Cea de-a șasea generație Mazda 3 a fost anticipată încă de anul trecut de Kai Concept, iar prototipul a fost testat de Automarket în primăvara acestui an.
Cu ocazia Salonului Auto de la Los Angeles, constructorul japonez a prezentat noua generație Mazda 3, însă păstrează misterul asupra datelor tehnice în privința sistemelor de propulsie disponibile.
Mazda 3: date esențiale:
● Noua Mazda 3 este dezvoltată pe noua platformă Skyactive Vehicle Architecture care promite "rafinament fără precedent când vine vorba de performanțe dinamice";
● Mazda 3 disponibilă în două versiuni: hatchback-ul are o lungime de 4.459 mm și o înălțime de 1.445 mm, în timp ce sedanul este mai compact: lungime 4.662 mm și o înălțime de 1.440 mm. Ambele versiuni au aceeași lățime (1.797 mm) și același ampatament (2.725 mm);
● Hatchback-ul este oferit într-o culoare nouă de caroserie, numită Polymetal Gray;
● Partea frontală este dominată de o grilă proeminentă, în timp ce blocurile optice ies în evidență prin designul simplist și, în același timp, futurist;
● Privite din spate, cabina și caroseria hatchback-ului par să formeze un singur tot unitar, în timp ce în cazul sedanului japonezii au mizat pe simplitate și eleganță;
● La interior, Mazda mizează pe ideea "mai puțin înseamnă mai mult", prin simplificarea tuturor elementelor din cockpit cu scopul de a spori confortul.
De exemplu, panoul pentru controlul climei și fantele de ventilație pentru pasagerul din dreapta sunt integrate în axa stânga-dreapta care "urmărește" linia panoului cu instrumente;● Poziția la volan poate fi ajustată mai mult decât la generația anterioară, iar levierul este poziționat mai în față și mai sus atât în cazul versiunii cu cutie de viteze manuală, cât și în cazul celei automate, pentru ca mișcarea mâinii de pe volan pe levier să fie mai naturală;
● Active Driving Display și ecranul central de 8.8 inch afișează acum același font pentru un aspect unitar;
● Standard, Mazda 3 este echipată cu un sistem audio cu 8 boxe, dar clienții pot alege opțional și sistemul audio Bose cu 12 boxe;
● Sistemul Mazda Connect oferă acum acces la versiunea digitală a Manualului Utilizatorului, pentru ca șoferul să afle rapid semnificația unui mesaj de eroare apărut pe bord;
Gama de motoare pentru Mazda 3
● Din păcate, oficialii Mazda au fost selectivi în privința informațiilor legate de motorizări. Astfel, Mazda 3 va utiliza motoare pe benzină din gama Skyactiv-G de 1.5 litri, 2.0 litri și 2.5 litri, în funcție de regiune, însă valorile pentru putere, cuplu sau performanțe nu au fost dezvăluite;
● Aceeași strategie a fost aplicată și în cazul motorului diesel Skyactiv-D cu capacitatea de 1.8 litri;
● Mazda 3 devine primul model al japonezilor echipat cu noul motor pe benzină Skyactive-X, care combină avantajele pe care le au motoarele pe benzină și cele diesel, eliminând dezavantajele fiecăruia dintre acestea. Skyactiv-X oferă, spun cei de la Mazda, "plaja de turații a unui motor pe benzină și consumul, cuplul și răspunsul inițial rapid al unui motor diesel". Mazda nu oferă însă alte detalii despre aceste motoare;
● Sistemul de tracțiune integrală i-Activ a fost îmbunătățit și lucrează împreună cu sistemul G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) pentru a controla distribuția cuplului între pneurile de pe puntea față și cele de pe puntea spate;
Sisteme de siguranță
● Pachetul de sisteme de siguranță include de asemenea câteva noutăți interesante.
Primul pe listă este sistemul Driver Monitoring, care folosește o cameră cu infraroșii și LED-uri infraroșii pentru a observa cât de des lipsește șoferul și cât de obosit este acesta;● Sistemul Front Cross Traffic Alert (FCTA) folosește o serie de radare montate pe laterale pentru a detecta apropierea altor mașini din unghiuri moarte;
● Sistemul Cruising & Traffic Support (CTS) oferă sprijin pentru accelerație, frână și direcție atunci când ești blocat în trafic;
● Ca noutate de siguranță pasivă, Mazda 3 este echipat în premieră cu un airbag pentru genunchi pentru șofer, iar acesta este disponibil în echiparea standard.
Via Mazda
Poate greșesc, dar cred că la asta contribuie cu vreo 10 cm și consola-față - prea lungă tot cu 10 cm -poate-i doar părerea mea, clar.
...La fel cum găsesc oribilă moda jantelor negrerobolantă. iar altora le pare mirobolantă.
În fine, umflarea asta-i tendința tuturor de fapt, și mai vizibilă la sedanu-n trei volume - 4,66 m, cu 18 cm mai mult decît o *medie* gen Audi A4 de-acum două decenii. Tot e bine însă că japonezii n-au cedat la tentația trendului actual, cu jdemii de muchii-reliefuri peste tot.
Ce-i mai interesant lipsește totuși la lansare - motorul ăla minune Skyactiv-XYZ. Deși grosul vînzărilor globale se pare că va fi asigurat - ca și pîna acum - de motorizările aspirate 2.0 / 2.5 litri (SUA & Australia, unde 3-ul e nr.1 de altfel.)
Eu aștept răbdător o Mazda 2 cu stil similar, dar nu lungă de 4,36 m...
Să nu uit: și interioru-mi pare reușit, deși fără surprize revoluționare
Râmîn deci cu nostalgia tușelor personale din habitaclul defunctei RX-8 - știți voi, triunghiurile alea din segmente de cerc peste tot, ca posesorul să nu uite Wankelul de sub capotă.
...Deși la benzinării și-l amintea oricum. ;-)
Idem. si pe mine ma tenteaza Mazda 2, dar lungimea de 4.06 e prea mare pt o mica. Mai pe gustul meu sunt cei 3.84 de la Swift, dar ala ma enerveaza ca depaseste 1.7 latime, ceea ce ingreuneaza strecurarile prin spatii mici. Greu de ales, deci...
In fine, Mazda 3 arata bine, mai ales la interior, dar per total, la compacte cel mai mult imi place noua Corolla.
pacat ca nu avem si datele tehnice.
si ceea ce ma mira cel mai mult, sper ca este sau ca nu este o greseala a redactorului, este tractiunea integrala. mazda 3 nu a avut integrala nici pe cele 2 MPS-uri.prin urmare cum poate fi imbunatatit? dar daca e oferit in premiera, atunci felicitari
In privinta design-ului ramane un model foarte reusit desi e o evolutie a liniilor actuale si nu chiar o revolutie cum asteptau multi. E ceva "altfel" fata de restul , e genul acela de autoturism care te face sa te intrebi de ce restul nu pot sa faca un model "real" la fel cum arata cele "desenate" de designeri. Interiorul are deasemenea un mix foarte reusit de accente premium/elegante/simple/sportive/moderne .E greu sa-l compari cu modelele de volum consacrate. Utati-va la cotiera aia si aratati-mi una la fel din aceasta clasa.
Imi e greu sa ma decid care caroserie imi place mai mult, e foarte reusita si cea a sedanului , chiar parca as spune ca e mai bine proportionata. Actuala "problema" cu suprafata laterala vitrata spate vad ca persista iar pe Hatchback parca chiar e exagerata si arata ciudat din anumite unghiuri si nici nu cred ca va fi prea placut in anumite situatii de manevrare cu spatele. Oricum mie imi place mult per total dar cred ca si pretul va fi unul "dezarmant".
Motorul Skyactiv-X va fi disponibil probabil intai pe pietele majore, cele care primesc si motorul de 2.5 litri turbo, pe care noi europenii nu il primim deloc.
Interiorul e simplist, ceea ce nu e rau deloc, e in linie cu pretentiile marcii.
Per total sunt dezamagit.
Nici suspensie independentă-spate n-are, dar japonezii susțin (ca și cei de la Ford) că nu contează - ba chiar dimpotrivă, soluția lor originală de podea *sandwich* combinată cu scaune *speciale* (în ce sens speciale nu mi-au zis :-)) se va traduce într-un rafinament sporit etc bla-bla.
...Om trăi și-om vedea.
Paradox? Ipoteza mea (nu neapărat infailibilă) e că lumea-i prea obișnuită cu trendul *umerilor* de Mister Muscolo din dreptul montantului C (deasupra bosajelor aripilor-spate) a majorității hatchback-urilor.
...Iar dispariția lor la Mazda asta cu table unduite intenționat *simplist* induce unora o reacție de respingere.
Mai pe scurt: De gustibus...
Fiindcă băieții din Hiroshima sînt mult mai secretomani ca la alte lansări - probabil fiindcă-i implicat și motorul Skyactiv-X.
Unele voci vestice (mda, nu doar site-urile auto băștinașe aud voci permanent :-)) presupun că-i posibil și un hot-hatch c-un 2.5 turbo - dar nu pt Europa, că doar aici la noi (și nu în China, SUA etc) se poluează planeta, mor urșii polari asfixiați de hot-hatchuri etc. :-)
Motoare de peste 150CP fara independenta este un mare pas inapoi.
PS: @Kiro - m-a uns la suflet aia cu ursii asfixiati in Europa si in China se lafaie in ozon si crapa de bine. Hai ca poate ne trezim totusi din prosteala progresist-verzuie. :)
hatch-ul e urat, doar spatele mai e ceva, sedanul ceva mai ok dar fata si capota oribile...plus prea inalte pe lateral..varza..noul trend e oribil in lumea auto...de vreo 15 ani numai masini oribile..