OFICIAL: Spyker va cumpara Saab de la General Motors
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Final fericit in afacerea care a pus pe jar industria auto in ultima luna. Dupa ce General Motors a anuntat la sfarsitul lunii decembrie ca va lichida marca Saab dupa ce Koeniggsegg si-a retras oferta de cumparare si dupa o luna in care vestile au variat de la inchiderea brandului pana la o iminenta cumparare a sa, Spyker a ajuns in sfarsit in mod oficial la un acord cu GM pentru preluarea marcii suedeze.
Conform comunicatelor oficiale prezentata de cele doua parti implicate in afacere, Spyker va plati 400 de milioane de dolari in schimbul cedarii totale a marcii Saab. Suma se consitutie din 326 de milioane de dolari in schimbul actiunilor si 74 de milioane de dolari ca suma de achizitie. Cele doua companii mai au de trecut un singur obstacol: imprumutul de la Banca Europeana de Investitii, care ar urma sa se ridice la 563 de milioane de dolari, acesta fiind una dintre conditiile esentiale pentru realizarea achizitiei. Statul suedez eliminat insa orice semn de intrebare in seara zilei de marti, cand a anuntat ca va garanta intreaga suma. Intelegerea va fi semnata la mijlocul lunii februarie, Spyker si Saab urmand sa formeze o singura companie, Spyker Saab Automobiles.
Intelegerea dintre cele doua parti vine la un an de la hotararea GM de a pune Saab la vanzare, perioada care a adus multe suisuri si coborasuri in discutiile dintre americani si partile interesate.
"Anuntul de astazi este o veste extraordinara pentru angajatii, dealerii si furnizorii Saab, pentru milioanele de clienti Saab din intreaga lume si pentru GM", a declarat John Smith, vicepresedintele GM pe probleme de aliante si planning corporate.
Conform directorului Spyker, Victor Muller, compania olandeza vrea brandul suedez pentru a imparti costurile de dezvoltare a modelelor, a dezvolta reteaua de dealeri Saab si pentru a taia din costurile de productie ale fiecareui model in parte.
"Marca Saab poate fi foarte-foarte profitabila", spunea Muller la mijlocul acestei luni, intrebat daca vede vreun viitor pentru marca suedeza.TELENOVELA SAAB - Un an de suisuri si coborasuri
11 ianuarie 2009 - GM anunta ca deschide discutiile pentru vanzarea marcii Saab.
12 ianuarie - Statul suedez anunta ca nu se va implica in preluarea marcii, sustinand ca ajutoarele financiare acordate pana in acel moment sunt ultimele de acest tip investite in Saab.
20 februarie - O curte suedeza pune marca sub protectia legii falimentului pentru ca Saab sa fie protejat de creditori si sa aiba timp pentru a gasi un viitor cumparator si bani pentru continuarea operatiunilor.
18 august - Koenigsegg si General Motors ajung la un acord legat de vanzarea/cumpararea Saab
9 septembrie - Compania chinezeasca BAIC, detinuta partial de statul chinez, preia o parte din Koenigsegg ca parte a intelegerii de cumparare Saab.
24 noiembrie - Koenigsegg anunta ca se retrage din discutiile pentru Saab. Suedia anunta din nou nu are de gand sa cumpere Saab.
15 noiembrie - BAIC anunta ca revizuieste optiunile legate de Saab
1 decembrie - Consiliul de conducere GM anunta ca accepta oferte noi pentru Saab pana la sfarsitul lunii, urmand sa se decida daca marca suedeza va fi vanduta sau lichidata.
14 decembrie - BAIC anunta ca a cumparat unele dintre bunurile Saab. Printre acestea se numara drepturile de proprietate intelectuala pentru platformele 9-3 si 9-5 si o serie de echipamente de productie.
18 decembrie - GM sustine ca incepe operatiunile de lichidare a marcii, din cauza faptului ca timpul este prea scurt pentru perfectarea unei intelegeri cu Spyker.
20 decembrie - Spyker creste oferta pentru Saab.
30 decembrie - GM extinde termenul-limita pentru anuntul viitorului marcii Saab, ale carui linii de productie incep sa functioneze din nou in luna ianuarie.
4 ianuarie - Spyker anunta ca pregateste atent o ultima oferta pentru Saab.
7 ianuarie - Spyker anunta ca a inaintat o oferta considerata cea mai buna pana in acel moment.
Intra in joc si Grupul Genii Management, sustinut de Bernie Ecclestone, boss-ul Formulei 1.22 ianuarie - Genii Management renunta la oferta pentru marca suedeza.
25 ianuarie - pe fondul unor informatii pozitive din piata care anuntau iminenta cumpararii Saab, actiunile Spyker cresc cu 60% la bursa olandeza.
