ce privește noul brand Alpine, anunțând că lansarea inițială din Europa va fi dublată ulterior de e extindere la nivel mondial. Nu știm încă dacă Alpine va readuce tehnologia Renault în Statele Unite, de exemplu, pentru că oficialii mărcii au preferat să zâmbească atunci când au fost întrebați despre acest aspect. Ce știm, însă, este că Alpine nu va avea limitări geografice. "Ambiția brandului Alpine este una globală. Nu vom exclude nimic din planurile noastre, inclusiv din punct de vedere geografic", ne-a spus Thierry Bollore.
7. Doar unii dealeri Renault vor vinde modele Alpine
Marca Alpine va fi privită ca una specială de Grupul Renault-Nissan, iar modelele acesteia nu vor fi vândute în orice showroom. Nu știm încă numărul de puncte de vânzare care vor fi disponibile în România, însă ne așteptăm ca dealeri cu performanțe majore la nivel de vânzări să prindă "trenul" Alpine. Ne spune asta și Carlos Ghosn: "Alpine este un brand care are orientări clare și o imagine foarte puternică. Deci trebuie prezentată și vândută într-un mod diferit. De aceea am construit acest nou brand, cu oameni care se ocupă special de el pentru a avea grijă că totul se derulează corect. Nu vom utiliza rețeaua actuală Renault, ci vom selecta anumiți dealeri, în special dintre cei care astăzi fac o treabă excelentă din vânzarea mașinilor din gama RenaultSport, cum sunt Megane și Clio RS".
8. Modelele Alpine vor fi produse în Franța, în vechea fabrică a mărcii
Producția modelelor mărcii Alpine va avea loc la fabrica Renault de la Dieppe, acolo unde Jean Redele, fondatorul mărcii Alpine, a produs primele sale modele sub brandul Alpine. În acest moment, această uzină produce modelele Clio RS și Clio Cup, deci angajații sunt deja obișnuiți cu modelele sportive. Deși nu a fost încă anunțată investiția care va adapta linia de producție la cerințele unei mărci sport-premium, probabil că acestea vor fi situate la nivelul sutelor de milioane de euro.9. Alpine versus RenaultSport?
Știm că Renault deține deja o gamă de modele sportive acoperite de umbrela RenaultSport. Twingo RS, Clio RS și mai ales Megane RS sunt modelele care au purtat până acum sigla RenaultSport, beneficiind în același timp de atenția unor ingineri specializați în dezvoltarea unor versiuni radicale ale modelelor de serie deja existente. Va exista o canibalizare a gamei RS și a gamei Alpine? Există vreun pericol ca gama RS să dispară odată cu apariția Alpine? Ne răspunde Carlos Ghosn: "Gama RS este parte din gama Renault. Nu există mașini dedicate gamei RS, ci doar versiuni de performanță. Iar acest lucru va continua. În cazul Alpine, vorbim de o o abordare complet diferită, pentru că aici dezvoltăm un produs dedicat. Chiar dacă din punctul de vedere al ingineriei va fi dezvoltat identic, platforma e diferită, designul e diferit și până și piețele de comercializare vor fi diferite". Altfel spus, versiunile RS vor continua să existe alături de modelele Alpine.
10. Un Renault Alpine A110 Berlinette de colecție costă între 50.000 și 300.000 de euro
Cel mai cunoscut model al gamei vechi Alpine este astăzi o mașină de colecție printre pasionații modelelor clasice franceze. Am avut ocazia de a urca la bordul unui A110 Berlinette pe celebrul Col de Turini, una dintre cele mai cunoscute probe speciale din Raliul Monte Carlo. Mașina îi aparținea unuia dintre cei 85 de colecționari invitați special de Renault la evenimentul de relansare al brandului Alpine.François Cattant, un inginer specializat în centrale nucleare în a cărui mașină am avut ocazia să urc pe urmele legendelor motorsportului mondial, mi-a spus că nu ar vinde Alpine-ul său pentru nimic în lume, indiferent de preț. La o evaluare recentă, i s-a spus că mașina sa valorează 80.000 de euro. "Este parte din familia mea și nu o vând. Nu are preț, chiar dacă a fost evaluată".
Cele mai scumpe exemplare Renault Alpine A110 Berlinette sunt cele care au câștigat diferite raliuri în vremurile de glorie ale modelului. De asemenea, capetele de producție sunt alte ținte preferate de colecționari. Între cele 85 de mașini prezente la Monte Carlo s-a numărat, de altfel, și ultimul A110 Berlinette produs vreodată. Vopsită în verde, mașina a fost cumpărată de un angajat al fabricii și apoi vândută unui colecționar. Primul proprietar a răscumpărat-o însă ulterior, iar astăzi face parte din colecția proprie.
Povestea completă a brandului Alpine poate fi citită într-un material Automarket Special.
Un produs de succes/perfect este acel produs care este gandit sa fie folosit cu usurinta de toti...inclusiv retarzi.
PS: dai bine in poza langa Alpine ;)
Sunteti MUUUULT OFFTOPIC
PS:
Simt o aroganta tipica VAG? Vezi ca idolii tai jura ca s-au dat pe brazda, ba ca sunt chiar umili...