Oficial: Fiat achiziționează 100% din Chrysler Group. Urmează fuziunea într-o singură companie

de Mircea Meșter
Joi, 02.01.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Fiat a ajuns la un acord cu sindicatul american UAW pentru achiziția restului de 41.47% dintre acțiunile Chrysler pe care nu la avea încă sub control. Cele două companii vor fuziona după 20 ianuarie, noul constructor urmând să devină a șaptea putere auto mondială.

În viața fiecărei mari organizații și a oamenilor acesteia există momente definitorii care intră direct în cărțile de istorie. Pentru Fiat și Chrysler, înțelegerea la care am ajuns astăzi este în mod evident unul dintre aceste momente.

Sergio Marchionne
CEO Fiat-Chrysler
Fiat a anunțat în prima zi a anului 2014, într-un comunicat oficial semnat de CEO-ul Sergio Marchionne (foto sus), că va achiziționa până în 20 ianuarie restul de 41.47% din acțiunile Chrysler, urmând astfel să dețină 100% din constructorul american. Aceste acțiuni vor fi cumpărate de la UAW, cel mai mare sindicat din industria auto americană, contra sumei de 3.65 de miliarde de dolari (aproximativ 2.7 miliarde de euro). În plus, Chrysler se obligă să plătească 700 de milioane de dolari (510 milioane de euro) în patru tranșe anuale către VEBA, o aripă UAW care acoperă costurile asigurărilor de sănătate ale pensionarilor sindicatului american,

După ce Fiat achiziționase anterior toate celelalte acțiuni Chrysler deținute de numeroase părți, implicit de guvernul canadian, fuziunea dintre Grupul Fiat și Grupul Chrysler va deveni astfel realitate, însă cele două părți nu au anunțat încă unde va fi centrul de comandă a noii structuri sau care vor fi schimbările la nivel de echipe de conducere sau planuri de producție.

Fiat a început procesul de achiziție a Chrysler în 2009, atunci când Chrysler se afla în reorganizare sub protecția legii falimentului.

Italienii s-au angajat atunci să salveze producătorul american, iar rezultatele financiare nu au întârziat să apară: Grupul Chrysler-Fiat a devenit între timp unul dintre numele profitabile ale industriei, cu nouă sferturi de ani consecutive pe plus și cu un câștig de 1.14 miliarde de dolari în primele trei sferturi ale anului 2013. Fără Chrysler, însă, Fiat ar fi afișat pierderi care doar în 2012 s-ar fi ridicat la 1.04 miliarde de euro.

"Maestrul" Marchionne

Esential 2.7 miliarde de euro va plăti Fiat pentru restul de 41.47% dintre acțiunile Chrysler Group.
100 de milioane de dolari pierdea Chrysler în fiecare zi în momentul în care Fiat a preluat compania americană în 2009.
"Structura unificată ne va da voie să punem în aplicare viziunea de a crea un producător global unic în termeni de amestec de experiență, perspective și know-how, o organizație solidă și deschisă care le va asigura angajaților săi un mediu provocator și care le va aduce satisfacții", a declarat Sergio Marchionne în comunicatul emis presei.

De altfel, achiziția restului de acțiuni Chrysler este privită în industrie ca o mare victorie a lui Marchionne, care a negociat la sânge în ultimul an cu sindicatele valoarea pachetului deținut de UAW.

Astfel, suma pe are o va plăti Fiat pentru pachetul de active care îi lipsește din Chrysler este sensibil mai mică decât prefigurau analiștii, Banca Akros susținând în decembrie că suma ar trebui să se ridice la circa 4.5 miliarde de dolari (3.3 miliarde de euro). "Marchionne a realizat o lovitură de geniu în prima zi a noului an. A dovedit că e un maestru", spune Giuseppe Berta, profesor al Universității Bacconi din Milano și fin cunoscător al industriei auto, autor al unei serii de cărți care tratează istoria și problemele economice prin care a trecut Fiat de-a lungul timpului. 

via Fiat, Reuters, Automotive News (înreg.) 

