Autorităţile au anunţat în această săptămână că vor prezenta peste câteva zile un proiect care vizează înlocuirea timbrului de mediu cu un "sistem modern care va reduce numărul de maşini vechi din marile oraşe", anunță Profit.ro
La vremea respectivă, Ministerul Mediului nu a oferit detalii suplimentare şi a evitat să menţioneze dacă este vorba despre o nouă taxă auto, însă publicaţia Profit a intrat în posesia unor informaţii despre acest sistem.
Astfel, potrivit sursei citate, timbrul de mediu ar urma să fie înlocuit cu o taxă auto sub formă de vignetă care să permită accesul şoferilor în marile oraşe. În plus, oraşele vor fi împărţite în zone distincte, iar valoarea taxei va fi mai mare pentru accesul în zonele centrale decât în cele periferice. La achiziţionarea vignetei, şoferul va primi un sticker colorat în funcţie de nivelul de acces pe care l-a ales pentru oraş pe care va trebui să-l lipsească pe parbriz.
"Este în lucru introducerea unei taxe de intrare în marile oraşe, care presupune o plată în funcţie de noxe şi de combustibil plus un sticker, cu o anumită culoare, pe anumite zone ale unui oraş. Astfel, pentru ca un şofer să poată intra cu o maşină poluantă în centrul oraşului, el va trebui să plătească o anumită taxă şi va primi în schimb un anumit sticker cu o culoare care îi va permite accesul", explică sursele citate de Profit.Valoarea taxei va fi stabilită în funcţie de normele de poluare ale maşinii, de emisiile de noxe stabilite în cadrul Inspecţiei Tehnice Periodice (ITP) şi de carburantul folosit. Există însă şi neînţelegeri în cadrul Ministerului Mediului, întrucât unii dintre oficialii care lucrează la proiect nu sunt de acord ca taxa să fie diferenţiată.
Pentru moment nu sunt disponibile alte detalii, însă cel mai probabil autorităţile vor face un anunţ oficial pe parcursul săptămânii viitoare. Nu este certă nici data de la care va fi implementat acest sistem, mai ales că în acest moment nu a fost finalizată nici măcar stabilirea zonelor pentru Bucureşti.
Un sistem asemănător pentru accesul în marile oraşe este folosit în prezent de Germania, în timp ce unele mari oraşe europene au început deja să interzică accesul în zonele centrale ale maşinilor poluante peste un anumit nivel.
Via Profit
Eu de ex daca ma duc intr-un oras care nu-l cunosc de unde stiu in ce zona sunt ..o sa trebuiasca sa monteze 10000 de semne cu zonele...
Personal, cred ca este o idee foarte buna. Rablele sunt cele mai periculoase pentru oameni din punct de vedere a poluarii in orase, unde esti obligat sa le respiri gazele de esapament si unde nu exista vegetatie care sa aibe un efect protectiv impotriva noxelor. Oricum multe dintre orasele Romaniei sunt supraaglometrate din punct de vedere auto. In acest mod, poate ii vor convinge pe mai multi sa foloseasca transportul in comun sau sa imparta masinile cu altii, decongestionand traficul.
Faza ca la noi s-ar putea ca si un bucurestean sa plateasca accesul intr-o zona centrala e buna. Sunt foarte multi care desi au metrou la maxim 4-500 m de casa si la aceeasi distanta fata de locul de munca, prefera sa mearga cu automobilul. Un singur om/automobil = poluare si trafic infernal (nu degeaba Bucurestiul e cel mai aglomerat oras din Europa si al 5-lea din lume).
De acord ca trebuie sa se construiasca si infrastructura intre timp. Ideal era sa se construiasca dupa 2000, astfel ca in 2010-2015 sa avem o centura cu 4-6 benzi, pasaje sub/supraterane si un sitem informatic de dirijare al traficului care sa functioneze corect. Plus parcari sub/supraterane - aici e de discutat insa, mai ales daca te uiti la parcarea de la Inter care e jumatate goala la orele de lucru si 70% goala seara (cand multi care vin in centrul vechi parcheaza aiurea pe stradute si pe trotuarele adiacente lor).
Nu e ceva nou si nu e ceva rau.
Si apoi, taxa de access in orase, dar riveranii o mai platesc? sau vor fi nevoiti ca la fiecare deplasare in afara orasului sa aibe taxa de access?
Prostii, non-sensuri
Mi se pare o porcarie in acest moment pentru ca nu ai transport in comun viabil, nu ai centuri dar bani vrei...
