Toyota a anunţat recent că va reveni în Campionatul Mondial de Raliuri în sezonul 2017 după o absenţă de peste 25 de ani.
Constructorul japonez s-a bucurat de un succes major în competiţie în special în anii '90, însă fanii nu au primit tocmai cu bucurie noul Yaris WRC, care prin design şi caracteristici nu se ridică la înălţimea modelelor cu care Toyota şi-a câştigat faima în WRC.
Totuşi, Toyota anului 2017 va avea un important punct în comun cu constructorul care a debutat în WRC în 1973: baza de operaţiuni din oraşul german Koln.
Toyota Corolla (1973)
Toyota a fost unul dintre cei nu mai puţin de 20 de constructori care s-au aliniat la startul primului sezon al Campionatului Mondial de Raliuri în 1973. Japonezii au folosit în acest scop baza de operaţiuni Andersson Motorsport de la Koln fondată de Ove Andersson, iar canadianul Walter Boyce a adus prima victorie în acel an la volanul unui Toyota Corolla. Performanţa a fost obţinută în Press On Regardless Rally, antepenultima etapă a sezonului, care s-a desfăşurat în Statele Unite ale Americii.
Toyota Corolla Levin E27
După numai doi ani, japonezii concurează în WRC sub culorile proprii echipe, botezată Toyota Team Europe (TTE), iar succesul nu întârzie să apară: în Raliul Celor 1000 de Lacuri, precursorul Raliului Finlandei, favoritul publicului local Hannu Mikkola îşi trece în cont prima victorie.
Toyota Celica Twincam Turbo
În primele decenii de existenţă, Toyota nu s-a concentrat pe obţinerea titlurilor mondiale, mai ales că maşinile sale nu făceau parte din puternică Grupa B, acolo unde Audi şi Peugeot făceau legea.
Acestea aveau avantajul de a obţine performanţe majore în etapele mai scurte ale campionatului, însă în cazul Raliului Safari din Kenya, considerat cel mai dificil din sezon, lucrurile stăteau complet diferit. Aşa se face că Toyota a obţinut trei victorii consecutive în Raliul Safari între 1984-1986 cu Celica Twincam Turbo, la volanul cărora s-au aflat Bjorn Waldegard şi Juha Kankkunen.Toyota Celica GT-Four ST165
Impulsionată de succesul înregistrat în Raliul Safari, Toyota începe să aspire la titlurile mondiale, iar în acest scop dezvoltă pentru sezonul 1988 Toyota Celica GT-Four, care în cele din urmă va avea trei versiuni şi va aduce cele mai mari performanţe ale japonezilor. Prima dintre ele a fost Toyota Celica GT-Four ST165, cu care Carlos Sainz a câştigat titlul mondial în 1990, în timp ce producătorul a ocupat locul doi în clasamentul constructorilor.
Toyota Celica GT-Four ST185
Fără îndoială, aceasta este maşina cu care constructorul japonez va obţine cele mai mari performanţe în competiţie. Carlos Sainz câştigă din nou titlul în 1992, iar un an mai târziu Toyota devine primul producător auto japonez care câştigă titlul constructorilor în WRC. Tot în 1993, Juha Kankkunen obţine titlul la piloţi, pentru ca în 1994 japonezii să-şi adjudece din nou ambele titluri mondiale, de data aceasta prin intermediul lui Didier Auriol. Este anul în care Toyota achiziţionează fabrica de la Koln, care cu această ocazie primeşte numele Toyota Motorsport GmbH.
Toyota Celica GT-Four ST205 WRC
După succesul fulminant din 1992-1994, Toyota a trecut prin clipe grele un singur an mai târziu.
Echipa a ocupat locul trei în clasamentul constructorilor, însă a fost descalificată din campionat şi suspendată timp de 12 luni după ce FIA a descoperit că japonezii montaseră un sistem ilegal prin care puterea motorului lui Toyota Celica GT-Four ST205 WRC era îmbunătăţită. Reacţia lui Max Mosley, preşedintele de atunci al FIA, a fost mai mult decât elocventa: "Este cel mai ingenios lucru pe care l-am văzut în 30 de ani de motorsport". Prin urmare, Toyota a rămas în competiţie doar prin oferirea de sprijin pentru echipe private.Toyota Corolla WRC
Revenirea ca producător a avut loc în 1998 cu un Toyota Corolla WRC cu care a câştigat un nou titlu mondial la constructori în 1999. În acelaşi an, Toyota a decis însă să întoarcă spatele Campionatului Mondial de Raliuri în favoarea unei campanii în Formula 1. Ideea s-a dovedit a fi una falimentară, întrucât echipa a impresionat prin bugetele anuale de sute de milioane de dolari, însă nu a obţinut nicio victorie între 2002-2009.
După intrarea în Campionatul Mondial de Anduranţă, acolo unde a câştigat ambele titluri în 2014, japonezii speră să aibă şi în WRC măcar o parte din succesul înregistrat în trecut.
Comentarii (2)