Un nume care sună cunoscut pentru mulţi dintre pasionaţii de automobile. Şi asta pentru că este renumit pentru lunga serie de recorduri de consum reuşite mai ales alături de automobile din toată lumea. Dar cine este acest mult prea răbdător austriac?
Gerhard Plattner locuieşte în Innsbruck, Austria, oraş unde s-a şi născut în 8 februarie 1939. Da, aţi citit bine, Plattner va împlini 75 ani în 2014. Din celebrul oraş montan austriac, domnul Plattner a schimbat cu noi o serie lungă de e-mailuri scrie într-o engleză impecabilă. În centrul atenţiei: un document de şapte pagini care abia rezumă lunga sa listă de recorduri.
Aproape economist. Ziarist.
Cine este Gerhard Plattner? Austriacul a studiat economia la Universitatea din Innsbruck, dar nu şi-a terminat niciodată studiile. Din fericire pentru noi, cei care-i admirăm recordurile. Este căsătorit cu Margit din 1964 şi are doi fii în vârstă de 40, respectiv 43 de ani. Îi place să asculte muzică clasică şi să mănânce şniţel vienez, spaghetti şi să bea apă minerală, bere sau vin roşu rioja. Preferinţele sale legate de maşini sunt un amestec de interesant şi inedit. Prima sa maşină? Renault Gordini. Maşina sa preferată? Skoda Yeti 4x4. Maşina visurilor sale? Audi A8 TDI Quattro.
Gerhard Plattner şi-a început cariera în 1961, ca ziarist pe probleme economice în cadrul unui cotidian austriac. A practicat această meserie timp de 9 ani, perioadă în care a luat contact cu lumea automobilelor. Printr-un concurs de împrejurări, a pilotat în câteva raliuri locale pe un Fiat 1500, cel mai bun rezultat fiind un loc secund. Pasionat de maşini, Gerhard Plattner începea să scrie şi despre automobile la ziarul pentru care lucra, intrând astfel în legătură cu Porsche Austria, unde avea să se angajeze ulterior în funcţia de Consultant PR.
De şapte ori în jurul lumii
Aşa începea un nou capitol din viaţa lui Gerhard Plattner. În 1976, austriacul le sugera celor de la Porsche, mai în glumă, mai în serios, că ar putea sublinia calităţile modelului Porsche 924 într-o expediţie în jurul lumii pentru ca marca germană să demonstreze fiabilitatea noului model din gama Porsche. Gluma s-a îngoşat însă când şefii lui Plattner au agreat ideea şi i-au dat acestuia mână liberă într-un proiect unic până atunci.Gerhard Plattner avea să facă echipă cu Rudi Lins, pilot de teste Porsche şi campion în Campionatul European de Viteză pe Traseu Montan. "Am condus maşina 41.800 km fără nicio problemă. Am luat startul în Innsbruck şi am mers prin fosta Iugoslavie, Bulgaria, Turcia, Iran, Pakistan, apoi am pus maşina în avion şi am ajuns în Australia şi ulterior în Statele Unite. Am traversat continentul american până la New York şi oceanul Atlantic până la Lisabona. Am trecut în Africa şi am trecut peste deşertul tunisian şi algerian pentru a reveni în Europa via Italia. Am încheiat expediţia noastră la Innsbruck, punctul de plecare", povesteşte tirolezul.
A fost prima dintre cele şapte excursii în jurul lumii efectuate de Gerhard Plattner. După expediţia cu Porsche 924 au urmat turnee cu Porsche 944 S, Porsche Carrera 4, Volkswagen Syncro Bus T2, Volkswagen Syncro Bus T3, Audi S2 Coupe şi Audi 80 TDI.
"Nimeni nu ştia cum se merge la consum"
În 1978, Plattner a primit prima misiune care implica nu doar condusul unui automobil pe o distanţă foarte lungă, ci şi un consum cât mai redus de carburant. Era era crizei energetice, iar Porsche dorea să demonstreze că noul model 928 poate consuma mai puţin de 10 litri/100 km. "Nimeni nu m-a învăţat cum să conduc economic şi nimeni nu ştia cum se face acest lucru. Inginerii Porsche au montat la bord un instrument care îmi putea arăta consumul instant atât vizual, cât şi acustic. Cu cât auzeam mai des un beep, cu atât maşina consuma mai mult. Aşa am învăţat că acceleraţiile puternice consumă extrem de mult carburant şi că pot economisi benzină dacă păstrez viteza de deplasare constantă", povesteşte Plattner.Având experienţa testului cu Porsche, Plattner avea să parcurgă cel mai lung test de consum cu o maşină diesel. Se întâmpla în 1992, la volanul unui Audi 80 TDI, când austriacul avea să obţină un consum de 3.78 litri/100 km şi o viteză medie de 85.8 km/oră. Distanţa parcursă: 40.273 km. Adică un tur în jurul lumii. "A fost primul meu proiect important în zona recordurilor de consum", spune Plattner, care a luat pe nepregătite presa din toată lumea la acea vreme.
Sfaturi de la Regele consumului
L-am întrebat pe Gerhard care ar fi cele mai bune sfaturi pentru a obţine un consum redus de carburant. "În ziua de azi poţi avea încredere în computerul de bord al maşinii. Diferenţa dintre consumul indicat pe display-ul din bord şi cel real nu este mai mare de 0.1 litri/100 km. Dacă vrem să obţinem un consum mic, aceleaşi reguli se aplică indiferent de maşină. Este esenţial să parcurgi mulţi kilometri pentru a deveni familiar cu maşina şi pentru a o simţi foarte bine. Aşa ajungi să o înţelegi şi poţi obţine un consum foarte mic", spune austriacul, care ne confirmă teoria rodajului, care spune că o maşină consumă mai mult în primii 5000 de kilometri parcurşiAţi încercat vreodată să opriţi motorul la coborârea unei pante pentru a economisi carburant? Tocmai veţi fi puşi la zid de marele Garhard Plattner: "Cel mai stupid şi periculos lucru pe care îl poţi face în goana după un consum redus peste oprirea motorului când mergi la vale. Asistarea hidraulică dispare şi devine foarte dificil să virezi sau să frânezi", spune omul care a bătut toate recordurile în materie de consum.
Alte sfaturi utile ale specialistului austriac: "Dacă vrei să conduci economic pe autostradă, trebuie să păstrezi turaţia motorului între 2.000 şi 3.000 ture. La cele mai multe automobile asta se traduce printr-o viteză de 110 km/oră. Oricine ar trebui să încerce măcar odată, pentru a vedea cât de relaxant poate deveni un drum pe autostradă în acest mod. Dacă oprim pe drum, pauza nu trebuie să fie foarte lungă, pentru a nu permite motorului să se răcească complet. La revenire, acceleraţi constant şi schimbaţi treptele la 2.800-3.000 ture. Nu este o idee bună să accelerezi cu pedala la podea, deoarece motorul primeşte mai mult carburant decât poate să ardă".Şi pentru că vine iarna, Plattner spune că încălzirea pe loc a motorului este inutilă şi nu face decât să mărească consumul: "Cel mai bine te pui în mişcare imediat după ce ai pornit maşina. Apoi, este foarte important să cureţi bine maşina de zăpadă. Pentru a ajuta sistemul de climatizare să dezaburescă mai repede, poţi trage parasolarele în jos pentru o mai bună circulare a aerului. Nu uitaţi scaunele încălzite pornite, acestea aduc un plus de consum", încheie Gerhard Plattner.
Omul record: cele mai importante recorduri din cariera lui Gerhard Plattner
Gerhard Plattner a condus peste 7 milioane de kilometri în încercările sale. A parcus 64 de ţări şi nu are de gând să se oprească aici. Deşi anul viitor va împlini 75 de ani, este implicat într-o mulţime de proiecte legate de recorduri de consum. Dar să trecem în revistă o carieră incredibilă în acest domeniu şi nu numai. Am ales o parte din recordurile sale dintr-un motiv simplu: dacă le-am pune pe toate, acest articol ar fi fost terminat probabil spre finalul anului.
1982. Porsche 928 S. 24 de ore pe circuitul Nardo.
6.033 de kilometri parcurşi de trei piloţi cu o viteză medie de 251.4 km/oră! Este un record care stă în picioare şi astăzi pentru distanţă parcursă şi viteză medie obţinute în 24 de ore cu o maşină de serie. În plus, consumul înregistrat este probabil un record în sine: 39.4 litri/100 km. Cei trei piloţi au fost Gerhardt Plattner, Peter Lovett (Marea Britanie) şi Peter Zbinden (Elveţia).
1987. Porsche 944 S. Operaţiunea Luna.
consumul mediu a fost de 9.7 litri/100 km.
Ideea din spatele acestei încercări colosale a fost parcurgerea distanţei de la Pământ la Lună într-un an de zile. Testul a fost efectuat în Europa şi în America de Nord şi a depăşit distanţa prevăzută iniţial, de 384.400 de kilometri. Între ianuarie şi noiembrie s-au parcus 500.000 de kilometri, la volan aflându-se atât Gerhard Plattner, cât şi de diverşi ziarişti auto şi Europa şi Statele Unite. Printre invitaţii speciali din cadrul acestui test au fost Juan Manuel Fangio, care a pilotat maşina peste kilometrul 384.400, şi Ferry Porsche, cel care a condus pe ultimul segment către centrul de dezvoltare Porsche din Weissach de lângă Stuttgart. Viteza medie înregistrată pe parcursul celor 500.000 km a fost de 103.4 km/oră, iar1991. Audi S2 Coupe. Berlin-Berlin 40.077 km în 28 de zile.
O nouă încercare în jurul globului reuşită de Gerhard Plattner. A fost şi rămâne cea mai rapidă traversare a planetei. În doar 28 de zile, timp care a inclus transferul pe calea aerului şi opririle. Viteza medie înregistrată a fost 102.4 km/oră, iar consumul mediu 11.21 litri/100 km. Un an mai târziu, Plattner repeta isprava cu un Audi 80 TDI, reuşind înconjurul lumii cu cel mai mic consum. În urma acestui test, Cartea Recordurilor Guinness i-a oferit lui Plattner titlul de "Cel mai versatil pilot din lume".
1992. Audi duo. Ingolstadt-Sevilla, 2.475 km în 26 ore şi 25 minute.
În 1992, Gerhard Plattner avea să supună la un test extrem unul dintre primele concepte în zona automobilelor cu propulsie hibridă. Audi duo a fost un Audi 100 care folosea un motor pe benzină de 2.0 litri şi un motor electric ca surse pentru putere. Plattner avea să conducă maşina de la sediul Audi din Ingolstadt, Germania, până la Târgul Mondial de la Sevilla, Spania. Traseul a însumat 2.745 km şi a fost parcurs în 26 de ore şi 25 de minute, cu o viteză medie de 104 km/oră. Consumul înregistrat a fost impresionant pentru începutul anilor '90: 3.6 litri/100 km.
2000. Seat Leon 1.8 20VT 4. Testul celor trei deşerturi.
O expediţie cu un concept nou şi inedit pentru Gerhard Plattner. Testul celor trei deşerturi a fost efectuat pe continentul nord-american. Plattner a luat startul într-o mică localitate inuită din Canada numită Tuktoyaktuk şi aflată la 700 de kilometri nord de Cercul Polar, în mijlocul unui deşert de gheaţă. A traversat Death Valley zonă din deşertul de nisip Mojave, pentru a termina în vastele întinderi de sare din Utah. Toată expediţia s-a întins pe parcursul a 6.740 km.
2001. Audi A8 2.8. 10.000 km în 100 de ore.
consumul mediu înregistrat a fost de 9.7 litri/100 km.
2001 avea să fie un an plin pentru Plattner. Nu mai puţin de trei expediţii aveau să fie efectuate de prietenul nostru austriac, toate pentru Audi. Prima dintre ele a implicat un Audi A8 de 2.8 litri şi un traseu care a unit cel mai nordic şi cel mai sudic punct din statele Unite ale Americii (Prudhoe Bay, Alaska - Key West, Florida). Cei 10.427 km au fost parcurşi în 100 de ore şi 36 minute cu o viteză medie de 103.6 km/oră. Echipa a de piloţi a fost formată din Gerhard Plattner şi Carsten Paulun. Nu au luat nicio amendă de viteză, iar la final2001. Audi A2 TDI. 100.000 km în 1.000 ore
Ideea anterioară a fost dezvoltată ulterior. Au urmat 100.000 de kilometri în 1.000 ore, inclusiv opriri, parcurşi la bordul unui Audi A2 TDI. De data aceasta, recordul a fost susţinut pe teritoriul Europei împreună cu jurnalişti auto care au condus prin Elveţia, Italia, Finlanda, Liechtenstein, Austria, Germania, Belgia şi Olanda. Cei 100.000 km au fost atinţşi după 960 ore, iar viteza medie a înregistrată a fost 104 km/oră. Consum mediu: doar 4.6 litri/100 km.
2001. Audi A2 TDI Economy Tour
La doar câteva săptămâni de la anteriorul record, un succes media remarcabil, Audi l-a contractat din nou pe Plattner pentru o nouă provocare: un traseu de 5.796 de kilometri parcurşi de la nord la sud în Europa între Hammerfest, Norvegia şi Tarifa, Spania.
Consum înregistrat: 2.37 litri/100 km. Viteză medie: 78.3 km/oră.2007. Skoda Roomster 1.4 TDI. Roomster European Family Tour.
Un turneu pentru care a devenit celebru şi remarcat chiar şi la noi în ţară. Gerhard Plattner a făcut un tur al Europei cu o Skoda Roomster cu plecare şi sosire la sediul Skoda din Mlada Boleslav. Maşina a fost încărcată cu trei manechine pentru a simula o familie completă şi a parcurs 35 ţări, inclusiv România. La final, Plattner parcursese 15.848 de kilometri în 24 de zile. Media de consum: 4.5 litri/100 km. Viteză medie: 78 de kilometri/oră.
2008. Seat Altea Freetrack. 24 trecători montane în 24 de ore.
O altă încercare pusă la cale pentru constructorul spaniol Seat a implicat traversarea a 24 de trecători montane în 24 de ore. Plattner şi colegul său, Fran Doppler, au folosit un model Seat Altea Freetrack 2.0 TDI de 140 CP cu tracţiune integrală. La final, cei doi şi-au întrecut ţinta şi au reuşit să parcurgă 953 kilometri şi nu mai puţin de 29 de trecători montane în doar 22 ore. Consumul reuşit a fost de 7.1 litri/100 km.
2009. Seat Ibiza Ecomotive. 1910 km cu un singur plin de carburant.
Cu un singur plin, Plattner a pilotat o Ibiza din Portugalia până la Salonul Auto de la Frankfurt, trecând prin 12 ţări. A parcurs 1.910 km în două zile, iar consumul rezultat a fost de doar 2.35 litri/100 km.
2011. Skoda Fabia Greenline. 2006 km cu un singur plin.
Doi ani mai târziu, Plattner a repetat isprava, încercând să conducă pe o distanţă cât mai mare cu un singur plin de carburat. Modelul ales a fost o Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI de 75 CP. Cu un rezervor de 45 litri de carburant, Plattner a parcurs distanţa dus-întors între Reutte, Austria şi Bov, Danemarca şi retur. Adică 2006 kilometri. Consumul-record stabilit: 2.2 litri pentru fiecare 100 km parcurşi.
2013. Skoda Citigo CNG. 2619 km cu carburant de 100 euro.
Anul acesta, Gerhard Plattner a stabilit un nou record, dar de data aceasta cu un automobil alimentat cu gaz natural comprimat. Plattner a avut un buget de 100 euro pentru a alimenta cu gaz natural, iar scopul său a fost să parcurgă cât mai mulţi kilometri. Austriacul a parcurs 2.619 kilometri din Italia până în Suedia. Plattner a reuşit astfel să obţină un consum mediu de gaz natural comprimat de 2.39 kg/100 km. Modelul Skoda Citigo CNG foloseşte motorul 1.0 de 68 şi poate fi alimentat atât cu benzină normală, cât şi cu gaz natural comprimat.