26 ianuarie - Spyker si GM anunta ca au ajuns la un acord pentru cumpararea Saab in schimbul a 400 de milioane de dolari.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Industrie
-
Peste 4000 de angajați Ford din Europa urmează să fie concediați în următorii 3 ani. Forța de muncă a mărcii în Europa va fi redusă cu aproape 15% ca o măsură de reducere a costurilor. (21.11)
-
Stellantis a dezvăluit oficial o nouă arhitectură care va fi prezentă la viitoarele SUV-uri și camionete ale Grupului. Noua platformă STLA Frame va oferi cea mai multă flexibilitate dintre toate platformele, deoarece va fi compatibilă cu motoare termice, hibride, electrice și chiar cu range extender și cu hidrogen. (20.11)
-
Jaguar trece printr-o transformare și se repoziționează în industria auto ca o marcă de lux de vehicule electrice. Această nouă direcție este însoțită de o serie de embleme noi pentru viitoarele modele Jaguar. (20.11)
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
- Prima imagine cu interiorul noului Hyundai Ioniq 9
- Interviu cu Sebastien Loeb, legenda vie din WRC: "Dacia mi-a dat șansa să îmi trăiesc, în continuare, pasiunea"
- Noul Hyundai Elantra N TCR Edition: versiune inspirată de cursele de turisme
PS: ca sa vedem partea plina a paharului, cred ca totusi cu aceasta telenovela intre GM si SAAB pana la urma marca suedeza a castigat in popularitate.
Stim chestia asta tot de la GM, adica Opel.
Volvo era in gradina celor de la Ford, de aia s-a vandut.
Opel este la GM, Saab este la GM.
Vedem maine.
Dar,vorba lui nea Marin - "fiecare cu belelele lui" .Adica,mai pe sleau,acum ne cam doare orizontal de soarta detractorilor inspumegati,fie ei marci,fie ei "fani" auto...nimeni nu i-a silit sa huleasca precum niste netrebnici,fara nici un argument realist,cea mai frumoasa poezie pe patru roti:SAAB!Oriunde deschideai o pagina web sau un forum virtual,iti intrau ca niste musculite betive in ochi numai Opel-uri varate pe unde nu trebuie - in piesele lui SAAB,in mod obsedant (intr-adevar,am fi cretini sa negam: grila de bord a vechiului SAAB 9-5 si cea a lui Opel Omega sunt efectiv imagine in oglinda,dar stati,ho cu tata!haideti in contrapartida sa permutam in joaca siglele intre ele de pe boturile lui Touareg,Q7 si Cayenne si veti constata socati:acelasi drac!)
Momentan,imbatati de fericire,isterie,extaz,amestecate nebuneste,nu ne mai atrage decat sa chefuim grupa mare si "s-o facem lata" vreo 3 zile si 3 nopti,ca-n povesti...Apropo,episodul 2009 al "destinului SAAB" ne-a tinut cu sufletul la gura zi dupa zi,obligandu-ne sa parcurgem toata paleta umana de emotii contrare si succesive : Koenigsegg - ba cumpara sigura pe ea,ba cauta sustinere la BEI tocmai cand sa semneze actele finale,ba elaboreaza noul SAAB 900,ba realizeaza inspaimantata ca un exclusivist opulent de zeci de bucati pe an nu poate tine pe umeri un producator sarman,dar in serie de zeci de mii de bucati pe an ; Spyker -ba oferteaza zgomotos,ba este respinsa in silenzio stampa,ba revine spectaculos in carti,ba nu se stie ce vrea GM de fapt ; statul suedez - ba se implica patriotic,ba se da la fund din ratiuni de imagine,ba garanteaza alipirea la compania-mama SAAB AB,ba ocroteste grijuliu eventualii someri de la Trollhattan de criza sperietoare de ciori...Toate intamplarile zbuciumate recente merita sa echivaleze cu o autentica saga,de relatat nepotilor nostri peste ani,la gura sobei,sub aripa gingasa a posteritatii!
Insa,dupa ce se vor risipi nauci aburii dezmatului de petrecere,se cuvine sa ne revenim in simtiri,sa ne suflecam ferm manecile si sa trecem serios la treaba,fiindca,ne place sau nu,multe lucruri neclare se cer rezolvate la firma (nou-infiintata Saab Spyker Automobiles,denumire provizorie,intr-un final se va intemeia cel mai probabil Spyker Group) unele de maxima urgenta,cum ar fi,de exemplu,credibilitatea generala a SAAB,extrem de stirbita in cei 20 de ani de...intuneric(sclipind cu 50 de stelute buclucase...)
Sa nu ne dovedim insa rautaciosi,revansarzi,orbiti de entuziasm netemperat,adica sa ne aratam clasa de buna cuviinta si sa nu le uram nimic "de dulce" celor de la GM,in nici un caz nu trebuie sa-i coplesim cu epitete negative pe considerente "juste" (au sterpelit miseleste secrete turbo de valoare inestimabila de la SAAB? dar si Subaru a facut-o!...foarte bine!din partea mea,americanii pot sa-si inzestreze Buick-urile cu turbine,precum anunta emfatic,si-n radiatoare,si-n saboti,si-n retrovizoare,si-n fund...al masinilor,evident,astfel incat sa prinda viteze gratie carora sa decoleze de pe sosea,nu alta,transformandu-se in Buick Aerospace,noua nu ne pasa sub nici o forma!atat ne-a interesat si atat am tanjit sa palpam cu ochii mintii:Saab OFICIAL afara din GM!...aaa,da,situatia ne sileste si ne siluieste sa mai acceptam motoare de la dansii cativa ani buni - sa nu neglijam ca,totusi,GM va detine actiuni de 325 milioane $ la proaspata societate Spyker-Saab - pana la definitivarea unor platforme comune cu Spyker,pe urma boom economic,rascumpararea actiunilor si v-am pupat pe portofel,go home,yankees!)
Daca americanii au gresit terifiant in primul rand fata de iubitorii devotati ai lui SAAB,in cei 20 de ani de chin apoteotic,nemeritat,faptu-i deja consumat,trecutul este ingropat,deci numai pe dansii ii priveste evolutia lor viitoare,iar noi ne focusam acum netulburati pe pasiunea noastra devoranta,caci drumurile s-au bifurcat,iar sansele s-au despartit,oameni buni!De acum incolo,se vor reliefa numai (quint)esentele...Doar atat ne indreptateste sa le precizam GM-istilor: "Ce-ati avut,ati pierdut,noi o luam de la inceput...hasta la vista,baby!"
In timp ce voi plangeati pe automarket ca niste babe la poarta, si ziarele mai inventau o poveste lacrimogena ca sa faca vanzari, GM s-a chinuit si a scos din afacerea cu Spyker familia rusa Antonov, actionar la Spyker.
Pentru ca GM nu vrea sa ajunga pe mana KGB-istului de Putin si a mafiei ruse o bucatica de istorie cum e Saab; si mai ales guvernul SUA.
Si celelalte intelegeri esuate au picat din cauza ca cei care doreau sa cumpere nu au reusit sa arate exact structura actionarilor, asta a fost motivul principal.
Concluzia e ca GM face ce face si ii ia prin surpindere pe toti dar la sfarsit isi realizeaza obiectivele.
Si nu mai puneti botul la ce scriu astia prin ziare ca e plin de gogosi.
Cati dintre voi stiu ca pe anul 2009 GM s-a clasat pe locul 2, dupa Toyota, la investiile in cercetare dezvoltare si VW e pe locul 17.
GM in faliment au reusit sa investreasca masiv.
Asa se intampla uni investest pentru produse mai bune, altii investesc in marketing si atentii pentru media.
Noapte buna !
Unii spun ca e mai decat ce s-a intamplat in cazul Volvo, cumparata de chinezi. Nimic mai fals. De Jaguar la fel ziceati cand a cumparat-o Tata si uite ce-a iesit XK-R, XF, XJ...
In primul rand trebuie sa umble la Calitate-pret ca e buba mare. Acum fanii vor sari sa spuna ca daca nu-mi convine nu cumpar si sa raman ca un cocalar ce sunt la Audi, BMW, sau Mercedes. Bine, bine, dar cam 97% din oamenii de pe planeta asta au cam aceiasi parere cu mine....desi tind sa cred ca SAAB ar fi mai degraba pe la 1% cota de piata la categoria premium.
Eu unul sunt de parere ca mai bine ajungea in curtea rusilor.
Eu in continuare sper ca Spyker sa NU o dea gard , cum a facut GM-ul. :)
Mesteru' are dreptate la faza asta.
Sper ca toate firmele auto europene sa dea faliment."
Observ iar ca cineva are placerea de a posta in numele meu doar ca sa isi arate si el ......... bunatatea.
Da, este posibil sa fie dragul de George dar ...... administratorul stie mai bine.
Oricum este o vanzare cu multe intorsaturi politice deoarece GM ramane investit din plin in SAAB.
Problema lor e ca fac masini pe care publicul nu le doresc si ca muncesc putin pe bani multi.
Oricum eu nu sunt convins ca GM va vinde. Mai astept o luna :)
Acum este mare nevoie de capital, pentru ca SAAB sa poata fi tinut in viata. Noua generatie de 9-5 care va fi lansata in curand va aduce intr-adevar o infuzie proaspata de capital. Din pacate susnumitul 9-4x am inteles ca va putea fi lansat abia la sfarsitul anului sau anul viitor. Chiar daca ar putea fi lansat acum, tot nu il vad a fi un model ce sa aduca stabilitate in firma. Noua generatie de 9-3 despre care se spune ca este in lucru si va avea foarte putin pana la deloc (hmmmm... oare?) GM in ea mai are nevoie de doi ani de zile pana va putea fi prezentata si adusa pe piata.
Ca un rezumat, tot ce e nou la SAAB acum e noul 9-5. 9-3, painea celor de la SAAB, ca sa zic asa - e deja prea batran, 9-3 cabriolet nu e un model care sa se vanda suficient de mult incat sa aduca suficient capital. Prin urmare, sperantele raman la faptul ca Spyker ar avea suficient capital pana in 2012 cand sa zicem ca ar aparea noul 9-3 pe piata.
In ceea ce priveste jocul murdar al celor de la GM, atat la Opel, cat si la SAAB... s-au zis destule. Cum am refuzat sa cred ca SAAB va fi lichidat, imi impun de data aceasta sa refuz sa cred ca GM face si acum o cacialma cu vanzarea. De bucurat insa nu prea am reusit sa ma bucur, dar am rasuflat totusi usurat.