Propunere de modificare a Codului Rutier: însoţitor obligatoriu pentru şoferii începători pe timpul nopţii

de Sebastian Toma
Miercuri, 05.02.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Şoferii începători din România ar fi obligaţi să nu conducă pe timpul nopţii pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei sau pe autostradă. Pentru moment, este doar un proiect de lege discutat în comisiile Parlamentului.

Varianta optimă pentru conducătorii auto începători de a dobândi experienţă în condiţii minime de risc este instituirea unor restricţii de deplasare

Nicolae Moga
Iniţiatorul proiectului
Codul Rutier pentru anul 2014 ar putea primi un amendament care aduce modificări importante pentru şoferii începători, printre care se numără şi obligativitatea unui însoţitor pe timpul nopţii, titrează Mediafax. Schimbările sunt cerute şi propuse de senatorul Nicolae Moga şi au fost discutate astăzi în comisia senatorială juridică, precum şi în comisiile senatoriale pentru Apărare şi de Administraţie publică. Pentru că Senatul este prima cameră sesizată, dezbaterile vor fi continuate timp de două săptămâni. În caz că vor fi aprobate şi trimise la Guvern, acestea trebuie să fie şi votate favorabil ca apoi să fie aplicate efectiv. Astfel, Codul Rutier 2014 ar putea  integra o limită de putere a autovehiculelor conduse de şoferii care au mai puţin de un an vechime cu categoria B/BE, stabilită la 110 kW, echivalentul a 147 CP.
Pe deasupra, şoferii începători nu vor avea voie să conducă pe timpul nopţii pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei, aplicabilă pentru categoriile A1, A2, B1, B şi BE.

Dacă proiectul va fi aprobat, această imagine ar putea deveni comună pe străzile din România, fără caseta cu ”ŞCOALĂ” de pe plafonul maşinii.

Esential 27 la sută din accidentele grave de circulaţie din România sunt din vina şoferilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani.
În plus, şoferii începători aparţinând categoriilor A1, A2 (doar dacă nu au avut A1 înainte), B1, B şi BE nu vor avea voie să conducă pe autostrăzi pe timpul nopţii sau pe timpul zilei în condiţii de vizibilitate redusă sub 100 metri. Pentru începătorii categoriilor B şi BE, apare şi obligativitatea însoţitorului adult, mebru al familiei sau posesor al permisului de conducere cu o vechime de cel puţin cinci ani de zile, în deplasarea pe timp de noapte. În toate cazurile de mai sus, nu au fost stabilite încă sancţiunile contravenţionale şi administrative pentru şoferii care încalcă aceste reguli.

PERMISE DIFERENŢIATE ÎN FUNCŢIE DE VÂRSTĂ

Cele trei comisii au decis să împartă şoferii în două grupuri, după vârstă şi apoi după categoriile obţinute.

Şoferii care au o vârstă de până la 60 de ani vor avea permisele valabile timp de cinci ani pentru vehiculele din categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv, respectiv zece ani pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, BI şi BE. În cazul şoferilor care au depăşit vârsta de 60 de ani, perioadele de valabilitate sunt de trei, respectiv cinci ani. O excepţie suplimentară apare pentru şoferii de peste 70 de ani, ale căror permise de conducere pentru categoriile AM, A1, A2, A, B, BI şi BE ar fi valabile doar trei ani.

Via Mediafax

Comentarii (16)

  • "Şoferii începători din România ar fi obligaţi să nu conducă pe timpul nopţii pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei sau pe autostradă" opinia mea ar fi sa nu conduca nici pe timp zi ,decat dupa 1-2 ani de acomodare(codusul printre blocuri si la tara nu e valabil pt a avea abilitati de codus) si mai e varianta,unii nu-s adaptati sa mearga nici pe uscat dupa atatia ani doar vedem ce se intampala la primii fulgi de zapada...
    9 13
  • Alt Guvern, alte bazaconii. Uite asa ne spun parlamentarii nostri ca sunt lipsiti de orice logica si lumea lor este diferita de cea reala.
    Curiozitatea mea este urmatoarea: ce poate face insotitorul pe timp de noapte? Sa-i traga soferului incepator de volan? Sa-i apese pe pedale? Sa fie atent in locul lui? Mi se pare cea mai mare bazaconie chestia asta cu "sunt incepator si conduc cu tata/unchiu/sora/matusa etc in partea dreapta". De parca ar fi masina cu comenzi duble si ar putea face ceva in caz de pericol.
    Cea mai tampita situatia ar fi ca incepatorul sa greseasca, sa se tipe/strige la el si astfel sa fie si mai debusolat.