Comentarii (30)

  • Cred ca 2.7 miliarde nu milioane de euro
    9 0
  • mircea
    @Alex
    Evident. Am corectat, mulțumesc pentru sesizare.
    8 0
  • broscarul
    In prezent Chrysler tine in spate muribundul Fiat.
    Grupul Chrysler(chrysler,jeep,dodge,ram) are vanzari bune,s-a orientat bine broscarul Marchione.
    In schimb marcile italiene(fiat,lancia,alfa romeo) nu o duc prea bine,daca vor merge in ritmul asta,in cativa ani vor deveni istorie.
    15 3
  • Si uite asa noile motorizari pe 300C nu vor mai fi 5.7HEMI, se vor numi 0.8TWIN AIR.
    25 6
  • ProfiBv
    "Grupul Chrysler-Fiat a devenit între timp unul dintre numele profitabile ale industriei, cu nouă sferturi de ani......." ?
    Cit despre FIAT ma asteptam sa se arunce peste OPEL.
    0 4
  • Singura modalitate prin care Fiat mai putea sa ramana in viata. Grupul Chrysler vinde in America intr-o luna cat vinde Fiat in Europa intr-un an.
    10 3
  • De la cel mai mare producator auto european la inceputul anilor "90, Fiat achizitoneaza Chrysler, se formeaza Fiat-Chrysler care va ajunge a saptea putere mondiala, super maestru Marchionne, pt asta a ingropat Lancia, a dus Fiat la vanzari penibile in Europa si-a tinut Alfa in perfuzii in ultimii ani? Pt a forma un grup ce este pe locul sapte? Nu stiu unde este lovitura de maestru.
    24 7
  • Da ce sa zic...e probabil o batalie castigata de 'Maestrul M' insa razboiu e in plina 'desfasurare'
    in loc sa se orienteze pe ridicarea brandului Alfa Romeo si sa arunce marca pe piata americana....ca oricum aveau peste 50%din Chrysler Grup si ramaneau 'Bossi'........
    puteau investi banii aia in noi produse Fiat si Alfa Romeo ca sa aiba cu ce se arata in SUA
    Alfa Romeo Giulia intarzie rau.....se putea si o limuzina medie spre mare un fel de 'viitor 166' care poate imparti platforma cu Maserati Ghimbli.......ca sa ataci piata americana iti trebe in primu rand produse premium si Alfa Romeo nu mai e asa ceva de mult timp....
    da au intrat pe piata americana cu modelu 500 asa de ochi lumii ca oricum se vinde destul de prost.......
    11 2
  • Marchione are in spate anumiti investitori/actionari, care, mai mult decat prestigiu vor bani, asadar au preferat sa investeasca mai toti bani in Chrysler pentru ca filiala americana deja are vanzari bune, deci in viitorul apropiat de aici vor veni banii. Marchione a preferat sa puna pe pauza lansarea viitoarelor modele ale grupului Fiat Europa, pentru ca oricum vanzarile nu vor exploda in 2014, ba din contra...
    De pe 20 ianuarie, daca am citit bine, va exista un singur grup, un colos mai exact, si pun pariu ca Marchione se va gandi la lansarea unor produse globale, sub toate siglele grupului.
    8 2
  • Da, sint intru-totul de acord cu tzenu-bmw: FIAT ar fi trebuit sa promoveze Alfa Romeo mult mai mult, sa o reinvie cu modele noi, diferite pentru fiecare piata in parte, tinand cont ca piata americana este foarte diferita de cea europeana.
    Insa cine stie, poate geniul Marchione are un as in maneca si noi nu stim :) Dar, oricum, daca FIAT reuseste sa vanda pe cea mai mare piata din lume, cine stie ce ne va rezerva viitorul.
    7 3
  • nu e rau pentru o firma fiat care era pe marginea prapastiei acum cativa ani.....
    sa nu se "intinda " insa prea mult .
    iar sindicatele din america ,le-a pacalit acum ,dar vor fi cu ochii pe el .... si nu numai ele....
    6 0
  • Eu cred ca este un lucru bun pentru Fiat. In ultimul an au crescut vanzarile la Maserati cu 300% (probabil mai mult decat orice alta marca), ultimele modele Quattropotre si Ghibli fiind rezultatul fuziunii cu Chrysler. Sper ca vor face la fel si cu Alfa. Ar fi frumos sa mai scoata si niste modele proprii care sa nu aiba ,,500" in denumire. Eu le urez mult succes....
    11 1
  • Dacia Plant
    @MarchenM: Lasa ca Alfa o sa o promoveze VW. Fiat vrea ori sa se mute din Europa ca nu are nici o sansa, ori sa distruga colosul. Oricum nu o sa iasa bine.
    5 5
  • Poate ar fi mai bine sa vanda Alfa Romeo pe bani multi catre Audi (sau din contra daca are cu ce sa dezvolte noi modele) si sa dezvolte cealalta marca cu potential premium si anume Lancia! Dar ce incearca acum Marchionne este sa lase in asteptare ”mizilicurile” pentru pestele cel mare! Eu zic ca strategia este buna (cumpara actiuni la o societate din profitul generat chiar de acea societate) numai ca exista riscuri... renuntarea pt moment la personalitatea Lancia si punerea in stand-by Alfa Romeo... ca sa nu mai spunem de piata din China. Toata lumea investeste acolo cu exceptia Fiat!
    7 4
  • Nu credeam sa o spun vreodata, dar dupa o analiza mai amanuntita in ultimele saptamani, incep sa cred ca totusi Fiat are o strategie buna. Au preferat sa taie banii din dezvoltarea modelelor proprii (gen Grande Punto sau Alfa) si sa ii investeasca in altceva care se dovedeste profitabil. Maserati merge foarte bine,gama Fiat in Europa e restransa si totusi merge binisor chiar si asa (ma refer in special la Fiat 500), utilitarele se vand si ele binisor. Deci Europa nu merge extraordinar. Dar tinand cont ca Fiat a bagat in Crysler multe miliarde, important e ca totusi sunt pe plus in Europa.
    Si Fiat nu renunta la Alfa pentru ca are planuri mari cu ea. Doar ca in ultimii ani banii s-au dus in State... si din cate se vede s-au dus bine. Deci va veni si vremea Alfei,de asta sa fiti siguri. Doar ca mai e nevoie de putina rabdare. Pentru Fiat atentia este indreptata acum spre State. Trebuie sa se clarifice lucrurile in totalitate acolo si sa nu mai fie conditionati de nimeni. Pentru ca America incepe sa aiba din nou vanzari bune si Fiat trebuie sa fie pe faza.
    Ah, si eu nu cred ca celor de la Fiat le va fi vreodata mai greu decat in perioada asta.Practic au pus mana pe o bucata mare din industria auto americana. Iar americanii incep sa aiba din nou incredere in Crysler. Si pe principiul "daca avem increde in Crysler, de ce sa nu avem incredere si in stapanii lor, Fiat? Ia sa dau o fuga pana in showroom sa vedem ce au .Wow, Fiat 500 e chiar cool! Poate ca il vreau".
    23 0
  • @LauCalin