Poveşti cu regi, legende şi Ferry Porsche
CADOUL
"În 1989, Ferry Porsche împlinea 80 de ani, iar conducerea Porsche Austria avea o problemă: nu ştia ce cadou să aleagă. Eu am sugerat să scriem 'La mulţi ani, Domnule Porsche!' pe capota unui Porsche 944 alb şi să invităm 80 de oameni importanţi din toate ţările europene să semneze pe capotă. Ideea a fost întâmpinată cu entuziasm, aşa că am pus planul în aplicare. Mie mi-a revenit misiunea să conduc maşina către VIP-uri. La un moment dat mi s-a spus că trebuie să merg în Spania pentru a mă întâlni cu Regele Spaniei. Bună gluma! Dar era adevărat: Regele Juan Carlos deţinea un Porsche 959 şi îl cunoştea pe Ferry Porsche personal. Am mers la reşedinţa regelui, gărzile sale mi-au inspectat maşina şi Maiestatea Sa m-a primit. A semnat pe capota maşinii apoi m-a întrebat: 'Pot să conduc?' Ce întrebare! I-am dat cheile şi m-a invitat să îl însoţesc. Regele este un şofer foarte sportiv. După o tură de 10 minute mi-a strâns mâna şi mi-a urat drum bun. La finalul turneului, când maşina a fost expusă la Muzeul Porsche din Stuttgart, am fost întrebat dacă am fost singurul şofer al acestei maşini. Am răspuns că nu, a fost condusă şi de Regele Spaniei. Nimeni nu m-a crezut!"
OGLINZILE RETROVIZOARE
"În timpul Operaţiunii Luna, în care am pilotat un Porsche 944 S, Pirelli a fost unul dintre sponsori. Spre final, plănuisem ca ultimul kilometru al distanţei de la Pământ la Lună să fie condus la uzina Pirelli din Milano. În acelaşi timp, pilotul de Formula 1 Juan Manuel Fangio, celebru pentru cele cinci titluri, era la Milano şi a fost rugat să conduca maşină pe acest ultim kilometru. A fost de acord, dar când ne-am întâlnit mi-a spus că nu a condus niciodată un Porsche. I-am dat câteva informaţii şi. înainte să pornim. am vrut să îi arăt cum să îşi regleze oglinzile. S-a uitat la mine zâmbind şi mi-a spus: 'Dacă pilotezi mai repede decât ceilalţi, nu ai nevoie de oglinzi retrovizoare'. Nu mai este nevoie să vă spun că ultimul kilometru a fost condus la viteză maximă".
RETROGRADAT
"Când realizam teste pentru Porsche în SUA, obişnuiam să ducem maşinile cu acelaşi avion cargo, iar la recepţie era acelaşi manager de depozit care îmi oferea maşina descărcată din avion şi pe care îl cunoşteam de foarte mulţi ani. La un moment dat, am ajuns însă în State cu un Volkswagen Golf şi, după ce am aterizat la New York, managerul despre care vă povestesc a privit mirat la hârtiile pe care le avea în faţă şi mi-a spus că avionul care tocmai a aterizat nu e pentru mine, pentru că în el nu e un Porsche, ci un Golf. Când i-am spus că asta e maşina pe care o aşteptam, m-a privit nedumerit, a dat din cap şi m-a întrebat 'Ce-au făcut, v-au retrogradat?'"
FERRY
"La finalul Operaţiunii Luna din 1987, Ferry Porsche a apucat să conducă şi el maşina cu care am realizat cei 500.000 de kilometri într-un an. După ce a mers de la casa sa la Weissach, mi-a spus un lucru pe care n-am să-l uit niciodată: 'Eşti un norocos, hobby-ul tău este job-ul tău şi conduci maşini fantastice prin locuri fantastice de pe toate continentele. Şi, peste toate, eşti şi plătit pentru asta'".
BENZINA RUSEASCĂ
"Acum 30 de ani am participat la un proiect în care am condus pe ruta New York-Moscova-Paris pe timp de iarnă. S-a numit Winter Challenge şi scopul său era de a demonstra că Porsche 928 se poate descurca în condiţii dure. La un moment dat, undeva prin Rusia, am oprit să alimentăm maşina şi am lăsat pompa în gura rezervorului, crezând că se opreşte atunci când rezervorul e plin. Din păcate nu s-a întâmplat asta, şi când am ieşit din benzinărie unul dintre colegii mei şi-a aruncat ţigara într-o zonă care părea sigură, doar că acolo era baltă de benzină. Din fericire pentru noi, ţigara s-a stins în benzina rusească"
Sa nu uit, Audi avea in 1992 un hibrid perfect functional care a consumat 3.6 %? Fraieri nemtii, si l-au lasat acolo in muzeu fara sa stie ca "primele" hibride vor aparea in 1997 in productia de serie? Chiar nu stiu ce-a fost in capul lor, probabil ca de la prea multa bere.
Gerhard Plattner este unul din acei oameni.
Ca o nota aparte, Gerhard Plattner este exact cu un an de zile mai in varsta decat tatal meu si amandoi au fizionomii foarte asemanatoare. Si nu ma surprinde prea tare. Pentru ca si eu am sange de tirolez :)
PS. Are foarte mare dreptate cu incalzitul motorului la plecare. Chiar si pe gerurile groaznice de la Zarnesti, las masina cel mult pana ajunge automat la turatia normala de relanti. Dar 99% din cazuri plec imediat de pe loc. Ceea ce nu s-a spus pana la capat este ca in primele sute de metri e bine sa nu fortezi motorul. Pe langa ca daca tragi tare cresti consumul la nivele astronomice, dar si uzezi motorul prematur, acesta nefiind in parametrii optimi de functionare.
Bafta maxima si un week end placut :)
bravo nene-Gerhard !
adevarata vorba ti-a spus dl. Porche : nu-s multi in lumea asta sa poata sa fie platiti pt. a "profesa" hobby-ul lor !!!
unde mai pui experientele extraordinare si locurile si oamenii cu care interactionezi !!!
un asemenea loc de munca mi-ar placea si mie ... si cred ca, de m-ar invrednici Dumnezeu cu sanatate, nu as iesi nici eu la pensie inainte de 75 de ani, asa ca dumneatale nene-Gerhard !!!!!
drumuri bune sa aveti !
Cred ca esti total in afara subiectului, probabil nu ai inteles mai nimic din articol, dar traim in "democratie" si bineinteles asta le da dreptul tuturor sa-si exprime ineptiile.
@dan_grc Audi Duo a fost. primul hibrid de serie, însă la acea vreme nu a prins. Probabil și pentru că atunci Audi avea probleme pe piața din US care până la urmă a lansat tehnologia. E unul din cazurile acelea - cu mult înaintea timpului său. Păcat.
Masina merge ff bine de cca. 3 ani si daca ma chinui la consum sunt undeva pe la 5 Euro 100 Km !
Mai sunt trucuri de scadere a consumului, cel mai important cum scria in articol este invatarea regimulul motorului, acest lucru este posibil cu un indicator al consumul instant. S-ar putea sa ramaneti surprinsi sa constatati ca aveti un consum cu pana la 50% mai mic intr-un regim de turatii mai ridicat, cu presiune turbo (unde e cazul)
Deccelerarea si accelerarea cat mai lina si evitarea franarii cat mai mult (atentie in trafic aglomerat si zone periculoase, este o practica riscanta).
Alte trucuri sunt bineinteles aerul conditionat oprit, sau chiar dat jos de pe motor, presiune mai mare in cauciucuri, cauciucuri inguste, geamurile inchise, nu porniti incalzirea iarna, motorul se incalzeste mult mai greu, e valabil si invers daca se incalzeste motorul prea tare porniti incalzirea. Pentru cei ce conduc in zone reci cu temperaturi aproape de zero sau sub zero perioade mai lungi, un carton in fata radiatorului si un termostat cu rezistenta termica mai mare ajuta, atentie insa monitorizati constant temperatura motorului ca sa evitati o supraincalzire intr-un regim de turatii mai mare.
Uleiul bun, filtre curate, bujii si fise de callitate, iar pentru cei mai obsedati dezactivarea EGR-ului, franarea cu stangul in viraje, rapoarte diferite in cutie si diferential, ECU setat pentru consum si demontarea alternatorului la diesel. Ultima e verificata, diferenta de performante si consum este limpede.