    Iar eu as incuraja circulatia pe autostrada, pentru incepatori, pe timpul noptii. De ce? In primul rand ca NU TE ORBESTE nimeni. Poti efectua o depasire fara a fi stresat ca-ti vine masina de fata. In felul asta te obisnuiesti si cu masina pe care o conduci: ce inseamna retrogradarea inaintea depasirii, cat de repede accelerezi cand calci acceleratia etc. Apoi, sa nu aiba voie sa conduca atunci cand vizibilitatea este sub 100 m. Caz concret din aceasta seara: in Afumati era o ceata de o taiai cu cutitul. Abia se circula. 10 km spre Urziceni nici urma de ceata.

    Aloo??!!! Guvernantii??!!!! Lasati tampeniile. O sa ajungeti sa ne paziti de propriile umbre! Nu regulamentele sunt problema! Ia vedeti cat de bine sunt pregatiti instructorii. Vad instructori care isi conduc masinile personale si nu respecta nici 20% din reguli. Ce sa invete un elev la o scoala de soferi de la instructor care se uita dupa fuste? ....sau care vorbeste tot timpul la telefon......

    Lucrurile incep sa se imputa in tara asta....
    20 1
  • In Zarnesti de la 16 ani trebuie sa ai langa tine un adult cu permisul la nivelul maxim pentru masina respectiva. N-ai voie pe anumite autostrazi, n-ai voie sa bei paharul de vin regulamentar (sau o sticla de bere). Dar altfel, nici o alta interdictie: ploaie, zapada. polei, etc

