Când mai mulţi oameni îmbrăcaţi la costum opresc circulaţia unei străzi din Praga doar pentru ca tu şi alţi cinci jurnalişti să traversaţi, începi să înţelegi importanţa cubului luminat în care te pregăteşti să intri. Iar când vezi că dincolo de pereţii cubului încap 800 de jurnalişti dornici să vadă în premieră mondială dezvelirea noii generaţii Skoda Superb, simţi că modelul ceh este o mândrie naţională. Automarket a luat parte la evenimentul de lansare al sedanului bazat pe platforma lui Volkswagen Passat alături de un număr impresionant de invitaţi.
Încărcătura evenimentului a fost una deosebită, cea de-a treia generaţie Superb fiind cel mai avansat model creat vreodată de Skoda, un adevărat produs emblematic pentru brandul ceh.
Skoda Superb a ajuns la a treia generaţie: imagini şi informaţii oficiale
După cum spuneam, evenimentul de lansare ne-a adus aproape de noul Superb şi ne-a oferit ocazia de a simţi pe viu nervurile caroseriei desenate de Jozef Kaban, designerul Skoda, precum şi materialele folosite la interior. Aşa cum s-a văzut şi de acasă, Skoda a făcut un pas important faţă de vechiul model, iar asta se simte la fiecare muchie, la fiecare atingere.
1. Cum a luat naştere Skoda Superb?
Pentru cei care nu ştiu, numele Superb a fost renăscut de brandul ceh în anul 2001. Skoda era sub umbrela părintelui Volkswagen încă din anul 1991, când germanii cumpărau 30% din acţiunile companiei, însă în anul 2000 Skoda devenea subsidiar VAG fiind achiziţionat în totalitate. Impulsionaţi de succesul avut în 1996 cu debutul lui Octavia şi mai apoi de cel al lui Fabia în 1999, cehii au decis să ofere un model şi mai mare, vârf de gamă, căruia i-au spus Superb. La 14 ani de atunci şi două generaţii distanţă, Skoda a vândut peste 700.000 de exemplare Superb.
Numele nu a fost ales întâmplător, el fiind folosit și în intervalul 1934-1949, când Skoda se afirma cu o maşină de lux botezată astfel. Era primul model Skoda oferit cu un motor V8 şi tracţiune integrală, o revoluţie în gama de atunci. Poate şi de aceea saltul tehnologic pe care îl aduce noul Superb a fost comparat cu cel pe care îl marca modelul de atunci printr-un film oficial de prezentare, lansat cu ocazia debutului mondial la care am asistat.
2. Cât de mult împrumută noul Skoda Superb de la fratele său de concern, Volkswagen Passat?
Asemeni primei generaţii Superb, lansată în 2001, şi noul model prezentat săptămâna aceasta la Praga a fost clădit pe fundaţia actualului Passat. Este vorba despre platforma modulară MQB, ale cărei avantaje sunt evidente atunci când vorbim despre reducerea masei totale. Aşa se face că noul Superb, deşi mai mare cu 80 de mm la nivelul ampatamentului, comparativ cu vechiul model, reuşeşte să fie mai uşor cu 75 de kilograme decât acesta.
Similarităţile cu noul Passat se resimt chiar de la interior, unde volanul şi comenzile sistemului de climatizare sunt redate în cel mai fin detaliu. Ar mai fi apoi şi ecranul sistemului multimedia, cu aceeaşi organizare a butoanelor. Lipseşte însă ecranul de 12.1 inch care ţine locul instrumentelor de bord, disponibil pentru clienţii fratelui din Wolfsburg.
Sub capotă avem o copie fidelă a motorizărilor şi transmisiilor regăsite deja pe noul Passat. Motorizările pe benzină promit între 125 şi 280 de cai putere, în vreme ce fanii dieselului vor primi între 120 şi 190 de cai putere. Lipseşte dieselului biturbo, de 2.0 litri şi 240 de cai putere, semn că Volkswagen a păstrat câţiva aşi în mâneca.
3.
Cât de spaţios este noul Skoda Superb? Foarte spaţios. Aş merge chiar foarte departe cu afirmaţia şi aş susţine că pe locurile din spate beneficiezi de spaţiul pe care ţi-l oferă Mercedes S-Klasse. Un adult de 1.80 metri se bucură de foarte mult spaţiu pentru picioare, iar la nivelul capului mai rămân cel puțin 10 centimetri până la plafon. Pentru amatorii de statistici o să spun că Skoda se laudă cu de două ori mai mult spaţiu pentru picioare, comparativ cu cel mai apropiat rival.Pentru cei care vor fapte care să dovedească asta, nu vă spun decât că Adriana Karembeu, fosta soţie de 1.86 metri a celebrului fotbalist Christian Karembeu şi deţinătoare a recordului mondial pentru cele mai lungi picioare din lume (aproape 1.27 metri), a încăput perfect pe bancheta din spate a noului Superb. Am văzut live demonstraţia de spaţiu şi cuvintele ar fi de prisos.
Şi pentru ca ecuaţia să fie perfectă, portbagajul noului Superb s-a dovedit şi el foarte încăpător. Măsoară cu 30 de litri în plus faţă de vechiul Superb şi are o capacitate totală de 625 de litri. Ceea ce este şi mai important, Superb a renunţat la deschiderea dublă a hayonului pentru una clasică, acţionată însă electric. La nevoie, există şi un sistem care deschide portbagajul la simpla poziţionare a piciorului sub bara spate. Iarăşi un transfer de tehnologie de la Volkswagen Passat.
4. Care sunt principalii rivali ai noului Skoda Superb şi ce aşteptări putem avea în materie de preţ?
Dacă vechiul model era poziţionat oarecum confuz, cea de-a treia generaţie a navei amiral încearcă să facă lumină. Noul Superb îşi implantează bine rădăcinile în segmentul D, deşi, dacă judecăm după spaţiul interior, am putea să-l trimitem până departe, în segmentul E sau F. Cu toate acestea, fiind dezvoltat pe platforma lui Volkswagen Passat, noul Superb va căuta să îşi atragă clienţii unor modele ca Ford Mondeo, Opel Insignia şi Peugeot 508. Dacă va fi vorba de clienţi care pun pe primul loc spaţiul interior, lupta va fi una uşoară.
În ceea ce priveşte preţul noului Superb, nava amiral ar urma să se poziţioneze apropiat de vechea generaţie. Cu toate acestea, introducerea unor tehnologii noi de siguranţă şi de confort ar urma să influenţeze uşor ascendent preţul unor versiuni superioare. Despre preţurile noului Superb în România ne vom lămuri abia spre sfârșitul verii, când sedanul va ajunge și la noi. Primele livrări vor fi făcute însă în toamna lui 2015.
5. Ce înseamnă soluţiile Simply Clever, regăsite în toată gama Skoda, implicit pe noul Superb?
Skoda a ales o echipă de specialişti care au studiat îndeaproape obiceiurile şoferilor sau pasagerilor. Aceştia au gândit soluţii mărunte care uşurează viaţa la volan şi te scot din încurcătură. Ele au fost reunite sub sintagma Simply Clever. În cazul lui Superb există 29 de asemenea găselniţe, dintre care 10 sunt complet noi. Adică nu există pe nici un alt model Skoda.Printre soluţiile Simply Clever enumerăm cârligul de remorcare retractabil, un suport pentru tabletă, fixat pe tetiera faţă (cu care m-am jucat şi pare destul de solid), priză de 230V şi USB pentru locurile din spate, spaţiu pentru sticle de 1.5 litri în fiecare dintre cele patru portiere, lanternă LED în portbagaj şi două umbrele ascunse în portierele faţă. Nu în ultimul rând, tot pentru sezonul rece, Superb oferă şi o racletă ascunsă în capacul de rezervor. Folositoare atunci când nu ai optat pentru parbrizul încălzit.
6. Cât de sigur este noul Skoda Superb?
Dacă judecăm după amalgamul de sisteme folosit de cehi, putem spune că Superb este cel mai avansat model Skoda creat vreodată. Echiparea standard este foarte generoasă și include șapte airbaguri (ca și în cazul vechii generații), Multi-Colission Braking, ESP, frânare automată de urgență, cinci centuri pretensionate și un sistem de monitorizare a presiunii din pneuri.
La toate acestea se adaugă pilotul automat adaptiv, gata să copieze mișcările celui din față, două airbaguri laterale pentru pasagerii spate, monitorizare a unghiului mort, radar pentru vehiculele care vin din spate și chiar avertizare pentru șoferii care conduc obosiți. În premieră pentru gama Skoda apar Traffic Jam Assist (ajută în aglomerațiile urbane), Emergency Assist (preia controlul mașinii dacă șoferul pățește ceva), Crew Protect (pregătește pasagerii de un impact), asistent pentru condițiile de trafic și chiar un sistem de recunoaștere a semnelor de circulație.
7. Este noul Skoda Superb o mașină frumoasă?
Pe Jozef Kaban îl cunoșteam prima dată în 2011, într-un birou de sticlă improvizat la standul Skoda din cadrul Salonului Auto de la Geneva. Era, ca și acum designer șef. După un interviu de 40 de minute am plecat de acolo cu un catalog în ediție limitată, care explica direcția de design înspre care se îndreaptă Skoda.
INTERVIU: 5 întrebări pentru Jozef Kaban, designerul-şef Skoda
Acum, la patru ani distanță, văd finalul discuției mele de atunci. Finalitatea este una plăcută: noul Skoda Superb preia linii trasate încă din 2011, de conceptul Skoda Design.
Și tot la patru ani distanță, am reușit să stau de vorbă cu Kaban preț de câteva minute. Minute în care am aflat cât de important şi de greu este să satisfaci publicul chinez, devenit acum din ce în ce mai pretențios. Și tot în câteva minute am aflat că a fost o provocare să deseneze capota noului Superb, cea mai dificilă piesă din acest puzzle al cehilor și, totodată, cea mai scumpă. Calificativul estetic va fi acordat de toți cei care vor vedea mașina și o vor cumpăra. Este clar o evoluție față de vechea mașină.
La fel și aici. Nu sunt deloc fan VAG, dar noua Octavia și acum Superb sunt fix pe gusturile mele.
Dețin un Mondeo Mk4 și oricât îmi place noul Mondeo, vreau ca următoarea mașină să fie Superb. Ori actualul facelift, ori acest nou model.
În amalgamul de linii de design tot mai ciudate și futuriste, Superb vine cu un design clasic, conservator, curat și modern în același timp.
Mai mult, interiorul e calitativ și la fel de curat și conservator fără să piardă din modernitate. Ca să nu mai vorbesc de spațiul imens și de faptul că e o limuzină. Și aici adăugăm, probabil, un preț atractiv, poate chiar sub cel al rivalilor.
Sunt extrem de mulțumit de Mondeo al meu cu care am parcurs zeci de mii de kilometri într-un confort deplin, dar Superb e mașina care se pliază perfect pe nevoile, gusturile și dorințele mele.
Skoda, chapeau!
@vianu: Ref la Superb si eu o gasesc mai interesanta decat Passatul, mai stilata si intentionat privata de anumite bunatati tehnice, ca sa nu-l manance de viu pe Passat. Apreciez la tine ca stii cand si ce sa apreciezi. Imi cer scuze daca uneori te-am banuit a fi doar un hater VAG indiferent de ce ar scoate pe piata, doar de dragul de a fi hater, precum sunt altii care roiesc pe aici. Bine, daca ma gandesc , e posibil ca eu sa fiu mai hater VAG decat tine, dar asta e alta poveste, n-o mai reiau ca dupa aia iar mi se reproseaza ca am ceva cu gusturile oamenilor...
Pretul cu care va veni va fi unul mai mic decat Passat, si stiti de ce? Pentru ca cei care nu-si pot permite o varianta decenta de Passat sa-si cumpere una cheala de Superb!
Eu unul abia astept s-o vad si s-o testez si sunt aproape sigur ca e ceea ce am nevoie... nimic (inutil) in plus...
Subscriu intru totul. Lasand la o parte vechimea mai mare a marcii Skoda, pe vremea cand prima Superb era o limuzina de lux, Herr Ferdinand Porsche abia daca proiecta broscuta. Si pentru ca am adus vorba despre parintele primului VW, mai trebuie spus ca celebrul (pentru unii, fireste) Kubelwagen este tot o creatie a sa, iar pe vremea cand aceasta era o banala masina militara arhiutilizata in armata germana, Herr Rommel avea ca masina personala o Tatra si folosea ca si masina de comandament o Skoda!
asa cum am mai zis, Superb-ul actual este cu totul altceva decat vechea generatie. Si tocmai asta imi place. Pare ca si-a gasit calea (inceputa cu Rapid) dar adusa aici la un nivel de bun gust absolut rezonabil. Muchiile pe care le injur de atata timp aici sunt bine plasate, bine gandite si se potrivesc unui sedan de mari dimensiuni.
Dar sa nu se inteleaga gresit....nu e designul absolut, dupa mine totul tine de ce vrea sa transmita designerul.. Mercedes S-classe e un exemplu de cum poti face o limuzina sa para mica si in acelasi timp sa folosesti peste tot arcele de cerc pentru a sugera agilitatea unei masini sportive si eleganta tipica unui nume ca Mercedes.
Tinand cont de numarul "prietenilor" pe care ii am pe AM si de numarul manutelor verzi tin sa cred ca Passat e pus intr-o oarecare dificultate. Am spus-o si pe un alt site, Passat nu cred ca va mai inregistra vanzarile record visate de fanatici. Evident se va vinde bine...exista o anumita inertie a pietei...imaginea de vesnic premiant e greu de clintit, dar continua repozitionare a VW (dpdvd a pretului si in sus) cu toate modelele sale si permanenta alaturare a acestora cu nume grele din industrie ma fac sa raman nu numai un hater a politicii VAG dar sa imi permita sa emit o ipoteaza…VAG isi genereaza proprii canibali in curte. Dece sa aleg VW? Am Skoda care e fix VW dar mai ieftin, am Audi care e fix VW dar cu o imagine de marca mai buna si odata cu noul design preconizat va deveni cu atat mai interesant.
@Mntsn
n-ai de ce sa-ti ceri scuze….chiar nu ai motive.
Ca tot pomeneai de SEAT, marca pe care tu o “iubesti” foarte mult….Daca VW ar lasa pe spanioli sa faca design latin pe marca lor nationala ar rupe gura targului. Nu pricep aceasta marginalizare, aceasta bataie de joc fata de SEAT. Daca tot pompeaza bani intr-un mort comercial macar lasa-l sa se evidentieze visual si nu il transforma intr-o oaie neagra.
Si sa inchei….Dupa mine Superb a ridicat stacheta nu numai fata de generatia anterioara dar cred ca si in cadrul grupului. MA repet: arata bine, e dotat ok (unele optiuni de pe passat sunt de amoru’ artei) si, mai important, va avea un pret corect.
Acum astept cu nerabdare replica….Renault.