Sunt orase unde decat sa astepti autobuzul (fara durata calatoriei) mai bine mergi cu masina, asta pe langa aglomeratie, lipsa aerului conditionat si mizeria de nedescris.
Pentru oras pot face abtibilduri cu cip, astfel incat sa fie citite de camerele video astfel incat sa poti lua si pe cateva ore in cazul tranzitului.
Cel mai simplu ar fi o taxă inclusă în combustibil.
Dacă mergi mult sau încet prin trafic aglomerat, consumi mult și plătești mai mult. Nu arzi, nu plătești - simplu. Așa ar putea renunța și la accize pentru simplificarea taxării.
Ar mai merge eventual și ajustarea impozitului pe nivele de poluare în loc de capacitate, pentru a face o diferență (nu e totuna dacă consumi X la 100km cu euro2 sau cu euro6.
Pe lângă asta, ar trebui returnată taxa plătită anterior, ca să pornim de la zero.
Care va sa zica, o masina polueaza doar cand intra in orase? Daca eu stau in Afumati si vreau sa ma duc in Mamaia, poluez linistit cale de 500km ca nu am nimic de plata. Dar daca vreau sa ma duc la Ploiesti, 100km dus intors, platesc taxa ! Unde-i echitatea?
Solutia este una singura, impozitul pe mijlocul de transport sa fie stability si in functie de clasa de poluare (asa cum platesti si in functie de cilindree). Functioneaza in majoritatea statelor civilizate din V Europei, dar nimeni nu are curajul sa introduca aceasta masura la noideoarece 75% din parcul auto este maxim euro 3. Cu atat mai putin sa asteptati de la PSD o asemenea masura, electoratul lor este nu numai sarac, dar si majoritar rural (de aici si idea de a plati doar cei care intra in anumite orase).
Nimeni nu spune ca nu pot pune atat impozit pe poluare cat si impozit pe accesul in oras pentru, a le decongestiona, insa fiecare are scopul ei, nu le poti amesteca.
Şi în orice oraş american.
EI AU LIBERTATE !!
Noi o să stăm fiecare cu maşina în oraşu lui că nu o să avem tupeul să plătim 100 de taxe. Libertate reala varză în Europa, başca Brexit !!
Taxa inclusa in carburant si impozit diferentiat in functie (si) de norma de poluare si emisiile poluante sunt cele mai potrivite solutii.
Doua masini identice care merg una 1 milion una 100 mii de km intr-o viata polueaza la fel ?
Sau cu taxa de poluare/timbru de mediu: platesc acum integral si maine fac zob masina. Mai polueaza ca una care "traieste" 10 ani ?
Noi care scrim aici suntem o minoritate, dar sunt mulţi români care nu apucă să spună ceva.... decât să plătească plângând.
Sunt 30% din angajaţi cu SALARIUL MINIM şi care au dreptul la maşini personale şi la vizitat România în maşina CARE ŞI O PERMIT şi nu cea care li se impune în mod stalinist.
Suntem nebuni să credem că facem bine concetatenilor nostri pe o idee falsă de poluare.
Suntem UNIUNEA EUROPEANĂ sau nu????
Cum adică cumpăr din Franţa, Germania şi plătesc alte taxe???
Cum este cu libertatea circulaţiei bunurilor şi libertatea circulaţiei cetăţenilor???
O taxă de 1000 lei-3000 lei pe an, pentru aceştia este imens şi o PIEDICĂ CLARĂ împotriva circulaţiei libere ca cetăţeni !
Nu toţi lucrează în IT pe 3000€ !
Şi să vă fie ruşine celor care doresc taxe de ciudă împotriva săracilor !
Ruşine!
Nimeni nu cred că îți face iluzii că actualii guvernanți sunt cu adevărat interesați de rezolvare unor probleme, altele decât lipsa de bani pentru tot ce au promis. Dar, dacă prin dorința lor de a găsi mai mulți bani, scad aglomerația și poluarea din orașe, eu zic că nu e deloc rău. Până la urmă, nu există dreptului omului la mașină. Apoi, oricât de nemulțumiți am fi noi, adevărul e că nu avem taxe mari, ci mai degrabă mici. Problema e că sunt prea multe, complicat de plătit, nu sunt plătite decât de puțini, iar banii obținuți sunt cheltuiți prost și îmbogățesc pe câțiva. Dar ăsta nu e un motiv să spunem că taxarea suplimentară a mașinilor care circulă prin orașe e un lucru rău. Nu este. Chiar dacă toți banii din taxa asta se vor pierde, dar vor fi mai puține mașini ce vor circula prin orașe, iar cele ce vor circula vor fi mai puțin poluante, tot va fi un câștig pentru toți.