    Ce n-am vazut inca este puzderia de categorii de permise de conducere din Romania. O adevarata incurajare la birocratie.
    9 2
  • Vor trebui sa munceasca asiduu pentru a gasi vreodata, in orice domeniu, o lege mai penibila ca aceasta.As vrea punctez 2 aspecte.
    1) 27% din accidentele grave sunt produse de tineri intre 18 si 25 de ani. Ok. Cati din acestia sunt incepatori? Hai sa spunem ca dintr-o 100, 10 sunt incepatori.Cate din aceste accident au loc noaptea? CUm va scadea numarul accidentelor daca incepatorii vor trebui sa mearga noaptea cu un insotitor?Nu stiu, poate stiti voi..
    2) Daca 27% din accidente sunt produse de tineri, restul de 73% cine le face? Ce masuri de "preventie" a accidentelor se iau impotriva celorlalate 3 sferturi?
    Va dau o solutie sa micsorati numarul accidentelor, domnilor politicieni: incetati sa mai furati si faceti dracu niste autostrazi, niste drumuri decente, sa putem circula si noi ca intr-o tara civilizata.
    24 1
  • INCAPABILITATE........asta este masura ce o iau ei pentru a scapa de intretinerea drumurilor.
    trebuiau sa zica asa PENTRU CA NU SUNTEM CAPABILI SA TRASAM NISTE LINII PE ASFALT, SA CURATAM NISTE ZAPADA.....DIN OCTOMBRIE SI PANA IN APRILIE DRUMURILE PUBLICE SUNT INCHISE. dar si asta nu ma mira sa o faca ca doar avem un astfel de drum inchis in romania pe timp de iarna
    17 0
  • si cum invata sa conduca acesti tineri daca nu ii lasam atunci cand e liber, adica noaptea...?! Invata sa stea in ambuteiaje, nu sa conduca, in timpul zilei...
    15 1
  • Sunt multe tari unde chestia asta se aplica de foarte mult timp.Si nu sare nimeni de cur ,in sus.Nu da nimeni vina pe govern(governu de la nuoi,alta poveste)
    4 8
  • Ce trasnaie... sa nu ai voie pe autostrada... pai tocmai acolo este mai usor
    9 1
  • @Lache
    In ce tari?
    4 0
  • Cauta " countries with restricted driver license" si vei afla!
    2 6
  • Exista tari unde inca te taie pentru ca esti vrajitor, asta nu inseamna ca trebuie sa facem si noi repede asta stimabile Lache.
    5 1
  • @lol, Chestia ca noi nu facem nimic.Sa facem ceva repede? Facem ceva.Intindem mana!!!!!
    1 3
  • @Lache
    Te rog, spune-ne tu in ce tari sunt asemenea restrictii, ca eu nu stiu sa navighez pe "goagal".
    3 1
  • Poti sa urmezi niste cursuri de navigatie! Eu asa am facut!
    0 2
  • mancipri
    Senatorii si deputatii pe perioada mandatelor trebuie sa aiba niste proiecte de lege " sa vada votantii de ce i-au ales" . Si uite asa le fata mintea tot felul de bazaconii...
    As vrea sa il intreb pe domnul senator Nicolae Moga ( autorul amendamentelor la Codul Rutier ) cum va interzice circulatia pe timp de noapte a soferilor care in momentul in care au luat permisul aveau voie sa circule noaptea !? Este un drept castigat prin lege pe care nimeni nu ti-l poate lua. Sau dl senator nu stie ca legea nu poate actiona retroactiv...!?
    Ce se fac şoferii care au mai puţin de un an vechime cu categoria B/BE si imediat ce au obtinut permisul, si-au cumparat o masina mai mare110 kW / 147 CP ? Poate persoana respectiva merge la serviciu cu masina , al 15-20 km de casa si se intoarce noaptea ...O cheama pe mama sa il insoteasca de la servicui pana acasa ? Dar daca soferul fara vechime lucreaza pe o masina mai mare de 110 kW / 147 CP ? Isi pierde serviciul ca nu are voie sa conduca noaptea ? " Pe deasupra, şoferii începători nu vor avea voie să conducă pe timpul nopţii pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei, aplicabilă pentru categoriile A1, A2, B1, B şi BE." Domnule senator , plec din Constanta pe vreme cu soare, dupaamiaza si vreau sa ajung la Brasov. Pe la Comarnic incepe sa ninga sau se face polei pe carosabil ... Ce fac ? ma intorc inapoi sau astept sa vina vara ?
    Daca nu am in familie o persoana cu permis de conducere mai vechi de 5 ani , ce fac ? Stau pe tusa un an de zile ?
    Dar daca o iau langa mine pe soacra-mea care are permis de 50 de ani si o varsta de 80 de ani, este bine ?
    Daca un incepator conduce pe un drum si este vizibilitatea mai mica de 100 de metrii, cum il sanctioneaza politia ? Il opreste politistul , se asaza cu spatele la masina , si incepe sa numere :
    " un pas, doi pasi...cinci pasi...
    - ma mai vezi?....
    25 pasi ... 30 pasi...
    - ma vezi ? ....
    - nu !
    - ahaaaa amendaaaa !
    Sa fim seriosi , cine dracu poate stabili asa ceva ? Vizibilitatea difera si este relativa pe diferite portuni de drum .

    " Cele trei comisii au decis să împartă şoferii în două grupuri, după vârstă şi apoi după categoriile obţinute. Şoferii care au o vârstă de până la 60 de ani vor avea permisele valabile timp de cinci ani pentru vehiculele din categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv, respectiv zece ani pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, BI şi BE. În cazul şoferilor care au depăşit vârsta de 60 de ani, perioadele de valabilitate sunt de trei, respectiv cinci ani. O excepţie suplimentară apare pentru şoferii de peste 70 de ani, ale căror permise de conducere pentru categoriile AM, A1, A2, A, B, BI şi BE ar fi valabile doar trei ani."

    Domnule senator , acasta se numeste DISCRMINARE si este interzisa in toate statele civilizate .

    Sunteti jalnic d-le senator !
    0 0
  • O prostie , nu au ce sa mai vorbeasca aia in parlament , eu am dat in bucuresti de carnet iarna asta pe troiene de zapada si polei si tot ce vrei , am dat si cu spatele la vale pe deal , eram sanie si am fost singurul care a luat carnetul la acel politist in acea zi ... din moment ce la examen conduc pe polei si zapada , dc nu as putea sa conduc si dupa ... niste prosti
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru