Prim contact cu noua generație Mazda 3: cinci lucruri pe care trebuie să le știi despre modelul nipon de clasă compactă

de Cornel Șocariciu
Marti, 18.12.2018
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Premiera europeană a noii generații Mazda 3 a avut loc în cadrul unui eveniment special care s-a desfășurat în Praga. Automarket a mers la Praga și vine cu o serie de informații noi despre cea mai recentă generație Mazda 3.

Noua generație Mazda 3 a fost prezentată în premieră în cadrul Salonului Auto de la Los Angeles, eveniment care și-a deschis porțile la începutul lunii curente. Producătorului japonez a ales să vină cu un design îmbunătățiti, cu un interior croit și mai mult după noile standarde și cu motorizări pentru toate gusturile.

Automarket a avut ocazia să vadă în format static (pentru un test mai avem de așteptat câteva luni) noua generație Mazda 3 în cadrul evenimentului de lansare din Europa, desfășurat în Praga. Detaliile tehnice complete nu au fost încă prezentate de Mazda, dar întâlnirea cu Kota Beppu, managerul de proiect care s-a ocupat de dezvoltarea lui Mazda 3, ne-a permis să aflăm câteva informații fierbinți cu privire la noul model de clasă compactă dezvoltat de producătorul japonez.

1. Mild-hybrid și, opțional, sistem de tracțiune integrală

Noua generație Mazda 3 va ajunge pe piața din România în primăvara anului viitor. În primă fază, japonezii vor oferi două motorizări, iar clienții care preferă unitățile pe benzină vor putea alege motorul Skyactiv-G de 2.0 litri capabil să ofere 122 de cai putere.

Reprezentanții producătorului nipon spun că motorul este echipat cu un sistem mild hybrid (M-Hybrid), dar și cu o tehnologie capabilă să dezactiveze doi cilindri ai motorului la sarcină minimă. În acest moment, Mazda nu oferă detalii tehnice despre noul motor, dar oficialii japonezilor spun că acesta este mai performant și promite un consum mai mic. În ciuda faptului că noile norme de poluare au pus pe jar mare parte dintre constructori, Mazda spune că motorul pe benzină de 2.0 litri nu are nevoie de un filtru de particule pentru a trece cu brio de omologarea WLTP.

Cei care preferă un motor diesel vor putea alege unitatea Skyactiv-D de 1.8 litri capabilă să ofere 116 CP. Motorul promite emisii mai mici și un rafinament crescut.

Începând cu a doua jumătate a anului 2019, Mazda va introduce pe noul model compact motorul Skyactiv-X. Motorul promite 181 de cai putere și îmbină atât avantajele motoarelor pe benzină, cât și pe cele ale unităților diesel. Motorul dezvoltat de Mazda are la bază tehnologia Spark-Controlled Compression Ignition (SPCCI, aprindere prin compresie controlată prin scânteie) și funcționează cu un amestec sărac în combustibil.

Motorul Skyactiv-X va fi oferit doar într-o versiune de 2.0 litri. Configurația unității de 2.0 litri și tehnologia SPCCI permit "această conversie" și pe alte propulsoare interne, însă reprezentanții Mazda nu oferă o dată clară cu privire la apariția unui Skyactiv-X de altă cilindree.

Clienții vor putea opta fie pentru o transmisie automată cu șase trepte, fie pentru una manuală tot cu șase rapoarte. De asemenea, oficialii Mazda spun că toate motorizările pe benzină vor integra sistemul M-Hybrid.

Pentru prima dată în Europa, Mazda oferă pe modelul său de clasă compactă și posibilitatea unui sistem de tracțiune integrală i-Activ AWD. Acesta lucrează împreună cu sistemul G-Vectoring Control Plus (tehnologia simulează o ditribuție mai bună a maselor la virare, limitând cuplul transmis roților motrice) și este capabilă să trimită până la 50% din cuplul motor către puntea spate. Conform oficialilor Mazda, clienții vor putea comanda sistemul i-Activ AWD atât pe unitățile pe benzină, cât și împreună cu motorul diesel.

Aceeași regulă se aplică și în cazul transmisiilor.

2. Platformă nouă, dar fără punte spate independentă

Jinba Ittai (conexiunea dintre cal și călăreț) este motto-ul de la care au plecat inginerii Mazda atunci când au proiectat noua platformă Skyactiv-Vehicle Architecture. Șoferul a reprezentat pilonul principal în procesul de dezvoltare, iar japonezii au mizat pe patru puncte cheie: scaunele, șasiul, zgomotele și vibrațiile. Plecând de la modul în care omul își menține echilibrul în momentul mersului, Mazda a reproiectat scaunele noului model de clasă compactă, iar reprezentanții constructorului nipon spun că au găsit poziția perfectă pentru ca pelvisul și coloana vertebrală să își mențină pozițiile naturale.

Totodată, arhitectura lui Mazda 3 este acum mai rigidă și promite o punte față cu o formă ușor regândită, în timp ce puntea spate renunță la suspensia multi-link și adoptă o versiune cu bară de torsiune. În cadrul discuției cu Automarket, Kota Beppu a declarat că Mazda și-a dorit o mașină confortabilă și ușor de utilizat zi de zi. Japonezii au vrut să aibă un control total al noii structuri, iar în momentul în care au testat cele două opțiuni (bară de torsiune și multi-link), bara de torsiune a oferit rezultate mai bune raportat la cerințele impuse.

Oficialul Mazda ne-a declarat că noul Mazda 3 nu va putea fi comandat nici opțional în versiune cu punte spate multi-link (modul în care procedează Ford cu noul Focus) și nici cu amortizoare adaptive.

În același timp, Mazda a reușit să reducă nivelul zgomotului resimțit la interior prin utilizarea unor materiale mai bune capabile să absoarbă și mai mult din suntele care devin deranjante.

3. Fără instrumentar digital de bord și fără ecran central tactil

În acest moment, din ce în ce mai mulți producători introduc odată cu lansarea unor modele noi o mulțime de ecrane gândite să înlocuiescă vechile comenzi. Dar Mazda a gândit un interior în centrul căruia este șoferul. Coloana de direcție poate fi reglată pe o lungime de 70 mm (+20 mm), scaunele vin standard cu o pernă lombară reglabilă, iar comenzile transmisiei au fost poziționate mai sus. De asemenea, zona de control a sistemului de infotainment și suporturile pentru pahare vin cu poziții noi la nivelul tunelului median. Iar toate acestea, pentru ca poziția șoferului la volan să fie una ideală. Altfel spus, interiorul lui Mazda 3 poate fi catalogat drept o definiție a ergonomiei.

Dar în tot acest nou univers gândit de designerii Mazda, apar câteva "anomalii" raportate la noua tendință. Ceasurile de bord vor rămâne unele tradiționale, întrucât Mazda nu are în plan introducerea unui ecran care să înlocuiească actualul instrumentar de bord.

De asemenea, ecranul central cu diagonala de 8.8 inch nu este unul tactil, iar decizia de a nu urma tendințele din piață a fost argumentată de același Kota Beppu. Oficialul Mazda spune că în momentul în care integrezi o astfel de funcție, șoferul este nevoit să întindă mâna și umărul pentru a accesa comenzile sistemului de infotainment (MZD Connect). Iar astfel, poziția ideală în momentul conducerii nu mai este respectată.

Cu toate acestea, japonezii nu uită că trecem printr-o perioadă în care multă lume pune accent pe tehnologie, motiv pentru care comenzile clasice (controller-ul rotativ poziționat pe tunelul median) au primit câteva modificări importante.

Așa cum aminteam și mai sus, poziția acestora a fost modificată, dimensiunile au crescut, iar controller-ul rotativ are un diametru mai generos. De asemenea, partea superioară a acestuia este tactilă și integrează funcții "zoom" și "pinch" asemănătoare cu cele disponibile pe telefoanele inteligente.

Dar obsesia niponilor pentru un interior "curat" merge la un nou nivel: ecranul central de 8.8 inch și instrumentarul de bord afișează acum același font. Totodată, în urma unor studii realizate de producătorul japonez, incintele sistemului audio (standard are 8 difuzoare) au fost repoziționate astfel încât fiecare pasager să se bucure de o experiență de top. La final, amintim și de sistemul de infotainment MZD Connect care oferă acum acces la versiunea digitală a Manualului Utilizatorului, astfel încât șoferul să afle rapid semnificația mesajelor apărute la bord. Un head-up display va fi disponibil opțional. 

4. Siguranță de 5 stele

Kota Beppu, managerul de proiect care s-a ocupat de dezvoltarea lui Mazda 3, spune că noua generație a modelului compact a fost dezvoltată pentru a obține 5 stele în cadrul testelor de siguranță Euro NCAP.

Japonezii vin cu o structură capabilă să absoarbă mai multă energie în momentul impactului și, în premieră în gamă, airbag-ul pentru genunchi în dreptul șoferului.

Armata de sisteme de siguranță va fi identificată sub denumirea de i-Activsense. Producătorul japonez a dezvoltat o versiune nouă a sistemului Driver Monitoring. Acesta folosește o cameră cu infraroșu pentru a monitoriza activitatea șoferului. Sistemul detectează cât de mult sunt deschise pleoapele șoferului la un anumit moment, de câte ori clipește și chiar și poziția gurii, astfel încât să poată determina cu exactitate nivelul de oboseală al celui de la volan.

Front Cross Traffic Alert și Traffic Sign Recognition (standard) sunt alte două sisteme disponibile pe noua generație a modelului compact. De asemenea, Mazda propune și tehnologia Cruising&Traffic Support. Tehnologia funcționează până la o viteză de 60 km/h și asistă șoferul în traficul aglomerat. Sistemul este capabil să frâneze complet, să accelereze și să țină mașina pe banda de rulare. Sistemul se dezactivează automat atunci când este depășită viteza de 60 km/h sau când șoferul trece pe o altă bandă.

5. Conceptul Kai în versiune de serie

În materie de design, oficialii Mazda au integrat pe noua generație a modelului de clasă compactă "o versiune matură" a filozofiei Kodo - Soul of Motion. Eleganță și simplitate: aceste două cuvinte expimă într-un mod simplu strategia Mazda în ceea ce privește designul noului Mazda 3.

Muza producătorului japonez a fost conceptul Kai, un prototip expus în premieră la finalul anului trecut. Iar mare parte din designul exprimat cu ajutorul lui Kai Concept a fost integrat cu succes pe versiunea de producție a lui Mazda 3.

Comentarii (13)

  • Pana nu o vad live nu pot sa imi dau seama de design,tableta din interior mi se pare din poze ca arata horror. Tot din poze,nr72,vad ca a trecut si Mazda de la suspensia spate multi-link la cea de carutza.
    6 15
  • sa asteptam totusi masina in real-life.

    Indrazneala celor de la Mazda ma intriga. Au facut 2 pasi in fata abordand extrem de agresiv TOATA masina. Aici incluzand si osia de caruta pe care o vad prezenta si in cazut AWD!?
    8 11
  • Ca fapt divers, osia aia de caruta este inca folosita la masinile actuale, unele dintre acestea fiind destul de confortabile.
    Cati va permiteti o masina noua ca sa puteti sa va plangeti de performante mediocre in regim de mers sportiv?
    21 6
  • dar desigur rromanesul nu este multumit, desi isi cumpara sh cu tamburi pe spate, iar daca isi permite noua tot cu tamburi pe spate cumpara, ca nu are bani de o masina "elevata", asa ca mai lasati mofturile si bucurati-va de faptul ca au un motor de 2 litri fara filtru si urina sa poata functiona legal!
    26 6
  • L.E. uitasem sa pun ghilimelele la osia de caruta.

    personal am independenta pe spate si din experienta, pe langa independenta, iti mai trebuie si caucicucuri si amortizoare si bara de torsiune cum trebuie (mici chestiutze pe care le-am abordat, prin up-grade chiar anul asta - diferentele fiind vizibile fata de o independenta stock) . In utilizare zilnica "osia de caruta"satisface cerintele...rezonabile. Celui care ii plac abordarile incisive sunt convins ca vrea mai mult.
    11 3
  • @Demin2609 Aici nu e vorba de cine si ce isi permite. Dar,nu pot sa nu ma mir,ca exemplu ,Renault-ul 8 avea discuri de frana pe toate patru rotile,actualul Renault Clio GT (sic) are tamburi pe spate. Asa si Mazda,o sa fie mai scumpa ca versiunea actuala dar vine cu o punte spate involuata fata de precedenta. Astea sunt chestii pe care nu pot sa le acceptla o masina 2019.
    8 6
  • Simpatic 'fanaticul mazda din Carpati'. In curand, daca le trece astora prin cap sa renunte la LED-urile din faruri si sa puna lampase pe gaz sau sa renunte la geamurile electrice si sa puna manivele, romanul, fanatic mazda de mic, o sa spuna ca nu ai nevoie de alea in utilizarea de "zi cu zi" si ca "iti satisface toate placerile" asa cum e. Terminati cu tampeniile. Suspensia independenta spate e net peste bara de torsiune. Bara de torsiune pui la dube, nu la automobile. E trist sa vezi ca apar masini in 2019, la nivelul ala de pret, care nu ofera suspensie independenta spate. Inteleg reducerea costurilor, dar nici chiar asa. Ce e interesant la 'fanaticul mazda din Carpati' e faptul ca se leaga de masinile pe care le conduc ceilalti, asta e singurul lui argument pus fata in fata cu evidenta. Pare ca 'fanaticul mazda din Carpati' seamana pe zi ce trece cu un 'fanatic VAG', numai aia aveau argumentul asta cu care sperau sa te inchida. In rest, masina e, ca de obicei, sub Focus, CEED sau Golf, nimic special, ba chiar pare o involutie fata de modelul precedent. Mazda inca o arde cu motoarele lor aspirate care rezista 3 miliarde de kilometri si consuma 3 litri la suta (de parca asta ne intereseaza pe toti, sa consume cu pipeta), dar de care trebuie sa te rogi si sa implori zeitatile intr-o depasire mai serioasa (mai ales daca ai cutia automata)..trist rau, trist.
    14 16
  • Ce vad la mazda in ultimul timp (si imi place in general) este ca au o abordare "no nonsense" cum zice englezul. Am vazut si in interviuri ca evita sintagmele de marketing (impopotonate si fara insemnatate) si spun direct ce au de spus.
    Cam la fel si la solutiile adoptate: ei se concentreza pe ce cred ei ca este important la o masina si nu pe tendinta pietelor. In era informatiei usor accesibila, tot mai multi isi fac o parere despre masini comparand specificatiile de pe internet/reviste etc, si nu ajung sa mai testeze masinile sa vada cum se simt la volanul ei. Si cred ca aici este o mare diferenta, mazda pierde clar la cifre (fata de alti constructori) dar in unele cazuri ofera un un pachet foarte inchegat si un sentiment anume. Ma feresc sa spun mai bun sau mai rau pentru ca aprecierea se face in general pe baza unor criterii masurabile...deci iar cifre.
    De asta si eu sunt de parere (cum zicea si Vianu mai sus) ca este o masina care trebuie incercata si dupa aia judecata.
    13 2
  • Dacă veneau cu-n motor diesel aspirat, cel puțin pe mine mă câștigau de client.
    7 12
  • @dan_grc: nu imi dau seama daca e o ironie sau nu, dar acum stau si ma intreb oare s-o mai fabrica asa ceva? Parca SDI-urile de la VW au fost printre ultimele aspirate diesel de care am auzit.
    9 0
  • someone
    eu eram f curios de motorul skyactive-x, ( si inca nu avem date despre el decat asa, mai neoficiale ) dar acum sant si mai curios cum vor imbina intr-o compacta suspensia spate cu bara de torsiune si tractiunea integrala
    5 1
  • andrei
    daca venea vw cu 2l si 120 cp titpati toti. cand a venit cu punte spate fixa la g7 pe modelele mai ieftine nebunie, jeg, nenorocitii naibii nu se mai satura si altele de genul. a venit mazda cu o masina de acum 10 ani: mama ce misto e!. luati-o voi si fiti fericiti, ca doar nu o luati pe banii mei!. personal nu as concepe sa iau masina asta. la ce citesc in articol nu trezeste niciun pic de interes. da, arata bine, dar eu nu merg cu frumusetea ei exteriora, din nefericire.
    5 4
  • Scrooge
    Au uitat sa precizeze ca in timp ce astepti un an sa-ti vina masina conexiunea dintre cal si calaret cam dispare.
    8 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru