Pentru a marca cei 30 de ani de existenţă, divizia sportivă Nissan a organizat o serie de evenimente în întreaga lume. Din 1984 şi până astăzi, Nismo a creat automobile performante pentru Nissan, dar şi proiecte speciale ca Nissan Academy, unde pasionaţi de jocuri video cu maşini au fost transformaţi în piloţi profesionişti. Acum un an de zile, detaliam povestea diviziei Nismo în cadrul unui material amplu scris cu ocazia debutului Nismo pe piaţa europeană:
Evoluţia Nismo - divizia pentru performanţă Nissan
Astăzi, la 30 de ani distanţă de primul automobil pregătit de ceea ce avea să devină Nissan Motorsport (prescurtat Nismo), divizia de performanţă pregăteşte cel mai mare proiect din istoria sa: Nissan GT-R LM Nismo, arma Nissan pentru celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans. Iar de data aceasta, Nissan va concura la clasa băieţilor mari, LMP 1, alături de Porsche, Audi şi Toyota. Până la cursa de la Le Mans din 2015, Nissan şi Nismo au însă timp să îşi sărbătorească cum se cuvine vârsta rotundă împlinită în acest an. Celebrarea celor 30 de ani a început acasa în Japonia, mai precis în Yokohama, pentru ca apoi evenimentele să se extindă în întreaga lume pe circuitele de la Austin, Texas, Statele Unite ale Americii şi celebrul Nurburgring din Germania.
Istoria Nismo este strâns legată de compania Prince Motor. În 1964, Prince lansa un model Skyline dotat cu motor pe benzină de 2.0 litri preluat de pe un model mai mare. Rezulta o versiune performantă a modelului Skyline, numită Prince Skyline 2000GT. Doar 100 exemplare au fost fabricate, pentru a putea omologa modelului pentru competiţii sportive. Prince Skyline 2000GT era lansat oficial în 1 mai 1964 şi câteva exemplare debutau pe circuitul de la Suzuka două zile mai târziu, obţinând locurile 2, 3, 4, 5 şi 6 în spatele unui Porsche 904.
Marca Prince avea să fie achiziţionată de către Nissan în 1966, iar Skyline devenea acum un model Nissan.
Primul model Skyline lansat sub logo-ul Nissan a purtat indicativul S57. Puterea era furnizată de un motor de 1.5 litri ce dezvolta 90 CP.În 1969, primul Skyline GT-R era lansat sub logoul KPGC-10. Avea sub capotă un motor de 2.0 litri de 160 CP. Apreciat pe circuit de către piloţii din ţara Soarelului-Răsare, KPGC-10 a obţinut peste 50 de victorii între 1969 şi 1972.
Naşterea Nismo
Până în acest moment, activităţile Nissan în domeniul motorsport erau împărţite între două companii separate. O divizie se ocupa de prepararea maşinilor de uzină, iar o alta era dedicată echipelor client. În 1984, cele două divizii au fost unite pentru crea Nissan Motorsport International Company, sau, pe scurt, Nismo. În primii ani de activitate, Nismo s-a concentrat pe activităţiile Nissan din lumea sportului cu motor. Au fost dezvoltate modele ca Saurus sau primul prototip pentru Le Mans, numit R85V, care a participat la cursa de 24 de ore din 1986. Nismo avea să se ocupe şi de dezvoltarea modelului Skyline R32 atât în varianta sa stradală, cât şi cea de competiţie.
Acesta este modelul care a căpătat status de legendă, fiind adulat de armate de fani din întreaga lume. Poreclit Godzilla, rămâne poate cea mai cunoscută maşină dezvoltată de către divizia Nismo. Au urmat Skyline R33, un automobil ce putea parcurge un tur pe vechiul circuit Nurburgring în mai puţin de opt minute. Apoi, în 1999, Nismo lansa o versiune specială a modelului Skyline R34. Purtând logo-ul V-Spec, acest model special avea un motor de 2.8 litri ce dezvolta 500 CP. Doar 20 de exemplare au fost construite.
Nismo şi-a lărgit influenţa şi asupra modelelor de stradă speciale din gama Nissan. După modelul AMG pentru Mercedes-Benz sau M pentru BMW, Nismo dezvoltă versiuni performante ale modelelor de serie Nissan. Avem în acest moment Juke Nismo şi 370Z Nismo, dar şi un spectaculos GT-R Nismo de 595 CP. Ultimul venit în familia Nismo este cel mai mic model din gama Nissan. Nissan Note Nismo va fi lansat în această toamnă şi va intra în concurenţă directă cu Renault Clio RS sau Ford Fiesta ST.
p.s. din cate stiu, au implinit in septembrie ;-)