    Chrysler,cu ''h''
    4 2
  • Mdaa, fir-ar. Deci sa fim optimiști și sa presupunem ca muscle car-urile de la Chrysler nu o sa dispara...și cum a zis @Fiatu, sa vedem in loc de 5.7HEMI , MultiAir Turbo...asa cum au transformat muscle-ul Dodge Dart intr-o compacta , și i se mai spune Fiat Viaggio. Asa cum deja in loc de "Dodge Journey" vedem ca e pusa le el sigla "Fiat" iar modelu e "Freemont"...
    Marchione face Fiaturi da pina mai adineauri își plimba fundu intr-un Challenger SRT8 din 2012 cu V8 392HEMI cu 470CP, dupa care și l-a scos la licitație. S-ar zice ca in 2014, Dodge Challenger SRT8 vine cu un supercharger acționat cu ambreiaj montat pe un 6.4 sau un 6.2 HEMI, cu in jur de 660CP ( adica cat are GT500) , și un cuplu in jur de 900Nm. Hehe, oare, o sa vrea asta să-și achizitioneze un....Fiat Challenger SRT8 ? Sau un Fiat Charger ? Sau un Fiat Viper SRT GTS ? Sau un Fiat RAM 2500 Super Duty?
    Totuși, cred ca nu o sa puna mana ăsta pe Street & Racing Technologies (SRT) și pe MOPAR ( Motor Parts)...
    7 8
  • asta e culmea ironiei ... sa ajungi sa cumperi o companie cu beneficiile/capitalul ei, nu cu ale tale !!!
    sint convins ca au fost niste dedesubturi pe-acolo si vor iesi ele la iveala la vremea potrivita ...
    regret pt chrysler sa ajunga in mina macaronarilor ... asta e ...
    chrysler vinde deocamdata datorita modelelor/motorizarilor proprii ...
    mie nu-mi miroase bine alianta asta ...
    cum o sa iasa din mizerie fiat-ul ? nu stiu si nici nu ma intereseaza ... in schimb imi pare tare rau pt. chrysler !

