RS este o particulă cunoscută fanilor modelelor Skoda şi nu numai. Acum 14 ani, Skoda adăuga în proaspăta sa gamă o versiune sportivă accesibilă pentru modelul Octavia. Foarte mulţi clienţi au fost încântaţi de noul model, Skoda democratizând astfel segmentul modelelor Hot Hatch. Câţiva ani mai târziu, cehii aplicau aceeaşi reţetă şi pentru Fabia, modelul lor de clasă mică. Pentru noua Skoda, parte din grupul Volkswagen a fost o mişcare de marketing excelentă. Însă puţini ştiu că mai existat câteva modele RS acum 40 de ani, când Skoda era o marcă auto din spatele Cortinei de Fier.
Povestea modelelor Skoda RS a început în 1974, cu două modele speciale dedicate curselor auto: Skoda 180 RS şi Skoda 200 RS. Acestea sunt considerate de către istoricii Skoda modelele care au deschis istoria RS, fiind dezvoltate din dorinţa de a concura în competiţii prestigioase şi a face din Skoda un nume cunoscut şi pe alte pieţe în afară de Cehia natală.
Coupe-urile sportive din Cehoslovacia
În primăvara anului 1974, după doar o jumătate de an de dezvoltare, Skoda a lansat trei maşini sportive: Skoda 180 RS şi două exemplare Skoda 200 RS. Cele trei maşini aveau să formeze echipa Skoda Rally, iar în luna iunie a aceluiaşi an aveau să participe la cel mai înalt nivel în lumea raliurilor. Skoda 200 RS ascundea sub capotă un motor de 2.0 litri ce dezvolta 163 CP, iar transmisia provenea de la un model Porsche. Putea atinge o viteză maximă de 210 km/oră, ceea ce era foarte mult pentru un automobil produs în Cehoslovacia comunistă. Pe lângă acceleraţie şi viteza de top mare, maşina a mai impresionat şi prin manevrabilitate.
Skoda 130 RS
Experienţa strânsă de echipa cehă cu modelul 200 RS avea să ducă la dezvoltatea unui nou model, doar un an mai târziu.
Skoda 130 RS avea să intre direct în lumea mare a curselor de rally. Urmau cinci sezoane de succes pentru Skoda şi modelul 130 RS în lumea raliurilor. Atât de bune, încât noul model avea să-şi atragă porecla "Porsche-ul din Est", devenind una dintre cele mai de succes maşini de curse din anii '70.A rămas un concurent important până la începutul anilor '80, fiind automobilul care practic a făcut cunoscut numele Skoda în lumea sporturilor cu motor. Cea mai importantă victorie pentru modelul Skoda 130 RS este cea obţinută de pilotul ceh Vaclav Blanha la Raliul Monte Carlo din 1977, când a învins la clasa automobilelor cu motoare de cel mult 1.300 cmc. În clasamentul general, victoria era adjudecată de Lancia Stratos HF pilotată de Sandro Munari, urmat în clasament de Jean-Claude Andruet pe Fiat 131 Abarth. Skoda ocupa locurile 12 şi 15 în clasamentul general al Raliului Monte Carlo 1977.
"Porsche-ul din Est" era propulsat de un motor de 1.3 litri cu patru cilindri amplasat în spate care dezvolta 140 CP. Skoda 130 RS era un automobil compact, având aproximativ patru metri lungime, 1.72 metri lăţime şi doar 1.34 metri înălţime. Viteza maximă era de 220 km/oră. Skoda a decis retragerea modelului 130 RS la finalul anului 1981, şi astfel începea o perioadă de 20 de ani în care logo-ul RS nu a mai fost folosit.
Era modernă
Skoda avea să devină parte din grupul Volkswagen, iar la începutul anilor 2000 cineva şi-a adus aminte de logo-ul care a făcut numele Skoda celebru în lumea raliurilor. S-a luat decizia creării unui model Octavia cu motor puternic, iar acesta avea să poarte numele Octavia RS. Prima generaţie a fost lansată în 2000. Modelul avea să devină un succes instant printre clienţii mărcii din Cehia.
Pentru un spirit sportiv, Skoda a ales motorul 1.8 turbo de 190 CP asociat cu o cutie de viteze cu cinci trepte. Pentru a sublinia şi mai mult implicarea Skoda în lumea raliurilor, cehii au lansat în 2011 o ediţie specială de doar 100 de exemplare numită Skoda Octavia RS WRC Edition.Emblema RS a fost apoi grefată şi pe modelul Fabia. Skoda Fabia RS avea să fie lansată în 2003 şi avea să uimească pe toată lumea prin faptul că era propulsată de un motor diesel de 1.9 litri şi 130 CP. Fabia RS şi Octavia RS şi-au creat un grup de fani, iar modelul a rămas în gamă chiar şi după schimbarea generaţiilor. Octavia RS este astăzi la a treia generaţie, fiind oferită atât în variantă cu motor pe benzină 2.0 TSI (220 CP) cât şi diesel prin intermediul propulsorului 2.0 TDI (184 CP).
Misterul logo-ului vRS
Între fanii gamei RS au existat întotdeauna discuţii legate de motivul pentru care Skoda îşi denumeşte modelele sportive RS, însă sigla sportivă de pe acestea este însoţită de un v. Explicaţiile au mers de la faptul că cehii nu au dreptul de a utiliza denumirea RS în Marea Britanie din cauza faptului că aceasta ar fi înregistrată ca marcă înregistrată de Ford. Acest lucru este parţial adevărat, pentru că Ford a chemat Skoda la tribunal din această cauză, însă cehii au câştigat procesul. Alte legende spun că v-ul ar veni de la "Victorie" sau de la Vrchlabí, numele unei vechi uzine în care constructorul est-european îşi construia maşinile la începuturi.
Dilema a fost rezolvată de biroul Skoda din Marea Britanie, care a declarat într-o scrisoare oficială ca răspuns la o întrebare a unui client că "v"-ul este reprezintă de fapt o variantă stilizată a elementului grafic de deasupra S-ului din denumirea oficială a mărcii Škoda.
Comentarii (2)