Mult praf, 100% spectacol - corespondență de la etapa WRC din Portugalia (2)
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
După o primă zi de competiție în care am asistat live la superspeciala de pe Stadionul Algarve, a venit vremea ca piloții să-și arunce mașinile în mediul lor natural din Portugalia - macadamul. Spectacolul și măreția de pe asfaltul construit artificial pe gazonul stadionului portughez a fost astfel înlocuit de o combinație de praf, sunet și viteză pe drumurile neamenajate din zona rurală a Portugaliei de Sud.
REZULTATELE DE AZI
Dacă Mikko Hirvonen (Ford) reușise ieri să câștige superspeciala și a plecat cu un avantaj minim în fața urmăritorilor, ziua a doua i-a adus în prim-plan pe piloții Citroen care în mod normal se află în plan secund, în spatele multicampionului Sebastien Loeb. Este vorba de Sebastien Ogier (Citroen Junior) și de Dani Sordo (Citroen WRC), cei doi dictând ritmul pe parcursul tuturor celor șase probe speciale care au avut loc astăzi. La finalul zilei, Ogier se află pe prima poziție, francezul fiind urmat de Sordo ( 26.6 secunde), de Loeb ( 44.8) și de Hirvonen ( 46.9).
WRC-UL E PENTRU AVENTURIERI
Dar nu rezultatele fac deliciul publicului la o etapă de WRC. Am asistat live la două din cele 6 probe speciale (a doua și a șasea) și am putut vedea ce înseamnă cu adevărat acest sport pentru fanii săi de pretutindeni. Dacă Formula 1 (și în general sporturile de circuit) se adresează mai ales fanilor cu ștaif, WRC-ul este pentru aventurieri. Pe drumurile secundare care duc înspre punctele destinate spectatorilor, cozile de mașini parcate se întind pe kilometri întregi. Foarte multe dintre acestea sunt însă rulote, iar pe dealurile din jur sunt ușor observabile zeci de corturi ale fanilor care își petrec efectiv weekendul în natură pentru a-i vedea pentru câteva secunde pe preferații lor. Asta pentru că, dacă pe circuit fiecare tur își aduce mașinile în față, la raliuri totul se întâmplă foarte repede.
CE TREBUIE SĂ FACI CA SĂ ÎI VEZI PE HIRVONEN ȘI PE LOEB
Primul pas este să își alegi unul dintre punctele speciale organizate pentru spectatori și listate în programul oficial al Raliului.
Urmează drumul până la locul respectiv, asistat invariabil de GPS. Doar localnicii știu cum să ajungă în zona respetcivă fără a se ajuta de sistemele de navigație. Odată ajuns, trebuie să învingi căldura și mulțimea pentru a te poziționa cât mai bine în virajul respectiv. Sau, dacă ai ales inspirat, în virajele respective, pentru că unele zone sunt ceva mai darnice din punctul de vedere al ariei vizuale.PRAF. MULT PRAF
Apoi încep mașinile. Cele de asistență. Și aici dai piept cu cel mai palpabil produs al unui raliu de macadam: praful gros care se ridică de sub roțile mașinilor și care te acoperă ca într-un film SF care povestește cum extratereștrii distrug orașele americane. Tocmai de aceea, spectatorii vin pregătiți: măști faciale de tipul celor care au făcut furori la noi pe vremea gripelor de tristă amintire, ochelari de soare care se tranformă pe loc în ochelari de praf și îmrăcăminte care să împiedice praful să se îmbibe în țesături. Unii găsesc și metode creative de a se apăra de norii de praf, cum ar fi ascunderea sub o umbrelă închisă.
SPECTACOL ȘI SPECTATORI
Apoi vin piloții. Unul câte unul, la distanță de 3 minute fiecare de fiecare. Dacă ai fost inspirat să îți alegi un loc cu vedere bună, vezi mașina amestecând praful încă de departe. Dacă nu, principalul indiciu al apropierii este norul de praf care se ridică în depărtare și, evident, sunetul înecat-bariton al mașinilor. Iar fanii reacționează. La Loeb, francezii îmbrăcați în roșu sar și țipă până când alsacianul dispare din raza vizuală a tuturor. La Hirvonen, fanii Ford acoperă sonor atmosfera, ajutându-se de trompete și de alte instrumente care mai de care mai interesante. La Petter Solberg, vechii fani Subaru sar în picioare pentru a-l vedea alunecând pe viraje pe ex-campionul mondial. La Raikkonen, toată lumea se ridică și aplaudă prezența curioasă a fostului campion mondial de Formula 1 în peisaj. Și așa mai departe.
Singurii care aplaudă și se distrează încontinuu sunt portughezii, care vin la WRC să facă mult zgomot și să întrețină atmosfera în cele două ore în care încerci să prinzi cel mai bun cadru cu pilotul pe care l-ai admirat până acum din fața televizorului.FRUMOȘII NEBUNI AI MACADAMULUI
Peste toate sunt însă piloții și mașinile lor. Se aruncă pe viraje cu o viteză amețitoare, vin de departe alunecând pe drumurile pietruite mai rapid decât o facem noi cu orice mașină de șosea pe autostradă. Spectacolul vine în acele de păr, pregătirea virajului și aruncarea mașinii în drift fiind întâmpinate de sute de aparate foto și de ropote de aplauze. Fiecare pilot are stilul său de atac al virajelor strânse, însă toți luptă făcând spectacol. Vorbim de unul dintre puținele sporturi în care eficiența (nevoia unui timp bun) este strâns legată de spectacol (virajele unui pilot care merge în viteză vor fi invariabil spectaculoase). Gândiți-vă la orice alt sport: echipele sau sportivii care vor strict rezultate nu sunt considerați spectaculoși. Aici e invers.
DĂM ȘEPCI CU AUTOGRAFE PENTRU FANII WRC
Nu venim cu mâna goală din Portugalia. Pentru că am avut ocazia de a vorbi față în față cu Mikko Hirvonen și cu Jari-Matti Latvala, am reușit să le luăm autografe celor doi. Și am făcut-o pe șepci originale BP Ford Abu Dhabi Worl Rally Team. Trei dintre voi, cei mai norocoși dintre cei care vor explica în comentariile acestui articol de ce urmăresc Campionatul Mondial de Raliuri, vor pune mâna pe aceste premii.
LATER EDIT: Am tras la sorţi câştigătorii premiilor. Aceştia pot fi văzuţi AICI
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Reportaj
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (17.10)
-
Automarket a fost invitată la inaugurarea noii fabrici de anvelope Nokian Tyres de la Oradea. Mai mult, am avut ocazia să vedem procesul de producție în prima fabrică de anvelope, din lume, neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2. (21.09)
-
BMW România a organizat un eveniment special pentru iubitorii de animale. Am fost în vizită la Urme de Bucurie by Save The Dogs, un adăpost special pentru animale, aflat la Cernavodă. Cu această ocazie, am fost la volanul noilor modele Mini Cooper și Countryman, disponibile în versiuni termice și electrice. (19.09)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Ne bucuram ca reusit sa aduceti stiri direct de la fata locului si cu impresi personale :) Credeti ca romania ar putra gazdui in viitor o etapa de WRC? asta ar ajuta mult imaginea Romaniei ,pe siteul unde urmaresc cursele de Formula1 deja prietenii din Europa au auzit de M Marinescu. Transfagarasan cred ca e numai bun pt o etapa de WRC.....
Si fiindca nu ma impresiona Loeb atat de mult la inceput, ma relaxam cu jocurile Colin McRae pe calculator :)
Acum ma uit pentru competitie si pentru ca nu stii niciodata ce o sa se intampla. Mereu se poate ivi ceva neprevazut si poate rasturna toate pariurile. Fata de multe alte motorsporturi unde nu exista atat de multa competitie in cursa propriu zia (F1, de ex), WRC aduce o senzatie diferita.
In final, bravo Automarket pentru repotajele de la fata locului :)
In al doilea rand, fie WRC fie IRC, raliurile sunt mai apropiate de spectator, iar telespectatorul poate spera ca si el isi poate cumpara o masina apropiata.
Si bineinteles, nu se poate sa nu-ti placa sariturile cu masina sau virajele luate in drift!
Pacat (sau poate mai bine ar fi spus din fericire) ca nu se bucura de mai multa atentie din partea presei/spectatorilor precum F1.
Un motiv in plus ar fi Kimi Raikkonen, a carui venire se pare ca a crescut numarul celor care urmaresc acest sport.
Recomand sa urmariti emisiunea WRC Craziest Moments:
http://www.youtube.com/watch?v=oZooziH4ADE
si
http://www.youtube.com/watch?v=MYgJVCFi0jU
(sunt 2 segmente, fiecare avand 5 parti)
De asemenea urmaresc WRC pentru ca imi place Latvala, am tot respectul din lume pentru Loeb si il consider cel mai bun pilot de WRC ever insa imi place Latvala pentru ca risca foarte mult si o face foarte spectaculos.
Ma uit la WRC pentru ca este un campionat strans (mai ales anul asta), cine s-ar fi gandit ca Ogier va castiga in Portugalia, poi descoperii o groaza de locuri si peisaje foarte interesante si poti afla lucruri inedite din acele locuri sau din cultura si traditii tarilor unde se desfasoara etapele.
Spectatorii stau foarte aproape de drum si pot ajuta pilotii aflati in dificultate sau ii pot pune in dificultate (cum se intampla la Monte Carlo cu aruncatul zapezii pe asfalt).
Atmosfera este mai degajata.
Desi nu se desfasoara totul intr-un timp scurt si pilotii n sunt roata la roata (cum e in formula 1) ca sa "intri" in eveniment, in cele 3 zile de competitie poti trece de la agonie la extaz alaturi de favoritii tai.
Cred ca sunt si alte motive care nu imi vin acum.