    ma tot intreb ce soi de management o fi fost pe vremea mb ? ca nu a mers si s-au despartit ...
    de ce ar merge acum ? si iarasi ... culmea: multe modele de succes chrysler sint pe platforme mb !!!
    eu i-as fi vazut salvati mai degraba de grupul vw ...
    fiat ... cum as putea eu ca si client sa fiu convins sa iau un produs"hibrid chrysler-fiat" cind stiu ca fiat are doar motoare bune, in rest e de ocolit si chrysler se stie ca nu e nici prea fiabila, nici sigura, nici ultra-moderna ? ...

    hm ... eu le doresc succes, "c-asa-i in tenis" doar ca nu-s convins ca va si veni ...
    in timp vom vedea cum vor evolua ... ne trebuie "putintica rabdare" ...

    la multi ani cu drumuri bune s-aveti !
    7 7
  • AndreiRN
    A tranzactie foarte dubioasa.
    Banuiesc ceva investiti de la Mafia.
    3 6
  • inexorabil
    Stiam ca parerile vor fi impartite...Cu eleganta lui binecunoscuta, @LauCalin m-a convins ca totul va merge brici :) Insa scepticismul bine calibrat al lui @mip m-a temperat la timp :D Intre ele s-a insinuat avertismentul lui @Blower0, la care recunosc ca nu m-as fi gandit, dar mi se pare...plauzibil. Din firea lui istorica, Chrysler nu sta "nici prea-prea, nici foarte-foarte", ceea ce nu poate sa consteste nimeni, numai ca Mopar si SRT constituie niste mici-mari briliante tehnologice, la care evident ca Marchionne chiar viseaza...Eu i-as cere fostului avocat sa respecte o singura conditie: sa comercializeze produsele Chrysler Group in Europa exact asa cum sunt ele, cu siglele lor normale si cu dotarile lor originale !!! Nu de alta, dar sper sa-i inspire si pe frumosii adormiti de la GM (Europe) .
    7 1
  • La ce naiba sa schimbi siglele modelelor altui constructor? Adica, daca Geely a cumparat Volvo, ar fi trebuit sa-i pună o sigla de "Geely" ? Sau ceva gen "China Motors" ?
    @mip - depinde ce model chrysler. Tu crezi ca un motor de X6 M cu 3 turbine e mai fiabil decat un 5.7HEMI sau un 6.1HEMI sau un 6.4HEMI ?
    8 10
  • Poate ca Sergio Marchionne nu dispune de cunostintele ingineresti ale lui Martin Winerkorn sau credibilitatea lui Carlos Ghosn dar cu siguranta este un vizionar si un bun contabil.A salvat odata grupul Fiat de la faliment acum mai bine de 10 ani iar acum se pare ca a facut-o din nou prin preluarea Chrysle Group la un pret derizoriu care le-a pus la dispozitie tehnologie, mai mult sau mai putin performanta si cel mai important, le-a deschis niste porti spre unele piete importante, cum e cea din America de Nord.
    Poate acum lucrurile nu sunt tocmai ok, dar oportunitati exista cu siguranta.
    Dupa parerea mea, grupul Fiat are nevoie de o marca globala de volum care sa se bata cu granzi precum Ford, Toyota, Hyundai, Chevrolet, Volkswagen, Nissan, iar acea marca ar putea fi Dodge.Restul marcilor ca Fiat, Jeep, Ferrari, Maserati, Ram si sper Alfa Romeo au o pozitie bine stabilita in cadrul grupului.
    De marci cu istorie si prestigiu nu duc lipsa, de piete de desfacere la fel, tehnologie au, lichiditati cu siguranta exista, mai ramane sa iasa si cu rezultate, sa se puna pe treaba si sa scoata modele noi.
    10 0
  • @Blower0 ...
    cind vorbim de fiabilitate intra in discutie toata masina cu toate sistemele ce-s puse pe ea, nu doar motorul ...
    motoarele hemi sint in general fiabile, dar au si mici chichite ...
    apoi au si alte motoare in afara de hemi-uri ... iti dau un mic ex. au un motor foarte des utilizat pe 300/charger/avenger de 3500 cmc care e pe curea de distributie si aia necesita inlocuirea pe la 75-80.000km ...
    acum au noul pentastar de 3600 cmc cu care au rezolvat problema (motor pe lant de distributie; cum motorul e cam nou, nici informatii concludente despre durabilitate si fiabilitate nu prea sint, oricum pare un motor reusit si economic), au avut si 3300cmc ce era in speta un motor durabil, bun si economic dar nu era bine dimensionata pompa de apa ce se strica la aproximativ 45-50.000km de utilizare!!! iar garnitura de chiuloasa la fel trebuia schimbata ceva mai des decit la alte marci ...
    in schimb sistemele electrice/electronice, aerul climatizat, frinele slabe (se uzeaza prematur) suspensia si directia au si ele puncte slabe care "cer" bani ... apoi ce sa mai vorbim despre transmisiile lor care pina la parteneriatul cu ZF erau o sursa inepuizabila de "surprize" (neplacute bun-inteles) ...
    eu am vorbit in general despre calitatea lor ... nu m-am referit doar la motoare ...
    si daca e sa ne uitam la motoare ... ia priviti pe site-urile americane/canadiene si vedeti ce oferta "bogata" au ... au scos acum dart cu 3 motorizari fiat si celelalte modele ce au ? 4 cil. de 2400 cmc, 3600 cmc-pentastar si hemi-urile cu 3 variante de cilindree/putere ... comparativ priviti in curtea ford sau gm ...
    in fine sper ca acum sint ceva mai bine inteles.
    dintre cele 3 marci americane ... personal merg pe mina gm ... cu toate inconvenientele ce le au si ei ...
    ford ... sincer mi-e teama sa cumpar dupa cite am auzit/vazut/citit desi imi plac cum arata int/ext. ...

