Renault 8 Gordini pare o Dacie 1100 care a luat steroizi. Adevărul nu e departe. Renault 8 Gordini este un fel de predecesor al actualelor hot hatch-uri Renault, cele ce poartă cu mândrie sigla Renault Sport. Pentru a ne aduce aminte de Renault 8 Gordini şi de ce a însemnat el, trebuie să călătorim în trecut exact 50 de ani. Pentru că în 1964 se năştea acest automobil sportiv accesibil într-o epocă când motorul spate şi tracţiunea spate nu era o soluţie aleasă doar de Porsche.
Amedeo Gordini
Gordini a pregătit multe maşini de curse, iar unele dintre acestea au fost pilotate chiar el. După război, Gordini intra în probleme financiare, rupând asocierea cu Simca şi formându-şi propria companie. Salvarea a venit în 1956 de la Renault. Constructorul francez l-a angajat pe Gordini, iar el avea să-şi pună amprenta pe câteva modele emblematice ale producătorului de automobile din Hexagon. Prima cerere din partea celor de la Renault a fost îmbunătăţirea cutiilor de viteze. Gordini reuşeşte să îşi impresioneze şefii şi primeşte misiunea de a îmbunătăţi şi motorul modelului Dauphine.
Renault şi Gordini
În 1 ianuarie 1957, Gordini şi Renault semnează un acord pentru construcția a 10.000 de exemplare ale modelului Dauphine Gordini. Modelul este lansat în octombrie şi devine un succes imediat. Vizual, un Dauphine Gordini era identic cu un Dauphine normal, dar sub capotă vrăjitorul Amédée a modificat elemente ale motorului pentru un plus de performanţă. Modificări care puteau fi făcute uşor, fără a scoate maşina de pe banda de montaj normală.
R8 Gordini
Ca să ne facem o idee despre ce oferea un model Gordini, trebuie spus că un Renault 8 normal era animat de un motor de 956 cmc ce dezvolta 44 CP. Renault a oferit ceva mai târziu modelul 8 Major, care folosea motorul de 1.108 cmc, iar puterea creştea la 50 CP. După ce vrăjitorul Gordini a modificat motorul lui R8, rezultatul a fost de 95 CP pentru aceiaşi cilindree. O putere aproape dublă obținută prin adoptarea de carburatoare dublucorp Solex şi prin alte modificări de substanță. Iar pentru un feeling cât mai sportiv, Gordini a ales o cutie manuală cu patru trepte cu rapoarte etajate scurt, amortizoare duble pe puntea spate şi arcuri ceva mai tari. Acest prim R8 Gordini (R1134) se deosebea de un R8 Major prin farurile de dimensiuni mai mari (200 mm). Un Renault 8 Gordini costa la lansare 11.500 franci.
În 1967, Renault avea să aducă un facelift modelului R8 Gordini (R1135). Cilindreea motorului a fost crescută la 1.255 cmc, iar puterea era acum de 110 CP la 6.750 rpm. Cutia de viteze avea cinci trepte, iar mașina avea un rezervor suplimentar de 26 litri în faţă. Vizual, R8 Gordini primea a doua pereche de faruri rotunde, ceea ce îi dădea look-ul inconfundabil alături de culoarea albastră şi dungile albe.
Vrăjitorul Amédée avea să-şi mai pună amprenta asupra modelului R12, la fel de celebru ca şi R8, iar apoi numele a mai folosit şi pentru futuristul Renault 17, deşi Amédée Gordini nu a fost implicat în dezvoltarea acestui model. În anii '80 a existat şi un Renault 5 Gordini, dar apoi numele nu a mai fost folosit, deşi compania sa a fost integrată în ceea ce ulterior a devenit Renault Sport. Renault avea să reînvie celebrul nume şi culoarea albastră în 2009, când a lansat o versiune Gordini a modelului Twingo.
Povestea asa-zisului Gordini incepe cu cea a unui om inspirat si inventiv, care se pricepea la mecanica punand baza unor modele, care au marcat semnificativ istoria si evolutia motorsportului, varful de lance fiind reprezentat de ''autorul acestui articol'' , celebrul Renault 8 vopsit in albastru si alb. Sincere felicitari si sa auzim numai de bine !
Articolul este super!
https://www.youtube.com/watch?v=GG6EQeTvQjA&feature=youtube_gdata_player
frumos articol, dar cu el nu doar ca ati facut un alt articol reusit si "vizitat/traficat" ci mi-ati adus aminte de anii copilariei si ai tineretii timpurii ... nu ca as fi batrin acuma ...
sunetul motorului aluia de pe dacia 1100 imi placea tare mult ...
multumesc din nou !
drumuri bune tuturor !
Mergea bine iarna ca tractiune dar prost ca directie. Vara era racoroasa (neexistand aerul cald dinspre motor). Iarna era jale....conductele prea lungi nu permiteau incalzirea....
Masinile din prezent sunt performate dar mult mai firave....nu vor atinge varsta celor vechi, pe care doar rugina le putea omori.
Am vandut-o la aproape 35 de ani vechime - era o rabla de toata jena dar totusi nu am dat-o la fier vechi ci am vandut-o cu 100 euro. Din cauza ca nu am primit cat am cerut am dat-o fara baterie. Masina a traversat Bucurestiul fara baterie! Cand punea frana se aprindeau stopurile si atunci se oprea motorul....dar alta masina din spate o impingea si pornea iar. Alta data am ramas fara cablu de acceleratie in provincie...dar am mers regland turatie mare din carburator (de 1300). Daca era drum ingust si aparea vre-un jeep sau limuzina, ii puneam la respect de nu se vedeau....ca eu nu aveam ce pierde daca ne pupam. Am tinut la ea....dar acum, trecand anii, nu m-am mai tine nervii sa ma tarai pe sosele cu asa ceva. Am stranepotul ei.....clio....uratel-cocosat dar nu prost.
http://romaniancar.com/dacia-1100/