    drumuri bune sa ai !
    8 2
  • @Blower
    Mda, X6M are 14 turbine, pana nu mananci putin cand vine vorba de Bmw si indestructibilele modele americane nu se poate, ia da tu date despre motorul de pe X6 Msi spune-ne cat este de nefiabil, cu exemple concrete , cred ca @mip a explicat destul de bine, sunt motoare si motoare, nu toate sunt asa cum crezi tu.
    11 5
  • @deci
    data viitoare poate scrii si tu un comentariu propriu
    ce ai postat tu acolo e copy.paste la un comentariu mai vechi de-al meu tot de la o stire despre Fiat ...
    7 1
  • @mip, am inteles, ai avut in vedere masina integral. Dar ziceam de motor. Si de cutii. Charger/300C/Jeep foloseau cutia automata W5A580 de la Mercedes-Benz. Abia acuma o inlocuisc cu una cu 8 rapoarte, Chrysler TorqueFlite 8. Cea manuala e TREMEC TR6060. Nu-ti spune nimic? E cutia de pe Viper SRT10 ( 2010).

    Si inca ceva, toata "barbatia" nu consta in a face cat mai multe motoare.
    2 6
  • @@Blower - Tu știi care e siferența dintre un motor N/A și unul Turbocharged ?? ( nu ca unu are turbosuflanta iar altul ba...asta e clasa 1 primu semestru). Date? Cuvintul "Tri-Turbo" are o semnificatie..pe care vad a tu nu o stii...
    3 6
  • @Blower
    Expertule, X6M este bi-turbo, nu tri-turbo, so shut the fuck up, mesteca motoare Hemi mai bine.
    5 5
  • @@Blower , :D ... eu am vrut sa fac comparatie cu diesel-ul Tri-Turbo, ca era mai avantajos p/u BMW. Dar cum vrei.
    1. Expertule, X6M e Twin-Turbo, nu Bi-Turbo, știi care-i diferenta??
    2. Teoretic, la 4.4 litri TWIN-Turbo, si la 560CP ( BMW M5 ) el trebuie sa fie DUR - deci greu. Ian vezi, motoru de 4.4 litri FARA SISTEMU TURBO ȘI FARA INSTALATII, e mai greu decat motoru 392HEMI ??
    6 5
  • cred ca de ACUM vom vedea adevarate lovituri pe piata de imagine si nu numai.......acum vom vedea ceva modele fiat noi noute si mai ales modele noi ALFA....acum incepe treaba si pt grupul fiat...pana acum treaba a mers doar pt chyrsler.....acum devin fff puternici impreuna
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru